Wouter, sorry, maar je zit er eem te veel kanten naast (en inderdaad, je bent geen fiscalist
).
Haha... ik wilde eerst even antwoord hebben op de vraag of ze überhaupt een Duits BTW nummer hebben, immers, als die er niet is, houd het berekenen van duitse btw sowieso op. Hoe dan ook, er blijkt dus een duits btw nummer te zijn, en in dat geval zijn er in Profit gewoon mogelijkheden:
* BTW Andere Landen aktiveren en Profit daar verder op inrichten, waaronder (maar niet uitputtend)
- Registratie OB landen
- Faktuurnummer range instellen voor Duitse Fakturen
- BTW Kategoriën aanmaken voor Duitse BTW
- BTW Kategorien koppelen aan kombinatie Financiële Groep + Landkode
* Een Magazijn definiëren voor Direkte Leveringen, die vanuit Duitsland plaatvinden, bijv. "DD". Van dit Magazijn moet ingesteld worden dat dit DE/1 betreft.
Vervolgens heb jij een Verkooporder aan jouw Duitse klant, en besteedt je die uit aan jouw Leverancier. Jouw Verkooporder heeft als Raapvloer DD.
Zélf lever je die order niet, want je hebt hem uitbesteedt. Als jouw Leverancier levert (= Goederen Ontvangst Inkooporder), wordt de voorraad een fraktie van een seconde op DD opgeboekt, en daarna doorgeleverd op de Verkooporder aan jouw klant. In Profit is jouw klant beleverd vanaf DD, DD = Duitsland én Duitsland is als Aangifteland geregistreerd, dus, deze Levering dient in Duitsland te worden aangegeven. De klant zit ook in Duitsland, dus, jouw levering betreft een binnenlandse levering in duitsland, en dus wordt er een Duitse Faktuur gegenereerd met Duitse BTW erop.
De Duitse BTW (en de Grootboekrekeningen waarop dat verantwoord wordt) staan geregistreerd bij de Financiële Groep van jouw Artikel, die je (i.g.v. BTW Andere Landen) v.w.b. Aangifteland Duitsland kunt overrulen met een andere BTW Kategorie (met het duitse btw %). Voor ieder Aangifteland (NL en DE) zul je nu een BTW aangifte moeten doen, waarbij jouw Duitse aangifte deze duitse Fakturen zal bevatten.
Voor zover ik kan zien hebben jullie hier aanvullend de module
Profit-Uitbesteding voor nodig.
Daarnaast zul je flink wat tijd nodig hebben om "BTW andere Landen" in te kunnen richten (en te testen); houdt er maar rekening mee dat hier wat 'opleiding' bij nodig is.
Tsja... en als het dan allemaal voor één Faktuur is, en het ook nog om een levering uit 2019 gaat, die je mogelijk niet eens meer in 2019 kúnt korrigeren bij de gratie dat je 2019 al hebt afgesloten... ik zou me dan nog even achter de oren krabben