Peter,
Ik denk dat je 1 dingetje door elkaar haalt.
Je hebt het nu dus weer over Faktuurkorting, je weet wel, dat wat voor één klant maar aan de orde was,
Nee, dat is de korting o.b.v. ordergrootte.
Ik heb in mijn eerde topic
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18833.0 aangegeven dat we juist de korting o.b.v. ordergrootte niet of w.s. niet gaan gebruiken, zie de quote hieronder:
Distrivers Ridderkerk maakt nl. geen gebruik van korting o.b.v. ordergrootte en het is nog maar de vraag of Van Gelder dit gaat gebruiken.
Waarom zeg ik dit? Omdat jij mij de indruk gaf dat je het gerealiseerd managementoverzicht wilde aanpassen maar dit niet zag zitten omdat de korting o.b.v. ordergrootte nu ter sprake kwam, en
dat juist niet mogelijk was.
Zie hieronder:
In eerste instantie dacht ik de Gerealiseerde Overzichten aan te passen met een soort simulatie van de Fakturering, waardoor je ook daar de kortingen kunt terugvinden. Alleen, dat werkt niet gezien jouw wens zoals omschreven in Korting per o.b.v. ordergrootte. Immers, afhankelijk van de periode die je opvraagt, wordt de korting toegepast of niet (hoe langer de periode hoe eerder de korting ter sprake is).
Als we nu alles vergeten wat na de opmerking van jouw kwam (laatste quote) dan weten we allebei weer wat er moet gebeuren.
De factuurkorting inzichtelijk maken op het gerealiseerd managementoverzichtEn ja, ik heb je inderdaad verward door over kortingen per productgroep te beginnen, wat overigens weer helemaal goed komt op de gerealiseerde en factureerde overzichten. Dus eigenlijk doet dat er helemaal niet meer toe.
Hoe dan ook, kijkend naar de titel van alleen *dit* topic, en jouw idee over dat veldje bij de Debiteur ... JA, dat kan.
En volgens mij is dit voldoende
Ik zou denken dat die 1 % resp. 3 % afkomt van e.o.a. niet reële bruto prijs ("Consumenten Prijs"), die NIET je marge vertegendwoordigd c.q. waaruit de marge niet kan worden afgeleid. Dit in tegenstelling tot de Faktuurkorting, die zich daar wel voor leent.
Denk over dit laatste maar niet na, maar zie voor het eerste het verschil met een "normaal" bedrijf, dat z'n bruto prijs laat afhangen van een gewenste marge. Dus, Kostprijs is 100, gewenste marge is 10 (%), dus Bruto prijs is 110. Klant krijgt 1 % korting, dus netto prijs is 108,90.
Bij jullie echter (en voor zover ik weet EN DAAROM VRAAG IK HET OOK STEEDS) is de bruto prijs 120 want dat kost het in de winkel ook, en om op dezelfde 108,90 te komen heb je dus een hogere korting nodig (die jullie *dus* ook als zodanig in het systeem hebben staan). Is daarmee je marge kleiner geworden (let wel, t.o.v. de bruto prijs ?) ehh ... ja. Interesseert jou dat ... NEE. Maar ja, je overzichten -zoals je die wilt !- zijn wel afhankelijk van die 10% die je hebt moeten opgeven om van 120 naar 108,90 te komen.
Mmm, Ik snap de hele tekst wel (en die klopt ook wel) maar
Maar ja, je overzichten -zoals je die wilt !- zijn wel afhankelijk van die 10% die je hebt moeten opgeven om van 120 naar 108,90 te komen.
deze begrijp ik niet helemaal.
Wij hebben een vast kortingspercentage op de leveranciersprijzen. Onze verkoopprijs is de bruto inkoopprijs van de leverancier, ofwel, de prijs die de leverancier *normaal* ook naar zijn klanten berekend.
De leverancier geeft ons een vast percentage op de bruto inkoopprijs. Deze ligt aan de inkoopzijde vast.
Dus stel je voor dat een stuk vlees 10 EUR per kg kost. Wij krijgen dan bijvoorbeeld een korting % van 20%, dus dat stuk vlees kost ons netto 8 EUR kg. Als we de klant geen korting geven verdienen wij op iedere kg die wij verkopen 20%. De marge is dus 20%.
Als wij besluiten de klant een korting te geven (bijvoorbeeld omdat hij meerdere productgroepen bij ons afneemt) dan registreren wij deze als factuurkorting (bij de debiteurgegevens). Deze korting geldt dan dus over alles wat de klant afneemt. Dit kost DVR (Distrivers Ridderkerk) dus marge. > moet zichtbaar worden
Het kan ook zo zijn dat wij de klant
alleen een stukje korting geven over het vlees wat hij bij ons afneemt (Productgroep P60). Wij leggen deze korting dan vast via Hmenu 3-4-1-1, zie bijlage.
Dit kost ons ook marge!
Nu snap ik niet jouw opmerking van:
Wel als je de Faktuurkorting (die werkelijk is) wilt gaan tellen bij de produktgroep korting (die zonder tegenbericht niet werkelijk is) en je dàn dit wilt terugzien in de "marge".
*Wij* als DVR geven de korting weg en dat kost *ons* marge. Dat moet gewoon duidelijker zichtbaar worden.
NU is het wel zo dat de korting per productgroep direct wordt verwerkt op de verkooporder. Op het gerealiseerd overzicht wordt (nu ook al) direct zichtbaar hoeveel marge er overblijft. We missen alleen nog de factuurkorting. Als die er nu als aparte kolom bijkomt dan komt alles goed
Of praat ik nu weer poep?