Marco, Ik zie nu zelf pas dat het probleem wat op z'n kop is gezet (door ons); lees dit nog eens aandachtig :
Maar, beide kon wel eens lastig worden, en je mag er wat mij betreft ook vanuit gaan dat dit helemaal niet gaat werken zonder dat je bijv. alle handelingen 'direkt' registreert door te scannen. Om even een voorbeeld te geven: jij koopt een produkt in bij een leverancier. Dit produkt wordt binnengeboekt met een scanner (bij Goederen Ontvangst) en daarna via de Scanner verplaatst naar een Opslaglokatie. Zodra de chauffeur van de palletwagen zijn pallet bij die Lokatie wil neerzetten, gaan al zijn alarmbellen af, want blijkt dat hij op zoek moet gaan naar een andere Lokatie, immers, op de Lokatie die hij gescand heeft is een Artikelgroep opgenomen die zegt dat dat produkt daar niet mag liggen. Even los van het feit dat HIJ dan maar moet uitzoeken waar het wel mag komen te staan, zou dit kunnen werken...
Zonder scannen, dus zoals jullie nu werken, heeft die man dat produkt al lang ontvangen, en verplaatst naar de betreffende lokatie (3 hoog), en heeft hij op een blaadje geschreven waar hij het heeft neergelegd. Ondertussen gaat zijn papiertje naar het kantoor toe waar de handeling in de computer wordt verricht, en krijgt de operator daar te horen dat de lokatie niet is toegestaan; toch LIGT het er al wel in werkelijkheid. Snap je wat ik bedoel? De oplossing zit hem mogelijk niet in het blokkeren van de persoon die in de computer 'de werkelijkheid' wil nadoen, maar zal al eerder ervoor moeten zorgen dat het produkt daar niet eens neergelegd mag worden.
De eerste reaktie van ons had wat mij betreft zo moeten zijn :
Gaat niet werken als je niet scant. Immers, zonder scannen ligt het spul al op de verkeerde plek, een beetje afhankelijk van de voorraadfunktie die je toepast.
Het grappige is nu verder dat als je uitgaat van scannen, het aantal funkties wat hierop moet worden aangepast ineens heel goed is te overzien (zijn er bij wijze van spreke nog maar een hand vol).
Wat Wouter meer had mogen benadrukken in de gequote tekst is dat het gewoon fout zal gaan (zonder scannen). Immers, iedere kontrole die in welke funktie ook is ingebouwd zal de verplaatsing (etc.) afkeuren, terwijl het spul er fysiek al ligt. Immers, je registreert het achteraf (via een papiertje, zeg maar). En dan ? dat wordt puinhoop ...
Het enige wat denk ik nog wel kan is mijn eerste geīmpliceerde oplossing : Goederen Ontvangst Lokatie (bij het Artikel) die als "advies" geldt en die op e.o.a. inslaglijst mag komen te staan (staat er al als het goed is). Maar daarna kan je nog steeds doen wat je wilt (systeem keurt niets af).
Volgens mij hoeven we daarvoor niets te veranderen (en zal je vast ook niet bevallen als oplossing).