Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:42:03 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe mal gaat het, als LOKKRA1 ook een einddatum vermeldt?  (Read 3469 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: November 01, 2007, 02:00:39 pm »

Het zou in onze situatie een aardigheid zijn als je in LOKKRA1 OOK de einddatum zou kunnen zien staan. Deze zal bewust wel niet getoond worden, om een reden die ik niet weet. We zitten namelijk met het feit dat er kontrakten zijn die overlappen (qua datum). We proberen dan alles een beetje te verdelen. Dus een beetje op kontrakt 1, wat op kontrakt 2 etc, dat een beetje afwisselen, afhankelijk van de vraag van de KLANT. (de klant stuurt dit doorgaans, niet altijd). Door de einddatum er bij te zetten, kun je zien welke contracten binnenkort gaan eindigen.

Gezien het feit dat de kontraktadministratie in Profit nu een schaduwadministratie is, hebben we hier nog niet veel last van. De verkoper bepaalt nu nog aan de hand van z'n eigen handmatige administratie (gewoon in een schrift) welke contracten er open staan en welke het eerst aan de beurt is. Er wordt echter eindelijk een poging ondernomen om deze kontrakten - administratie in Profit vast te leggen, en dan veranderd dat op termijn. Dan heb je dus ook inzicht nodig in einddatums.

Welke consequenties heeft het, als we de einddatum van de contractregel opnemen in lokkra1?


* LOKKRA1.PNG (10.84 KB, 640x205 - viewed 137 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 01, 2007, 02:11:26 pm »

Geen. Passen we wel aan.
Wat je je alleen misschien niet realiseert is dat je daarmee niet bent geholpen als je e.e.a. laat werken vanuit LOVRTV (zie LOVRTV lijkt niet te anticiperen op meerdere kontrakten). Aldus :

Volgens mijn theorie wil je dáár een aanpassing, die er op moet neerkomen dat je hetzelfde (soort) overzichtje wilt om uit te kunnen kiezen. En dat wordt nog niet goedkoop ook ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: November 01, 2007, 03:04:29 pm »

Wat je je alleen misschien niet realiseert is dat je daarmee niet bent geholpen als je e.e.a. laat werken vanuit LOVRTV (zie LOVRTV lijkt niet te anticiperen op meerdere kontrakten). Aldus :

Volgens mijn theorie wil je dáár een aanpassing, die er op moet neerkomen dat je hetzelfde (soort) overzichtje wilt om uit te kunnen kiezen. En dat wordt nog niet goedkoop ook ...



Peter, ik heb als suggestie gezegd, dat LOVRTV mogelijk zoiets zou moeten krijgen als een variant op lokkra1. Als je bij LOVRTV gewoon een tweede kontrakt voorgesteld krijgt, is het ook prima. Ik wil alleen weten hoe andere gebruikers er mee om gaan, omdat onze ervaring met het werken met contracten gewoon nog niet groot is.

Wél hebben we verkopers die er intussen hun voordeel mee denken te kunnen doen, derhalve proberen we vanaf heden zoveel mogelijk alle contracten ook in Profit te zetten. (naast de schriftelijke adminstratie voorlopig).

Wij zijn echt niet de eerste Profit-gebruiker die meerdere kontraktregels tegelijkertijd open hebben staan bij een debiteur. Die andere profit-gebruikers hebben daar ook in lovrtv een foefje voor, ik zie dat foefje echter (nog) niet.
« Last Edit: November 01, 2007, 03:49:22 pm by Peter Stordiau » Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 01, 2007, 03:54:19 pm »

Quote
Wij zijn echt niet de eerste Profit-gebruiker die meerdere kontraktregels tegelijkertijd open hebben staan bij een debiteur.

Nee ? daar zou ik maar mee oppassen (met zo'n uitspraak).
Ik realiseer me dat ik helemáál van niets weet in deze (weinig betreffende kontrakten hierzo smile), maar ik stel mij toch zo voor dat als je meerdere kontrakten hebt, dat er een moment kan komen dat je juridisch gezien problemen krijgt. Immers :

Als er meerdere Kontrakten op enig moment open staan, bepaal *jij* kennelijk welke je bedient, om vervolgens de meeste boete uit de andere te halen (die niet wordt opgemaakt door *jouw* toedoen).

Waarom zou je meerdere Kontrakten op enig moment voor eenzelfde produkt bij eenzelfde klant hebben ?
Niet dat ik alles wil (of moet) weten, maar het komt raar op mij over, terwijl jullie dat kennelijk toch zo hebben.
Ik kan ook iets verder gaan :

Klopt dat wel ? (kwa waarheid, en anders kwa "logika" ?)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #4 on: November 02, 2007, 08:53:35 am »

Kolom Einddatum is opgenomen.
Ik wil het graag bij jullie neerzetten, maar ik krijg verbinding met jullie systeem!
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #5 on: November 02, 2007, 08:58:55 am »

Kolom Einddatum is opgenomen.
Ik wil het graag bij jullie neerzetten, maar ik krijg verbinding met jullie systeem!

Ik bedoel dus dat ik GEEN verbinding krijg.
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: November 02, 2007, 09:28:35 am »

pc-tje was even dood, maar hij doet het nog weer even. Ik zal 'm vandaag gelijk vervangen, want hij geeft wat problemen met de harde schijf aan. Ik zie nu trouwens dat je e.e.a al ontdekt hebt
Logged

KM
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #7 on: November 02, 2007, 09:30:45 am »

Ja, heb weer een verbinding tot stand kunnen brengen en heb de nieuwe versie bij jullie op het systeem gezet. smile
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: November 02, 2007, 12:37:59 pm »

Waarom zou je meerdere Kontrakten op enig moment voor eenzelfde produkt bij eenzelfde klant hebben ?
Niet dat ik alles wil (of moet) weten, maar het komt raar op mij over, terwijl jullie dat kennelijk toch zo hebben.

Zoals je in http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=19094.0 hebt kunnen zien, kunnen we uit meerdere kontrakten kiezen, mits de betalingskondities maar gelijk waren.

Zoals je merkt is het voor ons erg vanzelfsprekend dat 1 debiteur meerdere kontrakten tegelijkertijd open heeft staan.
Ik heb er niet alle verstand van, maar als ik onze verkoper goed heb begrepen, is de prijs van het product gekoppeld aan de prijs van Tarwe op de termijnmarkt. (info: http://www.liffe-commodities.com)

Het is voor de klant dus gokken wanneer hij voor een bepaald kwantum een bepaalde prijs vast wil leggen. Vergelijk het maar een beetje met het vastzetten van een rentevaste periode van een hypotheek. Alleen dan in porties.

Dus zoals de schermvoorbeelden ook al een beetje laten zien: In november is er een 'aantrekkelijke' prijs, en legt 'ie x ton vast voor 18 euro voor 1-1-2008 t/m 30-6-2008. Dan moet er later nog wat meer bij, hup 2e kontrakt. Voor een andere prijs. Jouw verhaal van boete's begrijp ik niet (of komt in onze situatie niet voor). Al die kontrakten worden namelijk (bij meel altijd) vol gemaakt.

Bij dat laatste zit dan ook nog even iets vervelends: Profit staat zonder meer toe dat je méér levert dan de openstaande kontrakthoeveelheid. Dat laatste is in bepaalde situatie's erg irritant. Dus stel: openstaand 40 ton, levering 41 ton, dus nog te leveren wordt dan -1. (1 ton meer geleverd dan de afgesproken kontrakthoeveelheid). Dit gaat zonder enige vorm van waarschuwing.  Ik wil hier (nog) niet zeggen dat je het moet blokkeren. We gaan even ervaren hoe het is om te werken met kontrakten, en indien nodig moeten we nog maar eens kijken of we leveringen die de openstaande kontrakthoeveelheid overschrijden, wel willen accepteren.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.044 seconds with 20 queries.