Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:57:18 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Scan Terminal - Rapen Cross Docking uit Voorraad  (Read 2794 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« on: September 18, 2008, 10:03:57 am »

Scan Terminal - Rapen Cross Docking vanuit Voorraad (LOTSSTRC)
Nb: Onderdeel van het ontwerp "Rapen via Scan Terminal".

Scan Terminal Rapen Cross Docking uit Voorraad is het vervolg op het TouchScreen Weergeven Vulgraad Artikel-/Verschijning (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20577.msg29390#msg29390).  Globaal komt het eropneer dat het Vulgraadscherm de raper naar die lokatie kan sturen waar het produkt ligt wat als eerste Cross Docking geraapt moet worden. Vervolgens vult de raper zijn kar met de produkten die hij Cross Docking wil gaan rapen, en daarna worden de produkten die op de kar liggen afgelegd.

Het Scan Terminal scherm bestaat uit de volgende tabbladen:


Tabblad #1 - Routegroep


Rapen voor routegroep



Als we Cross Docking gaan rapen, dan doen we dit altijd voor een specifieke groep routes: de ritten van vanmiddag 16:00, de ritten van morgenochtend 06:00, morgenochtend 10:00 etc.  Het eerder genoemde Vulgraadscherm (welke mogelijk de trigger is dat we naar een bepaalde lokatie lopen) is opgebouwd voor zo'n specifieke routegroep, en toont derhalve enkel dié artikelen die in dié groep routes behoeftig zijn. Als we vervolgens Cross Docking gaan rapen, dan zullen we óók moeten aangeven voor welke routegroep we gaan rapen.
Hoewel het best wenselijk zou kunnen zijn is het niet toegestaan om voor meerdere routegroepen tegelijk Cross Docking te gaan rapen, dit, omdat in de tussentijd orders kunnen wijzigen, er leveringen kunnen plaatvinden, en we te snel zouden verzanden in een situatie dat we een order die om 06:00 geleverd moet worden niet kunnen uitleveren, omdat de voorraad inmiddels is toegekend (afgeboekt) op een order voor levering om 10:00.

Selektie van de routegroep vindt alhier enkel plaats o.b.v. de eindtijd van de laatste rit die mogelijk in die routegroep plaatsvindt. Op deze manier lopen we voor de ritten van 06:00 óf de ritten van 11:00 maar hebben we niet (zoals bij het Rapen voor een Debiteur-/Rit) de mogelijkheid om te rapen voor de specifieke leveringen van 05:30, 05:40, 05:45 etc.). Zie verder Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20635.0

Nb: Overigens kan het best voorkomen dat hier een tijd als 10:45 wordt getoond, maar dan betreft 10:45 de laatste eindtijd van alle ritten die in die groep liggen. Er zal dan binnen een gestelde grens van 1 uur géén rit meer ná 10:45 liggen.


Bij voorkeur naar buffer

Op dit scherm vinden we ook een J/N button (toggle) waarmee we kunnen aangeven of we bij voorkeur op een bufferlokatie willen afleggen zodra deze bekend is. Kwa beschrijving van deze button lopen we even vooruit op de overige funktionaliteit die verderop beschreven wordt, maar in het kort:

Bij het afleggen van de goederen zal de raper zijn goederen altijd moeten afleggen op de plek (bufferlokatie-/dockpositie) waar al voorraad van deze Debiteur-/Rit ligt. Als er nog nergens goederen voor deze Debiteur-/Rit liggen, maar de Rit al wel is toegewezen aan een Dockrij, zal er verplicht moeten worden afgelegd bij een dockpositie. Als er nog geen Dockrij is toegewezen aan de Rit, is het de raper vrij om te kiezen voor het toewijzen van een Dockrij, danwel de goederen op een (voor deze klant gereserveerde) bufferlokatie af te leggen; de raper krijgt hiervoor een selektiescherm op zijn Scan Terminal.

Stel dat de dockposities op een veel grotere afstand van de voorraadlokaties liggen dan de bufferlokaties (lees: als we op de buffer zouden kunnen afleggen dan scheelt dat 150 meter lopen) dan kan middels deze button ervoor worden gekozen om bij voorkeur de bufferlokaties aan te vullen. Als de button aangevinkt is, zal de raper niet het keuze scherm te zien krijgen, maar bepaalt het Scan Terminal scherm o.b.v. het aangevinkt zijn van de button dat de goederen naar de (vrije) bufferlokatie moeten.

Merk op dat bufferlokaties gezien mogen worden als "bakken" met daarin een scanbare kaart met daarop de Lokatie in barcode. Ook zal deze kaart de gegevens van de specifieke Debiteur bevatten voor welke de bak is gereserveerd. Via Toevoegen-/Wijzigen Lokaties kan e.d. bufferlokatie voor een specifieke Debiteur worden gereserveerd. Indien een klant incidenteel iets bestelt, en er aan hem géén bufferlokatie is toegekend, dan valt er weinig af te leggen op de bufferlokatie. De enige optie is dan nog dat de raper een Dockrij toekent aan de betreffende Rit, hetgeen impliceert dat alle vólgende goederen als vanzelf óók naar die Dockrij toe moeten (immers, als daar al iets ligt voor die Rit, dan moet alles naar die Dockrij). De "winst" die behaald wordt uit een procedure om "eerst alles op de buffers neer te leggen, om niet steeds 150 meter extra te hoeven lopen" valt en staat dus bij de gratie dat er voor iedere klant een bufferlokatie bestaat.

Rubriek "Bij voorkeur naar bufferlokatie uitgevinkt" -> keuze scherm verschijnt:


Rubriek "Bij voorkeur naar bufferlokatie aangevinkt" -> buffer wordt autom. gekozen:



Het al dan niet aanvinken van deze rubriek zal afhangen van de beschikbare tijd die we nog hebben tot het moment dat de vrachtwagen de deur uit gaat. Als we genoeg tijd hebben, zullen we de voorraad bij de buffers neerleggen (om op een later moment ineens de buffers naar de docks te brengen). Hebben we weinig tijd (Leverancier die te laat was arriveert), dan zullen we de goederen alsnog rechtstreeks naar het dock willen brengen.




Tabblad #2 - Overzichten


Dit tabblad is onderverdeeld in een 3 tal subschermen:

a. Overzicht te rapen artikelen
b. Overzicht geraapte artikelen (liggen nu op de kar)
c. Overzicht Voorraaditems van de geselekteerde Lokatie

De afzonderlijke schermen zijn op te vragen middels de hiertoe bestemde buttons op dit tabblad.


a. Overzicht te rapen artikelen



Op dit scherm worden de 20 dichtstbijzijnde produkten getoond t.o.v. de laatst gebruikte Lokatie. Deze laatst gebruikte Lokatie zal echter pas bekend zijn zodra de raper "iets" geraapt danwel afgelegd heeft. Bij de eerste aanroep (direkt na bevestiging routegroep op tabblad #1) zal deze "laatst gebruikte Lokatie" nog niet bekend zijn. Toch wordt dan het overzicht getoond, met dan "de eerste 20" te rapen produkten.

De raper is echter vrij om te doen wat hij wil; hij hoéft dus niet te rapen wat er hier op het scherm staat. Zeker de eerste keer, zal het w.s. het Vulgraadscherm zijn welke hem naar een bepaalde Lokatie stuurt om daar het produkt met de hoogste prioriteit te gaan rapen. Stel dat de raper eerst Lokatie "HV411" scant, om aldaar "Halfvolle melk 250 ml." te rapen, dan zal na dit rapen weer worden teruggekeerd naar het overzicht met de te rapen artikelen, en wordt de werkwijze wat duidelijker:



Het scherm toont nu de (maximaal) 20 dichtstbijzijnde produkten, waarbij de scrollbar altijd zo gepositioneerd wordt dat de laatst gebruikte Lokatie (HV411) altijd in het midden op het scherm staat. Omdat er niets meer te rapen is van Lokatie HV411, komt deze Lokatie zélf niet meer in het lijstje voor. De raper kan nu teruglopen naar Lokatie HV300 om daar de vanille vla te rapen, of hij kan doorlopen naar HV611 om de halve liters volle melk te gaan rapen.

Nb: De achterliggende gedachte voor het positioneren van de scrollbar zodat de laatst gebruikte lokatie in het midden staat, is dat je de loopvolgorde als een cirkel kunt zien, en je op een willekeurige plek aangekomen in die cirkel, altijd óf linksom óf rechtsom kunt lopen. Of links- danwel rechts nu dichterbij is kan het systeem niet bepalen. Derhalve toont het overzicht zowel links- als rechts (boven- en onder het midden van het scherm) waarbij het aan de raper is om een van de dichtstbijzijnde Lokaties te scannen, danwel naar een kompleet andere Lokatie te gaan.

Vanuit het overzicht "Te Rapen" is het direkt mogelijk om naar een van de (of een andere) Lokatie(s) te lopen en die te scannen. Als er op de betreffende Lokatie maar één produkt ligt welke behoeftig is in de geselekteerde routegroep, dan zal direkt tabblad #3 geaktiveerd worden, alwaar het te rapen produkt meteen wordt getoond. In dit geval scan ik Lokatie HV611, waarop maar één produkt ligt. Vervolgens wordt het volgende tabblad aktief.



alwaar het systeem me toont hoeveel ik van dit produkt ik op mijn kar moet leggen. Zie verder beschrijving van tabblad #3.

Zodra op dit scherm een Lokatie wordt gescand, zijn de ordergegevens van de produkten op die Lokatie meteen aktueel; zou er een seconde geleden een nieuwe Verkooporderregel zijn toegevoegd (of verwijderd) dan houdt het scherm hier meteen rekening mee.

Als er geen goederen meer geraapt hoeven te worden voor de geselekteerde routegroep, dan wordt dit op het scherm aangegeven:





b. Overzicht geraapte artikelen



Op dit scherm kan een overzicht worden opgevraagd van de produkten die op dit moment op de kar geboekt zijn. Op zich ziet de raper natuurlijk ook op zijn kar wat erop ligt, maar het scherm is opgenomen voor het geval de raper even afgeleid wordt, en niet zeker meer weet of hij een produkt nu al gescand heeft of  niet. Daarnaast leent dit scherm zich ervoor om (maatwerk) bijv. achter iedere regel een kleine "terugboeken" button op te nemen, waarmee de voorraad weer van de kar zou kunnen worden teruggeboekt naar de Lokatie waarvandaan de voorraad geraapt was. Op dit moment is dit "terugboeken" niet mogelijk (behoudens een formele overboeking via "Overboeken Voorraaditems").

Voorraad die door een raper op zijn kar worden gelegd zal pas bij het Afleggen worden toewezen aan een specifieke order, immers de bufferlokatie-/dockpositie dwingt af voor welke debiteur-/rit de voorraad gebruikt wordt. Tot dat moment betreft het "gewoon voorraad", welke echter wordt overgeboekt naar een raper specifieke Lokatie. Middels Bedrijfsparameters, Scanterminal is het mogelijk om een zgn. "Prefix Raper (Userid) Lokatie" op te geven. Dit betreft de eerste twee posities van een raper lokatie, welke formeel als parameter vastgelegd moet worden opdat het systeem kan herkennen dat een raper voorraad heeft opgepikt t.b.v. het Cross Docking afleggen.
Deze Prefix (bijv. "RP") wordt aangevuld met het Userid  (bijv. "STH") waarop op de Scanterminal is ingelogged (3 posities), en vormt vervolgens de raper lokatie ("RPSTH"). Deze dient als zodanig te bestaan. Het is niet toegestaan dat meerdere rapers met hetzelfde Userid zijn ingelogd. De raper lokatie van de aktieve raper wordt op de 2e regel van de button "Geraapt" vermeld.

Dit scherm betreft enkel een overzicht. Het is niet mogelijk om iets te selekteren op dit scherm, noch kan er iets gescand worden. Opvragen van dit overzicht vereist een expliciete handeling, en zo ook zal dit scherm met een expliciete handeling verlaten moeten worden. De raper bepaalt zelf of hij verder wil gaan met het vullen van zijn kar, danwel hij wenst te gaan afleggen d.m.v. het aktiveren van het overeenkomstige tabblad.


c. Overzicht Voorraaditems geselekteerde Lokatie



Indien in het scherm "Te Rapen" een Lokatie wordt gescand waarop meerdere produkten liggen, dan zal scherm "Voorraaditems van Lokatie" aktief worden. Op een Lokatie mogen meerdere produkten liggen. Het vullen van de kar zal echter sneller verlopen naar mate er minder goederen op een Lokatie liggen, immers, bij meerdere produkten op een Lokatie zal altijd kenbaar moeten worden gemaakt welk van die produkten we willen gaan rapen. Daarnaast moet er meer berekend worden naar mate er meerdere produkten op een Lokatie liggen. In de meest ideale situatie zou ieder produkt zijn eigen Lokatie hebben.

In dit overzicht worden alle produkten opgesomd die op de gescande Lokatie liggen, en voor zover deze geraapt kunnen (en mogen) worden voor de geselekteerde routegroep. Indien de raper alle produkten van deze Lokatie gaat rapen, dient ze met F1 door te gaan naar het volgende scherm, waarbij dat volgende scherm ieder te rapen produkt een keer doorloopt. Wil de raper een specifiek item rapen van deze Lokatie, dan zal ze een produkt uit deze lijst kunnen selekteren. In dit voorbeeld selekteer ik artikel 511049, de 3e regel. Na selektie van het produkt zal vanzelf het volgende tabblad aktief worden, en zijn de gegevens van het geselekteerde produkt zichtbaar.



Indien een produkt wordt geraapt welke geselekteerd was uit het overzicht, dan keren we na verwerking van de raapopdracht automatisch weer terug in dit overzicht. Merk op dat als we expliciet ervoor kiezen regel 3 van de 4 te verwerken, de raper niet zal zitten te wachten op het alsnog doorlopen van de schermen 1/4, 2/4 en 4/4. Aangeroepen vanuit het overzicht betekent dus ook terugkomen in het overzicht, waarna de raper desgewenst een volgend te rapen produkt van diezelfde Lokatie kan selekteren, of naar het overzicht met "Te Rapen" artikelen kan gaan, en een nieuwe lokatie kan scannen. Uiteraard mag de raper ook gaan afleggen.

Nb: Op de 2e regel van de button is zichtbaar welke Lokatie we gescand hadden.



Tabblad #3 - Rapen


Middels dit tabblad kan de raper "zijn kar vullen". 

Kijken we terug in de tekst, dan zien we dat dit scherm al behandeld is v.w.b. de aansturing vanuit de onderstaande schermen:



Het scherm kan óók door de raper zelf geaktiveerd worden door op het 3e tabblad te clicken, danwel in het "Te Rapen" scherm dit 3e tabblad middels F1 te aktiveren (zie bovenstaande schermkopie).

Uitgangspunt bij het Cross Docking rapen is dat de afzonderlijke produkten niet gelabeld zijn (barcode), en derhalve niet gescand kunnen worden. Wat wél gescand kan worden is de Lokatie waar deze produkten liggen.



Indien de raper het scherm zelf aktiveerde, en er meerdere produkten op de gescande Lokatie liggen, dan het scherm alle op deze Lokatie aanwezige produkten stuk voor stuk doorlopen. Middels X/Y wordt kenbaar gemaakt met welke regel we bezig zijn (X) en hoeveel regels er in totaal zijn (Y).

Per produkt toont het systeem de totale (beschikbare) behoefte die er aan dit produkt is voor alle Debiteur-/Routes van de geselekteerde routegroep. "Beschikbaar", omdat er geen voorraad weggekaapt mag worden welke voor een ander bestemd is (zie verderop).

In bovengenoemd voorbeeld scan ik Lokatie HV000. Op het scherm wordt getoond welk produkt we als eerste van deze Lokatie moeten rapen (501028/ST005 - Chocolade vla 1 liter, per 5 stuks) en hoeveel. Middels "1/4" achter het Artikelnummer wordt aangegeven dat er in totaal 4 produkten op deze Lokatie liggen die behoeftig zijn, waarvan we nu het eerste produkt aan het rapen zijn. Indien we alsnog dit produkt niet op onze kar wensen te leggen, dan moeten we expliciet aangeven dat we 0 Verschijningen van dit Artikel op onze kar leggen. Pas als de regel verwerkt wordt (F1) gaan we verder met het eventueel volgende produkt op deze Lokatie (danwel keren we terug naar tabblad #2 indien het raapscherm werd aangeroepen vanuit tabblad #2).

Het systeem toont de raper hoeveel stuks hij zou moeten rapen. De raper mag echter besluiten een kleiner aantal te rapen, omdat bijv. zijn kar vol is. De raper zal nooit méér mogen rapen dan wat het systeem voorstelt, omdat er geen orders zullen zijn waarop hij dit kan afleggen (en hij daarmee wel voorraad zou wegpakken die voor andere routegroepen benodigd kan zijn).

Het is de raper dus toegestaan om meerdere produkten in één keer Cross Docking te gaan rapen. Het aantal produkten wat in één handeling Cross Docking geraapt gaat worden zal echter beperkt worden door de kar waarop deze spullen komen te liggen. Om snel bij iedere bufferlokatie-/dockpositie te kunnen afleggen, is het nl. een vereiste dat de goederen direkt van de kar gepakt kunnen worden. Eerst diverse produkten uit het magazijn halen, deze in bakken leggen, vervolgens de bakken op de kar stapelen zal geen werkbare situatie opleveren, immers, bij het afleggen zal telkens weer de hele kar moeten worden afgestapeld om het af te leggen produkt te kunnen pakken. Wat wel werkt is bijv. een brede kar (zoals deze in de bloemenhandel gebruikt wordt) met meerdere schappen, en waarbij op ieder schap de verschillende produkten komen te liggen, en waarbij we bij het afleggen ieder produkt zó kunnen pakken.

Alle produkten die door de raper worden geraapt, zullen worden overgeboekt naar zijn "raper lokatie" (eerder beschreven in dit document). Via tabblad #2 is het mogelijk een overzicht op te vragen van de produkten die de raper op dit moment op zijn kar zou moeten hebben liggen.

Op ieder willekeurig moment mag de raper besluiten te stoppen met het vullen van zijn kar, en te gaan afleggen.


Geen voorraad wegkapen van een ander

Bij het bepalen van het aantal te rapen Verschijningen houdt het systeem er rekening mee dat we geen voorraad wegkapen van oudere orders, danwel orders die eerder geleverd moeten worden. Zo zal een produkt wat op dinsdag moet worden nageleverd omdat het maandag niet geleverd kon worden, een hogere prioriteit kennen dan een produkt wat voor die dinsdag besteld is. Binnen alle produkten die voor de dinsdag besteld zijn geldt weer dat de orders voor de 06:00 routes voorrang krijgen boven die van de 10:00 routes. Per routegroep geldt vervolgens "wie het eerst komt, wie het eerst maalt"; een Debiteur met een laag ordernummer zal zijn bestelling eerder hebben doorgegeven dat een Debiteur met een hoog ordernummer, en zal derhalve "meer recht hebben" op voorraad zodra blijkt dat er niet voldoende is om iedereen te kunnen beleveren.
Ook al gaat een raper vooruitwerken voor de 10:00 routes, het systeem zal niet voorstellen om voorraad te pakken met als gevolg dat er voor de 06:00 routes niet voldoende zou overblijven.


Afbreken- / verder gaan

Zoals hierboven min of meer is uitgelegd zal "het vullen van de kar" niets meer zijn dan een voorraadoverboeking van de betreffende Voorraadlokatie naar de raper-Lokatie. De raper mag op enig moment het Scanterminalscherm verlaten, om hier op een later tijdstip mee verder te gaan. Hij kan a.h.w. even iets tussendoor doen, maar zal nimmer met een andere kar Cross Docking kunnen rapen (immers er is maar 1 raper-Lokatie voor deze raper). Als een raper een volgende keer het Cross Docking Rapen scherm oproept, en er liggen al-/nog spullen op zijn kar, dan zullen deze produkten geraapt zijn voor de routegroep die hij bij zijn eerdere sessie heeft aangegeven. Deze routegroep zal nu (gedisabled) worden weergegeven; hij mag deze goederen niet gebruiken voor een andere routegroep (tenzij blijkt dat de eerdere routegroep inmiddels niet meer bestaat (omdat ze vertrokken is)).




LET OP:
Als eenmaal besloten wordt een produkt Cross Docking te gaan rapen, dan wordt dat op *dat* moment als gunstig ervaren. Ook al lopen er op dat moment al rapers rond met een Opdrachtblad (wat rapen op Debiteur-/Rit impliceert), de produkten die nu worden geraapt voor Cross Docking rapen zullen daaruit vanzelf verdwijnen. Dus, als een raper op pad is (met een Opdrachtblad) met het idee dat hij straks de tomatensap tegenkomt, maar intussen is de tomatensap toegekend voor Cross Docking rapen, dan heeft die raper plots minder te doen.
Het voor ogen liggende doel is dat rapers parallel "Cross Docking uit Voorraad" en "Voor een Debiteur-/Route (= Opdrachtblad)" kunnen lopen, zonder dat er uiteindelijk teveel kan worden geraapt voor een order.



Tabblad #4 - Bepaal af te leggen Debiteur (Lokatie)


Op enig moment besluit de raper om zijn kar niet verder te vullen. Hij gaat met zijn kar naar de bufferlokaties-/dockposities om aldaar de produkten af te leggen. Van alle produkten op de kar zal bekend zijn voor welke orders deze zijn, en daarmee voor welke Debiteur-/Afleveradres. De "rit" is bekend d.m.v. selektie van de routegroep. Op basis van deze gegevens kan per orderregel worden bepaald of er al een bufferlokatie of dockpositie gevuld is met voorraad voor de betreffende Debiteur-/Rit, danwel of er een vrije buffer aanwezig is voor de Debiteur-/Rit. Alle af te leggen produkten worden gesorteerd op deze bufferlokatie-/dockpositie, zodat in de meest optimale situatie het systeem toont "bij buffer BF001 3 stuks afleggen, bij buffer BF002 1 stuks afleggen, bij buffer BF016 5 stuks afleggen etc".

Echter, in niet alle gevallen zal er een bufferlokatie-/dockpositie bekend zijn in het systeem. Het kan toevallig zo zijn dat er nog nergens goederen voor een Debiteur-/Rit staan, de klant dermate weinig besteld dat er geen bufferlokatie voor gereserveerd is, of zelfs dat het de eerste levering voor een rit betreft, in welk geval de Dockrij nog niet bekend is. Het scherm anticipeert erop dat deze situaties aan de orde kunnen zijn.

Dockrij niet bekend

Onderstaand scherm stuurt ons als eerste naar Dock D0, alwaar we goederen moeten afleggen voor Debiteur HEESLIE1 met Afleveradres 0. Onderin het scherm wordt de naam van de klant weergegeven. Deze klant wordt beleverd via de Maandagroute, Route #11, omschreven als "Dordrecht-/Breda" op datum 22-09-2008 (welke volgt uit de eerder geselekteerde routegroep). Middels 1/3 wordt aangegeven dat dit de eerste Debiteur is voor wie we goederen moeten afleggen, van in totaal 3 Debiteuren; of desgewenst, we zullen op 3 lokaties moeten afleggen, en zijn nu bij de eerste.

Aangezien dit de eerste levering is aan een klant van die route, en er nog geen Dockrij is toegekend aan deze route, zal er een Dockrij geselekteerd moeten worden uit de beschikbare pool van Dockrijen van dit Dock. In tegenstelling tot het eerdere voorbeeld (zie "Voorkeur voor bufferlokatie") is er voor deze Debiteur géén bufferlokatie gedefinieerd; onderstaand scherm bevat derhalve niet een keuze om alsnog voor een bufferlokatie te kiezen. Was er wel een bufferlokatie gedefinieerd (zoals BA028 in het eerdere scherm), dan had die in het overzicht erbij gestaan.



Ik kies voor Dockrij D0R (Dock D0, Rechts). Hiermee wordt deze Dockrij toegekend aan de Maandagroute #11 naar Dordrecht-/Breda van 22-09-2008 om 10:30. Vervolgens zullen we op een dockpositie van deze Dockrij goederen moeten gaan afleggen. We zullen nu een dockpositie moeten toekennen aan deze Debiteur-/Rit.



Via een tweede scherm op dit tabblad worden nu wat meer gegevens getoond, en dienen we de laatste 2 cijfers van de dockpositie op te geven. Na F1 zal deze dockpositie zijn gereserveerd voor deze Debiteur-/Rit. Ook hier wordt 1 van 3 getoond. Na F1 gaan we verder met het afleggen van de produkten op tabblad #5.

Nb: Enkel invulling van getal 7 zal ertoe leiden dat dit wordt vertaald naar "07".

Dockrij wel bekend

Zie verderop.

Reeds voorraad aanwezig op bufferlokatie-/dockpositie

Zie verderop.



Tabblad #5 - Afleggen Artikelen


Op Tabblad #4 heeft het systeem ons naar een bufferlokatie-/dockpositie gestuurd, danwel hebben we zelf een dockpositie ingevuld. We staan vervolgens bij de Lokatie waar we de spullen van de betreffende Debiteur-/Rit moeten afleggen.



Op dit scherm wordt voor ieder voor deze Debiteur-/Rit af te leggen produkt een scherm weergegeven. Het scherm toont ons welk produkt we moeten afleggen op deze lokatie, en hoeveel Verschijningen we moeten afleggen. Middels X/Y wordt ook hier aangegeven hoeveel produkten er op deze Lokatie afgelegd moeten worden; in dit voorbeeld 1 produkt, te weten 500001/ST Halfvolle Melk, 1 liter waarvan we 3 pakken moeten afleggen. De raper is hier niet vrij in te kiezen welke hoeveelheid voor welke order wordt afgelegd; hij zal moeten doen wat het systeem hem opdraagt.

Indien de 3 pakken melk zijn afgelegd, kan middels F1 worden verwerkt waarna automatisch het volgende af te leggen produkt getoond wordt, indien er nog af te leggen produkt zou zijn voor deze lokatie (hier niet het geval). Deze procedure wordt net zolang herhaald tot er niets meer af te leggen valt voor deze lokatie. Alvorens de eerst volgende Afleglokatie (Debiteur) wordt bepaald, zal eerst moeten worden aangegeven of er Emballage aan de orde is.

Zodra op tabblad #4 een Debiteur is geselekteerd worden ook tabblad #6 en #7 (Emballage, zie verderop) aktief. De Emballageschermen kunnen expliciet door de raper worden opgestart, en zijn dan van toepassing op de Debiteur welke op het 4e tabblad geselekteerd is. Alvorens direkt de volgende af te leggen Debiteur te bepalen, wordt alsnog eerst het Emballagescherm geaktiveerd. Dit, opdat de raper expliciet dient aan te geven dat er wel/geen emballage aan de orde is, en ze wenst verder te gaan met de volgende Debiteur. Zouden we deze procedure niet volgen, dan is de kans te groot dat de raper vergeet Emballage te boeken. Zodra we eenmaal een volgende Debiteur geselekteerd hebben, is het niet meer mogelijk om nog op de vorige Debiteur Emballage te boeken.

Nadat de Emballage verwerkt is (zie verderop) keren we terug naar tabblad #4, alwaar de volgende Debiteur-/Rit (= Afleglokatie) wordt verwerkt.

Dockrij wel bekend (vervolg tabblad #4)

Voor deze klant staan er nog nergens goederen. Deze Debiteur zit echter in dezelfde Route als de vorige Debiteur voor wie we goederen hebben afgelegd, en bij het afleggen van de goederen van de vorige Debiteur hebben we een Dockrij D0R toegekend aan deze Route. Voor deze Debiteur geldt nu dus dat er al een Dockrij bekend is; de raper mag nu meteen een dockpositie invullen, waarna ook voor deze afleglokatie wordt getoond hoeveel er moet worden afgelegd.



De raper geeft aan dockpositie D0R12 te gebruiken voor deze Debiteur. Na F1 verschijnt wederom het scherm van de af te leggen produkten op deze Lokatie, in dit geval 4 produkten.




Reeds voorraad aanwezig op bufferlokatie-/dockpositie (vervolg tabblad #4)

V.w.b. Tabblad #4 hebben we nu de situatie "selekteren Dockrij" gehad, en "opgeven dockpositie", waarbij er nog een resteert: er ligt al ergens voorraad van deze Debiteur-/Rit.



In bovenstaand voorbeeld moet er verplicht worden afgelegd op BA028 omdat er al iets ligt voor deze Debiteur-/Rit. Merk op dat deze Debiteur weliswaar in dezelfde routegroep van maandag 22 september 11:00 zit, maar dat de goederen voor een andere Rit (Route #12) bestemd zijn. Omdat er aan Route #12 nog geen Dockrij is toegewezen mág de voorraad ook naar de bufferlokatie. Zou dit een Debiteur betreffen uit Route #11, dan hadden deze goederen niet meer naar de buffer gemogen, omdat inmiddels er al een Dockrij (D0R) is toegekend aan Route #11.

Merk op dat a.g.v. het afleggen op loopvolgorde, het afleggen op BA028 niet zomaar tussen bijv. afleggen op Dock #1 en Dock #2 door kan komen. Als BA028 kwa loopvolgorde eerder aan de beurt is dan de Docks, zal het afleggen op BA028 ook eerder op het scherm worden afgehandeld.

Na bevestiging volgt wederom het Aflegscherm.



Tabblad #6 - Bijboeken Emballage


Middels dit scherm kunnen we Emballage boeken voor deze Debiteur-/Rit. Deze Emballage zal worden bijgeschreven op een willekeurige order voor deze Debiteur, mits het maar een order betreft die in deze Rit geleverd zal gaan worden. Ervanuitgaande dat er een Vrachtbrief met de zending meegaat waarop alle geleverde goederen + emballage staat, maakt het niet uit op welke order dit geleverd wordt. De raper hoeft deze dan ook niet zelf te kiezen.



Het bij- en terugboeken van Emballage is pas mogelijk zodra er een Debiteur-/Rit bekend is; logisch, immers de Emballage zal aan die Debiteur geleverd worden, en hij zal het eventuele Statiegeld moeten betalen. Emballage kan derhalve pas geboekt worden nádat het 4e tabblad doorlopen is. Emballage boeken we pas zodra we aan het afleggen zijn, immers, pas dan bepalen we hoeveel produkten we bij een Debiteur-/Rit neerleggen, en blijkt of we emballage nodig hebben. Als we Emballage willen boeken, selekteren we uit het overzicht het gewenste Emballageitem. Na selektie wordt de spinner onder in het scherm aktief, en kunnen we aangeven hoeveel stuks we van dit type Emballage afgelegd hebben. Nadat een Emballageitem is geboekt, zal het Emballagescherm aktief blijven, en kan desgewenst een volgend Emballageitem worden geboekt.

Hoewel we logischerwijs eerst een nieuw kratje ergens zullen moeten neerleggen alvorens we er produkten in kunnen afleggen, zal het in praktijk w.s. handiger zijn om de Emballage ineens achteraf te boeken. Het is de raper vrij om te bepalen wanneer ze de Emballage boekt. Dit kan vóór of tijdens het afleggen, middels het expliciet aktiveren van het Emballage Tabblad. Om te voorkomen dat de raper vergeet Emballage te boeken, zal zodra het laatste produkt van deze Debiteur is afgelegd het Emballagescherm nogmaals verschijnen.

Als het Emballagescherm als expliciete handeling (van de raper) wordt geaktiveerd, dan zal het scherm eruit zien als hierboven beschreven. Wordt het scherm echter automatisch aangeroepen nadat het laatste produkt van de betreffende Debiteur-/Rit is afgelegd, dan ziet het scherm er iets anders uit:



De spinner is nu iets naar links verplaatst, en naast de spinner staat een button waarmee het boeken van Emballage overgeslagen kan worden. Deze button is speciaal opgenomen voor de situatie dat er geen Emballage (meer) geboekt hoeft te worden. Het scherm verschijnt opdat we niet per ongeluk kunnen vergeten Emballage te boeken (immers, eenmaal verder met de volgende Debiteur, dan kunnen we niet meer terug), maar in veel gevallen hoéft er geen Emballage geboekt te worden, omdat de af te leggen hoeveelheid kon worden bijgelegd in kratjes die al aanwezig waren op de betreffende afleglokatie. Middels een druk op deze button bevestigen we dat we geen Emballage wensen te boeken, en dat we verder willen gaan met het afleggen van de volgende Debiteur-/Rit. Deze "Emballage overslaan" button is niet aanwezig zodra het scherm expliciet door de raper werd geselekteerd.

Na gebruik van de "Emballage overslaan" button zal tabblad #4 weer geaktiveerd worden, en wordt de volgende Debiteur getoond waarvoor we produkten moeten afleggen. Als er geen Debiteuren meer zijn voor wie we iets moeten afleggen, dan zal tabblad #2 weer aktief worden, en kunnen we opnieuw de kar gaan vullen. Hebben we voor de betreffende routegroep helemaal niets meer te rapen, dan kan de raper via tabblad #1 een andere routegroep selekteren, en voor de nieuwe routegroep dezelfde handelingen verrichten.



Tabblad #7 - Terugboeken Emballage


Op dit scherm kan een overzicht worden verkregen van de Emballage die voor deze Debiteur-/Rit geboekt is. Per Emballageitem kan steeds 1 stuk worden teruggeboekt per keer dat de button wordt gebruikt. Net als het boeken van Emballage is ook dit tabblad pas aktief als op tabblad #4 een Debiteur is geselekteerd. Als er echter nog geen Emballage geboekt is, valt er ook niets terug te boeken, en zal het scherm alsnog disabled zijn.





Uitgangspunten


- Verkooporderregels moeten vanaf iedere Lokatie geleverd kunnen worden; Raapvloer dient derhalve "leeg" te zijn in de Verkooporderregel.

- De Raper Lokaties (zie eerder genoemde bedrijfsparameter "Prefix Raper Lokaties") zullen via Geëxcludeerde Magazijnen moeten worden uitgesloten van leverbare voorraad (tbv overige Profit schermen). Dit, opdat een order welke buiten het Scan Terminal scherm om geleverd wordt, niet geleverd wordt vanaf de voorraad die op de kar van de rapers ligt (immers, a.g.v. de niet ingevulde Raapvloer mag er vanaf iedere Lokatie worden geleverd).

- Het is toegestaan dat meerdere rapers al dan niet toevallig met hetzelfde produkt bezig zijn. Omdat van een raper bekend is voor welke routegroep hij/zij loopt, zal het systeem ervoor zorgen dat er niet teveel geraapt wordt. Ofwel, als er 200 nodig is, en een eerste raper heeft reeds 160 geraapt (maar nog niet afgelegd) dan zal een eventueel 2e raper niet meer dan 40 kunnen rapen.



Aanvullend gewenste funktionaliteit


De ervaring leert ons dat uiteindelijk voor alles wat we registreren ook een "ongedaan maken" funktionaliteit gewenst is. Dit soort funktionaliteit zal ontwikkeld moeten worden, kost daarmee geld, en wij dwingen niet af dat een klant dergelijke funktionaliteit verplicht moet afnemen. Zo is er ook in deze situatie niet in voorzien om de diverse handelingen terug te draaien, maar kán het (toevallig) zo zijn dat er al wel funktionaliteit voor bestaat. Onderstaand een aantal situaties waarvan wij ons kunnen voorstellen dat er strak in praktijk aanvullend maatwerk gewenst zal zijn om de betreffende probleemsituaties af te kunnen handelen:


Terugboeken geraapte hoeveelheid

Middels tabblad #3 vult de raper zijn kar. Hij raapt 160 pakken melk, gaat afleggen, en besluit nadat hij 140 pakken melk heeft afgelegd, dat hij ermee wil stoppen. Er liggen dan nog 20 pakken melk op zijn kar, waarvoor funktionaliteit ontwikkeld zou kunnen worden om deze hoeveelheid terug te boeken naar de voorraadlokatie vanwaaraf ze geraapt zijn. Overigens hoeft het niet zo te zijn dat de raper voortijdig met het afleggen wil stoppen, het zou ook kunnen voorkomen dat tussen het moment van rapen en het moment van afleggen, een klant een bestelling van 20 pakken melk (die inmiddels al op de kar van de raper lagen, maar nog niet afgelegd zijn) geannulleerd werd.

Zonder aanvullende funktionaliteit kan de voorraad op de raper lokatie via de funktie "Overboeken Voorraaditems" (vanuit Raadplegen Voorraaditems) worden verplaatst naar de Lokatie waar de goederen teruggelegd worden. De voorraad op een raper lokatie betreft "normale" voorraad, hooguit ligt ze op een wat rare lokatie.


Terugboeken afgelegde hoeveelheid

Zodra we iets afleggen, worden de goederen afgeboekt op een Raaplijst van de betreffende orderregel. Hoewel in het verleden funktionaliteit is ontwikkeld m.b.t. "terugboeken levering", zal dit wel de geleverde goederen terugzetten op voorraad en de Verkooporderregel weer open zetten, maar deze funktionaliteit is niet aangepast m.b.t. het korrigeren van de "niet-meer-aanwezige-voorraad". Ofwel, het terugboeken zal er niet voor zorgen dat een bufferlokatie-/dockpositie-/dockrij weer wordt vrijgegeven. Overigens is het enige wat hierdoor "fout" is, het feit dat een lege positie administratief toch in gebruik is, en gereserveerd is voor de oorspronkelijke Debiteur-/Rit.


Foutief geraapt of afgelegd

Het wachten is op de situatie dat een raper in zijn scherm ziet staan dat hij 5 pakken sinaasappelsap moet afleggen, terwijl er enkel nog 5 pakken tomatensap op zijn kar staat. Het kán natuurlijk zo zijn dat de raper bij het rapen al een fout heeft gemaakt, en hij administratief 5 pakken sinaasappelsap verwerkt heeft maar in werkelijkheid de tomatensap op zijn kar gelegd heeft.  In dat geval is er in principe nog weinig aan de hand. Hij zal de tomatensap terug moeten leggen, en het geraapt hebben van de sinaasappelsap ongedaan moeten maken (administratief terugboeken), zie "terugboeken geraapte hoeveelheid".

Het scenario wordt iets erger als je erbij bedenkt dat de raper nèt een rondje langs alle buffers en dockposities achter de rug heeft, en schijnbaar érgens sinaasappelsap heeft neergelegd terwijl het tomatensap had moeten zijn. Waarbij de raper nog niet eens weet te bepalen of hij nu het verkeerde geraapt heeft, danwel ergens iets verkeerd heeft afgelegd. Voor de oplossing van deze situatie valt te denken aan een speciaal printoverzicht, waarbij moet worden aangegeven voor welke routegroep de raper heeft gelopen, en met welke produkten er iets mis is gegaan (de sinaasappelsap en de tomatensap). Het overzicht zou vervolgens kunnen achterhalen welke Debiteuren binnen die routegroep dit produkt besteld hebben, en hoeveel er in totaal op welke Lokatie is afgelegd. In totaal, omdat meerdere rapers tegelijk dezelfde produkten kunnen afleggen, en de door die ene raper afgelegde hoeveelheid daarmee niets meer zegt; achteraf kun je enkel de totaal aanwezige voorraad tellen. Vervolgens zou deze print gesorteerd moeten worden op loopvolgorde, en kan de raper alle lokaties langs waar voor deze rit "tomatensap" is afgelegd, om vervolgens te konstateren dat er inderdaad ergens administratief weliswaar tomatensap zou moeten zijn afgelegd, maar er in werkelijk sinaasappelsap is afgelegd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.023 seconds with 19 queries.