Het is best goed om mee te denken. Dank ...
Van mijn kant zal ik proberen de problematiek wat helderder te krijgen ... wie weet brengt het nog wat tijdens het typen ...
Demis is toch een weekje weg dus we kunnen hier rustig van alles in elkaar draaien voor hem. Aan het eind zal het resultaat wel staan ...
Zie ook
deze post uit de link waar Dirk-Jan naar verwees, en die feitelijk handelt over produkt van Johan. De betreffende reaktie daar van Wouter is ogenschijnlijk gelijk aan zijn reaktie hier, maar de context is anders, en daarmee de reaktie feitelijk ook. Immers :
Wat in die post al staat is dat je je op een gegeven moment moet afvragen of het (stel nu maar eens) graan uit België hetzelfde produkt kwa kwaliteit is als graan uit Nederland. "Jahaa" zegt Johan, "dat maakt ons niet al te veel uit als eenmaal aan een basiskwaliteit is voldaan, want wij maken er zelf tòch altijd dezelfde (produktie) kwaliteit van !".
En zo zie je al een verschil met de tomaat ontstaan;
Het graan uit België is zeker weten niet gelijk aan het graan van Nederland (de verschillen bevinden zich al op teler gebied). Maar, op "de e.o.a." manier weet men de kwaliteit als gelijk te brengen (van de verkoper uit), dan wel als gelijk te zien (van de inkoper uit). je voelt wel, hieruit volgt maar één resterende mogelijkheid : de verschillen -die er overigens per partij al zijn- op partij (Charge) niveau vastleggen. De eigenschappen van de Charge. Petje af voor Wouter ... helemaal goed (maar ook doodmakkelijk als je mij ziet beredeneren dat er geen andere mogelijkheid is).
Nu de tomaten.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de ene tomaat nog rotter is als de ander. Werkelijk, de tijd dat tomaten super lekker waren stamt uit de tijd dat ik ze zelf plukte om 04:30 'smorgens, met zelf meegebrachte muziek op cassette wat wel een hoge dosis Deep Purple, Uriah Heep en Black Sabbath zal hebben gehad. Nee, wij hoefden toen geen pools te praten.
Kortom, als ik tegenwoordig bij de Plus sta (wie doet dat ook), dan wil *ik*, ja IK al weten waar die dingen vandaan komen, anders zijn op zaterdagavond als eerste de enkele van de zelfgebakken zachte puntjes al weer naar de knoppen.
Kortom, we hebben het hier niet meer over "eigenschappen" van een gedefinieerd produkt als "basis" (!) maar over een ander produkt, wat zich goeddeels al laat omschrijven doordat het bijvoorbeeld uit Spanje komt. De zon zit erin, en blablabla. Daarnáást is iedere partij nog een keer anders, en dat begint al bij de houdbaarheid. Dwars daar doorheen voor een tomaat ook nog de kleur.
Eigenlijk is het voor een tomaat wel duidelijk : die bestaat in vele Artikelnummers en klassen, en je zou 'm nog kunnen beschrijven via z'n Eigenschappen.
En oh ja, vergeet niet dat een tomaat
binnen de grootbeschrijvende Herkomst nog het uitgelegde principe van het graan bevat. Immers,
je kunt een groene net zo lang laten liggen tot 'ie bijvoorbeeld oranje is, en de snelheid (daarmee de kwaliteit) waarmee dit gebeurt kun je beïnvloeden..
Opmerking terzijde, wat denkelijk ook met de problematiek van dit topic van doen heeft :
Profit kan tegenwoordig -en niet voor niets- 95% omgaan met het vervangen van produkten op allerlei niveaus (zoals Goederen Ontvangst, Produktie, Leveren). Wel gebeurt dit eigenlijk alleen bij Touch Screen en Scan funktionaliteit. Er is zelfs funktionaliteit om een tomaat van groen naar oranje en van orranje naar rood te laten kleuren, waarbij dit eigenlijk allemaal verschillende artikelnummers zijn. Dwars daar doorheen kunnen klassen op dezelfde wijze worden aangepast. Ook die veranderd met de tijd (van het fysiek zelfde produkt).
Maar nu komt de ellende; Nu komen de druiven.
Druiven placht je in te kopen uit het land waar ze gewoon "goed" zijn op dit moment. E.e.a. uiteraard gehouden tegen de kwaliteit die je je klant wil voorschotelen. Dus bijvoorbeeld -niets aan te doen- de druiven van Dirk vd Broek zullen minder zijn dan de druiven van de Hanos. Mag ook best, want de Dirk klant heeft er minder geld voor over dan de restauranthouder van Hanos.
Ook hier wil de klant nog steeds weten uit welk land ze komen, omdat het wederom bepalend is voor een basis kwaliteit (misschien beter : -smaak). Welnu, zoals Demis het stelt "ze komen iedere keer uit een ander land, en wij bepalen welk land dat is". En ... als je nú daarvoor aparte Artikelnummers maakt (Eigenschappen is dus niet juist), heb je dus een Assortiment van 20 verschillende druiven terwijl je er altijd maar 1 aan boord hebt.
Voor Demis is het nu lastig dat er via de Webshop wordt besteld. Nee, niets aan de hand met het onwerkelijke Assortiment, want dat is wel geregeld (19 druiven Artikelen zijn Inaktief). Maar ... men werkt met Bestellijsten, en daarop staat het Artikelnummer van de druif. Nou ja, één Artikelnummer van één druif. En je voelt wel, als de inkoper bij Demis zin heeft om de druiven voor morgen uit Zambia te laten komen, mogen alle instellingen kun Bestellijsten aanpassen. En dat werkt dus niet ...
Waar je m.i. naar toe moet is -in het druif geval- inderdaad één Artikel, waarbij om te beginnen een kolom Herkomst als "niet altijd aktueel" moet worden gezien. Dus, je doet je best om het juiste land te tonen, maar als de druiven uit Zambia een dag te laat komen, haal je ad-hoc om de hoek bij een collega, en die heef ze nu juist uit Spanje gehaald.
Omdat een klant niet weet bij welke produkten dit zo kan optreden, en het bij de tomaten zich verdeelt over verschillende Artikelnummers waar je óók een Herkomst wil zien, mag er denkelijk ook een indikator "kan veranderen !" bij. Dit om reclamaties achteraf te voorkomen.
Maar nu het volgende :
Waar het Assortiment één druif (Artikelnummer) kan tonen (omwille van het gemak van de Bestellijsten èn het minder belangrijk / onmogelijk zijn om te leveren uit landen zoals gevraagd (je zou maar uit 20 landen tegelijk moeten betrekken), kun je nog wèl zelf 20 Artikelnummers hebben ... Ieder met z'n eigen Herkomst ingevuld, en die in dat geval vast is. Ofwel, je hebt die 20 Artikelen, plus dat ene dat "variabel" is, speciaal voor de internet bestellers.
Nu komen de druiven binnen, en we krijgen daadwerkelijk druiven uit Zambia binnen (hebben ze daar wel druiven ?);
Alle Orderregels voor "druiven" moeten nu worden omgezet naar "druiven uit Zambia" (de Artikelnummers veranderen). Dit betreft dus het eerder aangehaalde deel van wat het systeem expliciet kan. Bij Levering wordt dus iets anders geleverd dan gevraagd.
Waarom moet dit nu op deze wijze ?
Wel omdat de druiven uit Zambia een andere prijs hebben, door andere telers (of leveranciers) wordt geleverd, en wat al dies meer zij wat je zou willen terugzien in statistieken. Zou je maar één Artikelnummer ervoor hebben, dan kan dat natuurlijk nooit.
Om een lang verhaal kort te maken : Naast dat het laatstgenoemde m.i. moet gebeuren om het goed te doen (en je uiteraard dan ook kunt zien waarvan je voorraad hebt wat met iets als Eigenschappen beremoeilijk wordt), betreft het fenomeen "Herkomst" een daadwerkelijke property van het Artikel. Het beschrijft op hoog niveau wat anders alleen met veel te veel woorden kan worden beschreven, en in de supermarkt zou ik dáár juist niets aan hebben. "Spanje" zegt mij genoeg en i.h.a. alles.
Dus dit veld moet erbij (Artikelniveau). Zoals al aangegeven, ook een indikator of verwacht mag worden dat het bij Levering anders is. Dit heeft dus te maken met het "variabele" ene Artikelnummer voor de druif, waarbij je wel steeds zo goed als mogelijk de Herkomst verandert. Een "druif uit Zambia" zal deze indikator op Nee hebben staan, want een druif uit Zambia komt nu eenmaal uit Zambia, en als ik die zou kunnen bestellen behoort dat niet te veranderen. Het kàn natuurlijk nog wel, maar het is niet de bedoeling.
Aldus heeft die indikator ook logistieke werking, want ze zal er op z'n minst voor moeten zorgen dat indien op Nee het minder makkelijk is om de VORegels in deze te veranderen naar een vervangend produkt.
Laatste opmerking : het systeem weet welke produkten door anderen kunnen worden vervangen. De variabele druif heeft zodoende 20 anderen aan zich hangen als vervanger.
Overigens zou ik een schol uit Urk niet vervangen door aan schar uit Azië.