Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:36:00 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bewerking achteraf  (Read 3082 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: April 14, 2016, 08:19:07 am »

Wij maken betontegels op een productiestation. Dit gaat allemaal prima en deze worden ook gewoon op voorraad gezet.  Echter een deel van die tegels krijgt achteraf nog een soort van nabewerking. Deze worden dan in een bepaald verband gesorteerd door een Robot.  Het artikel krijgt dan een andere eigenschap en is voor de klant ook een ander artikel.
Nu is het zo dat we deze artikelen overboeken (bij voorraad-item en dan optie F2-E)van het ene artikel naar het andere. Groot nadeel is dat de traceerbaarheid dan minder is en de sorteerkosten niet in de kostprijs komen.
Dat laatste kan ook niet in het oorspronkelijke recept gezet worden omdat je op het moment van produceren niet weet of je ze achteraf gaat bewerken. Er gaan ook producten zonder nabewerking naar de klant.
Nu doen we dat via overboeken. Een optie zou kunnen zijn om dan telkens nieuwe productie-orders aan te maken waarbij de normale tegel en de bewerkingskosten vd robot de input zijn en de output een nabewerkte betontegel. Maar dat houdt in dat je veel extra werk hebt, maar wel alles zuiver hebt.
Maar mijn vraag is of het ook anders kan? Zou je bij het eenvoudige overboeken iets van bewerkingskosten kunnen toevoegen als optie of werken met DKK's  voor het nieuwe artikel?
Of iets anders...?
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 14, 2016, 04:32:37 pm »

Quote
Maar mijn vraag is of het ook anders kan? Zou je bij het eenvoudige overboeken iets van bewerkingskosten kunnen toevoegen als optie of werken met DKK's  voor het nieuwe artikel?

Ik weet niet of je hier echt iets aan hebt, wat nl. afhankelijk is van wat je nu al "half" aan het doen moet zijn - mijn voorstel is volgens mij ook maar "half" is, maar is wel half anders. swoon

Als je een Externe Verplaatsopdracht maakt, die levert en weer ontvangt, dan kan je middels een DKK('s) de Kostprijs automatisch verhogen.
Wat je dan ook nog zou kunnen doen is dat je achteraf een Kenmerk verandert (of deze gaat invullen terwijl dat bij dit Artikel normaal niet het geval is). N.b.: Moet je wel wijzigbare Kenmerken hebben (wat niet gebruikelijk is en waarvan ik meen dat je dat kan instellen bij het Artikel zelf (tabblad met Eigenschappen).

Je zou hiermee aardig half op weg kunnen zijn ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 19, 2016, 03:54:27 pm »

Even ter verduidelijking, momenteel is de werkwijze als volgt:

menu 1-4-3-1
we gaan op artikel BT303045GRIJK staan (regel met charge 86724, lokatie VTG).
vervolgens F2, F Omvormen voorraaditems.
Hieronder de 2 schermafdrukken van hoe we dit invullen.

Artikel BT303045GRIJK is geproduceerd en staat op lokatie VTG
Deze wordt van het tasveld gehaald, door een machine in een bepaald verband gelegd (Blokverband in dit geval) en tenslotte als BTMB303045GRIJK op lokatie VTM weer neergezet.

Omdat de artikelcode wijzigt is het volgens mij niet mogelijk met dit met een externe verplaatsopdracht te regelen, want hier blijft de artikelcode hetzelfde.

Bij het omvormen gaat het in principe best goed, alleen worden de kosten van de omvormmachine niet meegenomen.

Kun je hiervoormisschien een DKK gebruiken?
Het zou in dat geval mooi zijn wanneer deze kosten zichtbaar worden na het omvormen (dus niet pas wanneer de artikelen gefactureerd zijn).
Per artikel kunnen de kosten trouwens verschillen, dus het zou mooi zijn wanneer je het per artikel in kunt stellen.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 20, 2016, 10:31:30 am »

Misschien snap ik wel niet goed wat nu de problemen zijn bij het maken van die extra Produktieorder. Kijk :

Dit doe je vast niet voor alle stenen (Artikelen) "tegelijk". Zo af en toe is dit nodig voor een nieuw (nog nooit eerder in blokverband gelegd)  produkt. Volgende week weer een nieuwe opdracht (Verkooporder), en de week daarna ook weer twee.
Je maakt een nieuw Artikelnummer aan op dat moment (niet eerder) en maakt een simpele receptuur met een input en een output regeltje.
Het Kompleet Gereedmelden doe je met 1 druk op de knop.

Nu kan je natuurlijk zeggen : ja maar pakken, lagen stuks gedoe en nog veel meer, maar ik zou denken dat wat dat allemaal ook is, nu heb je daar op dezelfde wijze last van.

Ok, dat is 1 antwoord (het 2e eigenlijk al);
Het andere antwoord is dat het vast wel is te maken om een DKK te laten optreden bij Omvormen (verhoogt onmiddellijk de Kostprijs). Maar ik heb werkelijk geen idee wat daar bij komt kijken. Ik vermoed ook dat het nu eigenlijk al niet goed gaat met de Statistieken. Dus zeg maar eens : Als je nu omvormt naar een ander Artikel, hoe zit het dan met de door de Statistieken gerapporteerde Kostprijs van zowel input als output produkt ? (dat je de Omvormkosten niet terugziet snap ik).
Dit zal wellicht wel goed zijn, maar ik vrees dat als we dat van dei DKK aan het maken zijn, we ineens tegen van alles aanlopen "wat dan eigenlijk ook moet", omdat je anders iets onverwachts niet meer snapt (denk maar aan Statistieken). Aan de andere kant, zo'n soort (goed werkend) mechanisme is er dus wel - bij de Externe Verplaatsopdrachten; we zouden dus moeten weten hoe het moet. Maar dit uitzoeken en je ben zo een dag verder om vervolgens te horen dat dat 8 uur kostte en de rest 16 uur waar je geen zin in hebt en je de 8 uur toch zou moeten betalen (vind ik, maar ik zou het aan de baas kunnen vragen quirk).
Kweenie.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 20, 2016, 10:37:40 am »

N.b.: Ik dacht eigenlijk aan een andere eerste reaktie, die ik uiteindelijk heb weggelaten. Nu ben ik klaar met typen en kom ik er toch mee :

Volgens mij moeten jullie eens aan scannen denken. Ik bedoel, een deel van deze "ellende" ontstaat omdat je het allemaal achteraf moet doen (verwerken). Als je dit nou eens ter plaatse doet, dan heb je achteraf niets meer. En dan geldt dus werkelijk dat je alleen maar die kleine Receptuurtjes moet maken. Hooguit zal er heus wel 16+++ uur maatwerk bij komen kijken om e.e.a. voor jullie lekker (100% zoals je werkt) te laten werken, maar daarna kan de adminsratie naar huis (alleen Dinand blijft nog over natuurlijk yes).

Hoe dan ook, niet echt gerelateerd aan het onderwerp, maar ik vermoed zo dat als je dit scannen al aan het doen zou zijn, het ook nooit een onderwerp zou zijn geworden (die zeg maar twee scans die de man op het tasveld of waar dan ook extra moet doen, ofwel 7.3 seconden extra werk, ga jij echt niet wakker van liggen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 20, 2016, 10:44:20 am »

Nou, een bult info (waarvoor dank), genoeg stof om s over na te denken smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.025 seconds with 21 queries.