Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 06:28:31 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2] 3 4 5
  Print  
Author Topic: Omvormen artikel - 'Record not available' - systeem reageert niet meer (LOVIOT)  (Read 23583 times)
0 Members and 8 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #15 on: February 01, 2018, 01:42:10 pm »

Toevallig had ik vanmorgen ook t/m 2009 onderzocht, en dat zou uitkomen op ongeveer 0,87 GB.
Daarmee zou je uitkomen op 1,86 - 0,87 = 0,99 GB en zit je morgen alsnog weer met hetzelfde probleem.
T/m 2010 eruit zou op 1,86 - 0,99 = 0,87 GB uitkomen wat in theorie ook nog net zou kunnen.
Minder dan t/m 2010 zal dit probleem niet oplossen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #16 on: February 01, 2018, 02:11:39 pm »

Mm.. Financiele afdeling is niet zo happig op het verdichten.. vooral niet zoveel jaren - hij wil graag weten waarom het nu optreedt en niet al eerder, omdat het bestand al jaren groter dan 1Gb is.
Ik kan hem die verklaring helaas niet geven..
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #17 on: February 01, 2018, 04:09:04 pm »

Ik ook niet.  Sad

Zoals ik al zei, op ADBO hebben we hier nooit last van gehad.

Technisch gezien treed het probleem op omdat als de tabel groter is dan 1 GB, de recordslocks in die tabel op dezelfde plek worden 'geregistreerd' en je niet meerdere recordslocks aan kunt (zoiets). Het resulteert in 'Record is not available'. De theorie kan dus zijn dat dit bij ADBO nooit optreedt, omdat een record gemaakt wordt, beschreven wordt, weer wordt vrijgegeven, en daarna enkel nog maar gelezen wordt, maar nooit gelockt.

Wat mij betreft heb je te weinig boekingen om dit 'grote boekingsruns' te kunnen laten liggen die tegelijk worden uitgevoerd. Vandaar ook de opmerking, kan de lock niet door wat anders worden veroorzaakt, bijvoorbeeld Excel (of in theorie zelfs een backup).

Als je hier echt nooit eerder last van hebt gehad, misschien is er op de server iets in de war en helpt het rebooten van de Server.
Of misschien herken je wel dat je recentelijk andere dingen met boekingen bent gaan doen en dat daar iets in zit wat (onnodig) boekingen lockt?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #18 on: February 02, 2018, 07:17:06 am »

Voor de broodnodige verwarring (en in tegenstelling tot wat Wouter lijkt te suggereren) :
Wij kennen geen situatie dat er boven de 1GB (en onder de 2GB) een dergelijk probleem optreedt. De "record not available" treedt maar in 1 situatie op : als het bestand tegen de 1GB is. En dat dan ook nog met een geringe kans.

Het moet hier dus iets anders betreffen.

Ik ken verder nog twee omstandigheden waarbij dit ellendige ding optreedt :
- Server in de war (o.i.d. maar reboot helpt);
- Backup of dat soort geheimzinnige software heeft het bestand gelocked (lees : op eigenlijk oneigenlijke wijze).

Als iemand meer weet dan hoor ik het wel, maar dan wel met bewijs en naam+toenaam graag.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #19 on: February 02, 2018, 08:48:10 am »

Ok, dank voor de toelichting en suggesties.
Wat ik sowieso ga doen is komend weekend de Profit-server herstarten.

Zal dan gelijk kijken of er ergens Excel-bestanden open staan, of gebruikers die sessies al dagenlang hebben openstaan (het probleem doet zich nl pas sinds 1,5 week voor). Deze sluit ik dan ook af.

Van onze backups krijg ik dagelijks de log-files op de mail, deze controleer ik ook dagelijks. Nooit errors mbt Profit-databases. De backup-jobs worden altijd netjes 's nachts op tijd afgerond. Maar ga toch even kijken of ik daar iets geks kan vinden.

Ik laat uiteraard weten of het iets oplevert en zoniet, of de herstart het probleem heeft opgelost.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #20 on: February 02, 2018, 08:59:52 am »

Ja, je hebt helemaal door waar je naar moet kijken.
Houd wel in de gaten dat als je begint met rebooten en het helpt, je daarna ook niet weet waaraan het lag. Maar dat gebeurt echt wel vaker, dus ga gerust je gang. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #21 on: February 02, 2018, 09:19:58 am »

Mooi, dank je.
Ik zie dat de Profit-server inmiddels een uptime heeft van 178 dagen, dus onstabiel is het in elk geval niet Wink
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #22 on: February 02, 2018, 11:26:46 am »

Mijn PC kan er ook wat van. En die 105 dagen is dan nog omdat ik een keer DACHT dat 'ie het niet deed. Maar ja, als schoonmaaksters voorbij komen blijven ze wel eens aan de monitor kabel hangen (die ik nooit vast schroef). Anders was deze wel over het jaar geweest.
Alleen stroomstoringen gooien wel eens roet in het eten. bored


* UpTime01.png (1.59 KB, 193x71 - viewed 168 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #23 on: February 02, 2018, 11:44:22 am »

Haha, netjes hoor.
Quote
blijven ze wel eens aan de monitor kabel hangen (die ik nooit vast schroef).
Grappig, dat doe ik ook niet. Na verloop van tijd krijg je die *(#@ schroeven ook niet meer los, of komt het moertje waar t inzit mee...  Sad
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #24 on: February 12, 2018, 09:47:52 am »

Ik zou nog laten weten of onderstaande acties hebben geholpen (niet afgelopen weekend maar het weekend daarvoor uitgevoerd):

Quote
Ok, dank voor de toelichting en suggesties.
Wat ik sowieso ga doen is komend weekend de Profit-server herstarten.

Zal dan gelijk kijken of er ergens Excel-bestanden open staan, of gebruikers die sessies al dagenlang hebben openstaan (het probleem doet zich nl pas sinds 1,5 week voor). Deze sluit ik dan ook af.

Van onze backups krijg ik dagelijks de log-files op de mail, deze controleer ik ook dagelijks. Nooit errors mbt Profit-databases. De backup-jobs worden altijd netjes 's nachts op tijd afgerond. Maar ga toch even kijken of ik daar iets geks kan vinden.

Ik laat uiteraard weten of het iets oplevert en zoniet, of de herstart het probleem heeft opgelost.

Ik heb evt openstaande sessies afgesloten (Profit of 1 van de databases stond op dat moment niet open), backups gecontroleerd (ook in orde, allemaal keurig voltooid en afgesloten), vervolgens de Profit-server herstart.

We zijn een week verder, maar ik heb nog geen meldingen/vastlopers meer gekregen mbt het omvormen - al is het wel zo dat het (ivm vorst) rustig is, dus ik hou nog een slag om de arm.

Komt het probleem toch nog terug dan meld ik me.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #25 on: February 12, 2018, 11:10:06 am »

Quote
al is het wel zo dat het (ivm vorst) rustig is, dus ik hou nog een slag om de arm.

Hebben jullie de normen qua "vorst" aangepast of zo ?
Vorst is bij mij -5 en kouder. Liefst -20.
Maar dat gebeurt niet meer ...

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #26 on: February 12, 2018, 12:52:27 pm »

De dreiging van vorst zorgt er al voor dat bestellingen opgeschort worden  Wink

Maar ik krijg net de melding dat het omvormen weer blijft hangen (MH), zie 1e afbeelding.
Vervolgens Dinand (DdL) gebeld - hij zat in Raadplegen Saldo op een tijdstip. Gevraagd F10, F7 vrijgeven te doen (2e afbeelding).
Op het moment dat hij dit doet wordt de omvorm-opdracht afgerond. Geen verdere foutmeldingen.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?


* Topic 28320 MH Omvormen.jpg (73.69 KB, 1253x680 - viewed 166 times.)

* Topic 28320 DdL in Raadplegen Saldo op een tijdstip.png (40.83 KB, 646x454 - viewed 156 times.)
« Last Edit: February 12, 2018, 01:04:54 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #27 on: February 12, 2018, 04:26:39 pm »

Blijft allemaal een raar verhaal  Sad

Raadplegen saldo van een Grootboekrekening zou als het goed is niets moeten locken, en zou daarmee een PC die boekingen staat te genereren niet moeten kunnen tegenhouden. Kortom, heb je dit echt goed gekonstateerd, of kan het op toeval berusten?

Nog even wat verder kijkend naar dat Omvormen, dan zie ik daar op zich wel wat mogelijkheden die roet in het eten kunnen gooien.

Als eerste haal ik uit je schermprint dat je LOVIRA met een Userbutton aanroept (dat kan op zich al voor ellende zorgen).
Dan kom je in LOVIRA, selekteer je een Voorraaditem, en ga je naar het V-item menu, alwaar je optie F- Omvormen gebruikt.

Optie "F" Omvormen roept LOVIOT aan, alwaar je je Voorraaditem omvormt. LOVIOT maakt Batchboekingen aan, maar, let op.. boekt deze pas door als je op Escape drukt om terug te keren van LOVIOT naar LOVIMN. Ook dat kan voor ellende zorgen.

Als klap op de vuurpijl kom je daarna terug in LOVIMN (zie jouw schermprint), alwaar een Voorraaditem wordt geacht geselekteerd te zijn die er inmiddels niet meer is omdat je die hebt omgevormd.

Niet geheel toevallig vorm ik zojuist bij mij iets om, en staat dit (de 1e keer) ook even lang te wachten. En zoiets herken ik dus wel als 'reageert niet' bijv. omdat het systeem intern op een plek is uitgekomen met bijv. een hele boel verwijderde records die hij nu intern staat te skippen (wat dan weer heel toevallig overeen kan komen met de tijd die je nodig had om DDL vrij te laten geven).

Het eerste wat mij niet aan staat in deze werkwijze (ooit vast en zeker zelf bedacht) is dat er op de terugweg wordt gejournaliseerd. Dat zal uit het DOS tijdperk komen, en i.g.v. Windows gebeurt er gewoonweg teveel om dat op deze manier te mogen laten verlopen. Zojuist een aanpassing op jullie systeem geplaatst die direkt journaliseert nadat er is omgevormd. Ben benieuwd of dat helpt.

In ieder geval moet die aanpassing ook opleveren dat als de handel straks nog een keer hangt, de informatie m.b.t. doorboeken nog op het scherm staat (en het probleem dus 'Doorboeken Batchboekingen' georienteerd is) of dat die teksten al van het scherm verdwenen zijn, en het probleem te maken heeft met de terugkeer naar een Voorraaditemmenu van een Voorraaditem welke inmiddels niet meer bestaat (omdat ze is omgevormd).

Tsja... en dan kan de plank dus alsnog helemaal misgeslagen worden als het inderdaad zo is dat het vrijgeven van DDL jouw probleem oplost. Wink

Nb: Overigens zojuist een 1020GRIJK op voorraad gelegd, omgevormd naar 1020GRIJM en weer terug, en dat lijkt allemaal te werken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #28 on: February 12, 2018, 04:35:42 pm »

Wouter, dank voor het uitzoek-werk.
Hopen dat dit het probleem wat duidelijker maakt (of wellicht opgelost heeft, wie weet).

Quote
In ieder geval moet die aanpassing ook opleveren dat als de handel straks nog een keer hangt, de informatie m.b.t. doorboeken nog op het scherm staat (en het probleem dus 'Doorboeken Batchboekingen' georienteerd is) of dat die teksten al van het scherm verdwenen zijn, en het probleem te maken heeft met de terugkeer naar een Voorraaditemmenu van een Voorraaditem welke inmiddels niet meer bestaat (omdat ze is omgevormd).

Wanneer we tijdens het omvormen weer 'vastlopen' (tussen haakjes uiteraard), dan zal ik kijken en terugkoppelen wat ik op het scherm zie.
Dinand dus ff polsen of hij weer in ADST of soortgelijk menu zit, maar zal hem niet meteen vragen vrij te geven.

Ik hou je op de hoogte!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #29 on: February 13, 2018, 07:57:54 am »

Quote
maar zal hem niet meteen vragen vrij te geven.
swoon
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: 1 [2] 3 4 5
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.171 seconds with 21 queries.