Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 09:44:28 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Financiele rapportage omzet  (Read 4370 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: September 14, 2007, 07:54:33 am »

Bedrijf: Distrivers Ridderkerk

Voor Distrivers Ridderkerk zullen wij maandelijks (12 perioden per jaar) de resultaten gaan analyseren. Hierbij zijn de omzet en brutomarge een van de belangrijkse kengetallen.

Mijn vraag is eigenlijk:

In hoeverre is het mogelijk dat ik een omzetoverzicht opvraag met daarop de werkelijk gemaakte omzet per maand met daarbij een overzicht van gegeven factuurkortingen, gesorteerd per klant en per financiele groep en uitgedrukt in een percentage.

Ik denk dan aan zoiets als:

Financieel rapport per periode (maand)
Omzet             W-Kostprijs      Marge          W-marge%
1: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
2: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
3: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
enz. enz.

Factuurkorting    Korting % van de omzet       
 xxx (EUR)                    x.x %
 xxx (EUR)                    x.x %
 xxx (EUR)                    x.x %
enz. enz.

Het gaat er dan om dat ik de gegevens op het scherm krijg wat er werkelijk geleverd is in die betreffende periode. Het is namelijk nu in het gefactureerde overzicht zo dat als ik op zaterdag 1 augustus factureer, de omzet in het grootboek (en in de gefactureerde overzichten) op 1 augustus gesteld worden terwijl dit natuurlijk voor 90% omzet is die in juli is uitgeleverd. Hierdoor klopt het gefactureerd omzetoverzicht per maand (periode) niet.
Als ik een gerealiseerd overzicht opvraag, wordt de gegeven factuurkorting niet meegenomen, waardoor de omzet hoger lijkt dan hij in werkelijkheid is.

Ik ben dus op zoek naar een financieel overzicht waarbij de omzet per periode opgevraagd kan worden (wat er werkelijk is geleverd) rekeninghoudend met de gegeven factuurkortingen. Zo kunnen we de marge en omzetontwikkeling sterk in de gaten houden.
Daarnaast ben ik dan ook heel benieuwd welke kortingen aan welke debieuren worden gegeven.
Wellicht een overzichtje erachter (volgende pagina) met daarop:

Overzicht factuurkorting per debiteur
Debiteur     Factuurkorting  Factuurkorting %
xxx               xxx (EUR)          xx,xx %
xxx               xxx (EUR)          xx,xx %
xxx               xxx (EUR)          xx,xx %
xxx               xxx (EUR)          xx,xx %
enz. enz.

Ik hoor graag van jullie.


« Last Edit: September 14, 2007, 08:02:36 am by Demis van Kouwen » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 14, 2007, 09:58:54 am »

oops

Ik brainstorm maar een beetje yes :

In eerste instantie dacht ik de Gerealiseerde Overzichten aan te passen met een soort simulatie van de Fakturering, waardoor je ook daar de kortingen kunt terugvinden. Alleen, dat werkt niet gezien jouw wens zoals omschreven in Korting per o.b.v. ordergrootte. Immers, afhankelijk van de periode die je opvraagt, wordt de korting toegepast of niet (hoe langer de periode hoe eerder de korting ter sprake is).

Dus kun je alleen nog maar bij de Gefaktureerde Overzichten terecht, alwaar de Omzet valt op de Faktuurdatum. Wat we nu (denk ik) zouden kunnen maken, is een "omslag" van die Faktuur naar de onderliggende Leveringen zoals die op de respektievelijke datums hebben plaatsgevonden, om op die manier de basis te krijgen die je wilt. Dus, als de uiteindelijke Faktuur een Netto Waarde heeft van 10.000 bij een Bruto Waarde (zonder Faktuurkorting) van 11.000 en een individuele Order een Bruto Waarde had van 3.000, heeft deze individuele Order dus een Netto Waarde van 2.900.

Dit is de basis en ga er vanuit dat alleen dit 20 uur kost. Je krijgt in feite een kompleet nieuwe set Standaard Overzichten op het niveau van "Gerealiseerd" vs. "Gefaktureerd", doch zal aanwezig zijn binnen Gefaktureerd en met een checkbox worden aangestuurd.
De individuele veldjes die er dan bij moeten zoals onderscheid naar Faktuurkorting zijn dan nog extra en feitelijk gelijkwaardig aan "normaal" wanneer dit soort zaken erbij moeten. Dit zal denkelijk in de range van 4-8 uur zitten, waaraan je me op dit moment niet mag houden, bijvoorbeeld als gevolg van het niet passen van betreffende extra kolommen (wat altijd wèl past als je e.e.a. via Profit-Budget aanstuurt, waar immers alles Aan of Uit kan worden gezet en tevens formeel exporteert naar Excel).

Maar geef eerst maar eens aan of die minimale 20 uur je aanstaat ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 15, 2007, 12:23:22 am »

Quote
Dit is de basis en ga er vanuit dat alleen dit 20 uur kost. Je krijgt in feite een kompleet nieuwe set Standaard Overzichten op het niveau van "Gerealiseerd" vs. "Gefaktureerd", doch zal aanwezig zijn binnen Gefaktureerd en met een checkbox worden aangestuurd.
Deze snap ik niet helemaal. Komt er nu een optie bij naast "gerealiseerd" en "gefactureerd"?
Wat bedoel je precies met een checkbox?
Wat kan ik dan allemaal met deze extra "optie". Alleen mijn gestelde overzicht of is deze net zo variabel als de reeds bestaande "gerealiseerde" en "gefactureerde" overzichten?

Quote
De individuele veldjes die er dan bij moeten zoals onderscheid naar Faktuurkorting zijn dan nog extra en feitelijk gelijkwaardig aan "normaal" wanneer dit soort zaken erbij moeten. Dit zal denkelijk in de range van 4-8 uur zitten, waaraan je me op dit moment niet mag houden, bijvoorbeeld als gevolg van het niet passen van betreffende extra kolommen (wat altijd wèl past als je e.e.a. via Profit-Budget aanstuurt, waar immers alles Aan of Uit kan worden gezet en tevens formeel exporteert naar Excel).
Kun je dit niet overzien? Ik heb in mijn 1e topic het voorbeeld gegeven met daarop welke gegevens ik op het overzicht wil hebben. Dan kun je op basis daarvan toch bekijken wat wel/niet past tegen welke kosten?
Uit jouw antwoord begrijp ik dat het net zo goed 20 uur kan zijn i.p.v. de vermoedelijke 4-8 uur. Ik wil dit toch iets helderder hebben als het kan.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 15, 2007, 10:22:20 am »

Hmm ... ik dacht toch dat ik het niet helderder kon maken ...
Toch een poging :

Een checkbox = Ja/Nee. In dit geval bij Ja, heb je inderdaad een volledig nieuwe set "Gefaktureerd" doch geprojekteerd op "Gerealiseerd" zoals je het wilt. Alleen, er ontstaat geen nieuwe menu optie, omdat alles -kwa verdere keuzes- toch hetzelfde zal zijn.

En ja, je krijgt een volledige set, dus alles wat je momenteel kunt kiezen bij gefaktureerd, blijft zo. Dus, 500.000 keer meer dan je vraagt, maar op een andere manier wordt het toch niet geoedkoper (sterker, 20 keer zo duur, omdat we van alles opnieuw zouden moeten maken).

Quote
Kun je dit niet overzien? Ik heb in mijn 1e topic het voorbeeld gegeven met daarop welke gegevens ik op het overzicht wil hebben.

Gewoon lezen en begrijpen ...
Wat heeft het voor mij voor een nut om dit uit te zoeken, als jij 20 uur al te veel vindt. Was die vraag nou niet duidelijk ?
Simpeler kan ik het niet maken : vind je 20 uur al teveel ?

blink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 15, 2007, 10:40:38 am »

Het gaat er natuurlijk weer om dat ik aan wil kunnen geven wat de kosten zijn.

Ik weet wel eventjes genoeg, ik kom hier z.s.m. op terug.

ps. ik snap nu wat je in gedachten hebt  Wink
« Last Edit: September 15, 2007, 10:46:59 am by Demis van Kouwen » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 15, 2007, 10:49:28 am »

Quote
Dus, als de uiteindelijke Faktuur een Netto Waarde heeft van 10.000 bij een Bruto Waarde (zonder Faktuurkorting) van 11.000 en een individuele Order een Bruto Waarde had van 3.000, heeft deze individuele Order dus een Netto Waarde van 2.900.
Heb je dan ook gedacht aan mogelijke kortingen per productgroep? Dus 1% voor het vlees en 3% voor de AGF. Dan is bovenstaande toch niet helemaal juist?
In de die factuur kan wel voor 80% vleesproducten berekend worden terwijl op de individuele order (op een bepaalde leverdatum) er alleen AGF geleverd is, en de korting dus veel meer is.   Eek !

Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 15, 2007, 01:14:18 pm »

Nee, nattuurlijk heb ik daar niet "aan gedacht" ... dat heb je immers ook niet gevraagd !!

Maarrehhh, ik heb daar dus wèl aan gedacht, met tevens de gedachte dat je dáár m.i. niet uit komt. Ofwel, alleen de Faktuur korting kwam "mij" wel goed uit. Waarom (niet) ?

De officiële Kortingen die jullie registreren zijn ten opzichte van de bruto prijzen (kun je denk ik ook wel de Consumenten Prijs noemen zoals die in het pakket formeel wordt onderkend). Ofwel, dit zegt jullie zodirekt niets ...
Wat je -dan- zou willen is de additionele korting (zoals Faktuurkorting !!) die je geeft op een vastgelegde prijs die een "standaard" Marge representeert op de Inkoopprijs. En dàn kunnen we even wat overhoop halen ... (lees : redelijk onbegonnen werk gezien de kosten).

Ik kan me voorstellen dat
a. ik niet duidelijk kan maken wat ik bedoel
b. ik niet eens gelijk heb aangaande de Bruto Prijzen versus de korting.

Maar als het duidelijk is en ik heb gelijk, probeer je dan svp voor te stellen dat je het geheel interpreteert gerelateerd aan de Bruto Prijzen. Relatief aan elkaar (ieder's individuele Korting) zegt het dan nog wel wat, maar in absolute zin helemaal niets (immers, er is geen relatie met de Marge).

dntknw
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 15, 2007, 01:55:33 pm »

Sorry hoor maar dit snap ik toch niet helemaal.

Wij hebben een 2 soorten korting op dit moment.
1. factuurkorting (%)
2. korting gespecificeerd per productgroep (%). (Hmenu 3-4-1-1)

V.w.b. de eerste is het mij helemaal duidelijk.
M.b.t. de korting per productgroep is dit bedoeld om de klant wel een korting over bijvoorbeeld het vlees te geven maar niet over de vis, en wat meer over de AGF.
Ofwel, je kan dan toch nooit de verhouding op de totale factuur bekijken (bruto-netto) en dan vervolgens dit toepassen op de onderliggende bedragen per leverdag?

Je kunt toch in het pakket achterhalen welke klanten voor welk percentage korting hebben? De artikelen hangen aan een artikelgroep (waar eventueel korting op zit), dan is toch te achterhalen welke korting er per order en/of leverdatum gegeven wordt, zowel voor de factuurkorting als voor de korting per productgroep?

ps. waar we korting per productgroep ook vastleggen per debiteur groep (ZORROT1 bijvoorbeeld)
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #8 on: September 15, 2007, 02:30:15 pm »

Peter,

Wellicht slaat mijn reactie weer nergens op. Ik realiseer me zojuist dat de korting die wij per productgroep hebben vastgelegd direct op de pakbon wordt verrekend, de prijs op de verkooporder is dus in dit geval direct de prijs incl. de korting.

Ik denk dat het dan dus goed gaat zoals jij het voorstel hebt gepresenteerd  wacko

Wat denk jij?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: September 17, 2007, 08:43:21 am »

Ik denk even niets ...

Quote
De officiële Kortingen die jullie registreren zijn ten opzichte van de bruto prijzen

Niet zolang je hier niet op reageert.

Quote
Ik realiseer me zojuist dat de korting die wij per productgroep hebben vastgelegd direct op de pakbon wordt verrekend, de prijs op de verkooporder is dus in dit geval direct de prijs incl. de korting.

Snap ik niet ... dat lijkt het het geval met alles behalve Faktuurkorting (??). Zo je dat op zich met me eens bent ... geen idee wat het ermee heeft te maken.
Mij gaat het erom dat zo'n korting niets zegt, want die heb je helemaal niet gegeven. Wel t.o.v. de "bruto prijs" maar dat slaat nergens op, c.q. is niet reëel.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #10 on: September 17, 2007, 10:46:02 am »

Quote
In eerste instantie dacht ik de Gerealiseerde Overzichten aan te passen met een soort simulatie van de Fakturering, waardoor je ook daar de kortingen kunt terugvinden. Alleen, dat werkt niet gezien jouw wens zoals omschreven in Korting per o.b.v. ordergrootte. Immers, afhankelijk van de periode die je opvraagt, wordt de korting toegepast of niet (hoe langer de periode hoe eerder de korting ter sprake is).
Als ik de korting o.b.v. ordergrootte nu eventjes buiten beschouwing laat, wat zijn dan de kosten om de korting terug te vinden bij een gerealiseerd overzicht?

Distrivers Ridderkerk maakt nl. geen gebruik van korting o.b.v. ordergrootte en het is nog maar de vraag of Van Gelder dit gaat gebruiken.

Het lijkt me in ieder geval een stuk goedkoper?!
« Last Edit: September 17, 2007, 01:21:13 pm by Demis van Kouwen » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: September 17, 2007, 01:40:45 pm »

Topic gesloten. Ik ga iets nuttigs doen.

dntknw
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.066 seconds with 20 queries.