Da's nog niet zo gemakkelijk ...
(een beetje afhankelijk van hoe jullie vork in deze echt in de steel zit)
Ten eerste : wat dit met een upgrade te maken heeft, geen idee. Mag, kan, maar geen oordeel want niet uitgezocht. Maar zie hierna.
Het hangt een beetje af van wat je met het "bij het boeken" bedoelt, maar
Bij sommige gevallen (vooruitbetaling) of laat versturen van de faktuur kan dit soms plaats vinden.
Da's knap. Bij het "boeken" zal je denk ik het boeken van een afschrift bedoelen. Mooi.
Maar dan betaalt er dus iemand terwijl je geen faktuur hebt gestuurd ? die is raar (of gek).
Dus, dit klopt niet.
Is dit topic nu toeval :
Webshop ?
Nah, zou kunnen, maar wellicht niet.
Als het aan mij ligt niet. Ik bedoel, als je ergens een reden hebt voor je vraag hier, is het zoiets wel. Anders gezegd :
Ik denk niet dat je het in Profit op "logistieke wijze" en zoals het nu in elkaar zit, een pro-forma kan sturen (want dat behoor je te doen) om vervolgens e.e.a. tegen te boeken bij een echte faktuur. Let wel, of zoiets, want dat is slechts één methode.
Eigenlijk moet je dit (voor je eigen verdere inzicht en idee) anders zien :
Jij verkoopt iets, maar feitelijk alleen als mensen hebben betaald. Hebben ze niet betaald, dan heb je ook niets verkocht, en is het jammer. Dit dus in tegenstelling tot het op voorhand precies weten wie het is, en hem een rekening willen sturen. En inderdaad, dan ook nog op voorhand hebben geleverd. Bij een webshop (en laat het maar een voorbeeld zijn als je euvel daar niet vandaan komt), wil je al die poespas niet, is een klant best bereid om op voorhand te betalen, maar wil je dus ook geen faktuur in je systeem voordat hij heeft betaald. En dus die pro-forma weer. Die geldt best als formeel middel voor een klant om op te betalen, terwijl het dus eigenlijk helemaal geen faktuur is. Wie weet betaalt de klant nooit, heb je dus ook nooit geleverd, heb je ook niets openstaan, en er is gewoon niets aan de hand. Je hebt niet eens een order !
Hier laat ik het vooralsnog even bij, maar zie ook het Webshop topic (later).
Onthoud in elk geval dat je formeel onmogelijk geld van iemand kan ontvangen zonder er een faktuur tegenover te hebben. Een pro-forma werkt wat mij betreft wel (gebruikt de douane en iedereen en alles immers ook), maar die moet ergens worden omgezet. En in deze net iets te moderne tijden (je gaat je klant eerst laten betalen om pas op basis daarvan de hele order in je systeem te zetten), zit iets als dit er nou net nog niet in.
Maar het kan heus, en dat de problematiek bekend is heb je bij deze al geraden.
Als ik maar heb geraden waar het jou inderdaad om gaat ...