Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:29:06 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: LOTMRA VERSUS helptekst  (Read 3632 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 25, 2009, 10:28:13 am »

Tja, zoals je via http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20772.0 zal hebben vernomen, gaat onze bulkverlading op de schop. Wij willen straks zien in welk transportmiddel (met z'n eigen kenteken) een verkooporder is geleverd.

Vooraf weet ik niet altijd welk transportmiddel dit zal zijn, wel het transportmiddeltype.

Als ik nu de helptekst raadpleeg (zie onderstaand) dan staat daar
 "Een transportmiddel hoort immer tot één transportmiddeltype". (lees 1 transportmiddeltype)

DAt moet zijn:
 "Een transportmiddel hoort immer tot 1 of meerdere transportmiddeltypen".

Zo werkt profit gelukkig ook. Kijkmaar: LICENSE01 (= kenteken) kan ik meerdere keren opnemen bij verschillende transportmiddeltypen. Tenzij je natuurlijk zegt: Een transportmiddel is een combinatie van tr.middelType + kenteken. Daar lijkt het namelijk op.

Voor het geval ik hier mezelf onterecht gelukkig prijs, hoor ik het graag. Anders zou het wel fraai zijn dat de helptekst hier even op wordt aangepast. Dat is wel zo duidelijk.


* LOTMRA.PNG (26.69 KB, 636x524 - viewed 161 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: February 25, 2009, 10:37:04 am »

oops, hier is releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20773.0 niet (juist) uitgevoerd. Laatste upgrade is van 12 december 2008. Deze moet ik dus al hebben (is volgens mij toen al handmatig overgezet)

Maar zie afbeelding: Transportmiddelnummer lijkt in de testbestanden  MEEL nog steeds niet juist te worden bepaald.

Je kunt ze nu allemaal toevoegen onder hetzelfde tranportmiddelnummer. (Tmnr)

Hm, mag je nu eigenlijk wel of niet een transportmiddel (= wat mij betreft 1 kenteken i.g.v. vrachtwagens / trailers) koppelen aan meerdere TM-typen?


* lotmra 2.PNG (7.74 KB, 578x131 - viewed 148 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 02, 2009, 02:57:26 pm »

Johan,

Ik weet niet precies wat je wilt ("claimen"). Maar ik zou zeggen, zie mijn post achter de eerste link die je in de eerste post alhier hebt gegeven.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: March 02, 2009, 03:48:21 pm »

Ik claim hier allereerst dat de releasenote niet functioneert, want het transportmiddelnummer wordt niet opgehoogd. (Maar ja, dat kan ook weer aan mij liggen)
Vraag 2 : Je hebt 2 dezelfde Transportmiddeltypen met hetzelfde volgnummer. Dat zou niet mogen voorkomen. Daarom kun je nu de regel met PDST18 niet wijzigen.

Dit gaan we oplossen.

En dat is niet goed / juist gebeurd bij http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20773.0. Yvonne schrijft hier over transportmiddeltypen, maar bedoelt hier transportMIDDEL Maar misschien is er ondertussen ook juist een hele goede reden geweest om alle transportmiddelen hetzelfde volgnummer toe te kennen.

Ten tweede claim ik dat de helptekst niet deugt, maar als ik dit zo weer eens lees, dan concludeer ik dat ik welhaast zelf bepalen mag, hoe e.e.a. moet functioneren. Daartoe behoren dan ook wel de laadeenheden van een transportmiddel.

Als je nou eerst de eerste claim goed oplost, zorg ik dat de tweede nog wel eens komt. (vermoedelijk deze maand nog)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 04, 2009, 01:52:41 pm »

Maar ik vrees dat niemand weet wat 'ie moet oplossen als de termen (onterecht dus, door ons) door eklkaar worden gebruikt. Yvonne heeft wellicht precies de verkeerde aangepast, en wiet weet mag de andere niet eens.

We zoeken het wel even uit.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: March 06, 2009, 09:55:43 am »

Als ik nu de helptekst raadpleeg (zie onderstaand) dan staat daar
 "Een transportmiddel hoort immer tot één transportmiddeltype". (lees 1 transportmiddeltype)

DAt moet zijn:
 "Een transportmiddel hoort immer tot 1 of meerdere transportmiddeltypen".

Als ik de overige topics hier nog eens op na sla, en vervolgens ook bekijk zoals het in de helptekst staat die je quote, klopt e.e.a. wat mij betreft precies.

Een konkreet voorbeeld maakt het wellicht wat duidelijker, en tevens "wat jij fout doet".

Een TransportmiddelType betreft "een vrachtwagen", "een vrachtwagen met oplegger", "een bestelbus" etc.
Een Transportmiddel betreft de specifieke vrachtwagen, bestelbus, ofwel mét Kenteken.

Een Transportmiddel is dan ook een Transportmiddeltype mét een volgnummer. Volgnummer 1 = kenteken xx-01-yy, volgnummer 2 ab-cd-09 etc. zoals ook blijkt uit de indeling van de Raadpleegfunktie.

Beide kentekens verwijzen naar hetzelfde Type Transportmiddel, nl. een vrachtwagen met bepaalde capaciteiten.
Heb je meerdere soorten vrachtwagens, met andere capaciteiten dan zul je meerdere TransportmiddelTypes moeten hebben.

Ofwel, het klopt dat wel degelijk dat de helptekst beschrijft dat "Een transportmiddel hoort immer tot één transportmiddeltype"; de sleutel van een Transportmiddel is notabene "Transportmiddeltype + Volgnummer".

Wat jij in deze fout doet, is dat je én een Bestelbus én een Vrachtwagen als Transportmiddeltype definieert, én je ze vervolgens beide hetzelfde kenteken geeft (LICENSE01). Vervolgens snap je het vanzelf niet meer, en stel je daarna dat de helptekst fout is  smile

In theorie zouden wij een kontrole kunnen opnemen dat een Kenteken niet bij meerdere TransportmiddelTypen gebruikt mag worden. Echt zinvol lijkt me dit niet, want we zullen er wel iets anders niet mee kunnen doen. Ik kan me voorstellen dat we "een vrachtwagen" en "een vrachtwagen met oplegger" als TransportmiddelType hebben; beide hetzelfde kenteken. Dit, omdat die vrachtwagen de ene keer mét oplegger op pad gaat (en dan meer capaciteit heeft, en dus een ander type is), en de volgende keer zonder oplegger.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 06, 2009, 10:06:55 am »

Ik kan me voorstellen dat we "een vrachtwagen" en "een vrachtwagen met oplegger" als TransportmiddelType hebben; beide hetzelfde kenteken. Dit, omdat die vrachtwagen de ene keer mét oplegger op pad gaat (en dan meer capaciteit heeft, en dus een ander type is), en de volgende keer zonder oplegger.

Tsja... en sinds enige tijd hebben we voor aanhangwagens separate kentekens t.o.v. het trekkende voertuig, dus v.w.b. je Transportmiddeltype "Vrachtwagen met Oplegger" kun je hooguit nog stellen dat je nu ineens 2 kentekennummers kwijt moet kunnen in dat veld (XX-01-YY + AB-CD-01) en dat de 10 posities daarvoor niet toereikend zijn.  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 06, 2009, 10:31:41 am »

Ja, het is wel goed zeg (met dat laatste). kom je toch niet uit / kan je toch niets mee, want die oplegger kan overal wel achter en kwa "voordefiniëren" kan je daar niets mee.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: March 09, 2009, 03:30:58 pm »

Die helptekst kom ik nog wel eens op terug. Ik snap eerst even niet waarom het transportmiddelnummer niet verhoogt wordt. Dus mijn eerste claim. Het zou prettig zijn dat dit duidelijk wordt voor dinsdagavond, dan zijn we daar alvast uit.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: March 11, 2009, 08:09:32 am »

oops, hier is releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20773.0 niet (juist) uitgevoerd.

Heb je helemaal gelijk in. De Releasenote die het volgnummer op een betere wijze probeerde te bepalen bakte er alsnog niets van.
Is bij deze opgelost, en staat al op jullie systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.032 seconds with 20 queries.