Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:08:38 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Tonen "HERKOMST" bij artikel  (Read 5942 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: February 20, 2008, 10:40:40 pm »

Is het morgen om de "herkomst" van een product/artikel bij te houden en deze te tonen op de webshop, pakbon, vrachtbrief e.d. Ik bedoel hier dan mee het land van herkomst.

Bijvoorbeeld op de website:
Omschrijving     Herkomst
Tomaten          Spanje

Groeten, Demis
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 21, 2008, 08:27:52 am »

Als je die 'Herkomst' ergens zou registreren (Eigenschappen Charge of i.d.), dan zou je die ook wel ergens afgedrukt moeten kunnen worden. De CBS aangifte (gebruik je niet als je geen zaken doet met het buitenland) bevat ook een kolom 'Herkomst', doch wordt daar dacht ik bepaald o.b.v. de Landkode van de Inkooporder waarop je de goederen hebt ingekocht.

Feitelijk zegt die Landkode nog niets over de herkomst van de goederen. Ik bedoel, jouw spaanse tomaten zul je in nederland in kunnen kopen op een veiling. Hoe weet het systeem dan dat die tomaten uit spanje komen?

Eigenschappen is denk ik wel 'het'' middel hiervoor. Eigenschappen kunnen met een defaultwaarde aan een Artikel worden gekoppeld, en Eigenschappen kunnen per charge worden overschreven. Maar ja... dit per Charge aangeven zul je nooit gaan doen, en werkt dus denk ik alleen als de Eigenschap rechtstreeks aan het Artikel hangt, en tsja... daarmee kun je net zo goed in je Artikelomschrijving 'Spaanse Tomaten' zetten. Nee, beter.  Wink

Nb: En we kunnen vast ook wel inrichtingen verzinnen waarbij je bijv. deze herkomst uit een Kenmerk laat blijken. Houdt er wel rekening mee dat als je 1 artikel hebt voor tomaten, je ergens moet gaan aangeven dat je Spaanse tomaten wilt hebben. En, dat als er vervolgens Franse tomaten geleverd worden omdat de Spaanse op zijn, je ook dat registreert.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: February 21, 2008, 10:33:29 am »

Zoals Wouter ook aangeeft ... ik denk persoonlijk dat tomaten uit Spanje een ander Artikelnummer "mogen" hebben als tomaten uit Nederland. Het is immers belangrijk genoeg voor de kwaliteit/smaak en klanten zullen expliciet tomaten uit Spanje (etc.) willen.

In dat geval zal de herkomst in het Artikel Omschrijving behoren te staan, en heb je het probleem niet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 21, 2008, 10:41:30 am »

Quote
Zoals Wouter ook aangeeft ... ik denk persoonlijk dat tomaten uit Spanje een ander Artikelnummer "mogen" hebben als tomaten uit Nederland. Het is immers belangrijk genoeg voor de kwaliteit/smaak en klanten zullen expliciet tomaten uit Spanje (etc.) willen.
Ben ik het niet mee eens. Ik noem maar als voorbeeld druiven waarbij deze uit een tiental landen kunnen komen en wij er 1 artikel voor gebruiken. Wij voeren maar 1 land "tegelijk". Dus alleen uit Spanje bijvoorbeeld. Omdat dit artikel in tig bestellijsten zit op de webshop en iedereen "weet" dat druiven artikel 100715 hebben is het echt niet lekker om te zeggen we gebruiken 10 artikelnummers ervoor. 

Quote
In dat geval zal de herkomst in het Artikel Omschrijving behoren te staan, en heb je het probleem niet.
Mwa, doen we nu ook maar werkt totaal niet, ik bedoel, omschrijving is te lang, men gaat afkorten waardoor totaal niet duidelijk is uit welk land het product komt. Daarnaast is het superoverzichtelijk als een groenteboer kan zien op de webshop waar een product vandaan komt, op een vaste plaats getoond. Ik kom hierop omdat wij met een aantal zaken bezig zijn omtrent leveringen aan groentewinkels e.d. Die vragen expliciet de herkomst.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 21, 2008, 12:09:32 pm »

Dat jij "toevallig" maar 1 soort tegelijk hebt, houdt nog niet in dat je het goed doet. Ook al zou het er maar 1 zijn, dan nog geldt dat je het in de omschrijving kunt opnemen. Op een bepaald moment heb je een overgang, en hoe-/waar ga jij dat registreren? En, die overgang kan al optreden aan je leveranciers kant, immers, waar jij 'spaanse druiven inkoopt' kan het nog steeds zo zijn dat jouw leverancier jou die spaanse toevallig niet kan leveren, en dus maar franse levert. Of je dat a.u.b. bij goederen ontvangst wilt aanpassen. Hoe? Op je scan terminal? Nee, feitelijk koop je ineens een ander produkt in.

Of anders de overgangssituatie... druiven worden ineens niet meer uit spanje geleverd maar uit frankrijk. Jij hebt maar 1 artikel. Zonder dit verder (per partij) te registreren, zal het systeem nooit weten dat de druiven die je nu op voorraad hebt nog spaanse betreffen, en hetgeen je nieuw inkoopt franse zullen worden.

Zoals gezegd bieden "Eigenschappen" in theorie een uitkomst. Hierbij zouden we een vaste waarde naar een charge kunnen kopieren, en zolang je dit per charge niet overschrijft, geldt de gekopieerde waarde. Als op het moment van goederen ontvangst de eigenschap op 'spaans' stond, zal die partij onder 'spaans' worden geregistreerd, en kan een eventueel nieuwe partij onder 'frans' worden geregistreerd.

Maar ja... je rolt vanzelf in de volgende ellende... op de pakbon wil je dit vast weergegeven hebben... De afzonderlijke Charges weergeven op een Pakbon vind je onzin... maar voorlopig kun je op een bepaald moment wel én franse én spaanse druiven leveren, terwijl er maar 1 regel op je Pakbon staat...

Als je de werkelijkheid toch niet nadoet, dan zou ik zeggen 'wijzig de artikel omschrijving van "spaanse druiven" in "franse druiven" zodra je besluit het produkt uit een ander land te voeren".
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #5 on: February 21, 2008, 12:37:04 pm »

Misschien is, in plaats van een Eigenschap, een speciaal Keuringsvoorschrift HERKOMST (à la THT) een optie?

Je kan bij het Artikel de geldende Default als Norm invoeren, bijvoorbeeld Spanje. Dit zal dan op de Website getoond worden.

Bij Goederenontvangst "keur" je vervolgens op Herkomst en vult hier het werkelijke land van Herkomst in. Bij Levering van de betreffende partij is de Herkomst bekend en kan afgedrukt worden op de Pakbon.


Het voordeel van een Keuringsvoorschrift ten opzichte van een Eigenschap zou zijn dat je bij Goederenontvangst beter in staat bent om de juiste Herkomst aan te geven. Verder gelden voor een Keuringsvoorschrift dezelfde beperkingen als voor een Eigenschap.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 21, 2008, 12:44:37 pm »

Bij Goederenontvangst "keur" je vervolgens op Herkomst en vult hier het werkelijke land van Herkomst in. Bij Levering van de betreffende partij is de Herkomst bekend en kan afgedrukt worden op de Pakbon.

Moet hij wel Keuren per Goederen Ontvangst en tevens data per geleverde Charge weergeven op de Pakbon (immers de ene Charge is anders gekeurd dan de andere).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 21, 2008, 01:59:22 pm »

Ik heb zojuist een best lang epistel maar weer weggegooid.
Ik kom hier zo één twee drie nog niet uit.

Dit wordt een keuze van "de minst kwade" ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 21, 2008, 05:27:06 pm »

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=17357.msg18607#msg18607

En dat verhaal van die franse/ spaanse tomaat kende ik al. Volgens mij is er nog een topic hierover.

Maar als je klant blijft volhouden moet je eens vragen of hij ook aan zijn koffie leverancier vraagt wat daar de herkomst van is.

Een extra A6 etiket lijkt mij niet overbodig

Brazilië, Colombia, Costa Rica, Cuba, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Salvador, Ethiopië, Filippijnen, Guatemala, Haïti, Honduras, Indonesië, Ivoorkust
 smile smile smile
Volgend jaar in januari komt de vraag weer
« Last Edit: February 22, 2008, 07:33:34 am by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: February 22, 2008, 08:18:37 am »

verschijningsvorm?

bijvoorbeeld:

STES2

ST = STUKS
ES2 = ISO-Landkode van spanje


STFR1 =  Frans.

In de omschrijving van de vrsvorm kun je naar hartelust het land vermelden.


* lovstv.PNG (16.51 KB, 557x470 - viewed 178 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: February 22, 2008, 10:31:13 am »

Het is best goed om mee te denken. Dank ...

Van mijn kant zal ik proberen de problematiek wat helderder te krijgen ... wie weet brengt het nog wat tijdens het typen ...
Demis is toch een weekje weg dus we kunnen hier rustig van alles in elkaar draaien voor hem. Aan het eind zal het resultaat wel staan ...

Zie ook deze post uit de link waar Dirk-Jan naar verwees, en die feitelijk handelt over produkt van Johan. De betreffende reaktie daar van Wouter is ogenschijnlijk gelijk aan zijn reaktie hier, maar de context is anders, en daarmee de reaktie feitelijk ook. Immers :

Wat in die post al staat is dat je je op een gegeven moment moet afvragen of het (stel nu maar eens) graan uit België hetzelfde produkt kwa kwaliteit is als graan uit Nederland. "Jahaa" zegt Johan, "dat maakt ons niet al te veel uit als eenmaal aan een basiskwaliteit is voldaan, want wij maken er zelf tòch altijd dezelfde (produktie) kwaliteit van !".

En zo zie je al een verschil met de tomaat ontstaan;
Het graan uit België is zeker weten niet gelijk aan het graan van Nederland (de verschillen bevinden zich al op teler gebied). Maar, op "de e.o.a." manier weet men de kwaliteit als gelijk te brengen (van de verkoper uit), dan wel als gelijk te zien (van de inkoper uit). je voelt wel, hieruit volgt maar één resterende mogelijkheid : de verschillen -die er overigens per partij al zijn- op partij (Charge) niveau vastleggen. De eigenschappen van de Charge. Petje af voor Wouter ... helemaal goed (maar ook doodmakkelijk als je mij ziet beredeneren dat er geen andere mogelijkheid is).

Nu de tomaten.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de ene tomaat nog rotter is als de ander. Werkelijk, de tijd dat tomaten super lekker waren stamt uit de tijd dat ik ze zelf plukte om 04:30 'smorgens, met zelf meegebrachte muziek op cassette wat wel een hoge dosis Deep Purple, Uriah Heep en Black Sabbath zal hebben gehad. Nee, wij hoefden toen geen pools te praten.
Kortom, als ik tegenwoordig bij de Plus sta (wie doet dat ook), dan wil *ik*, ja IK al weten waar die dingen vandaan komen, anders zijn op zaterdagavond als eerste de enkele van de zelfgebakken zachte puntjes al weer naar de knoppen.

Kortom, we hebben het hier niet meer over "eigenschappen" van een gedefinieerd produkt als "basis" (!) maar over een ander produkt, wat zich goeddeels al laat omschrijven doordat het bijvoorbeeld uit Spanje komt. De zon zit erin, en blablabla. Daarnáást is iedere partij nog een keer anders, en dat begint al bij de houdbaarheid. Dwars daar doorheen voor een tomaat ook nog de kleur.
Eigenlijk is het voor een tomaat wel duidelijk : die bestaat in vele Artikelnummers en klassen, en je zou 'm nog kunnen beschrijven via z'n Eigenschappen.
En oh ja, vergeet niet dat een tomaat binnen de grootbeschrijvende Herkomst nog het uitgelegde principe van het graan bevat. Immers, je kunt een groene net zo lang laten liggen tot 'ie bijvoorbeeld oranje is, en de snelheid (daarmee de kwaliteit) waarmee dit gebeurt kun je beïnvloeden..

Opmerking terzijde, wat denkelijk ook met de problematiek van dit topic van doen heeft :
Profit kan tegenwoordig -en niet voor niets- 95% omgaan met het vervangen van produkten op allerlei niveaus (zoals Goederen Ontvangst, Produktie, Leveren). Wel gebeurt dit eigenlijk alleen bij Touch Screen en Scan funktionaliteit. Er is zelfs funktionaliteit om een tomaat van groen naar oranje en van orranje naar rood te laten kleuren, waarbij dit eigenlijk allemaal verschillende artikelnummers zijn. Dwars daar doorheen kunnen klassen op dezelfde wijze worden aangepast. Ook die veranderd met de tijd (van het fysiek zelfde produkt).

Maar nu komt de ellende; Nu komen de druiven.
Druiven placht je in te kopen uit het land waar ze gewoon "goed" zijn op dit moment. E.e.a. uiteraard gehouden tegen de kwaliteit die je je klant wil voorschotelen. Dus bijvoorbeeld -niets aan te doen- de druiven van Dirk vd Broek zullen minder zijn dan de druiven van de Hanos. Mag ook best, want de Dirk klant heeft er minder geld voor over dan de restauranthouder van Hanos.
Ook hier wil de klant nog steeds weten uit welk land ze komen, omdat het wederom bepalend is voor een basis kwaliteit (misschien beter : -smaak). Welnu, zoals Demis het stelt "ze komen iedere keer uit een ander land, en wij bepalen welk land dat is". En ... als je nú daarvoor aparte Artikelnummers maakt (Eigenschappen is dus niet juist), heb je dus een Assortiment van 20 verschillende druiven terwijl je er altijd maar 1 aan boord hebt.

Voor Demis is het nu lastig dat er via de Webshop wordt besteld. Nee, niets aan de hand met het onwerkelijke Assortiment, want dat is wel geregeld (19 druiven Artikelen zijn Inaktief). Maar ... men werkt met Bestellijsten, en daarop staat het Artikelnummer van de druif. Nou ja, één Artikelnummer van één druif. En je voelt wel, als de inkoper bij Demis zin heeft om de druiven voor morgen uit Zambia te laten komen, mogen alle instellingen kun Bestellijsten aanpassen. En dat werkt dus niet ...

Waar je m.i. naar toe moet is -in het druif geval- inderdaad één Artikel, waarbij om te beginnen een kolom Herkomst als "niet altijd aktueel" moet worden gezien. Dus, je doet je best om het juiste land te tonen, maar als de druiven uit Zambia een dag te laat komen, haal je ad-hoc om de hoek bij een collega, en die heef ze nu juist uit Spanje gehaald.
Omdat een klant niet weet bij welke produkten dit zo kan optreden, en het bij de tomaten zich verdeelt over verschillende Artikelnummers waar je óók een Herkomst wil zien, mag er denkelijk ook een indikator "kan veranderen !" bij. Dit om reclamaties achteraf te voorkomen.

Maar nu het volgende :
Waar het Assortiment één druif (Artikelnummer) kan tonen (omwille van het gemak van de Bestellijsten èn het minder belangrijk / onmogelijk zijn om te leveren uit landen zoals gevraagd (je zou maar uit 20 landen tegelijk moeten betrekken), kun je nog wèl zelf 20 Artikelnummers hebben ... Ieder met z'n eigen Herkomst ingevuld, en die in dat geval vast is. Ofwel, je hebt die 20 Artikelen, plus dat ene dat "variabel" is, speciaal voor de internet bestellers.

Nu komen de druiven binnen, en we krijgen daadwerkelijk druiven uit Zambia binnen (hebben ze daar wel druiven ?);
Alle Orderregels voor "druiven" moeten nu worden omgezet naar "druiven uit Zambia" (de Artikelnummers veranderen). Dit betreft dus het eerder aangehaalde deel van wat het systeem expliciet kan. Bij Levering wordt dus iets anders geleverd dan gevraagd.

Waarom moet dit nu op deze wijze ?
Wel omdat de druiven uit Zambia een andere prijs hebben, door andere telers (of leveranciers) wordt geleverd, en wat al dies meer zij wat je zou willen terugzien in statistieken. Zou je maar één Artikelnummer ervoor hebben, dan kan dat natuurlijk nooit.

Om een lang verhaal kort te maken : Naast dat het laatstgenoemde m.i. moet gebeuren om het goed te doen (en je uiteraard dan ook kunt zien waarvan je voorraad hebt wat met iets als Eigenschappen beremoeilijk wordt), betreft het fenomeen "Herkomst" een daadwerkelijke property van het Artikel. Het beschrijft op hoog niveau wat anders alleen met veel te veel woorden kan worden beschreven, en in de supermarkt zou ik dáár juist niets aan hebben. "Spanje" zegt mij genoeg en i.h.a. alles.
Dus dit veld moet erbij (Artikelniveau). Zoals al aangegeven, ook een indikator of verwacht mag worden dat het bij Levering anders is. Dit heeft dus te maken met het "variabele" ene Artikelnummer voor de druif, waarbij je wel steeds zo goed als mogelijk de Herkomst verandert. Een "druif uit Zambia" zal deze indikator op Nee hebben staan, want een druif uit Zambia komt nu eenmaal uit Zambia, en als ik die zou kunnen bestellen behoort dat niet te veranderen. Het kàn natuurlijk nog wel, maar het is niet de bedoeling.
Aldus heeft die indikator ook logistieke werking, want ze zal er op z'n minst voor moeten zorgen dat indien op Nee het minder makkelijk is om de VORegels in deze te veranderen naar een vervangend produkt.

Laatste opmerking : het systeem weet welke produkten door anderen kunnen worden vervangen. De variabele druif heeft zodoende 20 anderen aan zich hangen als vervanger.
Overigens zou ik een schol uit Urk niet vervangen door aan schar uit Azië. swoon
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 22, 2008, 11:09:11 am »

Voor het geval je dacht het met 1 tomaat te kunnen redden, dan attached misschien nog wel een leuk voorbeeld.  Wink

"Ik wil graag tomaten bestellen".

 Out of here

* tomaten.pdf (47.4 KB - downloaded 180 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: February 22, 2008, 11:28:01 am »

Dus gewoon als ware het een verschijningsvorm? M.a.w.: Kan 1 product nou in jouw optie beschreven in "Om een lang verhaal kort te maken :" nou wel of niet uit verschillende landen komen?

Voor alle duidelijkheid: Het is dan dus niet een vershcijningsvorm zoals beschreven in mijn post hierboven, maar als ik Peter goed begrijp komt dit gewoon als optie "S" in het artikelmenu te staan: "mogelijke Landen van herkomst" welke gekoppeld is aan die iso-landkodes.

Maar ja eigenlijk vind ik wel dat je als consument er recht op hebt de provincie van herkomst ook te kunnen vinden als je toch bezig bent met dit soort dingen. De échte Red Star aardappelen komen uit Fryslân, en als die nou eens in Groningen geteeld worden is dat mogelijk (voor niet - friezen) wel een alternatief. Kortom, de iso-provinciekodes mogen dan ook niet ontbreken naar mijn idee. Dit laatste is niet als gekheid bedoeld, want het hoort er gewoon bij, net zo goed als Zeeuwse Mosselen etc.
Logged

KM
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #13 on: February 22, 2008, 11:31:46 am »

ALs we over provincie beginnen weet ik nog wel een goede,

Gehakt, Maakt niet uit of het varkens runds of lams maar gegarendeerd komt dit uit minimaal twee of drie provincies + nog enkele slagerijen uit Belgie en Duitsland.

PS Wouter de totmaten van Jan Marijnssen zouden dat totmaten zijn met het max Havelaar keurmerk.

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #14 on: February 22, 2008, 11:33:05 am »

of euh, italiaanse parmaham van nederlandse varkens....
Logged

KM
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.034 seconds with 20 queries.