Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:19:00 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kliënt Artikelnummer groepslid het klientartikelnummer-groepsdeb laten overrulen  (Read 4034 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: December 10, 2009, 12:16:05 pm »

factuurregel variabele "Uw artikelnummer: %HH:ARTIKEL-DEB:15%" wordt gevuld met het Klientartikelnummer zoals dat is vastgelegd bij de debiteur van de factuur (niet per definitie gelijk aan de afleverdebiteur) / artikel / verschijning (LOKARA). De factuurdebiteur is bij ons vaak een groepsdebiteur.

Vraag: Kan ik in bepaalde gevallen het artikelnummer van een groepsdebiteur, laten overulen door het artikelnummer zoals vastgelegd bij een groepslid?

Toelichting:
Ik zit namelijk met de volgende situatie:

   artikelnummer van:               
         Op de facuur bij      behalve bij   
   Mij zelf      Groepsdebiteur Z      groepslid XY   
   11502      1234      4321   
      "default"      factuur naar   
               groepsdebiteur Z!   

Idee:
Groepsdebiteur Z heeft default "uw artikelnummer 1234 " bij 99 van de 100 groepsleden. Bij groepslid 100 is dit opeens 4321.

Ik wil dan graag op het niveau Debiteur (groepslid) / ARtikel / Verschijning het door de groepsdebiteur Z gewenste artikel vastleggen, en daarbij een rubriekje aanvinken, dat desbetreffend artikelnummer, het klientartikelnummer van de groepsdebiteur moet overrulen. Dus een aanpassing in LOKATV en LOKAWY, toevoegen / wijzigen Kliënt Artikel-omschrijving.

Staat dat vinkje uit, dan blijft het artikelnummer vastgelegd bij de klientartikelomschrijvingen van de groepsdebiteur gehandhaafd.

Of zijn hier reeds bedrijfs- of anderzins parameters voor, die dit ook kunnen regelen?

Ik snap dat ik met dit voorstel niet meer het klientartikelnummer van het groepslid op zijn vrachtbrief cq VO-bevestiging af kan drukken. Dit is wat mij betreft geen ramp. Met dit vinkje aan, oefent het dus in eerste instantie z'n invloed alleeen uit op de Factuurregelvariabele %HH:ARTIKEL-DEB:15%


* lokatv overruled artikelnummer groepsdebiteur.PNG (17.75 KB, 565x491 - viewed 199 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 10, 2009, 12:44:39 pm »

Er is wat voor te zeggen dat het niet logisch is dat als je  een Opdrachtbevestiging van Verkooporder van Groepslid 100 print, en daar Artikelnummer 4321 op staat, er op de faktuur (die naar een ander gaat) er ineens een kompleet ander artikelnummer op staat (1234). Aan de andere kant, het is wel het Artikelnummer wat bij dié Debiteur hoort (lees: in zijn computer systeem bekend is).

De eerst volgende situatie die zal onstaan, is dat 99 van die 100 leden onder Artikelnummer "1234" "Graan" bestellen, en eentje bestelt onder Artikelnumer "1234" "Meel". Vervolgens krijgt de groepsdebiteur zowel graan als meel gefaktureerd onder het Artikelnummer "1234", kompleet andere produkten, andere prijzen, en de beste man zal het in zijn systeem niet kwijt kunnen, immers, 1234 is graan of meel, niet beide.

Wat je wilt zal eerder neerkomen op een indeling in:

- ons artikelnummer
- uw artikelnumer
- het artikelnummer van het lid welke besteld heeft

Dán heb ik er nog wel vertrouwen in er dat iets uitkomt wat gaat werken.

Maar... ik weet niet wat je voorbeeld is... maar het gaat misschien wat te ver...

Reken er i.i.g. niet op dat je met een simpel J/N rubriekje wel klaar zult zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 10, 2009, 01:56:00 pm »

Er is wat voor te zeggen dat het niet logisch is dat als je  een Opdrachtbevestiging van Verkooporder van Groepslid 100 print, en daar Artikelnummer 4321 op staat, er op de faktuur (die naar een ander gaat) er ineens een kompleet ander artikelnummer op staat (1234). Aan de andere kant, het is wel het Artikelnummer wat bij dié Debiteur hoort (lees: in zijn computer systeem bekend is).

Ja zo werkt het nu. En dat werkt nu goed, er is niks mis mee.

Wat je wilt zal eerder neerkomen op een indeling in:

- ons artikelnummer
- uw artikelnumer
- het artikelnummer van het lid welke besteld heeft

Ja en nee.

Dit moet er komen:

Groepsdebiteur Z
Postbus 4055
5043 KC Amsterdam


                                         
           Verzendadres                   
                                         
GROEPSLID  Bakkerij Piet 1742583     
           Van Sinderensingel 2           
           2062 GB  Wolvega
                                         


                                         F A C T U U R 001

Art.nr.
        Artikelomschrijving            Aantal kg  Prijs per 100 kg
11502   10 Zak  Tarwebloem Silverline       250       75,06   
                Uw artikelnummer: 1234


___________________________________________________________________________________

Groepsdebiteur Z
Postbus 4055
5043 KC Amsterdam

                               
           Verzendadres       
                               
GROEPSLID Bakkerij Jan 9007563
           Meester de Vriesstraat 38       
           2413 RD Dordrecht
                               

                                         F A C T U U R 002


Art.nr.
        Artikelomschrijving            Aantal kg  Prijs per 100 kg
11502    5 Zak  Tarwebloem Silverline       125       80,06     
                Uw artikelnummer: 4321

___________________________________________________________________________________


Het rode deel is mijn artikelnummer (artnr Koopmans).

"UW artikelnummer" is NIET (nooit) het artikelnummer van het lid welke besteld heeft, het is beide keren het artikelnummer van groepsdebiteur Z. Waar het dus in wezen om draait, is om meerdere klientartikelnummers bij Groepsdebiteur Z vast te leggen, afhankelijk van het groepslid welke besteld. In wezen dus, een klientartikelnummer geacht afleveradres

Reden: Groepslid Bakkerij Piet betaalt prijs X (obv een prijsafspraak bij Groepsdebiteur Z) voor artikel 11502 en Bakkerij Jan betaalt voor mijn artikel 11502 prijs Y (obv een prijsafspraak bij Groepsdebiteur Z, aangevuld met een prijsafspraak bij Bakkerij Jan).

Prijs X = artikelnummer 1234 bij Groepsdebiteur Z
Prijs Y = artikelnummer 4321 bij Groepsdebiteur Z

Door dit vast te leggen bij een groepslid en dit optioneel te laten overrulen bereik ik dit.

Ik mag NOOIT beide artikelnummers tonen op de factuur, vandaar de optioneel overrulende werking.

In wezen dus een werking zoals je die in Profit op afleveradres niveua op kunt geven. het probleem hier is, dat het gescheiden debiteuren zijn. Nb. %HH:ARTIKEL-DEB:15% respecteert overigens dat op afleveradres opgegeven artikelnummer niet, dus daar zal wel een andere variabele voor benodigd zijn.

Ooh ja, fysiek gaat het om exact hetzelfde product. Er zit hetzelfde meel in, in dezelfde zak, zelfde pallet, zelfde etiket. Vandaar dat het in Profit voor mij allemaal artikelnummer 11502 is waarmee het wordt geproduceerd, geraapt, etc.


* defaults afleveradres.PNG (19.75 KB, 565x491 - viewed 204 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 11, 2009, 07:18:20 am »

Groepsdebiteur Z heeft default "uw artikelnummer 1234 " bij 99 van de 100 groepsleden. Bij groepslid 100 is dit opeens 4321.


        Artikelomschrijving            Aantal kg  Prijs per 100 kg
11502   10 Zak  Tarwebloem Silverline       250       75,06   
                Uw artikelnummer: 1234

        Artikelomschrijving            Aantal kg  Prijs per 100 kg
11502    5 Zak  Tarwebloem Silverline       125       80,06     
                Uw artikelnummer: 4321

___________________________________________________________________________________


Ho ho... je voorbeeld impliceert hier wel wat anders...

Als 1234 besteld wordt, bedoelen ze 11502/ZAK10KG
en als 4321 besteld wordt, bedoelen ze 11502/ZAK5KG.

Waaraan je eigenlijk niets meer zegt dan dat 99 procent van de leden de 10KG zak besteld, maar één het in 5 Kg zakken wil hebben; zou een van de andere leden ook in 5 Kg zakken bestellen, dan heet het daar net zo goed 4321.  smile

Dit kun je gewoon inrichten, door je Klant-Artikelnummer te laten verwijzen naar de kombinatie Artikel + Verschijning.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: December 21, 2009, 08:53:10 am »

Als 1234 besteld wordt, bedoelen ze 11502/ZAK10KG
en als 4321 besteld wordt, bedoelen ze 11502/ZAK5KG.

nope

Als 1234 besteld wordt, bedoelen ze 11502/ZAK25KG
en als 4321 besteld wordt, bedoelen ze 11502/ZAK25KG.

die 10 en 5 zak, zijn het aantal zakken (aantal verschijningen).
10*25 kilo = 250 kilo
5*25 kilo = 125 kilo
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 21, 2009, 09:44:02 am »

Als ik nu die 250 en 125 kg zie staan, heb ik hem inderdaad verkeerd gelezen.  Sad

Doet niets af aan de eerdere opmerkingen...

In jouw voorbeeld heet het produkt in beide gevallen "Tarwebloem Silverline".

Waarom zou de Groepsdebiteur (die de Faktuur zal krijgen, en dit in zijn systeem zal moeten zien te matchen) zelf 2 Artikelnummers gaan aanmaken voor hetzelfde produkt ?

Een klant-artikel wordt op 2 manieren toegepast:

a. een klant besteld 1234, welk produkt moeten we hem nu leveren?
b. wij leveren een klant 11502, hoe moeten we dat voor deze klant labelen?

Bij jouw groepsdebiteur zouden 2 klant artikelnummers verwijzen naar 11502, en dus kan de b. keuze niet gemaakt worden.

Tenzij...

We hebben maatwerk ontwikkeld t.b.v. meerdere klant artikelnummers per artikel. Bedoeld om een produkt te kunnen verkopen met een label volgens de klant van de klant. De ene keer besteld de klant het produkt en wil hij label X erop hebben, de volgende keer label Y.  De keuze voor X/Y wordt bewaard bij de Verkooporder. Overal waar dus een omzetting van ons artikelnummer naar een klantartikelnummer aan de orde is én we de Verkooporder weten, kunnen we het naar X of Y omzetten, afhankelijk van de keuze die op de order gemaakt is.
Het zou dus kunnen zijn dat dit bij toeval standaard al werkt, omdat de ene klant de keuze 1234 gemaakt heeft (van mijn part bij de gratie dat dat de enige keuze is) en de andere klant 4321.

Heb je beide Klient-Artikelnummers al opgenomen bij de Groep en dat getest?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 21, 2009, 11:26:12 am »

N.a.v. ons tel. onderhoud, is onderstaande een mogelijke oplossing:

Bij een (Faktuur) Debiteur wordt een veldje opgenomen "Klient-/Artikelgegevens Faktuur bepalen o.b.v. Debiteur F/V/H"

F = O.b.v. Debiteur Faktuur
V = O.b.v. Debiteur Verkooporder
H = Hiërarchisch, = beginnen bij Debiteur Verkooporder, en dan via Groepsdebiteuren hiërarchie naar boven.

Defaultwaarde is "F", zoals e.e.a. nu werkt, met in de helptekst het advies deze indikator ook vooral op F te laten staan.

V kijkt klakkeloos naar de Debiteur v/d Verkooporder (zoals je e.e.a. eerst stelde)
H zegt feitelijk dat als je bij het lid niets geregistreerd hebt, alsnog die van de groep gebruikt moet worden.

Let op:
De aanpassing betreft alle gegevens uit LOKATV, niet enkel Klient-/Artikelnummer en-/of Omschrijving.
De aanpassing betreft enkel de print v/d Faktuur volgens een Variabele Layout.

Voor de rest heb je dan wat je wilt, waarbij wij verder afstand nemen van hoe dit in praktijk uitpakt. Een van de problemen zal bijv. zijn dat je naar lid als groep andere Artikelnummers rapporteert, en van mijn part de groep er met het lid al niet meer uit kan komen in onderligende communicatie, immers, o.b.v. welk artikelnummer als ze beide een ander hebben.

Zoals de rubriek al aangeeft: e.e.a. énkel voor de faktuurprint.

Kosten: 7 uur.


Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: December 21, 2009, 11:45:25 am »

F = default waarde, zoals het 'nu' eigenlijk dus ook werkt.
H = voor mij bij 1 (faktuur/groeps) debiteur gewenste instelling.


De aanpassing betreft alle gegevens uit LOKATV, niet enkel Klient-/Artikelnummer en-/of Omschrijving.


Wat bedoel je hier precies mee? De aanpassing geldt alleen voor de factuur print. Wat ligt er bij LOKATV nog meer vast: o.a. Monster, keuringsrapport actiecodes en raapvloer. Dus wat veranderd er dan bijvoorbeeld aan "MOnster mee" of "Keuringsrapport mee"? M.i. geen zaken die relevant zijn bij het afdrukken van de factuur. Dus wat kan er dan nog veranderen?

Zekerheidshalve vraag 2: In hoeverre wordt dit al dan niet afhankelijk van de bedrijfsparameter Verkoop Blad F "Meerdere Klient-artikelen voor Art. toegestaan"? M.i. zal deze op NEE moeten staan. Dan is er op elk debiteurniveau altijd maar keuze uit 1 (degene die vast ligt op debiteur + artikel of artikel/vrs) . Staat die op Ja, dan is het ten tijde van het genereren van de factuur mogelijk, dat er op groepslid niets vast ligt, en op factuurdebiteur 3 verschillende. (nb. die combinatie gaat bij mij niet gebeuren! Ik zorg er bij deze "H" gevallen voor dat er op factuurdebiteur niveau per artikel max 1 klientartikelnummer voor komt!)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: December 21, 2009, 12:05:49 pm »

Wat bedoel je hier precies mee?

Dat ja. Voor hetzelfde geld druk jij wel dat soort info af op de faktuur;
c.q. zijn er straks andere velden die wel bij klient-artikel gegevens thuishoren, maar die jij anders wilt voor je groep.

In hoeverre wordt dit al dan niet afhankelijk van de bedrijfsparameter Verkoop Blad F "Meerdere Klient-artikelen voor Art. toegestaan"?

Is daar niet van afhankelijk. Jij kan deze gewoon op nee laten staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 19, 2010, 07:25:56 am »

Gereed. Vereist een Upgrade.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: January 19, 2010, 01:38:15 pm »

Dit werkt idd prima.
nb
"Klient-/Artikelgegevens o.b.v. Debiteur -/F/V/H", kan  <b>alléén v.w.b. de Faktuurprint</b>  (en dan nog via een Variabele Layout) worden afgeweken van deze struktuur.

Voor de gebruikers die zich zorgen gaan maken over een vrachtbrief: dit geldt automatisch óók voor de vrachtbrief. Het is idd ontwikkeld voor de Faktuur, maar iig optie "H" en "-" werkt ook op de vrachtbrief, dus niet alleen de faktuurprint.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 19, 2010, 02:11:40 pm »

Voor de gebruikers die zich zorgen gaan maken over een vrachtbrief: dit geldt automatisch óók voor de vrachtbrief. Het is idd ontwikkeld voor de Faktuur, maar iig optie "H" en "-" werkt ook op de vrachtbrief, dus niet alleen de faktuurprint.

H is gelijk aan - zo je maar één Debiteur aan de orde hebt (en de Vrachtbrief wordt opgemaakt voor de Debiteur v/d Verkooporder, en niet voor de Groepsdebiteur). Er is dus geen verschil tussen H en -. En verder, hoeft niemand zich zorgen te maken... dit is gewoon de standaard werkwijze!

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.037 seconds with 19 queries.