Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:58:12 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Boekingsdatum ligt voor faktuurdatum  (Read 9242 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« on: February 16, 2011, 11:22:16 am »

Na de upgrade van afgelopen week hebben wij bij het boeken de melding boekingsdatum ligt voor faktuurdatum.
Bij sommige gevallen (vooruitbetaling) of laat versturen van de faktuur kan dit soms plaats vinden.
Hoe kunnen wij ons bankblad zuiver houden, daar wij graag willen boeken op de boekingsdatum. Sad

Wie weet de oplossing smile smile
Logged

SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 16, 2011, 12:35:32 pm »

Da's nog niet zo gemakkelijk ...
(een beetje afhankelijk van hoe jullie vork in deze echt in de steel zit)

Ten eerste : wat dit met een upgrade te maken heeft, geen idee. Mag, kan, maar geen oordeel want niet uitgezocht. Maar zie hierna.

Het hangt een beetje af van wat je met het "bij het boeken" bedoelt, maar

Quote
Bij sommige gevallen (vooruitbetaling) of laat versturen van de faktuur kan dit soms plaats vinden.

Da's knap. Bij het "boeken" zal je denk ik het boeken van een afschrift bedoelen. Mooi.
Maar dan betaalt er dus iemand terwijl je geen faktuur hebt gestuurd ? die is raar (of gek).

Dus, dit klopt niet.
Is dit topic nu toeval : Webshop ?

Nah, zou kunnen, maar wellicht niet.
Als het aan mij ligt niet. Ik bedoel, als je ergens een reden hebt voor je vraag hier, is het zoiets wel. Anders gezegd :

Ik denk niet dat je het in Profit op "logistieke wijze" en zoals het nu in elkaar zit, een pro-forma kan sturen (want dat behoor je te doen) om vervolgens e.e.a. tegen te boeken bij een echte faktuur. Let wel, of zoiets, want dat is slechts één methode.

Eigenlijk moet je dit (voor je eigen verdere inzicht en idee) anders zien :
Jij verkoopt iets, maar feitelijk alleen als mensen hebben betaald. Hebben ze niet betaald, dan heb je ook niets verkocht, en is het jammer. Dit dus in tegenstelling tot het op voorhand precies weten wie het is, en hem een rekening willen sturen. En inderdaad, dan ook nog op voorhand hebben geleverd. Bij een webshop (en laat het maar een voorbeeld zijn als je euvel daar niet vandaan komt), wil je al die poespas niet, is een klant best bereid om op voorhand te betalen, maar wil je dus ook geen faktuur in je systeem voordat hij heeft betaald. En dus die pro-forma weer. Die geldt best als formeel middel voor een klant om op te betalen, terwijl het dus eigenlijk helemaal geen faktuur is. Wie weet betaalt de klant nooit, heb je dus ook nooit geleverd, heb je ook niets openstaan, en er is gewoon niets aan de hand. Je hebt niet eens een order !

Hier laat ik het vooralsnog even bij, maar zie ook het Webshop topic (later).

Onthoud in elk geval dat je formeel onmogelijk geld van iemand kan ontvangen zonder er een faktuur tegenover te hebben. Een pro-forma werkt wat mij betreft wel (gebruikt de douane en iedereen en alles immers ook), maar die moet ergens worden omgezet. En in deze net iets te moderne tijden (je gaat je klant eerst laten betalen om pas op basis daarvan de hele order in je systeem te zetten), zit iets als dit er nou net nog niet in.
Maar het kan heus, en dat de problematiek bekend is heb je bij deze al geraden.
Als ik maar heb geraden waar het jou inderdaad om gaat ... smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Berny van Rijssen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 173


View Profile
« Reply #2 on: February 16, 2011, 02:05:16 pm »

Ja hoe zal ik het eens goed uitleggen.
Stap 1 Wij verkopen op internet www.schildersverf.nl aan partikulieren (debiteur met afleveradres 999)
Stap 2 Bij de bestelling betalen zij met Ideal dus vooruit. Datum vandaag.
Stap 3 Wij brengen de order in morgen en leveren dit uit, logistiek.
Stap 4 Faktuur wordt gemaakt op morgen.
Stap 5 Bij het afboeken via het bankafschrift willen wij de betaling wegstrepen tegen de faktuur.
Stap 6 Fout melding......

« Last Edit: February 16, 2011, 02:20:11 pm by Berny van Rijssen » Logged

SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 17, 2011, 08:37:31 am »

Er is inderdaad recentelijk een kontrole hiervoor opgenomen, zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23254.0

Ik maak je voorbeeld iets anders:

Op 31-12 betaalt je klant.
Op 02-01 maak jij de faktuur, én met een faktuurdatum van 02-01.

Nu draai je een Ouderdomsanalyse uit, per status 31-12.
De Faktuur van 02-01 mag daar niet op staan, want die was er nog niet.
De betaling zou er wél op moeten staan. En nu ?

Vooruitbetalingen worden normaal gesproken als "Distributie Ontvangst" (D.O.) geboekt, en daarna afgeletterd op een Faktuur. De D.O. wordt aangemaakt per de datum waarop het bedrag op je bankrekening ontvangen is, het afletteren gebeurt per de datum waarop je het aflettert (ergens in januari, na het genereren van de faktuur).

Maar ja... om nou te stellen dat je eerst iedere Ideal betaling als D.O. moet opnemen, om deze vervolgens op een Faktuur af te kunnen boeken, is ook niet echt handig...

De blokkade is echter opgenomen omdat het anders echt fout gaat. En nu ?

Ik denk dat het minst slechte is, dat áls je vindt dat de betaling van 31-12 rechtstreeks vanaf het bankafschrift mag worden afgeboekt op de faktuur van 02-01, je eigenlijkt stelt dat die man dán al zijn faktuur betaald, en jij het gewoon later mag leveren. Een oplossing kan dus zijn om de Faktuurdatum op 31-12 te zetten, en niet "op morgen" zoals jij schrijft.  Kan/mag dat een oplossing zijn?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 17, 2011, 08:44:13 am »

Toeval of niet, via de mail krijg ik ook eenzelfde melding binnen.
Ik zal iedereen wel naar dit topic verwijzen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
abok
Helper
*
Offline Offline

Posts: 63


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 17, 2011, 02:45:09 pm »

Sinds de upgrade kunnen we verkoopfacturen niet meer met een boekdatum op geven voor de factuurdatum. Waarom is dat aangepast?
 
Wij doen dit wel om de volgende reden.
Bij ons worden credits gemaakt op de dag van vandaag
Vaak worden credits gemaakt nadat bij betaling is gebleken dat er verschillen waren.
Dus na de betaling.
Indien we de creditnota willen wegboeken tegen de werkelijke betaling, dan is dat altijd een handeling met terugwerkende kracht.
 
Kan dit weer teruggezet worden naar de oude situatie.
Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 17, 2011, 03:30:01 pm »

Quote
Toeval of niet

Ja hallo ... Dat lijkt me dus niet.

Quote
Ik zal iedereen wel naar dit topic verwijzen.

Zou ik ook niet doen. In plaats daarvan toch maar eens gaan kijken ... smile

Ofwel, er zal ergens iets zijn gebeurd wat niet de bedoeling is.
Wordt vast wel opgelost. yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 18, 2011, 07:28:23 am »

Ofwel, er zal ergens iets zijn gebeurd wat niet de bedoeling is.
Wordt vast wel opgelost. yes

Ik ga ervanuit dat je gelezen hebt waarom de kontrole is ingebouwd.
Als je vindt dat dat niet de bedoeling is, zal ik er een waarschuwing van maken.

Dit impliceert wel dat iedereen die deze waarschuwing negeert (feitelijk, iedereen die er nu een probleem mee heeft dat deze kontrole er in zit), een probleem kan krijgen bij rapportages zoals de Ouderdomsanalyse, en úren kan lopen zoeken naar de oorzaak van de verschillen.  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 18, 2011, 08:32:26 am »

Nou moe. Ik had deze post helemaal nooit gezien : http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23305.msg37098#msg37098
Alleen die erna. fool

Maar ik weet al hoe dat is gekomen, want ik zag eerst de post van abok (onderaan), en zag meteen daarboven die (toen) laatste van jou staan.
Heeft abok het zeker ook gemist ? smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: February 18, 2011, 08:37:10 am »

En nog even voor de duidelijkheid :

Quote
Ik zal iedereen wel naar dit topic verwijzen.

... waarmee ik dus dacht dat je iedereen wilde verwijzen naar mijn tekst. Dat vond ik wel een beetje kort door de bocht als algemeen antwoord (mijn tekst dus).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: February 18, 2011, 08:38:34 am »

Quote
Indien we de creditnota willen wegboeken tegen de werkelijke betaling, dan is dat altijd een handeling met terugwerkende kracht.

Dat klinkt logisch. Maar het klinkt ook onjuist. scratching
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 18, 2011, 08:40:37 am »

Quote
Dit impliceert wel dat iedereen die deze waarschuwing negeert (feitelijk, iedereen die er nu een probleem mee heeft dat deze kontrole er in zit), een probleem kan krijgen bij rapportages zoals de Ouderdomsanalyse,

Nier alleen dat of daar. Het klopt gewoon niet. Zie dan nu toch maar mijn verhaal als voorbeeld.
Totdat het tegendeel bewezen is natuurlijk.

Gewoon zo laten dus.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: February 18, 2011, 08:47:30 am »

Gewoon zo laten dus.

Bedankt.

Ik ben nét klaar met mijn aanpassingen (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23314.0)




Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: February 18, 2011, 08:50:23 am »

Quote
Als je vindt dat dat niet de bedoeling is, zal ik er een waarschuwing van maken.

Stel je nou een vraag, denk je krijg de klere maar, of wat ?

Sloop er maar weer uit.
Vooralsnog.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: February 18, 2011, 08:50:50 am »

Quote
Gewoon zo laten dus.

En mocht iedereen nu denken Wouter (of mij) te gaan bellen met de overtuiging van de onzin van deze verandering, goed. Maar dan brengen we dat wel in rekening (afgerond op een kwartier naar boven).

Hier je grieven melden is prima, maar dan wel met een degelijke uitleg erbij waarom je meent dat je gelijk hebt (en dat laatste mag !!!). Bijvoorbeeld, abok's uitleg lijkt logisch, maar hij zal nog enkele alinea's moeten besteden om aan te tonen dat wat hij doet
a. juist is
b. niet anders kan.

a is voldoende.
b eigenlijk niet.

smile

en a gaat niets kosten (om het (weer) aan te passen).
b wel.

Maar houd vooral ook mijn eerste post hier in de gaten. Daar zou je (Berny) immers kunnen zeggen "ja, maar het kan niet anders". Tja, dan had je maar niet iets moeten gaan doen wat helemaal niet kan (of zo), en moet dŕt dus eerst worden opgelost. Ik weet het, beetje moeilijk verhaal, maar iets wat nu goed werkt gaan we natuurlijk niet expres weer fout laten werken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.087 seconds with 21 queries.