Blijft allemaal een raar verhaal
Raadplegen saldo van een Grootboekrekening zou als het goed is niets moeten locken, en zou daarmee een PC die boekingen staat te genereren niet moeten kunnen tegenhouden. Kortom, heb je dit echt goed gekonstateerd, of kan het op toeval berusten?
Nog even wat verder kijkend naar dat Omvormen, dan zie ik daar op zich wel wat mogelijkheden die roet in het eten kunnen gooien.
Als eerste haal ik uit je schermprint dat je LOVIRA met een Userbutton aanroept (dat kan op zich al voor ellende zorgen).
Dan kom je in LOVIRA, selekteer je een Voorraaditem, en ga je naar het V-item menu, alwaar je optie F- Omvormen gebruikt.
Optie "F" Omvormen roept LOVIOT aan, alwaar je je Voorraaditem omvormt. LOVIOT maakt Batchboekingen aan, maar, let op.. boekt deze pas door als je op Escape drukt om terug te keren van LOVIOT naar LOVIMN. Ook dat kan voor ellende zorgen.
Als klap op de vuurpijl kom je daarna terug in LOVIMN (zie jouw schermprint), alwaar een Voorraaditem wordt geacht geselekteerd te zijn die er inmiddels niet meer is omdat je die hebt omgevormd.
Niet geheel toevallig vorm ik zojuist bij mij iets om, en staat dit (de 1e keer) ook even lang te wachten. En zoiets herken ik dus wel als 'reageert niet' bijv. omdat het systeem intern op een plek is uitgekomen met bijv. een hele boel verwijderde records die hij nu intern staat te skippen (wat dan weer heel toevallig overeen kan komen met de tijd die je nodig had om DDL vrij te laten geven).
Het eerste wat mij niet aan staat in deze werkwijze (ooit vast en zeker zelf bedacht) is dat er op de terugweg wordt gejournaliseerd. Dat zal uit het DOS tijdperk komen, en i.g.v. Windows gebeurt er gewoonweg teveel om dat op deze manier te mogen laten verlopen. Zojuist een aanpassing op jullie systeem geplaatst die direkt journaliseert nadat er is omgevormd. Ben benieuwd of dat helpt.
In ieder geval moet die aanpassing ook opleveren dat als de handel straks nog een keer hangt, de informatie m.b.t. doorboeken nog op het scherm staat (en het probleem dus 'Doorboeken Batchboekingen' georienteerd is) of dat die teksten al van het scherm verdwenen zijn, en het probleem te maken heeft met de terugkeer naar een Voorraaditemmenu van een Voorraaditem welke inmiddels niet meer bestaat (omdat ze is omgevormd).
Tsja... en dan kan de plank dus alsnog helemaal misgeslagen worden als het inderdaad zo is dat het vrijgeven van DDL jouw probleem oplost.
Nb: Overigens zojuist een 1020GRIJK op voorraad gelegd, omgevormd naar 1020GRIJM en weer terug, en dat lijkt allemaal te werken.