Het zit zo: 1 van onze klanten wil graag een opdrachtbevestiging ontvangen waar (ook) de prijzen opstaan.
Onder 3-1-8-4 staat de optie 'Inklusief Prijs per eenheid', dus voor deze klant zetten we hier een vinkje zodat hij een opdrachtbevestiging ontvangt incl. prijzen (zie schermafdruk).
Ah... zoiets vermoedde ik al.
Dus, vinkjes plaatsen bij het opstarten van de print, omdat je bepaalde variabelen wel/niet afgedrukt wilt hebben is verre van handig;
het eerste volgende is dat je op Debiteurniveau defaultwaarden wenst voor als het printje 'onder water' opgestart moet worden.
De Debiteur dient een andere layout te triggeren, en in die layout kun je doen wat je wilt; andere indeling, andere teksten.
Een Variabele Layout wordt getriggerd door de Taalkode (documenten) die aan de Debiteur gekoppeld is.
Sommige gebruikers maken in zo'n geval een extra Taalkode aan specifiek voor die (groep) Debiteuren, en daarna kun je alle documenten uniek maken voor hem.
Als het je alleen om de Opdrachtbevestiging gaat, gaat dat je niet helpen, want, alle documenten verwijzen naar die Taalkode (ook de Faktuur etc).
Nb: Op basis van de theorie dat al dit soort documenten als setje bij elkaar horen, zou het alsnog toch weer een optie kunnen zijn; lees: als de debiteur dit op de print van de Opdrachtbevestiging wil, dan misschien ook wel op de Faktuur e.d. ?
Bij diverse Layouts is het mogelijk om de Layout-Identifikatie bij de Debiteur te overrulen. Ik zie nu dat dat v.w.b. de Opdrachtbevestiging nog nooit door iemand gevraagd is.
In het scherm staat wel een "Offerte-Opdrachtbevestiging Layout", maar je wilt niet weten waar die voor dient ;-) In het kort, om in bijzondere situaties een Opdrachtbevestiging van een Offerte te kunnen maken. Ik denk dat niemand dat (meer) gebruikt, je vindt al niet eens funktionaliteit "Printen Opdrachtbevestiging Offerte", maar, 't zit toch ergens verweven in "Printen Offertes" en er gaat een kompleet ontwerp aan vooraf, dat ik niet durf om deze rubriek ook voor een ander doel te gebruiken.
In plaats van rubrieken erbij te maken op het scherm bij deze print, kunnen we wellicht beter de Debiteurgegevens uitbreiden met een "Layout Opdrachtbevestiging", waarmee je de default Layout (die door de Taalkode wordt afgedwongen) kunt overrulen. Drie posities zou in theorie voldoende zijn. Dus, voor "Heart" zou je dan "HRT" kunnen invullen, wat er dan bij de Opdrachtbevestiging voor zorgt dat de Layouts HRTK1/HRTKV/HRTVV/HRTVL worden gebruikt om de Opdrachtbevestiging samen te stellen.
Je defaultlayout (NEDK1/NEDKV/NEDVV/NEDVL) kopieer je dan naar die HRTxx versies, en kun je kompleet anders indelen; desnoods prijs per eenheid en regelbedrag, mits in een kleiner lettertype.
Kosten: 2 uur.