Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:23:16 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Printen nog niet afgelegde Inslaglijsten  (Read 1499 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27445


View Profile WWW
« on: September 25, 2008, 12:36:19 pm »

Vooruitlopend op het Scan Terminalscherm "Rapen Cross Docking vanuit Goederen Ontvangst" is m.i.v. deze Releasenote een print beschikbaar waarop de nog niet afgelegde Inslaglijsten worden getoond.

Middels het Scan Terminalscherm "Rapen Cross Docking vanuit Goederen Ontvangst" zullen de nog af te leggen Inslaglijsten worden uitgelopen over de verschillende Docks.

Het afleggen is alleen aan de orde voor die Inslaglijsten waarvan de goederen rechtstreeks worden doorgeleverd aan een Debiteur (dus niet de Inslaglijsten van goederen die eerst de voorraad in gaan).

Bij een eerdere opzet van de print gingen we de Inslaglijsten afdrukken op volgorde van de Lokatie (Dock-/Dockrij) waar ze moesten worden afgelegd, en zou de raper de mogelijkheid hebben om o.b.v. de print de aldaar in barcode afgedrukt Inslaglijst te scannen, ten teken dat hij de goederen op zijn kar had gelegd.

Uiteindelijk is de print helemaal anders opgezet.

Stel, de slager komt zijn goederen leveren. In zijn vrachtwagen zitten 5 rolcontainers met daarop 100 kratjes voor in totaal 30 debiteuren. Het uitgangspunt mag-/moet zijn dat de kratjes bij levering nog geen scanbare barcode bevatten; alleen o.b.v. een naam-etiketje (of desnoods met de hand geschreven) kan worden bepaald welke kratjes voor wie zijn.

De eerst genoemde print zou weliswaar kunnen zeggen dat we eerst de 4 kratjes van Debiteur "Jantje" moeten pakken, maar de enige manier om die kratjes te vinden, is het afstapelen van de 5 rolcontainers. Vervolgens hebben we "Pietje" nodig, en kunnen we wéér gaan zoeken in de resterende 96 kratjes. Dit werkt niet.

De nieuwe opzet gaat uit van de aanwezigheid van een virtueel aantal beschikbare bakken-/vakken, voorzien van een barcode (welke slechts uit een nummertje bestaat). Op dit moment is dit aantal bakken "hard" op 40 gesteld, doch indien gewenst zou dit via een bedrijfsparameter instelbaar kunnen worden gemaakt.

Het systeem wéét (op basis van de gedefinieerde Dockrijen) met hoeveel Docks er wordt gewerkt. Stel voor dit voorbeeld dat er in totaal 8 Docks in gebruik zijn, dan geldt dat we 40/8 = 5 virtuele bakken per Dock hebben.

Op basis van deze print worden de nog niet afgelegde Inslaglijsten gesorteerd in de volgorde waarin ze moeten worden afgelegd, en daarna zal het systeem de Inslaglijsten (lees: Debiteuren) verdelen over de beschikbare virtuele bakken. De produkten voor Dock 1 zullen worden verdeeld over bak 1 t/m 5, de produkten voor Dock 8 komen terecht in bak 35 t/m 40.

Aan alle Debiteuren waarvoor er goederen in de vrachtwagen zitten, zal op bovengenoemde wijze een baknummer worden toegekend. De print wordt vervolgens afgedrukt op Naam van de betreffende Debiteur.

Resultaat is dat we nu willekeurig een kratje van een van de 5 rolcontainers kunnen pakken, visueel bepalen voor welke debiteur dit is, op de print de Debiteur opzoeken, en vervolgens de kratjes neerleggen bij het baknummer wat het systeem aangeeft. "Pietje gaat naar bak 36", "Jantje naar bak 3" etc.

Als we op deze manier onze karren hebben afgestapeld, hebben we ieder kratje maar 1 keer in onze handen gehad, en liggen vervolgens alle kratjes automatisch in dezelfde volgorde als waarin ze moeten worden afgelegd.

NB: Uitgangspunt is altijd dat het afstapelen omwille van sortering altijd slimmer is dan de karren niet af te stapelen, immers in dat laatste geval zouden we met onze kar eerst naar Dock 1 moeten, dan blijkt het volgende kratje naar Dock 7 te moeten, de volgende weer naar Dock 2 etc.

Alles ligt nu op volgorde, en we hebben nog niets hoeven te scannen.

Het idee is vervolgens om bij de virtuele bakken-/vakken kaarten op te hangen met daarop het betreffende baknummer in barcode. De raper hoeft nu enkel bak #1 te scannen, en het systeem weet welke Inslaglijsten voor welke Debiteuren daarmee bedoelt worden, immers de print heeft net voorgesteld welke Inslaglijsten bij virtuele bak #1 moesten worden neergelegd.

Het enige wat de raper dus doet, is het scannen van de virtuele bakken, en vervolgens neemt hij alle kratjes die daar staan mee op zijn kar. Het afleggen zal vervolgens niet meer op volgorde van "Dock-/Dockrij" plaatsvinden, maar in omgekeerde volgorde van waarin de baknummers gescand zijn. Ofwel, scannen we bak 16 t/m 23, dan mogen we ervanuitgaan dat de spullen van vak 23 bovenaan liggen, en dus als eerste zullen moeten worden afgelegd.

"Virtuele baknummers" zijn dus weliswaar werkelijke bakken met daarin een kaart met barcode, doch ze zijn niet 1 op 1 verbonden met een Debiteur, dock of Route enz.; ze staan op de vloer omwille van het kunnen formeren van te leveren produkt (in kratten) daar omheen, en kunnen worden geplaatst zoals gewenst. De funktionaliteiten als geheel zorgen ervoor dat het systeem weet welk produkt zich "bij" een virtuele bak bevindt, en weet daarmee ook welk produkt er in behandeling wordt genomen als de barcode die bij zo'n virtuele bak hoort wordt gescanned.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOBHOI6     Omschrijving (nog) niet bekend    06-03-2008    22-09-2008
LOBHOI8     Omschrijving (nog) niet bekend    15-09-2008    23-09-2008
LOMO        Inslaglijsten    28-09-2007    22-09-2008
LOPRMOEM    Printen Emballage Inslaglijsten    30-12-2005    22-09-2008
LOPRMONA    Omschrijving (nog) niet bekend      -  -        22-09-2008
LOROZ1GN    Omschrijving (nog) niet bekend    16-09-2008    23-09-2008
LOTSMOF1    Omschrijving (nog) niet bekend    13-06-2008    22-09-2008
LOZ4RVBP    Omschrijving (nog) niet bekend    17-09-2008    23-09-2008
LOZ6VBGN    Omschrijving (nog) niet bekend      -  -        24-09-2008
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.05 seconds with 19 queries.