Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 04:54:53 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home Help Login Register  
  Show Posts
Pages: 1 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 [71] 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 ... 273
1051  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: wordt ergens gelogd als een user eruit gegooid wordt wegens tekort aan licenties on: February 21, 2011, 01:30:16 pm
Nee. Kan ik natuurlijk wel aanbieding om zoiets erbij te maken ter waarde van een licentie, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Haha.
Maar goed, ik denk sowieso dat we zoiets liever niet maken (om heel verschillende redenen).

Voor nu : afspreken met de gebruikers dat ze jou een heel klein emailtje sturen zodra ze de melding krijgen ?
1052  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 21, 2011, 01:27:25 pm
Dank je wel René.

Maar wel even kijken of ik het begrijp;
Wat je dus zegt is dat een bankafschrift bijv. 100 euro minder toont dan wat je ervan had verwacht (bij de fakturering, ooit) en dat je aldus dat netjes probeert te krijgen via een creditering (in plaats van een rechtzaak, zeg maar smile).
Dus, je tussenrekening loopt in eerste instantie niet glad (is dat een tussenrekening ? ok, virtueel misschien), maar laten we maar zeggen dat je een opbrengst hebt geboekt van 1000, terwijl dat later 900 blijkt te zijn. Dan wil je die opbrengst dus tegenboeken. Niet het afschrift ... denk ik (e.e.a. onder het voorbehoud dat je niet een werkelijke tussenrekening voor dat afschrift aan de Debiteurenzijde hebt, wat *wel* kan (in Profit)). Wel, die opbrengst kan je tegenboeken per datum van de Credit Nota.
(snap ik het nog goed ?)

Nu is het (intussen) mijn vraag hoe erg dit lijkt op het "zwart geld" verhaal van mezelf. Immers, ook daar boek je feitelijk iets tegen, namelijk datzelfde "afschrift", alleen dan doe je dat met een normale faktuur. Het verschil zou moeten zitten in het boeken van de (oorspronkelijke) opbrengst, en de theoretische mogelijkheid dat je de faktuur nog moest inbrengen. Ehh, wanneer ? tja, daar kom ik niet goed uit. Je kan hier nl. alerlei scenario's verzinnen die eigenlijk geen praktijk zijn, zoals het pas boeken als je je credit card afschrift (na 1,5 maand) eindelijk ziet. Immers, je ging leveren gebaseerd op het ontvangen van het geld, en hoe weet je dan dat het ontvangen is ? -> niet dus. En dus klopt zo'n scenario niet.

Terug naar het normale (jouw) verhaal;
Als je veel later dus die Creditering maakt, krijg je ook per die datum de btw terug (ok, later, maar je snapt wel wat ik bedoel). Niets aan de hand dus wat dat betreft. Dit loopt anders als je later de opbrengst boekt, want dan stel je de afdracht van de btw (onterecht) uit. Het geld heb je al, en de faktuur maak je "lekker later" (Berny's verhaal, met de "lekker" uiteraard geheel voor mijn rekening). Hierbij treedt dan ook nog op dat het niet kontroleerbaar is, maar dàt komt nu net door mij, zeg maar, waar ik immers die boeking met terugwerkende kracht niet wil. Een boeking die veelal ook niet mogelijk is, want, jaar afgesloten enz., en intussen moet je die boeking met terugwerkende kracht nog doen (en die dus bewezen niet altijd mogelijk is). Dus, kan niet de oplossing zijn.
Hier volgt op zich uit dat je of geen geld mag ontvangen zonder faktuur, of de faktuur moet boeken bij het ontvangen van het geld, c.q. bij het boeken van het afschrift. Hooguit moet je hierbij stellen dat het niet waar kan zijn dat je e.e.a. via een credit card oplossing laat lopen zonder dit echt geregeld te hebben, want dan zie je je afschrift altijd te laat (en "kan" het dus weer niet). En dus : geld is binnen betekent opbrengst boeken. En :
Geld is niet binnen betekent opbrengst tegenboeken. Maar gewoon per datum dat je dat weet. En dat is dus feitelijk niet de datum van het afschrift o.i.d. - maar meer wat je zelf al aangeeft : wanneer je het hebt uitgezocht.

Aangaande het belang van het laatste : denk maar eens aan e.o.a. OKI printer die we ooit aan jullie hebben geleverd, en die je niet alleen niet betaalt, maar ook na een tijdje pas terugstuurt; hoe kan ik die ooit tegenboeken op een afschrift van maanden eerder, en gewoon de dagelijkse praktijk : hoe kunnen we samen weten dàt dat ding wordt gecrediteerd voordat jij 'm terugstuurt ?
Ofwel simpel : er kàn hier weer geen oplossing zitten in het tegenboeken per oorspronkelijke faktuurdatum oz zoiets - althans, veelal niet. En dus geldt ook hier dat een bepaalde oplossing altijd moet kunnen werken, en v.w.b. het crediteren houdt dit dus in dat dit eeuwig daarna nog moet kunnen (overigens, hier begrijpt een btw inspecteur ook geen bal van - net zoals de belastingdienst; die vragen zich eerst af of je wel een advocaat hebt ingeschakeld om je geld alsnog te krijgen).

Quote
Een bankafrschrift is altijd met de valutadatum van gisteren of langer terug en een creditnota is veelal met de dag van vandaag.
De bankafschrift van vandaag komt namelijk morgen.
Dus dan is er altijd een handeling in het verleden als je de creditnota wegboekt tegen een bankafschrift.

Tja, dus ... dus heb ik net aangetoond (maar dat deed je zelf ook al), dat dit nooit opgaat.
Eén niet onbelangrijke uitzondering - overigens zonder het onderwerp te uitgebreid te willen maken, maar wel van eminent belang omdat in Nederland niemand dit begrijpt ... eigenlijk :

Laat het nu net jullie zijn die heel toevallig gebruik maken van de methode van Betalingskorting. Er zijn er misschien wel meer (en wie weet doen jullie dat intussen niet meer), maar wij zijn in Nederland gewend om doodleuk 2% of wat dan ook niet te betalen onder de gestelde konditie dat dit ook niet hoéft, mits je maar binnen de gestelde termijn daarvoor betaalt. Als wij dit goed doen (ik bedoel, zonder dat we verder problemen hoeven te verwachten), dan houden we die 2% in van het bedrag zonder btw. Immers, er kan dan niets aan de hand zijn, want de btw inspecteur heeft z'n geld binnen, en feitelijk nog te veel ook. Waar het hier om gaat is dat er niet gekontroleerd hoeft te worden of dit wel juist is, immers, je hebt nooit te weinig afgedragen. Voorbeeld : faktuur van 100 euro, plus 19 euro btw en 2% betalings korting. Als je nu 117 euro overmaakt kan er niets fout zijn. Maak je echter 116,62 over, dan ligt er toch echt ergens een faktuur waarop 19 euro aan btw staat, en daarvan heb je 38 cent te weinig afgedragen in dit geval. Dit (en hier gaat het om) tenzij je die 2 euro crediteert, waar dan vanzelf ook een btw creditering van 38 cent bij zit. Maar wie doet dat (crediteren) ? nou, jij niet in elk geval. Niemand. Je zou wel gek zijn. Maar ehh, hoe zit het nou met je opbrengst ?
Jaja, en zo komt iedereen wel met "een" verhaal wat geldig lijkt te zijn, en daar hoort jouw verhaal wat dit betreft dus ook bij. Immers, als jij inderdaad die Betalingskorting nog steeds hanteert, zal het jouw vaste aktiviteit zijn om als eerste op basis van een afschrift zo hier en daar iets te gaan tegenboeken. Wel, hoe doe je dat dan ? met een credit nota die je niet verstuurt ? vast niet goed, want als je dat doet draag jij minder btw af en vraag jouw klant alles wel terug. En let wel, dit laatste is dus juist, mits de 2% niet over de btw is ingehouden. *En* mits jij niet crediteert (zonder opsturen dus).

Jij bent ...

Laat ik er nog aan toevoegen dat er landen zijn die niet toestaan zo te werken (Betalingskorting) zonder officiële Creditering (altijd achteraf dus), domweg omdat de mensen in zo'n land nooit hebben geleerd dat je van de btw moet afblijven en er dan niets aan de hand is. En *dus* zit dit allemaal in Profit (sinds een jaar of 6 denk ik), en waar je anders eeuwig bezig bent met dit soort credit nota's, is dit nu een druk op de knop en gaat alles auotomatisch. Ja, inklusief het op juiste wijze bijwerken van je statistieken, wat je met de hand gewoon echt helemaal nooit gaat lukken. Ik zeg het maar even ...

Bovenstaande samengevat : gewoon verkeerd gebruik van het systeem eigenlijk, en bij goed gebruik (maar wist jij veel) niets aan de hand. Die "wist jij veel" gaat toevallig niet op voor het internet (en pro-forma) verhaal, omdat *dat* er even nog niet in zit.

Quote
Helaas worden credit verkooporders automatisch aangemaakt met de dag van goedkeuring i.p.v. de dag van levering. Dus veelal met de dag van vandaag.

Gelukkig maar, want precies goed (waar ik er dus bang voor was dat dit juist fout zou kunnen zijn, en je zoiets nooit meer kan boeken a.g.v. de melding, nu).

Quote
Bovendien houden ze bedragen in voor kosten die ze zelf hebben gemaakt en terug willen ontvangen.

Ik zal het nog erger maken voor je. Ook hier geldt weer een voorbeeld van een ander land, in dit geval toevallig de welbekende US en een best wel normaal land zou je zeggen. Maar hoe werkt het daar ? wel, buiten dat daar nog met cheques wordt gewerkt ook (iets ergers bestaat er haast niet, zie trouwens ook Frankrijk), zijn ze in de US gewend om dat soort kosten in te houden op een volgende betaling (voor een volgende levering). Dat is veeeel makkelijker dan crediteren en een cheque terug sturen. Jaja, dat kunnen we bijna zelf bedenken. En nu ? Tja, raden hoe  ga je niet, maar ook dit kan allemaal in Profit. Moet jij ergens ook wel kunnen gebruiken, alleen heb je eerst een cursus nodig, vrees ik.

Quote
Een hele vervelende zaak waar ook nog eens het bovenstaande probleem mee verergerd.

Wel, wees blij dat je je in een land bevindt waar dit allemaal heel schappelijk wordt benaderd, en dat je eigenlijk alleen aan de beurt bent wanneer die (belasting gasten) zaken moeten uitzoeken omdat eigenlijk jij met een raar verhaal komt. Zo'n verhaal kan al zijn dat je na 10 jaar iets opvoert voor btw teruggave omdat een klant failliet is, waarne jij doodleuk mag verantwoorden waarom je ofwel niet je best hebt gedaan om het geld te krijgen, dan wel dat niet eerder hebt gecrediteerd. Het leuk is : van zoiets merk jij niets (en geen van onze klanten denk ik), en dat komt omdat je het over teruggaven hebt die niet opvallen. Bij ons echter kan het doodleuk om 2 ton gaan in een maand met minder dan dat aan opbrengst, en dan moeten die heren geld gaan overmaken waar ze gewend zijn te ontvangen. Dus alleen dan moet er tekst en uitleg worden gegeven, en waar wij zelf wel zo ver zijn dat je maar beter een normale credit nota kan maken (10 jaar later) dan vertellen dat je klant failliet is. Dit laatste gaat immers in de normale stroom mee, terwijl dat andere echt bij de normale belasting terechtkomt (bijzondere lasten).
Ofwel moraal : zolang we maar niet malverseren met z'n allen doet er niemand moeilijk, ook al is het niet 100% juist wat we doen (Betalingskorting verhaal). Als je "raar" doet v.w.b. je inkomsten (denk Internet) moet je het niet tè raar maken, want het eerste wat je overkomt is dat geen inspecteur kan volgen wat er werkelijk is gebeurd. Dan nemen ze het zekere voor het onzekere, en heb je dus zwarte inkomsten (al was dat 100 keer niet waar). Dus de werkelijke moraal van wat ik probeer duidelijk te maken is :

Zorg ervoor dat je kan aantonen hoe zaken zijn gelopen. Geen gel*l van "ik kon dat niet boeken in dat jaar want was al afgesloten", want dat is het eerste waar het precies fout gaat voor de inspecteur. Of je hebt geld zonder faktuur (laatste jaar van kontrole), of je hebt een afgeboekt faktuur zonder geld (eerste jaar van kontrole). Het laatste is nog slechter ook (want : waar is het geld).

Zo ver maar weer even.
Maar hartelijk dank voor het gegeven inzicht, want ik had zelf niet met de voorbeelden kunnen komen, denk ik.
Nu nog kijken of - en hoe alles goed oplosbaar is, ook wetend dat op dit moment wij zelf (Heart) het probleem lijken te kreëren.
1053  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Contactpersoon onzijdig - Heart maakt er bij printen offerte 'Mw.' van. on: February 18, 2011, 02:53:29 pm
Hahahahaha LOL
1054  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Contactpersoon onzijdig - Heart maakt er bij printen offerte 'Mw.' van. on: February 18, 2011, 01:35:03 pm
Hallo ? niemand thuis ?
ehh
1055  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 09:34:17 am
Indien we de creditnota willen wegboeken tegen de werkelijke betaling, dan is dat altijd een handeling met terugwerkende kracht.

Leg dat nou eens uit dan ?
Misschien heb je wel gelijk omdat het pakket nu eenmaal zo werkt (met "automatisch" crediteren tegen een oorspronkelijke Verkooporder of zoiets).
Dus dat kan dan het euvel zijn, maar het lijkt me nog even stug. Immers, dan zou je per vandaag een credit nota boeken in je uiteraard reeds afgesloten 2010. Nou, dat zal toch niet ...

Feit lijkt me wel dat je hier een hele andere reden te pakken hebt, want met zwart geld of wat ik ook weet te verzinnen heeft dit toch niets te maken. Anders gezegd, we (ik, Heart) moeten wel blijven oppassen waar het allemaal over gaat (kan gaan) hier, en dat het niet gebruikertje pesten wordt ...

(maar die Ouderdomsanalyse zal verkeerd blijven in zo'n geval, denk ik)
1056  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:56:27 am
De tekst in http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23314.msg37114#msg37114 (met haar goedbedoelde procedurele oplossingen) slaat nergens op. Zie nogmaals mijn eerste post hier. Tenzij iemand meent dat *die* nergens op slaat.

Tevoren geld ontvangen is domweg zwart en zal dat ook blijven.
Fakturen met terugwerkende kracht maken (!) is malversatie.

Maak hier maar eens een ander verhaal van met de belastinginspecteur op de stoep.

Als beredeneerd kan worden dat dit allemaal helemaal juist en degelijk is en gewoon wel mag, praten we verder.
1057  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:50:50 am
Quote
Gewoon zo laten dus.

En mocht iedereen nu denken Wouter (of mij) te gaan bellen met de overtuiging van de onzin van deze verandering, goed. Maar dan brengen we dat wel in rekening (afgerond op een kwartier naar boven).

Hier je grieven melden is prima, maar dan wel met een degelijke uitleg erbij waarom je meent dat je gelijk hebt (en dat laatste mag !!!). Bijvoorbeeld, abok's uitleg lijkt logisch, maar hij zal nog enkele alinea's moeten besteden om aan te tonen dat wat hij doet
a. juist is
b. niet anders kan.

a is voldoende.
b eigenlijk niet.

smile

en a gaat niets kosten (om het (weer) aan te passen).
b wel.

Maar houd vooral ook mijn eerste post hier in de gaten. Daar zou je (Berny) immers kunnen zeggen "ja, maar het kan niet anders". Tja, dan had je maar niet iets moeten gaan doen wat helemaal niet kan (of zo), en moet dàt dus eerst worden opgelost. Ik weet het, beetje moeilijk verhaal, maar iets wat nu goed werkt gaan we natuurlijk niet expres weer fout laten werken.
1058  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:50:23 am
Quote
Als je vindt dat dat niet de bedoeling is, zal ik er een waarschuwing van maken.

Stel je nou een vraag, denk je krijg de klere maar, of wat ?

Sloop er maar weer uit.
Vooralsnog.
1059  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:40:37 am
Quote
Dit impliceert wel dat iedereen die deze waarschuwing negeert (feitelijk, iedereen die er nu een probleem mee heeft dat deze kontrole er in zit), een probleem kan krijgen bij rapportages zoals de Ouderdomsanalyse,

Nier alleen dat of daar. Het klopt gewoon niet. Zie dan nu toch maar mijn verhaal als voorbeeld.
Totdat het tegendeel bewezen is natuurlijk.

Gewoon zo laten dus.
1060  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:38:34 am
Quote
Indien we de creditnota willen wegboeken tegen de werkelijke betaling, dan is dat altijd een handeling met terugwerkende kracht.

Dat klinkt logisch. Maar het klinkt ook onjuist. scratching
1061  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:37:10 am
En nog even voor de duidelijkheid :

Quote
Ik zal iedereen wel naar dit topic verwijzen.

... waarmee ik dus dacht dat je iedereen wilde verwijzen naar mijn tekst. Dat vond ik wel een beetje kort door de bocht als algemeen antwoord (mijn tekst dus).
1062  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 18, 2011, 08:32:26 am
Nou moe. Ik had deze post helemaal nooit gezien : http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23305.msg37098#msg37098
Alleen die erna. fool

Maar ik weet al hoe dat is gekomen, want ik zag eerst de post van abok (onderaan), en zag meteen daarboven die (toen) laatste van jou staan.
Heeft abok het zeker ook gemist ? smile
1063  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 17, 2011, 03:30:01 pm
Quote
Toeval of niet

Ja hallo ... Dat lijkt me dus niet.

Quote
Ik zal iedereen wel naar dit topic verwijzen.

Zou ik ook niet doen. In plaats daarvan toch maar eens gaan kijken ... smile

Ofwel, er zal ergens iets zijn gebeurd wat niet de bedoeling is.
Wordt vast wel opgelost. yes
1064  Heart-Profit Boards / Heart-Profit Webshop Support / Re: Webshop on: February 16, 2011, 01:07:53 pm
Zie ook hier natuurlijk, want als dat jouw onderwerp niet is/was, dan is het voor hier mijn onderwerp wel : Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum.

Eigenlijk kan beiden (in te richten zoals je wilt voor de 10K die de module kost), maar bij het eerste (er kan in eerste instantie anoniem worden "gekocht") behoeft het stukje uit de zojuist gegeven link. Maar aannemend dat dat zou zijn opgelost ($$ ?) :

Een bestaande klant van jullie (of eigenlijk : bekende die op rekening koopt) voert zijn orders in die bij jullie automatisch in het systeem (Profit) komen, en daarna is alles hetzelfde als dat je de order zelf zou hebben ingevoerd. Maar let op :

Dat "hetzelfde" gaat even wat verder als dat je dit zou vergelijken met wat je nu, zonder die Webshop module, doet en kan doen. Ik bedoel, ook als jouw klant *niet* zelf de order invoert, kan hij wel van alles volgen via de "webshop", in de zin van order status, door jullie aangegeven Leverdatum, voorraad als je wilt, het ontvangen van een electronische faktuur, pakbon, weet ik veel. Dus, of jij die order nu hebt ingebracht of de klant zelf, iedere klant (die je het toestaat) kan dit bekijken.
Maar zo kan je ook net zo goed orders gaan invoeren via je eigen webshop ... (het zou zo maar makkelijker kunnen zijn -> in theorie altijd waar omdat het voor JULLIE klanten is gemaakt, en dus ook op jullie maat is gesneden).

Voor die niet bestaande klant (die dus op voorhand moet betalen ! (eh, wat mij betreft)) is het wat anders;
Die zal geen Verkooporder in Profit "genereren", maar alleen die Pro-forma (zie link). Op het moment dat hij die heeft betaald zal op basis daarvan alsnog de Order moeten worden gegenereerd, die meteen als betaald wordt geboekt en die juist daarvoor ook de faktuur bij zich zal hebben gegenereerd (was dat Nederlands ?). Alleen, nu moet je nog Leveren ...

Dus je ziet wel, logistiek loopt dat wat anders, en technisch (of funktioneel) in het pakket ook wel. Maar daarna (aanpassingen) werkt het gewoon wel.
Er komt natuurlijk nog wel iets meer bij kijken, zoals het genereren van de Relatie/Debiteur in het systeem, dat is, als je dat wilt. Zonder dat kom je er ook wel, maar iets minder mooi (denk aan een soort van Afleveradres 999 verhaal, zo je dat kent), maar daar gaat het niet helemaal om. Waar het wèl om gaat is dat je een betaalmethode moet aanbieden die voor jou ook "onmiddellijk" zichtbaar is. En dat is bijvoorbeeld *niet* credit card. Althans, niet als je gaat lopen wachten op een afschrift van de bank. Snap je ? dit moet ineens heel anders, en is eigenlijk heel drastisch. Echter, je lost dit op middels Ideal of desnoods PayPal. Niet bang zijn dat je aanstaande klanten dat niet snappen, want iedereen die via het Internet koopt had dat 5 jaar eerder dan jij erover had gehoord. Tenzij je ook zo'n bol.com enz. figuur bent natuurlijk, dan voel je al lang dat dit wel goed gaat. Maar credit-card *niet* dus, en daar had je wellicht nog niet over nagedacht.
Als laatste aangaande credit-card : te regelen is dat allemaal wel (maar komt heel wat bij kijken dus), alleen ... wie heeft die 100K nou op z'n credit card staan ?

Verder moet je niet de fout maken door te denken "dus PayPal, want dat snapt iedereen", want wat niet iedereen weet/snap - en daarmee ook jij niet als vervent boekenlezen, is dat dit gerust een 4% aan kosten aan PayPal kan betekenen. Heb je wel een mooie order van 100K via het internet waar je niets aan hoeft te doen - zie je wel binnen 2 seconden dat er betaald is, alleen binnen diezelfde 2 seconden zie je ook dat er 4000 euri ontbreekt. Tja, da's nou weer jammer. Dus alles een 4% duurder maken maar ? hmm ...

Er is nog wel wat meer, zoals het zeker niet hebben van iedereen van Paypal of Ideal, en ook landen waar het gewoon niet is toegestaan. Lach niet, maar in Frankrijk werkt het al niet meer. Dat wordt wire-transfer dus, en nu mag je weer bedenken dat die arme mensen in die betreffende landen alleen op een woensdag naar de bank kunnen om dat te bewerkstelligen, het dan nog niet in één keer lukt omdat ze toch weer niet met alle gegevens aan kwamen zetten, jij levert als bedrijf aan uiteraard een privé persoon en dat al raar is voor de bankbediende met groen-rode pet, en jij vooral niet moet gaan produceren op een pro-forma waarvan je zeker weet dat het geld er wel komt. Tuurlijk komt dat geld, maar allemaal een maand later dan je dacht, en in tussen is je nieuwe kantoor een voorraad ruimte geworden.

Goh, ik voel me wel in vorm vandaag.
Nog iets ?

smile


PS: Oh, daar ging het allemaal niet om ? nou ja, dan weet je het in elk geval toch.
Voor de toekomst wellicht.
1065  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum on: February 16, 2011, 12:35:32 pm
Da's nog niet zo gemakkelijk ...
(een beetje afhankelijk van hoe jullie vork in deze echt in de steel zit)

Ten eerste : wat dit met een upgrade te maken heeft, geen idee. Mag, kan, maar geen oordeel want niet uitgezocht. Maar zie hierna.

Het hangt een beetje af van wat je met het "bij het boeken" bedoelt, maar

Quote
Bij sommige gevallen (vooruitbetaling) of laat versturen van de faktuur kan dit soms plaats vinden.

Da's knap. Bij het "boeken" zal je denk ik het boeken van een afschrift bedoelen. Mooi.
Maar dan betaalt er dus iemand terwijl je geen faktuur hebt gestuurd ? die is raar (of gek).

Dus, dit klopt niet.
Is dit topic nu toeval : Webshop ?

Nah, zou kunnen, maar wellicht niet.
Als het aan mij ligt niet. Ik bedoel, als je ergens een reden hebt voor je vraag hier, is het zoiets wel. Anders gezegd :

Ik denk niet dat je het in Profit op "logistieke wijze" en zoals het nu in elkaar zit, een pro-forma kan sturen (want dat behoor je te doen) om vervolgens e.e.a. tegen te boeken bij een echte faktuur. Let wel, of zoiets, want dat is slechts één methode.

Eigenlijk moet je dit (voor je eigen verdere inzicht en idee) anders zien :
Jij verkoopt iets, maar feitelijk alleen als mensen hebben betaald. Hebben ze niet betaald, dan heb je ook niets verkocht, en is het jammer. Dit dus in tegenstelling tot het op voorhand precies weten wie het is, en hem een rekening willen sturen. En inderdaad, dan ook nog op voorhand hebben geleverd. Bij een webshop (en laat het maar een voorbeeld zijn als je euvel daar niet vandaan komt), wil je al die poespas niet, is een klant best bereid om op voorhand te betalen, maar wil je dus ook geen faktuur in je systeem voordat hij heeft betaald. En dus die pro-forma weer. Die geldt best als formeel middel voor een klant om op te betalen, terwijl het dus eigenlijk helemaal geen faktuur is. Wie weet betaalt de klant nooit, heb je dus ook nooit geleverd, heb je ook niets openstaan, en er is gewoon niets aan de hand. Je hebt niet eens een order !

Hier laat ik het vooralsnog even bij, maar zie ook het Webshop topic (later).

Onthoud in elk geval dat je formeel onmogelijk geld van iemand kan ontvangen zonder er een faktuur tegenover te hebben. Een pro-forma werkt wat mij betreft wel (gebruikt de douane en iedereen en alles immers ook), maar die moet ergens worden omgezet. En in deze net iets te moderne tijden (je gaat je klant eerst laten betalen om pas op basis daarvan de hele order in je systeem te zetten), zit iets als dit er nou net nog niet in.
Maar het kan heus, en dat de problematiek bekend is heb je bij deze al geraden.
Als ik maar heb geraden waar het jou inderdaad om gaat ... smile
Pages: 1 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 [71] 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 ... 273
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.127 seconds with 10 queries.