Heart-Profit ERP
June 26, 2024, 10:38:41 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: Prijsbepaling dmv toepassen vermenigvuldigingsfactor op Prijs Referentie Artikel  (Read 8352 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: September 25, 2019, 09:53:38 am »

Vorig jaar is het voor ons mogelijk gemaakt een artikelprijs te bepalen mbv Prijs Referentie Artikel, zie:
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=28434.0

Dus veld Prijs Referentie Artikel wordt gevuld en mbv artikelgroepen kunnen we opslagen toevoegen (bv meerprijs steen in Eccoton Milieukeur ten opzichte van een gewone steen). Dit werkt goed.
Zie voorbeeld prijsbepaling SHSGRIJM in schermafdrukken - prijs op basis van Prijs Referentie Artikel SHSGRIJK met een meerprijs via artikelgroep ME1.

Er zijn echter heel veel artikelen die we niet mbv een meerprijs kunnen bepalen door er een bedrag bij op te tellen, maar waarop een vermenigvuldigingsfaktor toegepast moet worden.
Die prijzen berekenen we nu nog zelf en schieten we vervolgens in. Dit is echter veel werk.

Het zou mooi zijn wanneer we een vermenigvuldigingsfaktor toe kunnen passen op een Prijs Referentie Artikel.
Om een idee  te geven, het gaat bv om:
Dubbelklinker (DK) kost 2,3 keer zoveel als de Klinker (BKK)
Anderhalf-dubbelklinker (ADK) kost 3,4 keer zoveel als de BKK
Dubbel-dubbelklinker (DDK) kost 4,5 keer zoveel als de BKK
Bisschopsmuts (BM) kost 2,75 keer zoveel als de BKK

Voorbeeld:
BKK8ROODK normale rode klinker kost (fictief) 250,- per SD (stuks duizend)
DK8ROODK = BKK8ROODK x 2,3 = 250,- x 2,3 = 575,- per SD
ADK8ROODK = 250,- x 3,4 = 805,- per SD
DDK8ROODK = 250,- x 4,5 = 1125,- per SD
BM8ROODK = 250,- x 2,75 = 688,- per SD (687,50 afgerond op hele euro's).

Lastig puntje misschien: prijzen per SD (duizend) ronden we af op hele euro's.
Bij prijzen in ST/M2 ea eenheden ronden we af op 'stuivers' (0,05).
Nu passen we de vermenigvuldigingsfaktor alleen maar toe op artikelen die per duizend verkocht worden, maar het zou natuurlijk kunnen dat we dit ooit in de toekomst wel willen. Of dat een andere klant die dit gaat gebruiken dit wil. Weet niet of hier rekening mee gehouden kan/moet worden, of dat de wijze van afronding instelbaar gemaakt moet worden?


* SHSGRIJM - Prijs Referentie Artikel.png (27.2 KB, 640x468 - viewed 198 times.)

* SHSGRIJM - groepen.png (7.45 KB, 378x233 - viewed 164 times.)

* SHSGRIJM - ME1 meerprijs.png (57.61 KB, 675x910 - viewed 168 times.)

* SHSGRIJM - prijsbepaling.png (9.45 KB, 573x203 - viewed 165 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 25, 2019, 01:35:03 pm »


Dus als we hiernaast een "Faktor : " opnemen met als default 1.00 en we passen die toe op de gevonden prijs in het Referentie Artikel - en we behandelen onder water de omrekeningen (van bijvoorbeeld SD naar SH - noem je niet echt, maar moet wel) ...

2 uur.

Om de afrondingen juist te laten verlopen ... inderdaad, lijkt lastiger. Ik doe even 1,5 uur onder het voorbehoud dat we niet ergens "definities" moeten aanleggen van waar hoe af te ronden. Dus dit moet meer automatisch. Voorbeeldje : als de gevonden Referentieprijs op hele euros is, ronden we af op hele euros. Is het op centen (als het goed is op 0,05) dan op 0,05. Is het op centen bedoeld maar is de prijs toevallig op hele euros ... pech gehad.

Hmm ... Kunnen we niet gewoon een extra veldje erbij maken met "Afronden op : " ? ... lijkt mij wel te werken.
Kan wel voor die zelfde 1,5 uur.


* BBB03.png (4.27 KB, 596x84 - viewed 161 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 25, 2019, 03:37:45 pm »

Lijkt me een goed plan, maar dan wel met de optie:

Quote
Hmm ... Kunnen we niet gewoon een extra veldje erbij maken met "Afronden op : " ? ... lijkt mij wel te werken.
Kan wel voor die zelfde 1,5 uur.

Dit lijkt me de beste en meest flexibele optie.

3,5 uur is bij deze akkkoord.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 02, 2019, 10:18:23 am »

Helaas zie ik dat deze aanpassing nog niet gereed is. We willen deze aanpassing gebruiken voor de nieuwe prijslijsten van volgend jaar. Is er zicht op of dit binnenkort klaar is?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 02, 2019, 10:35:44 am »

Nee. smile
Help nog maar een keer herinneren als het echt penibel wordt. Als dat nu al is, wacht dan nog een week. Enz.
Haha.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 02, 2019, 10:53:31 am »

In september was het nog niet penibel.. nu wordt het al wat penibeler (een maand is zo om)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #6 on: December 30, 2019, 10:09:41 am »

Hallo Pascal,

e.e.a. is afgerond zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=29743.0;topicseen, hiervoor heb je wel een Upgrade nodig.

gr,
Richard
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 30, 2019, 07:48:36 pm »

Top, dank voor de service!
Ik zal overleggen wanneer de upgrade aangevraagd kan worden.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 15, 2020, 04:04:40 pm »

Inmiddels heb ik de upgrade in de Test-omgeving gezet en kan ik deze aanpassing testen.

Wanneer het artikel waar een vermenigvuldigingsfaktor overheen moet 1 ingeschoten prijs heeft gaat dit goed.
Bv. DK8ZWKVK = BKK8ZWKVK * 2,3 afgerond op hele euro's.
Prijs BKK8ZWKVK = 261,- (prijs haalt hij van prijslijst AP3).
Prijs DK8ZWKVK = 600,- dit is goed. Want 261,- * 2,3 = 600,30 euro, afgerond op hele euro's is dit 600 euro.

Het lijkt niet goed te gaan bij DK8ROODK.
Hier referentie-artikel BKK8ROODK. deze heeft 2 groepen:
KB8 Basisprijs
MB1 Meerprijs kleurnummer 1001, 1003.

KB8 prijs/kortingsafspraak voor KB8 en prijslijst AP3 is 188,- /SD
MB1 prijs/kortingsafspraak voor MB1 is 17,- /SD (is onafhankelijk van prijslijst)
Totaalprijs BKK8ROODK is dus 188+17=205,-

Hier ook de faktor 2,3 ingevuld, zie onderstaande schermafdruk.
daaronder de prijsopbouw van artikel BKK8ROODK en vervolgens van DK8ROODK.
ik verwacht een prijs van 205,- * 2,3 = 471,50 > afronding op hele euro's wordt 472,-
Profit komt met een prijs van 431,2941

Kunnen jullie eens kijken wat er misgaat, of wat ik wellicht fout doe?


* Prijsbepaling vermenigvuldigingsfactor.png (154.88 KB, 801x739 - viewed 162 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 16, 2020, 09:23:11 am »

Ik vermoed eigenlijk dat niemand heeft gezegd dat die factor zo maar op *alle* prijzen moet worden losgelaten. Dat zou wat mij betreft nooit (mogen) werken ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 16, 2020, 09:44:39 am »

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, functioneel gezien. Dus zoek prijs en indien gevonden pas factor toe.
Maar wij als klant willen logischerwijs dat de totaalprijs van het artikel vermenigvuldigt wordt.

Quote
Dus als we hiernaast een "Faktor : " opnemen met als default 1.00 en we passen die toe op de gevonden prijs in het Referentie Artikel

Ik interpreteer de 'gevonden prijs' als zijnde de prijs van het artikel (incl alle opslagen)
Zo werkt het nu nl ook.
Wanneer ik nl als referentieartikel BKK8ROODK invul bij de DK8ROODK en ik voeg een meerprijs toe dan pakt hij ook de 205,- (dus totaalprijs) en niet alleen de 188,- (zie laatste plaatje onderaan).

Is deze systematiek v/d totaalprijs ook toe te passen op die vermenigvuldiging?
Ik ben geen programmeur, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 12, 2020, 11:12:35 am »

Kan dit probleem opgelost worden? Aangegeven manier is wel zoals we hier werken. Uitleg in de startpost is op zich ook uitgebreid en duidelijk vind ik.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #12 on: February 12, 2021, 09:01:42 am »

Klein schopje - is dit wellicht toch mogelijk te maken? Zou voor ons zeker werk en kans op fouten besparen.

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, functioneel gezien. Dus zoek prijs en indien gevonden pas factor toe.
Maar wij als klant willen logischerwijs dat de totaalprijs van het artikel vermenigvuldigt wordt.

Quote
Dus als we hiernaast een "Faktor : " opnemen met als default 1.00 en we passen die toe op de gevonden prijs in het Referentie Artikel

Ik interpreteer de 'gevonden prijs' als zijnde de prijs van het artikel (incl alle opslagen)
Zo werkt het nu nl ook.
Wanneer ik nl als referentieartikel BKK8ROODK invul bij de DK8ROODK en ik voeg een meerprijs toe dan pakt hij ook de 205,- (dus totaalprijs) en niet alleen de 188,- (zie laatste plaatje onderaan).

Is deze systematiek v/d totaalprijs ook toe te passen op die vermenigvuldiging?
Ik ben geen programmeur, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #13 on: February 15, 2021, 01:27:05 pm »

Hallo Pascal,


wat gaat er volgens jou niet goed aan http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=28434.0 gevolgd door http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=29743.0;topicseen

De Vemenigvuldigingsfaktor moet dus worden toegepast op de gevonden "Basisprijs" en niet op "alle prijzen" zoals jij stelt met
Quote
Ik interpreteer de 'gevonden prijs' als zijnde de prijs van het artikel (incl alle opslagen)

Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #14 on: February 15, 2021, 01:56:47 pm »

Richard, ik snap de uitleg waarom het alleen op de basisprijs werkt.
Maar ik wil graag weten of er een aanpassing gemaakt kan worden die de vermenigvuldigingsfaktor op "alle prijzen" toepast.
Zoja, dan hoor ik graag hoeveel uur zou dit kosten.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.04 seconds with 21 queries.