Verdere uitwerking komt er nog aan. Maar hier alvast een tekst om een beetje in te komen :
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen/Ik word er door Yvonne op gewezen dat wat wij doen vast niet overeenstemt met wat hier staat. Maar persoonlijk lees ik het in mijn voordeel. Immers :
U kunt btw terugvragen uit een EU-land als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
U hoeft in het EU-land waar u btw terugvraagt, geen btw-aangifte te doen. Doet u dat wel? Dan kunt u de btw daar als voorbelasting aftrekken.
U gebruikt de goederen en diensten voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten.
Deze tekst die kennelijk dient om verwarring te zaaien, want de tekst "U hoeft in het EU-land ..." maakt het onleesbaar; Als ik eerst die tekst elimineer, blijft dit over :
U kunt btw terugvragen uit een EU-land als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
U hoeft in het EU-land waar u btw terugvraagt, geen btw-aangifte te doen.
U gebruikt de goederen en diensten voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten.
Mooi. En nu vul ik dus gewoon de Nederlandse aangifte in, en nu wordt het ingevulde BTW bedrag meegenomen als Voorbelasting. Ik doe niets verkeerd, lees gewoon wat er op de aangifte wordt gevraagd en vul het formulier in. Dat het een buitenlandse faktuur betreft die onderhavig is, merk ik feitelijk nog niet eens. N.b.: Dit was vroeger volgens mij anders (aangifte zat anders in elkaar).
Dus volledig te goeder trouw doe je de aangifte. ... Zelfs als je de tekst in de link leest. Yvonne vindt dus intussen dat deze wijze van aangeven niet juist kàn zijn, maar ook al is haar gueste natuurlijk juist, ik zie niets verkeerds.
Nooit vergeten : als je eerlijk alle belasting betaalt *is* er ook niets aan de hand. Op 1 klein dingetje na in dit geval : De Nederlandse staat betaalt de BTW terug, terwijl dit Duitsland zou moeten zijn. Dus inderdaad, wat je doet zal niet correct zijn en de Nederlandse staat schiet er bij in.
Dan weet je voor wie je het (goed) doet. :-)
Hierna het uitgewerkte voorbeeld.