Heart-Profit ERP
June 26, 2024, 11:29:34 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 2 [3] 4 5
  Print  
Author Topic: Omvormen artikel - 'Record not available' - systeem reageert niet meer (LOVIOT)  (Read 23499 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #30 on: February 13, 2018, 08:18:30 am »

Quote
maar zal hem niet meteen vragen vrij te geven.
swoon 
yes ...eerst kijken wat er op 't scherm staat en of hij toch niet alsnog het omvormen afrondt binnen een aantal minuten, zie opmerking Wouter:

Niet geheel toevallig vorm ik zojuist bij mij iets om, en staat dit (de 1e keer) ook even lang te wachten. En zoiets herken ik dus wel als 'reageert niet' bijv. omdat het systeem intern op een plek is uitgekomen met bijv. een hele boel verwijderde records die hij nu intern staat te skippen (wat dan weer heel toevallig overeen kan komen met de tijd die je nodig had om DDL vrij te laten geven).

Zoniet, mag hij vrijgeven en kijken we of daarmee het omvormen meteen afgerond wordt.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #31 on: March 28, 2018, 04:15:22 pm »

Het hangen van het systeem bij het omvormen komt momenteel vrijwel dagelijks voor.
Ik heb het volgende geregistreerd:

Gebruiker MH gaat omvormen en scherm blijft hangen. 10 minuten afgewacht, scherm blijft zoals hij is (zie schermafdruk 1 - scroll je naar rechts dan zie je ook blokje 'Record not available').
Gebruiker LV heeft funktie LOILRCRA Raadplegen Ontvangsten op Leverancier openstaan (schermafdruk 2).
Profit staat gewoon open maar ze is in Word aan het werk.
Programma HeartProfit weer aangeklikt, naar hoofdmenu gegaan en Vrijgeven Gegevens aangeklikt (knop met groene mapje).
Vervolgens gekeken wat er op scherm MH gebeurt > zie schermafdruk 3. Hij kan nu verder.

Hopelijk helpt dit bij het vinden van een oorzaak.


* 1 scherm MH omvormopdracht.png (207.08 KB, 1667x159 - viewed 186 times.)

* 2 scherm LV funktie Raadplegen Ontvangsten op Leverancier LOILRCRA.jpg (275.28 KB, 1203x597 - viewed 168 times.)

* 3 scherm MH nadat LV naar hoofdmenu is gegaan en vrijgegeven heeft.jpg (308.14 KB, 1173x716 - viewed 187 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #32 on: March 28, 2018, 04:31:55 pm »

Top. Lijkt me in ieder geval een aanwijzing waar we mee verder kunnen. Gaan we mee aan de slag!
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #33 on: April 03, 2018, 03:33:38 pm »

Je vorige topic leek te impliceren dat het LOILRCRA scherm "iets" gelockt houdt, en dat de ellende veroorzaakt. "Na Vrijgeven" kon je op de andere PC weer verder.
Dit onderzocht, maar, niets kunnen vinden.  Sad

Nu is LOILRCRA ook maar een 'gewone Raadpleegfunktie', en die lockt op zich niets. Het gaat erom wat de gebruiker daarvóór gedaan heeft...  "Ontvangsten Korrigeren" bijvoorbeeld, maar, die heb ik ook al getest, en houdt ook geen recordlocks open staan...

Andere invalshoek: direkt ná het doorboeken aktiveert Profit een VTV Berekening o.b.v. een ingestelde bedrijfsparameter.
Dat betreft op zich ook een zeer heavy use funktionaliteit, welke niet voor jullie ontwikkeld is, en waarbij ik me kan afvragen of jullie hier bewust mee werken. Ik vermoed van niet!

Binnen dat ontwerp wordt bij alles wat je doet wat ook maar enigzins van invloed kan zijn op de VTV van een Artikel, een 'VTV Herbereken-vlag' aangezet. Op de achtergrond word je geacht een Batchprocessor te hebben draaien die 100% van zijn tijd alleen maar VTV berekeningen staat uit te voeren, en diens resultaten opslaat in een tabel op het netwerk. Alle andere werkstations kunnen dan (zonder de data opnieuw te berekenen) hun data halen uit de op het netwerk opgeslagen VTV resultaten. Dit soort resultaten worden meestal voor de eerst komende 7 dagen vooruit berekend, en voor iedere dag opgeslagen.

Bij jullie is e.e.a. wel geaktiveerd (Tabblad #5 van Artikel parameters), maar het aantal dagen vooruit berekenen heb je op 0 dagen staan. Die kombinatie is dus al raar, en lijkt te impliceren dat iemand er gewoon een vinkje heeft geplaatst, terwijl je niet de bedoeling hebt dit als zodanig te gebruiken. Als ik daar gelijk in heb, zou het advies zijn om dat vinkje bij "Resultaten VTV berekening op netwerk opslaan J/N" weg te halen. Geen idee of het helpt, maar, 't zou kunnen, immers, als dit aan staat, kunnen geen twee gebruikers tegelijk met dezelfde Artikel-/Verschijning bezig zijn.


* lopaarwy.png (28.82 KB, 653x503 - viewed 176 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #34 on: April 03, 2018, 05:35:04 pm »

Als ik wat achter de schermen in je Batchboekingen tabel wil harken, dan gaat dat ook langzamer dan verwacht. Sluit dus ook niet uit dat het daar met een index te maken heeft.  ADBB zojuist even wat opgeschoond en opnieuw gereorganiseerd.  Hoop dat je morgen al verbetering kunt merken. Zet die parameter uit het vorige punt nog even uit (als je dat niet gebruikt).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #35 on: April 04, 2018, 08:38:37 am »

Dank je Wouter, we gaan kijken hoe het nu gaat.
Ik heb vinkje 'Resultaten VTV Berekeningen op netwerk opslaan' gistermiddag uitgezet, maar dit leverde problemen op (er liepen 2 mensen vast die grondstoffen aan het opboeken waren). Was eind v/d dag dus heb het vinkje snel even weer aangezet en na herstarten van Profit bij die 2 ging het weer goed.

Blijkbaar heeft het toch invloed op de werking van ons systeem, ik wil het nog wel eens testen maar dan doe ik dit gecontroleerder en ga ik eerst eea testen.

Ik houd je op de hoogte!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #36 on: April 05, 2018, 08:14:43 am »

Ik heb vinkje 'Resultaten VTV Berekeningen op netwerk opslaan' gistermiddag uitgezet, maar dit leverde problemen op (er liepen 2 mensen vast die grondstoffen aan het opboeken waren). Was eind v/d dag dus heb het vinkje snel even weer aangezet en na herstarten van Profit bij die 2 ging het weer goed.

Welke problemen leverde dit op? Waar liepen die 2 mensen op vast? Misschien handig om te noteren, dan kan ik er iets mee.

En, bij het vinkje aanzetten beschrijf je dat ze Profit herstart hebben, maar bij het uitzetten niet. Kan er in theorie ook mee te maken hebben (maar zie vorige punt).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #37 on: April 11, 2018, 09:05:13 am »

Ik houd je op de hoogte!

En? Al verbetering? Of doet het probleem zich nog steeds voor?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #38 on: April 11, 2018, 10:52:51 am »

Ik moet bekennen dat ik nog moet testen of het vinkje 'Resultaten VTV Berekeningen op netwerk opslaan' uitzetten helpt. Paar andere belangrijke zaken prioriteit moeten geven.
Maar dag dat ik vinkje uitgezet heb werden er problemen geconstateerd bij het opboeken van grondstoffen (2 collega's), dus even rustig testen is wel belangrijk denk ik voordat ik m zomaar weer uitzet.

Wel is het zo dat het uiteindelijk altijd opgelost wordt wanneer de juiste collega in Profit naar het hoofdmenu gaat.

Ik heb ook gezien dat Profit weleens open staat ergens terwijl collega naar huis is.. Heb nu net rondgemaild dat je Profit af moet sluiten wanneer je vertrekt en naar hoofdmenu moet gaan wanneer je langere tijd van je plek af gaat. We zijn benieuwd hoeveel effect dit gaat hebben.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #39 on: April 16, 2018, 09:14:40 am »

Quote
Heb nu net rondgemaild dat je Profit af moet sluiten wanneer je vertrekt en naar hoofdmenu moet gaan wanneer je langere tijd van je plek af gaat.

Dat is wel zo en dat is wel goed, maar nooit behoort dit de "Record not available" te impliceren. OK, kan denkelijk ergens wel gebeuren in een voor ons onverwachte situatie (die we niet eens kennen) maar het uitvaardigen van "iedereen snel terug naar het hoofdmenu !" is overdreven.
Eeuwig in wijzigen Produktieorder (of 1000 anderen) blijven zitten moet je niet doen want dan krijg de rest "De gegevens zijn geallokeerd door een andere gebruiker". Maar naar die situatie zijn we helemaal niet op zoek ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #40 on: June 11, 2018, 11:37:19 am »

Het probleem blijft zich voordoen (dagelijks), mensen van administratie en klantenservice naar hoofdmenu laten gaan en laten vrijgeven lost het probleem op.
Mogelijke oorzaak is dus de ADBO.DBF die tegen de 2Gb groot aan het worden is.
Hier moet toch een keer iets mee gebeuren, dus na overleg met Dinand besloten dat 1999 t/m 2010 gecomprimeerd mogen worden voor ADBO bedrijf BBB-BETON.
En dan wel zodanig dat je per jaar kunt blijven rapporteren uit deze periodes.

Uit je laatste schermprint blijkt dat je nog steeds 'Record is not available' krijgt. Tsja... de enige tabel die hier gebruikt wordt (in AD) en die boven de 1 GB zit, is ADBO zelf met 1,86 GB. Ondanks dat hier net zo goed 'Record is not available' op zou moeten kunnen voorkomen, zijn we dit in praktijk nog niet tegengekomen, behalve nu bij jullie, waarbij ik er vanuit ga dat het ADBO moet zijn bij de gratie dat dit de enige tabel in AD is die nu nog boven 1 GB zit.

Een oplossing, behoudens de ADS versie van Profit, zou hem zitten in het opschonen van de tabel ADBO.

Ik heb die tabel zojuist even wat voor je geanalyseerd:

De tabel is nu 1,86 GB groot.
Ondanks dat je er ook andere administraties in voert, komt zo'n 99% van je boekingen uit BBB-BETON.

Stel dat we alleen voor bedrijf BBB-BETON de ADBO mutaties opschonen van 1999 t/m 2011 dan zou dit je ADBO bestand met zo'n 1,12 GB doen verminderen. Over die periode kun je dan gewoon nog steeds rapporteren, mits op periode grenzen (je periode totalen blijven immers bestaan); mutaties kun je niet meer opvragen, maar ja, doe je dat nog over 2011 of daar voor?

Je ADBO zou dan van 1,86 GB naar 0,74 GB gaan waarmee ze ver genoeg onder de 1 GB komt om dit probleem niet meer te laten optreden.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #41 on: June 12, 2018, 08:13:46 am »

Mogelijke oorzaak is dus de ADBO.DBF die tegen de 2Gb groot aan het worden is.

Ik geloof er niets van. Maar we gaan het binnenkort zien. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #42 on: June 12, 2018, 08:53:54 am »


Ik heb er al 15 jaar niet meer van gehoord, maar ik kan intussen wel een oorzaak bedenken ...
Locktabel te klein.
Nou ja, zoiets en dan nog redelijk ver gezocht (ook al omdat dit volgens mij een Novell aangelegenheid was). Dus eerst moet iemand maar eens achterhalen of het fenomeen voor een Windows server nog bestaat.

Goed. Het valt op dat dit altijd bij precies dezelfde Boekingsregel in de Journalisering fout gaat. Dit is 100% zeker geen toeval. Ook valt het op dat het zo te zien nooit ergens anders dan bij Omvormen fout gaat (@Pascal ?). Verder is het klip en klaar dat als anderen vrijgeven het Omvormen verder kan. Dit wijst wat mij betreft (best wel 100% zeker) op een algemene pool die vol is (vandaar het "Locktabel" idee).
Een ander datapoint is dat het onmogelijk is dat iets bij vdBosch "te groot" is in het algemeen en dan doelend op "zo veel gebruikers heeft vdBosch nou ook weer niet". Moraal hiervan : het moet iets zijn wat bij vdBosch anders is ingericht qua server, of eventueel qua installatie van VFP lokaal. Of zelfs dat VFP niet lokaal is geïnstalleerd terwijl dit wel moet. Of (bijna het meest voor de hand liggend) dat de caching op een andere manier werkt omdat er ergens aan "client" tussen zit die de boel vernaggelt. Ik denk aan de vroegere Novell client - iets wat het tegenwoordige Citrix ook zou kunnen (fout) doen. En let wel, het is feitelijk een netwerk probleem wat voor VFP alles met caching van doen heeft en wat met name lokaal (PC of WTS) gebeurt (veel minder aan de server zijde dus).

Buiten het Locktabel verhaal (wat, ik vrees, niet meer bestaat) kan je m.i. het beste flink achterover gaan zitten en
a. achterhalen sinds wanneer dit probleem bestaat;
b. kijken in alles log etc. wat er sindsdien is veranderd aan server en iedere PC. N.b.: Ik denk niet dat je naar het netwerk zelf hoeft te kijken (dus ook geen switches en zo).

Ad b.
Als je nergens Windows 10 hebt, ben je van dat af als mogelijke oorzaak. Maar let op : waar ik normaliter gemakkelijk W10 van alles de schuld zou geven, denk ik dat dit in dit geval niet opgaat omdat er intussen te veel andere klanten en gebruikers aldaar met W10 werken (en ook met WS2016).

Wij zouden nog een log kunnen inbouwen van de uitgevoerde commands in deze Journalisering bij Omvormen (alleen daar dus) en als het euvel wederom optreedt kunnen wij op dat moment kijken waar de boel stokt. Mochten wij daarvoor niet beschikbaar zijn op het betreffende moment, dan zullen we het achteraf ook wel kunnen vinden, als jullie aangeven wanneer (datum/tijd) het was en dan kijken wij wel naar de tijd die als het goed is ten tijde van het euvel "stil stond". Of dit ons echt helpt hangt een beetje af van de intelligentie van de log, waarbij ik alvast aangeef dat het NIET om Locken gaat, maar juist om zaken waar dit in de programmatuur niet gebeurt en VFP zelf iets doet (er zijn onvoldoende resources). Denk aan Append Blank. Wellicht is een log die ik bedoel niet eens goed mogelijk (tenzij we "Q" installeren maar dat vind ik wat ver gaan).
Overigens zou de aandacht nog kunnen gaan naar grootboekrekening 70000.0 of wat het ook is wat ik daar zie. En verder ... zie ik het goed ? wordt daar record 1 weergegeven ? Ik zou het toch denken ... En als dat zo is zijn we al 10x verder met theoretisch zoeken. Of, met het inbouwen van log entries (immers, de manipulatie met record 1 bevindt zich in een beperkt aantal SY programma's).

Verder nog iets ? smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #43 on: June 12, 2018, 09:11:50 am »

Quote
Ook valt het op dat het zo te zien nooit ergens anders dan bij Omvormen fout gaat (@Pascal ?).
Dit klopt. Het gebeurt enkel en alleen bij het Omvormen.

Quote
Overigens zou de aandacht nog kunnen gaan naar grootboekrekening 70000.0 of wat het ook is wat ik daar zie. En verder ... zie ik het goed ? wordt daar record 1 weergegeven ? Ik zou het toch denken ... En als dat zo is zijn we al 10x verder met theoretisch zoeken. Of, met het inbouwen van log entries (immers, de manipulatie met record 1 bevindt zich in een beperkt aantal SY programma's).
Volgens mij staat er idd altijd hetzelfde record en dezelfde grootboekrekening weergegeven (alle 3 gevallen hierboven).
Van mij mag je eea gaan loggen en kan ik bellen wanneer het weer fout gaat bij het omvormen.
Hopelijk kan daarmee een oorzaak gevonden worden.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #44 on: June 18, 2018, 02:56:18 pm »

Zijn jullie al aan het loggen?
Dan bel ik wanneer iemand vastzit tijdens het omvormen.
(Vanmorgen is het weer een keer voorgekomen bij gebruiker MH, maar voor het melden hiervan ben ik nu uiteraard rijkelijk/te laat.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: 1 2 [3] 4 5
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.042 seconds with 20 queries.