Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:56:04 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: bulkverlading straks op de schop: Transportmiddelen / transportmiddeltypen  (Read 2307 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: October 15, 2008, 10:57:16 am »

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17027.0

Het is al even een tijdje geleden, maar toen heb ik omwille van inkoop eens een vraag gesteld over transportmiddelen <-> transportmiddeltypen. Blijkens dat Topic is er niemand die dat gebruikt (wel de transportmiddel TYPEN, maar niet de transportmiddelen die aan dat type kunnen hangen). Onze bulkverlading gaat drastisch veranderen en daarbij wil ik die transportmiddelen naast de transportmiddeltypen gaan inzetten.

Ik gebruik de routeplanning in Heart om aan mijn vervoerder(s) de te verladen orders op te geven voor het BULK-transport. Tevens is deze leiddraad voor de fabriek om tijdig de juiste route's klaar te hebben zitten om te verladen. Transport is allemaal uitbesteed.

Ik wil graag weten welke oplegger het product bij de klant brengt, dit moet terug te vinden zijn op de vrachtbrief.
Een oplegger is in mijn ogen een transportmiddel. Bij het maken van de routeplanning weet ik welk transportmiddelTYPE dit gaat doen, maar welk transportmiddel de vervoerder in gaat zetten weet ik op dat moment niet.

In mijn routeplanning geef ik op "SIB" als transportmiddeltype. Dit betekend: stuur maar een auto met oplegger. (trekker / oplegger) Ten tijde van het verladen is bekend welke oplegger (met kenteken etc.) ingezet word. Ik wil op dat moment op de vrachtbrief aangeven: Transportmiddeltype SIB met transportmiddel (met kenteken) "pdst18" gaat het transport uitvoeren.

Vraag 1: Waar kun je in heart bij het genereren van de vrachtbrief (of welke andere lever-functie dan ook) naast het transportmiddeltype, ook het transportmiddel opgeven?

Vraag 2: Hoe wijzig ik een tweede / derde etc. transportmiddel onder hetzelfde transportmiddeltype? Toevoegen lukt wel, maar het transportmiddelnummer veranderd niet mee, dus die PDST18 uit de bijlage valt nu niet te wijzigen.


* transportmiddelen png.PNG (30.43 KB, 759x447 - viewed 185 times.)
Logged

KM
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #1 on: October 15, 2008, 11:54:59 am »

Vraag 2 : Je hebt 2 dezelfde Transportmiddeltypen met hetzelfde volgnummer. Dat zou niet mogen voorkomen. Daarom kun je nu de regel met PDST18 niet wijzigen.

Dit gaan we oplossen.
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: October 15, 2008, 11:57:13 am »

Een klein jaar geleden hebben wij het daarover hier intern ook gehad, en mij staat bij dat daaruit het volgende kwam :

Door e.o.a. misverstand zijn de TransportmiddelTypen het leven gaan leiden van de TransportMiddelen. Redelijk oenig natuurlijk, maar mij staat bij dat er op zich wel een verantwoording voor kon worden gevonden, maar ermee eens was ik het niet. En, niemand heef er ook last van gehad, want we hebben er nooit iets van gehoord. Je zou aldus kunnen zeggen dat het werken met de Transportmiddeltypen-alleen volstaat. Iets van : Je geeft zo'n soort vrachtwagen meteen een kenteken, en het werkt wel (weer).

Niet echt natuurlijk, en wat jij stelt (hoe het zou moeten) is juist.
In elk geval raak je nu in verwarring, doordat die Transportmiddelen wel degelijk worden onderkend, en ook wel degelijk zijn bedoeld voor wat jij wilt. Alleen, in de funktinaliteit die er mee werkt, werkt dat niet (meer) zo. En nu ?

Echt fout kan je het nauwelijks noemen, en net doen alsof de Transportmiddelen nog niet bestaan kan wel. Dus, e.e.a. aanpassen is dan maatwerk, met het voordeel dat je (ik denk) de eerste 44 uur al hebt verdiend omdat de gegevens manipulatie er wel degelijk al in zit.
Vraag me nou niet wat er precies moet gebeuren om het werkend te krijgen zoals je wilt, maar 12 á 16 uur zie ik wel voor me.
En dan nog met enig voorbehoud, aangezien ik -zoals gezegd- nog weet dat ik het min of meer eens moest zijn met de huidige werkwijze. Wouter weet het denk ik nog wel, maar die is er volgende week pas weer.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: October 15, 2008, 01:25:15 pm »

Ik denk dat ik het tzt met Robert dan wel een keer eens wordt. Dit gaat dan toch via de interface Graanverwerking verlopen, en daar moet dan toch het nodige aan gesleuteld worden.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: October 23, 2008, 11:05:24 am »

Nog even een grapje in deze hoek: Een transportmiddeltype mag bij het toevoegen van transportmiddeltypen opgegeven worden met 15 karakters. Dit is wel handig in verband met soms lange bootnamen die we daar opgeven ten behoeve van het lossen (inkoop, ontvangst goederen)

Echter, bij de routeplanning (meer Verkoop-zijde) mag een transportmiddeltype van 'slechts' 11 karakters opgegeven worden.

Ik zal er vermoedelijk niet snel last van hebben. Aan de verkoopzijde wordt tot op heden met maximaal 6 karakters gewerkt (anders is het ook zo'n typwerk bij het opgeven van de transportmiddeltypen). Het lijkt me echter niet correct, echter het maakt me niet uit of je nou in de routeplanning wel of niet met 15 karakters mag gaan werken.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.021 seconds with 20 queries.