Heart-Profit ERP
June 18, 2024, 02:59:33 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: betalen op G-rekening  (Read 6130 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« on: April 01, 2016, 05:15:56 pm »

Wij hebben regelmatig facturen van uitzendbureau's. Een deel daarvan moet worden overgemaakt op een zgn. geblokkeerde rekening (G-rekening). Dit doe ik nu middels handmatige betalingen buiten de betaalbatch om. Maar dat is natuurlijk extra werk, met kans op fouten.
Kan dit anders?  Ik denk bijv. aan een optie per crediteur waarbij je kunt aangeven "G-rekening aanwezig".  Bij de meesten zal dit Nee zijn, maar als het is aangevinkt dan zou het volgende kunnen.
Zodra ik een factuur inboek bij een crediteur zou er een soort van pop-up schermpje moeten komen waarin komt te staan"bedrag te betalen naar G-rekening". Daar kun je dan het bedrag vullen, waarna de rest automatisch naar de normale rekening gaat.  Daarbij moet het banknummer vd G-rekening wel getoond worden ter controle. Verder moet je ergens in de stamgegevens vd crediteur eenmalig deze G-rekening vullen. Ook moet ergens de normale rekening net als nu getoond worden bij het boeken vd factuur.
Vervolgens kan deze betreffende factuur gewoon mbv een betaalbatch betaald worden.
Is dit een optie? Of wordt dit te complex (lees te duur)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 01, 2016, 06:40:26 pm »

Wij kunnen natuurlijk niet beoordelen wat jij te duur vindt  smile
maar, grove schatting, houdt rekening met een dag werk.

Maar, als ik het goed begrijp krijg je een ingekomen faktuur van stel EUR 1.000,- en moet een deel daarvan op een geblokkeerde rekening worden geboekt (waar alleen loonheffingen etc op geboekt mogen worden), en een ander deel betaal je op de rekening van de crediteur. Stel voor het voorbeeld even dat die splitsing EUR 400,- / EUR 600,- is. Als eerste geef je aan dat je die splisting bij de faktuur zelf wilt vastleggen. Dat g-bedrag opgeven mag dan natuurlijk alleen als er een g-rekening is, die we bij de crediteur (fin. parameters) zullen moeten opnemen.

Maar dan... ik kan me ook voorstellen dat er een link zal moeten zijn tussen je g-bedrag en de journalisering van de faktuur ? Of mag je gewoon de faktuur voor 100% op grootboekrekeningen boeken, en betreft de g-boeking puur een betaling naar een ander rekeningnummer (en wat dan het bedrag moet zijn welke je opgeeft, maar waar wij verder niet op kunnen/hoeven te kontroleren)?

De Betalingsrun zal dit bedrag moeten kunnen oppakken. Moet je daar ook een 'deelbetaling' op kunnen doen? Kun je bijv. een deel van het g-bedrag betalen en een deel van het faktuurbedrag, zodat je 2 openstaande bedragen hebt ? Of mogen we stellen dat je een faktuur met een g-bedrag altijd volledig betaald, en gaat het g-bedrag naar de ene rekening en de rest naar de normale rekening?

Dan, de rekening waar je dat g-bedrag naar overmaakt... is dat een normale IBAN rekening ? of loopt dat nog weer op een andere wijze ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #2 on: April 05, 2016, 08:37:34 am »

Je begrijpt het inderdaad goed. Een deel vd factuur moet naar een geblokkeerde rekening betaald worden voor de loonheffingen.

Wat mij betreft hoeft er geen link te zijn tussen het g-bedrag en de journalisering van de factuur. Het gaat inderdaad puur om de betaling.  Wel moet je tijdens het boeken dit bedrag kunnen ingeven. Een controle hierop is in zoverre lastig omdat je bij de één 70% moet overmaken naar de G-rekening en bij de ander 75%. Wel moet er een controle zijn dat het bedrag dat betaald wordt op de G-rekening en het bedrag dat wordt betaald op de normale rekening in totaal gelijk moet zijn aan het factuurbedrag incl. BTW.

De betalingsrun moet dit weer oppakken en op de betaaladvieslijst moeten er dan twee regels komen. (een met het bedrag en de G-rekening en één met het restant naar de normale rekening.
Wat deelbetalingen betreft kan ik mij voorstellen dat dit lastig is. Wat mij betreft doen we een evt. handmatige betalingen bij crediteuren met een G-rekening gewoon handmatig.  Het kan natuurlijk voorkomen dat je een deel van factuur wilt betalen. Dit komt hooguit tweemaal per jaar voor en dan doen we dit handmatig. Mits dat kan en de consistentie van het systeem niet in gevaar brengt.
Tenslotte is een G-rekening ook een gewoon IBAN Rekening.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #3 on: April 13, 2016, 02:01:01 pm »

Kan er al aangegeven worden wanneer er meer bekend is over dit item?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 14, 2016, 07:42:55 am »

Bedoel je wanneer het klaar is, of hoe we het gaan aanpakken ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #5 on: April 14, 2016, 08:08:45 am »

Nou eerst dat laatste maar eens.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 14, 2016, 08:40:34 am »

Zojuist tel. kortgesloten.

Met nog als toevoeging dat er bij het vastleggen van de Ingekomen Faktuur alleen om een G-bedrag moet worden gevraagd als er een G-rekening aan de orde is.

Bij een faktuur van bijv. EUR 100,- wordt een bedrag van bijv. 70,- opgegeven. De Betalingsrun zal dit bedrag splitsen als 2 opdrachten; het G-bedrag naar de G-rekening, en de rest naar de normale rekening.

G-rekening zal worden opgenomen in Fin. Parameters van een Crediteur; hierbij 1 variant in IBAN formaat (geen separate Bank- en Giro variant)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: April 25, 2016, 01:52:13 pm »

Dinand, dit maatwerk is gereed, zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27397.0

Hier heb je een Upgrade voor nodig.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #8 on: April 25, 2016, 02:13:30 pm »

Dank hiervoor.
We zullen binnenkort de update aanvragen.
Ben hoopvol.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #9 on: July 27, 2016, 08:34:20 am »

Nu we in de praktijk hier naar mijn volle tevredenheid meewerken heeft mijn collega die de facturen inboekt nog één wensje.
Soms wil zij nog even checken of het bedrag dat naar de G-rekening moet juist is.
Dat doet zij 7-4-2-2-F (raadplegen ingekomen factuur). Daar staan wel de factuurgegevens (bedragen, btw etc.) Maar kan daar ook bij "bedrag naar G-rekening met het bedrag zelf"?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 27, 2016, 03:41:46 pm »

Was al aan gedacht.  smile

Staat op het 2e F1 scherm.

(ofwel 2x op F1 drukken).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #11 on: July 27, 2016, 03:49:00 pm »

Toppie en dank daarvoor.

Eén opmerking: We hebben nog een update in test staan.  Komt dat dan goed als wij die update tzt overzetten? Of moet jij je aanpassing dan ook in test doorvoeren?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: July 27, 2016, 04:03:50 pm »

Ik heb niets gewijzigd. Zat er al in. Dus, als je dat G-bedrag maatwerk al in produktie hebt staan, werkt het daar al. En als je het daar nog niet hebt, werkt er vast niets in produktie (van dat G-bedrag),.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 681


View Profile
« Reply #13 on: July 27, 2016, 04:12:43 pm »

O zo. Wat goed van jullie overigens.
Duidelijk.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.021 seconds with 19 queries.