Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 05:35:11 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Scan Terminal - Cross Docking Rapen vanuit Goederen Ontvangst  (Read 2524 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« on: September 29, 2008, 02:30:27 pm »

Scan Terminal - Cross Docking Rapen vanuit Goederen Ontvangst (LOTSSTRG)

Middels Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20713.0 is beschreven hoe de nog niet afgelegde Inslaglijsten (per Debiteur) zijn verdeeld over zgn. "virtuele baknummers". N.b.: De "virtuele baknummers" zijn weliswaar werkelijke bakken met daarin een kaart met barcode, doch ze zijn niet 1 op 1 verbonden met een Debiteur, dock of Route enz.; ze staan op de vloer omwille van het kunnen formeren van te leveren produkt (in kratten) daar omheen, en kunnen worden geplaatst zoals gewenst. De funktionaliteiten als geheel zorgen ervoor dat het systeem weet welk produkt zich "bij" een virtuele bak bevindt, en weet daarmee ook welk produkt er in behandeling wordt genomen als de barcode die bij zo'n virtuele bak hoort wordt gescanned.

Onderstaande beschrijving gaat ervanuit dat de Inslaglijsten (per Debiteur) zijn binnengeboekt, en dat op basis van bovengenoemde print deze Inslaglijsten zijn verdeeld over de daarvoor aanwezige virtuele bakken-/vakken. Iedere virtuele bak-/vak beschikt over een barcode, met daarin slechts het bak-/vaknummer als numerieke waarde. Dus "1" t/m "40" (of desgewenst hoger, als er meerdere virtuele baknummers zouden zijn).

Via het Scan Terminal scherm Cross Docking Rapen vanuit Goederen Ontvangst kan de raper de Emballage die bij de virtuele bakken staat oppakken en op zijn kar leggen:

Van het Cross Docking Rapen vanuit Goederen Ontvangst is gesteld dat een Leverancier zijn produkten levert "in Emballage", maar dat de raper aan de buitenkant niet kan zien welke produkten in welke Emballage zit. De raper kan de produkten zelf niet zien-/tellen en zal alleen o.b.v. de aan de Inslaglijst (per Debiteur) gekoppelde Emballage kunnen werken. Emballage, welke enkel identificeerbaar is doordat de naam van de betreffende debiteur hierop is opgenomen (desnoods met de hand geschreven). Hierna wordt aldus gesproken over Emballage als zou het lege emballage betreffen.

Hoewel het Scan Terminalscherm op tabblad #1 begint met een overzicht van de Inslaglijsten die de raper al op zijn kar geboekt heeft, zal dit 1e tabblad alleen aan de orde zijn als hij het Scan Terminalscherm verlaten heeft, en opnieuw opstart. Als we met een schone lei beginnen, zal er nog niets op de kar liggen, en heeft het weinig zin om standaard een leeg overzicht te tonen. Dit zou enkel vereisen dat de gebruiker een extra handeling moet doen om op het scan scherm terecht te komen. We beginnen derhalve met tabblad #2.


Tabblad #2 - Rapen virtuele bakken




De raper scant een virtuele bak, waarna het scherm alle voor die bak aanwezige Emballage opsomt. Bij bak 36 zouden in dit voorbeeld 13 blauw poolbakken, 1 viskratje, en 2 vleeskratten behoren te staan. Met F1 bevestigt de raper dat ze deze Emballage op haar kar gelegd heeft. Vanaf dat moment kan een volgende raper deze Emballage niet nogmaals rapen.

De raper mag zelf bepalen in welke volgorde ze de virtuele bakken scant.  In het voorbeeld zal bak 1 t/m 5 zijn toegewezen aan Dock 1, en bak 36 t/m 40 aan Dock 8. Beginnen we bij bak 1 te scannen, dan moeten we in de lage docknummers afleggen, beginnen we bij bak 40 te scannen, dan moeten we in de hoge docknummers afleggen.

Uitgangspunt is dat de Emballage in volgorde van scannen op de kar gestapeld wordt, en daarmee a.h.w. een "stapelvolgorde" afdwingt. Ofwel, we scannen virtuele bak 40, en dat komt onderop de kar te liggen. Vervolgens scannen we bak 39, bak 38, bak 37 en bak 36.  De Emballage van de laatst gescande virtuele bak (de 13 poolbakken, 1 viskrat, 2 vleeskratten) zal nu bovenop in de kar liggen. Gaan we vervolgens afleggen, dan gebeurt dit in omgekeerde volgorde; de Emballage die bovenop de kar ligt, zal het eerste worden afgelegd.

Het scannen van virtuele bakken blijft nèt zo lang aktief tot de raper besluit te gaan afleggen (en zelf een ander tabblad aktiveert).



Tabblad #1 - Overzicht Inslaglijsten (per Debiteur)


Indien de gebruiker bakken op zijn kar geboekt had, het Scan Terminal scherm verlaat (om iets anders tussendoor te doen) en op een later moment het scherm opnieuw aanroept, danwel "zodra de raper expliciet tabblad #1 aktiveert", wordt een overzicht verkregen van de Inslaglijsten die a.g.v. het scannen van de virtuele bakken op de kar van de raper zijn geboekt.



Het overzicht wordt gepresenteerd op volgorde waarin de virtuele bakken gescand zijn. De eerst gescande bak (40) zal bovenaan staan, de laatst gescande bak (36) onderaan. De scrollbar wordt zodanig gepositioneerd dat de laatst gescande bak default zichtbaar is.

Onderop het scherm is een button "Kar leegmaken" opgenomen. Met deze button kan de overboeking van de virtuele bakken naar de kar van de raper ongedaan worden gemaakt; de produkten worden hiermee dus a.h.w. (administratief) teruggelegd in de virtuele bakken. Een echte toepassing voor deze button is er vooralsnog niet, maar het is altijd handig een handeling ongedaan te kunnen maken. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat iemand nèt de vleesleverancier heeft binnengeboekt, de goederen weliswaar administratief aan de baknummers zijn toegekend, maar het daadwerkelijk verdelen over deze baknummers nog niet had plaatsgevonden. De raper scant dan een bak, pakt (administratief) dus ook de vleesbakken, waar deze in werkelijkheid nog niet bij de virtuele bakken zijn neergelegd, waardoor al een wens ontstaat e.e.a. terug te kunnen boeken.

Van de gekoppelde Inslaglijsten (per Debiteur) wordt i.v.m. ruimte gebrek alleen de  dag en het volgnummer weergegeven; jaartal en maand zijn uit de Identifikatie gefilterd.



Tabblad #3 - Bepaal af te leggen Debiteur


Op ieder gewenst moment kan de raper besluiten te gaan afleggen. Zijn kar was gestapeld met de Emballage van virtuele bak 40 t/m 36, en in omgekeerde volgorde wordt deze Emballage nu afgelegd. Het 3e tabblad stuurt ons als eerste naar Dock 7, alwaar in dit voorbeeld goederen moeten worden afgelegd voor een Debiteur in de Dinsdag Route nr #8 (Ridderkerk-/Rotterdam). Aan deze Route is nog geen Dockrij toegekend, en dus zal de raper deze moeten selekteren. Dockrij "D7 Rechts" is echter al in gebruik, en kan niet geselekteerd worden. De raper kiest voor Dockrij "D7 Midden", en zal vervolgens binnen die Dockrij een dockpositie moeten invullen.



Boven in het scherm wordt middels X/Y getoond dat we met de eerste aflegging bezig zijn van in totaal 12 Debiteuren.

NB: Dit scherm komen we bij de andere aflegschermen (zoals Cross Docking Rapen uit Voorraad) ook tegen.



Tabblad #4 - Afleggen Emballage


Nadat op tabblad #3 is bevestigd (F1) dat we bij dockpositie D7M23 zijn aangekomen, wordt het 4e tabblad aktief, waarop we vervolgens kunnen afleggen.




In tegenstelling tot Cross Docking Rapen uit Voorraad, waarbij we op het aflegscherm voor ieder af te leggen produkt een doorloop van het aflegscherm te zien krijgen (welke stuk voor stuk met F1 bevestigd moeten worden), geldt dat we op dit scherm maar één aflegdoorloop hebben. Omdat de hoeveelheid verschillende types Emballage beperkt zal zijn (de visboer levert viskratjes, de slager levert vleeskratjes, de bakker levert broodbakken) wordt hier op één scherm de totaal af te leggen hoeveelheid Emballage getoond (per type), welke met één F1 opdracht kan worden verwerkt. Bovenstaand scherm toont dat we voor deze Debiteur-/Rit, op dockpositie D7M23 drie blauw poolbakken moeten afleggen.

Indien er meerdere typen Emballage aan de orde zijn, zullen deze onder elkaar worden opgesomd. Per type wordt aangegeven hoeveel er van dat type Emballage moet worden afgelegd, in onderstaand voorbeeld: 10 blauwe poolbakken en 2 rode viskratjes. Zodra er dermate veel Emballage aan de orde is dat dit niet meer op het scherm past, zal een scrollbar verschijnen waarmee de overige Emballage kan worden opgevraagd.



Nadat de getoonde Emballage is afgelegd (en bevestigd met F1) worden de Artikelen uit de geïmpliceerde Inslaglijsten (per Debiteur) opgeboekt als niet-meer-aanwezige-voorraad op de geselekteerde dockpositie. Hiermee wordt die dockpositie formeel gereserveerd voor de betreffende Debiteur-/Rit.

De procedure "Bepaal afleglokatie voor Debiteur-/Rit en Afleggen Emballage" wordt net zolang herhaald tot alle Emballage op de kar van de raper is afgelegd. Daarna kan de raper zijn kar weer opnieuw gaan vullen.
« Last Edit: September 29, 2008, 03:39:14 pm by Peter Stordiau » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 03, 2013, 01:15:23 pm »

Let op: Deze funktionaliteit is ontwikkeld voor de situatie waarin één Dockpositie per Afleveradres geldt. De funktionaliteit is niet aangepast m.b.t. de ondersteuning van een Dockpositie per Pallet. Zodra de daarvoor bestemde parameter is ingesteld op "Dockpositie per Pallet" zal dit scherm (zonder aanvullend maatwerk) niet kunnen worden gebruikt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.074 seconds with 19 queries.