Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:12:40 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: INVECO-Gids 2016  (Read 6876 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
BvanBeek
Poster
*
Offline Offline

Posts: 4


View Profile
« on: May 11, 2016, 10:31:48 am »

Gisteren is de definitieve versie van de INVECO-Gids 2016 verschenen. In deze versie is het gebruik van de INterne VEiligheids COdering aangepast aan de GHS/CLP classificatie/etikettering. In grote lijnen is de codering gelijk gebleven echter voor het aanduiden van de te gebruiken PBM's wordt er nu in een aantal gevallen 2 letters gebruikt; de totale code kan nu dus 5 karakters lang zijn terwijl in Profit het veld ZBK slechts 4 karakters kan bevatten. Kan het veld ZBK één karakter groter worden gemaakt?
Logged

Heart-Profit company ID : SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 11, 2016, 03:24:11 pm »

Dit gaat ons net even te snel ... Maar dit ook onder het motto dat Google niet van ZBK en SIRE lijkt te houden. En Inveco ? nou, die (VVVF site) vertelt ons ook niet veel (met wel voorzichtig de opmerking dat dit VVVF-dedicated lijkt te zijn?)

Als we naar de oude SIRE code kijken (zie helptekst van de ZBK rubriek) - en dus ook met de wetenschap dat de ZBK eigenlijk de oude SIRE is, dan zie je dat e.e.a. positiegebonden is; het is niet zo maar een willekeurige code.
En was/is SIRE/ZBK ook wel VVVF-dedicated ?

Samengevat : leid ons eens naar een pagina of dokument enz. waaruit wij kunnen leren hoe dit tegenwoordig in elkaar zit ? Dat ik er helemaal niets over vind, vind ik al raar (kan zeker niet Googlen).

Dank !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
BvanBeek
Poster
*
Offline Offline

Posts: 4


View Profile
« Reply #2 on: May 11, 2016, 03:59:56 pm »

INVECO is denk ik specifiek voor de VVVF maar is gelijk aan de SIRE code (3 cijfers (Gezondheid, Ontvlambaarheid, Reactiviteit) en een letter om de voorzieningen (PBM's) aan te duiden.
In de nieuwe versie van de INVECO gids is er meer onderscheid gemaakt in de blootstellingsroute en is er een gradatie aangebracht in de te gebruiken PBM's op basis van het signaalwoord. Klein voorbeeldje: oplosmiddel wat nu nog de INVECO/ZBK/SIRE code 220D heeft krijgt dan de code 220Id. De eerste drie cijfers hebben nog steeds dezelfde betekenis alleen de letters voor de voorzieningen zijn anders waarbij men dit minder abstract heeft willen maken. In plaats van A,B,C etc hebben ze nu gekozen voor de volgende aanduidingen:
M = Minimum
O = Oraal
Dw = Dermaal (warning)
Dd = Dermaal (danger)
Iw = Inhalatie (warning)
Id = Inhalatie (danger)
S = Speciale instructie

Tsja, en nu kom ik dus ruimte tekort...
Logged

Heart-Profit company ID : SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 11, 2016, 04:13:24 pm »

Kijk, naar zoiets zochten we. Super !

Ik heb nog een klein beetje hulp nodig :

Wij zien in de programmatuur kontroles op 000N. Ik heb het niet echt erop nagekeken, maar heb in mijn hoofd "met 000N helemaal niets aan de knikker !". En juist omdat ik dat zie en het vermoeden al had dat zo'n kontrole wellicht niet meer op gaat *en* dat ik nu geen N in het lijstje meer aantref ... hoe moet dat dan, nu ?
Is de N soms M geworden ?

En hoe moeten we omgaan met klanten die de oude codering nog erin hebben staan ? Dus kijk naar jullie zelf ... stel je verandert niets, wat betekenen de (oude !) codes dan vanaf heden ?

Moraal (denk ik) : Er is een nieuw veld nodig. En waar dat dan gebruikt moet worden ...
Ofwel, leuke moraal maar niet handig.
Verder denk ik ook dat er wellicht hier en daar iets op printjes of weet ik veel moet worden aangepast.

Het toeval wil dan ook nog dat ooit in een grijs verleden speciaal voor jullie iets met Toevoegen / Wijzigen / Verwijderen ZBK codes is gemaakt, en ook al kan ik zo snel niet vinden waar die funktie uithangt (in hangt), hij heet LOZBKRA. Die kan dus 1 letterige codes toevoegen enz. en wat overigens in tabel LOZB terecht komt.

Ik zei al, dit gaat ons net even te snel (lees : er komt vast meer bij kijken, wil je het goed doen).

Help ! smile smile


Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
BvanBeek
Poster
*
Offline Offline

Posts: 4


View Profile
« Reply #4 on: May 11, 2016, 04:33:32 pm »

De cijfers betekenen nog steeds hetzelfde (kan wel iets verschillen; bijvoorbeeld grens voor vlampunt was 55 is nu 60 graden conform GHS/CLP; een stof met een vlampunt tussen 55 en 60 graden kreeg voorheen de O code 1 nu 2...)
Letters K en N werden in het "oude" INVECO systeem niet gebruikt. Van een controle op 000N heb ik dan ook nog nooit iets gemerkt.

Als ik er goed naar kijk worden in de oude SIRE code en de nieuwe INVECO niet dezelfde letters gebruikt. Het zou (naar mijn bescheiden mening) dus naast elkaar kunnen bestaan. De oude letters behouden hun betekenis (voor wie dit gebruikt) en de nieuwe letter(combinatie)s worden toegevoegd als geldige invoer.
Logged

Heart-Profit company ID : SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 11, 2016, 04:45:30 pm »

Goed. Dan houden we het even op 2 uur en dan in de context van wat we hier hebben besproken. Dus 1 positie erbij voor de ZBK die je bij het Artikel ziet en ook 1 positie bij dat LOZBKRA gebeuren. Als je zelf denkt dat dit alles is, dan gaan we daar voor nu vanuit. Als er later ergens alsnog iets moet worden aangepast dan horen we dat wel.

Voor de zekerheid nog even dit : ik vind het raar dat 1 zo'n positie ineens 2 characters kan bevatten. Maar goed, de VVVF zal wel raar zijn (of niet soms ? haha). Ik verwacht dus meer "ellende".
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
BvanBeek
Poster
*
Offline Offline

Posts: 4


View Profile
« Reply #6 on: May 12, 2016, 09:55:52 am »

Het waarom van de twee karakters heb ik in een eerder bericht al uitgelegd. Wat mij betreft een onhandige keuze, maar wie ben ik.

Van het geen ik denk had ik graag een bevestiging van degene die het zeker weet (cq. kan weten). Voorlopig laten we het dus maar zoals het is en ga ik maar eens kijken of ik er op een andere manier omheen kan werken.
Logged

Heart-Profit company ID : SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: May 13, 2016, 08:46:05 am »

Wellicht heb je me niet begrepen;

Het is wat mij betreft (als automatiseerder, zeg maar) redelijk onmogelijk dat een bestaande code plots voor iets anders wordt gebruikt en dat in een systeem wat kontroles (en printjes en weet ik veel) heeft op die OUDE code. En dan nota bene nog voor jullie gemaakt ook (deels). Het punt is dus dit (lijkt me) :

Je wilt iets aangepast hebben op een veld of fenomeen dat ZBK heet en wat (dacht ik !) algemeen is.
Nu komt er een VVVF voorbij en die komt wat mij betreft met iets nieuws. Ik moet bekennen dat je niet echt "hard" zegt dat de oude code anders gebruikt mag of moet gaan worden, maar je suggereert het wel door aan te geven dat het bestaande veld 1 langer mag worden. Je bent vanaf dat moment m.i. een bestaand veld aan het misbruiken voor iets anders.

En dat is nooit goed (zegt de automatiseerder dan).

Wat ik misschien wel verwacht is hoe de produktieorder of aftapkaart enz. moet worden aangepast. En hoe e.e.a. is gerelateerd aan dat maatwerk van jullie (wat die codes kan aanmaken). Misschien wel "niet" maar ik vind dat je dat wel beoordeeld moet hebben.

Quote
Voorlopig laten we het dus maar zoals het is

OK !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #8 on: July 05, 2016, 01:01:16 pm »

Ik zit eigenlijk met exact hetzelfde.
We willen INVECO gaan invoeren en terug laten komen op de productieorders.
In het verleden gebruikten we ook ZBK code, maar hebben we niet onderhouden. (dit veld is nu idd 1 positie te kort)

Wat is de status ?
Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: July 05, 2016, 02:27:17 pm »

Zojuist telefonisch e.e.a. doorgenomen;
Wordt verder via email afgehandeld.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #10 on: August 19, 2016, 08:39:13 am »

Peter, kan je mij ook even op de hoogte brengen van de status?
Thanks
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: August 19, 2016, 10:05:00 am »

Frank, als je een Upgrade neemt/doet, dan kan je er mee verder. Wijst zich vanzelf.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Frank van Hofwegen
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 532


View Profile WWW
« Reply #12 on: August 19, 2016, 10:29:36 am »

Top!
Dan zal ik binnenkort een upgrade aanvragen.
Logged

Heart-Profit company ID : BA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.035 seconds with 21 queries.