Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:28:03 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Checkbox incl. factuurkorting bij gerealiseerd overzicht  (Read 3510 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: September 17, 2007, 03:47:56 pm »

Dit topic naar aanleiding van het locken van topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18833.0

Ik zal wel weer eigenwijs zijn maar ik zie wel mogelijkheden in de volgende optie:
- Er wordt een checkbox "incl. factuurkorting"toegevoegd bij de opties van de gerealiseerde managementoverichten.

Hiermee komt een kolom erbij welke het bedrag in korting aangeeft welke bij de factuur zal worden gegeven.
Bij de debiteurgegevens zal het percentage korting aangegeven staan dat een debiteur zal krijgen. O.b.v. hiervan weet Profit, aan de hand van het orderbedrag van een bepaalde klant, welke korting er gegeven dient te worden.
Deze kan dan toch worden weergegeven?

Ik denk dat we hiermee voor Distrivers genoeg informatie hebben. We kunnen dan de gerealiseerde overzichten gebruiken. Wat mij betreft is dit veel goedkoper dan de 30 uur die er naar verwachting besteed moet worden om een compleet nieuwe set overzichten beschikbaar te maken. Ja ok, je hebt dan ook meer overzichten beschikbaar maar daar zit ik in 1e instantie niet op te wachten.

Is dit mogelijk?

Peter: volgens mij hebben we hiermee voldoende informatie beschikbaar. Het hoeft wat mij betreft niet duurder te worden dan noodzakelijk.


Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 17, 2007, 04:10:17 pm »

Dom-me on-zin.

Demis, je wilt in deze niet luisteren, niet lezen, en het lijkt er ernstig op dat er hier maar één ding aan het gebeuren is : mijn tijd verdoen.
Daar kun je dan boos op worden (maar doe dat liever niet smile), doch maak liever pas op de plaats, denk eerst ergens GOED over na in plaats van helemaal NIET. En nee, ik wil niet zeggen dat je niet nadenkt of iets wat daar op lijkt, maar ik zeg het wel omdat ik anders niet kan duidelijk maken wat hier aan de hand is. Zie andere topic. Je gaat mij niet meerdere A4 "pas op" laten typen, om aan het eind van het liedje doodleuk te melden dat je "het" eigenlijk helemaal niet wil, erger, van plan was.

Nu dit weer ?
Ik pas gewoon. Als je er problemen mee hebt (met mij bijvoorbeeld) laat dan gerust G. bellen. Of R. of meneer W., of wie het ook is die jou aanpraat "dit" nodig te hebben zonder te weten wat "dit" is - of voor 'n gevolgen heeft.
Zeg desnoods dat wij te stom zijn.

Overdone !

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 17, 2007, 05:25:54 pm »

Quote
Zie andere topic. Je gaat mij niet meerdere A4 "pas op" laten typen, om aan het eind van het liedje doodleuk te melden dat je "het" eigenlijk helemaal niet wil, erger, van plan was.
Dat is pas een stomme uitspraak.
Voor 1 klant komt orderkorting ter strake (ervanuitgaande dat je dit bedoelde met "voor niets getikt", ik ga inventariseren in hoeverre dit mogelijk is. Het blijkt dat dit 4 uur (480 EUR) kost. Als we dit willen wordt de klant in ieder geval de komende jaren nooit rendabel. Niet doen dus.

Vervolgens meld ik dit in mijn topic en wordt jij geirriteerd omdat jij voor *niets* meerdere A4tjes hebt getikt.

Ach.. laat ook maar

Net zo goed als jij mij niet begrijpt begrijp ik jouw ook niet. Ik probeer gewoon een simpele oplossing te vinden. En tja, ik vind 3600 EUR een hoop geld voor een aangepast financieel overzicht. In principe gaat het alleen om de factuurkorting.
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 18, 2007, 09:48:07 am »

Nee, niet "ach laat ook maar". Wij proberen hier te helpen, en met iets waarmee je niet geholpen bent ... ben je niet geholpen. En toevallig zitten wij hier niet zo in elkaar dat we dan 480 euri kunnen verdienen.
Waar ik geïrriteerd van kan raken, is dat 6 uur aandacht ook geen 480 euro oplevert, en je nog steeds van geen enkele kant geholpen bent. Vervolgens een ander pad opgaan wat vast weer 6 uur aandacht vergt, maar op voorhand weer niets zal opleveren ... hoe moet dat nou ?

Komen met iets wat op voorhand zal werken is dan wel heel zinvol. En als dat 1 euro oplevert bij 12 uur aandacht ben ik toevallig tevreden.
Dom heh ?  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 18, 2007, 03:25:55 pm »

Quote
Bij de debiteurgegevens zal het percentage korting aangegeven staan dat een debiteur zal krijgen.

Ik zit me zo af te vragen ... Bedoel je nou een nieuw veld hiermee, of een veld wat er al is en daadwerkelijk wordt gebruikt voor de prijsbepaling (en sorry dat ik dat zelf niet weet) ?

Zo het nieuw is, zal het redundant zijn, en staan we dat niet toe. Dit is overigens waar ik in mijn eerste reaktie vanuit ging (redundant), terwijl ik ook weet dat jullie ergens zoiets hebben / gebruiken, maar volgens mij is dit aan de Leveranciers zijde.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 18, 2007, 03:37:33 pm »

Quote
Ik zit me zo af te vragen ... Bedoel je nou een nieuw veld hiermee, of een veld wat er al is en daadwerkelijk wordt gebruikt voor de prijsbepaling (en sorry dat ik dat zelf niet weet) ?
Peter, dit veld vind je bij de debiteurgegevens, genaamd "factuurkorting".




* korting.PNG (22.26 KB, 650x501 - viewed 154 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 18, 2007, 06:35:52 pm »

Voordat ik nou helemaal  wacko wacko wacko word ...

Je hebt het nu dus weer over Faktuurkorting, je weet wel, dat wat voor één klant maar aan de orde was, terwijl dat andere topic (Financiele oapportage omzet) dat m.i. niet echt toonde, en waarvan je intussen hebt gezegd "laat ook maar" (andere topic), je het eigenlijk over alle (produktgroep) kortingen hebt (andere topic), je dit in *dit* topic lijkt samen te vatten onder een algemeen veldje korting (wat aldus nieuw zou zijn omdat ik het niet als zodanig herken), en waarna jij weer met Faktuurkorting komt -wat dus maar voor 1 klant aan de orde is- wat ... IK RAAK IN EEN LOOP !!!

Het enige wat je hiermee oplost is het andere topic en de vraag voor Faktuurkorting (Orderkorting mag nu op hetzelfde neerkomen), dus als je *dat* nu bedoelt heb je gelijk.
Maar het lost je probleem nog niet op gezien de andere kortingen.

Snap je nu dat je door e.e.a. te presenteren zoals je doet we nooit verder komen ?

Ik heb je minimaal 2 keer expliciet een vraag gesteld over bruto prijzen, en niet één keer reageer je erop, terwijl het wat mij betreft daar wel om gaat.

Moet ik dit topic soms ook weer afsluiten zodat je weer opnieuw kunt beginnen (want daarom gebeurt zoiets, en niet omdat je "vervelend" bent o.i.d.) ?

Hoe dan ook, kijkend naar de titel van alleen *dit* topic, en jouw idee over dat veldje bij de Debiteur ... JA, dat kan.
Ook mag je de allereerste post van het andere topic dan interpreteren als "kan letterlijk". Maar :

Quote
Dus, als de uiteindelijke Faktuur een Netto Waarde heeft van 10.000 bij een Bruto Waarde (zonder Faktuurkorting) van 11.000 en een individuele Order een Bruto Waarde had van 3.000, heeft deze individuele Order dus een Netto Waarde van 2.900.
Heb je dan ook gedacht aan mogelijke kortingen per productgroep? Dus 1% voor het vlees en 3% voor de AGF. Dan is bovenstaande toch niet helemaal juist?
In de die factuur kan wel voor 80% vleesproducten berekend worden terwijl op de individuele order (op een bepaalde leverdatum) er alleen AGF geleverd is, en de korting dus veel meer is.   Eek !

*Dit* kan dus niet. Althans, niet zoals ik het kan volgen.
En wat dit (zie quote) ooit te maken heeft met die ene Debiteur met z'n faktuurkorting ... geen idee.


Als je hetgeen hierboven tussen de horizontale lijnen wegdenkt, dan kan hetgeen wat je wilt. En je hebt het nog zelf verzonnen ook. More more more
Je kunt natuurlijk ook zeggen dat het stom is dat ik het zo niet hebt benaderd. Smack
Maar dit komt juist door hetgeen wat tussen de lijnen staat en de eeuwig niet beantwoorde vraag aangaande "bruto". Derde keer :

Dus 1% voor het vlees en 3% voor de AGF

Ik zou denken dat die 1 % resp. 3 % afkomt van e.o.a. niet reële bruto prijs ("Consumenten Prijs"), die NIET je marge vertegendwoordigd c.q. waaruit de marge niet kan worden afgeleid. Dit in tegenstelling tot de Faktuurkorting, die zich daar wel voor leent.
Denk over dit laatste maar niet na, maar zie voor het eerste het verschil met een "normaal" bedrijf, dat z'n bruto prijs laat afhangen van een gewenste marge. Dus, Kostprijs is 100, gewenste marge is 10 (%), dus Bruto prijs is 110. Klant krijgt 1 % korting, dus netto prijs is 108,90.
Bij jullie echter (en voor zover ik weet EN DAAROM VRAAG IK HET OOK STEEDS) is de bruto prijs 120 want dat kost het in de winkel ook, en om op dezelfde 108,90 te komen heb je dus een hogere korting nodig (die jullie *dus* ook als zodanig in het systeem hebben staan). Is daarmee je marge kleiner geworden (let wel, t.o.v. de bruto prijs ?) ehh ... ja. Interesseert jou dat ... NEE. Maar ja, je overzichten -zoals je die wilt !- zijn wel afhankelijk van die 10% die je hebt moeten opgeven om van 120 naar 108,90 te komen.

Snap je het nou een beetje ? of in elk geval : wat mijn probleem is zodra het niet duidelijk is of dit bij jullie zal werken ? (want als het niet werkt dan heb ik 480 euri verdiend zonder dat jij er wat aan hebt, joepie).

Overigens, voor de weergegeven marge uit post #1 van het andere topic maakt dat niet uit. Wel als je de Faktuurkorting (die werkelijk is) wilt gaan tellen bij de produktgroep korting (die zonder tegenbericht niet werkelijk is) en je dàn dit wilt terugzien in de "marge".

Out of here
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 18, 2007, 08:52:58 pm »

Peter,

Ik denk dat je 1 dingetje door elkaar haalt.

Quote
Je hebt het nu dus weer over Faktuurkorting, je weet wel, dat wat voor één klant maar aan de orde was,
Nee, dat is de korting o.b.v. ordergrootte.

Ik heb in mijn eerde topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18833.0 aangegeven dat we juist de korting o.b.v. ordergrootte niet of w.s. niet gaan gebruiken, zie de quote hieronder:
Quote
Distrivers Ridderkerk maakt nl. geen gebruik van korting o.b.v. ordergrootte en het is nog maar de vraag of Van Gelder dit gaat gebruiken.

Waarom zeg ik dit? Omdat jij mij de indruk gaf dat je het gerealiseerd managementoverzicht wilde aanpassen maar dit niet zag zitten omdat de korting o.b.v. ordergrootte nu ter sprake kwam, en dat juist niet mogelijk was.
Zie hieronder:
Quote
In eerste instantie dacht ik de Gerealiseerde Overzichten aan te passen met een soort simulatie van de Fakturering, waardoor je ook daar de kortingen kunt terugvinden. Alleen, dat werkt niet gezien jouw wens zoals omschreven in Korting per o.b.v. ordergrootte. Immers, afhankelijk van de periode die je opvraagt, wordt de korting toegepast of niet (hoe langer de periode hoe eerder de korting ter sprake is).

Als we nu alles vergeten wat na de opmerking van jouw kwam (laatste quote) dan weten we allebei weer wat er moet gebeuren.
De factuurkorting inzichtelijk maken op het gerealiseerd managementoverzicht
En ja, ik heb je inderdaad verward door over kortingen per productgroep te beginnen, wat overigens weer helemaal goed komt op de gerealiseerde en factureerde overzichten. Dus eigenlijk doet dat er helemaal niet meer toe.

Quote
Hoe dan ook, kijkend naar de titel van alleen *dit* topic, en jouw idee over dat veldje bij de Debiteur ... JA, dat kan.
En volgens mij is dit voldoende  Wink

Quote
Ik zou denken dat die 1 % resp. 3 % afkomt van e.o.a. niet reële bruto prijs ("Consumenten Prijs"), die NIET je marge vertegendwoordigd c.q. waaruit de marge niet kan worden afgeleid. Dit in tegenstelling tot de Faktuurkorting, die zich daar wel voor leent.
Denk over dit laatste maar niet na, maar zie voor het eerste het verschil met een "normaal" bedrijf, dat z'n bruto prijs laat afhangen van een gewenste marge. Dus, Kostprijs is 100, gewenste marge is 10 (%), dus Bruto prijs is 110. Klant krijgt 1 % korting, dus netto prijs is 108,90.
Bij jullie echter (en voor zover ik weet EN DAAROM VRAAG IK HET OOK STEEDS) is de bruto prijs 120 want dat kost het in de winkel ook, en om op dezelfde 108,90 te komen heb je dus een hogere korting nodig (die jullie *dus* ook als zodanig in het systeem hebben staan). Is daarmee je marge kleiner geworden (let wel, t.o.v. de bruto prijs ?) ehh ... ja. Interesseert jou dat ... NEE. Maar ja, je overzichten -zoals je die wilt !- zijn wel afhankelijk van die 10% die je hebt moeten opgeven om van 120 naar 108,90 te komen.
Mmm, Ik snap de hele tekst wel (en die klopt ook wel) maar
Quote
Maar ja, je overzichten -zoals je die wilt !- zijn wel afhankelijk van die 10% die je hebt moeten opgeven om van 120 naar 108,90 te komen.
deze begrijp ik niet helemaal.

Wij hebben een vast kortingspercentage op de leveranciersprijzen. Onze verkoopprijs is de bruto inkoopprijs van de leverancier, ofwel, de prijs die de leverancier *normaal* ook naar zijn klanten berekend.
De leverancier geeft ons een vast percentage op de bruto inkoopprijs. Deze ligt aan de inkoopzijde vast.
Dus stel je voor dat een stuk vlees 10 EUR per kg kost. Wij krijgen dan bijvoorbeeld een korting % van 20%, dus dat stuk vlees kost ons netto 8 EUR kg. Als we de klant geen korting geven verdienen wij op iedere kg die wij verkopen 20%. De marge is dus 20%.

Als wij besluiten de klant een korting te geven (bijvoorbeeld omdat hij meerdere productgroepen bij ons afneemt) dan registreren wij deze als factuurkorting (bij de debiteurgegevens). Deze korting geldt dan dus over alles wat de klant afneemt. Dit kost DVR (Distrivers Ridderkerk) dus marge. > moet zichtbaar worden  smile

Het kan ook zo zijn dat wij de klant alleen een stukje korting geven over het vlees wat hij bij ons afneemt (Productgroep P60). Wij leggen deze korting dan vast via Hmenu 3-4-1-1, zie bijlage.
Dit kost ons ook marge!

Nu snap ik niet jouw opmerking van:
Quote
Wel als je de Faktuurkorting (die werkelijk is) wilt gaan tellen bij de produktgroep korting (die zonder tegenbericht niet werkelijk is) en je dàn dit wilt terugzien in de "marge".

*Wij* als DVR geven de korting weg en dat kost *ons* marge. Dat moet gewoon duidelijker zichtbaar worden.
NU is het wel zo dat de korting per productgroep direct wordt verwerkt op de verkooporder. Op het gerealiseerd overzicht wordt (nu ook al) direct zichtbaar hoeveel marge er overblijft. We missen alleen nog de factuurkorting. Als die er nu als aparte kolom bijkomt dan komt alles goed  smile

Of praat ik nu weer poep?



* vleeskorting.PNG (10.25 KB, 559x302 - viewed 167 times.)
« Last Edit: September 18, 2007, 08:58:22 pm by Demis van Kouwen » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: September 20, 2007, 09:31:55 am »


Na nog een telefoontje gisteren, staan nu de neuzen dezelfde kant op (die van Demis is iets vebogen nu, maar dat merkt toch niemand tongue2).

Financieel rapport per periode (maand)
Omzet             W-Kostprijs      Marge          W-marge%
1: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
2: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
3: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
enz. enz.

Factuurkorting    Korting % van de omzet       
 xxx (EUR)                    x.x %
 xxx (EUR)                    x.x %
 xxx (EUR)                    x.x %
enz. enz.

Iets als dit gaat het dan worden :

Financieel rapport per periode (maand)
Omzet             W-Kostprijs      Marge          W-marge%
1: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
2: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
3: xxx (EUR)        xxx (EUR)      xxx (EUR)       xx,xx %
enz. enz.

Kortingen           Korting % van de omzet       
 xxx (EUR)                    x.x %
 xxx (EUR)                    x.x %
 xxx (EUR)                    x.x %
enz. enz.

doch e.e.a. gewoon ingebouwd in de Standaard Overzichten en waarbij de kolommen met Hoeveelheden (Aantallen) mogen verdwijnen.

Die Korting % van de omzet moeten we nog even over nadenken, maar ik vermoed dat je hier het % bedoelt van de Omzet zoals die er zou zijn geweest zonder korting.
Dus, bruto omzet is 100. Gegeven korting is 10%. Dus netto omzet is 90 (die 90 heb je daadwerkelijk gefaktureerd).


Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.044 seconds with 20 queries.