Heart-Profit ERP
September 21, 2024, 07:39:01 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Opdrachtbevestiging met prijzen - toevoegen variabele totaalprijs?  (Read 4537 times)
0 Members and 4 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2592


View Profile WWW
« on: April 21, 2015, 03:24:15 pm »

Via menu 3-1-8-4 printen we een opdrachtbevestiging.
Hier kunnen we kiezen voor optie 'Inklusief Prijs per eenheid'.
Wanneer je deze aanvinkt worden de regelprijzen gevuld.

Nu willen we ook graag de totaalprijs van de gevuld wordt, zie schermafdruk.
Dit dan alleen wanneer de optie 'Inklusief Prijs per eenheid' aangevinkt is.

Ik heb even tussen de variabelen gekeken, maar kan nog geen geschikte vinden die de totaalprijs laat zien.


* 3-1-8-4 opdrachtbevestiging incl prijzen ook totaalprijs.png (25.96 KB, 733x262 - viewed 353 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1317


View Profile
« Reply #1 on: April 22, 2015, 08:39:38 am »

Pascal,

heb je al een Opdrachtbevesting geprint en daarna naar de Layout van de Opdrachtbevesting gegaan om vervolgens de Layoutvariabelen te Raadplegen? Er zullen dan vast wel Layoutvariabelen worden getoond voor de totaal bedragen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #2 on: April 22, 2015, 09:17:30 am »

Pascal,

Ik denk dat hier een paar dingen door elkaar lopen, wat er per saldo voor zorgt dat dit wel eens niet kon gaan werken.

Ooit, in den beginne, waren prints zoals deze "maatwerk" voor een klant.

Wij konden één entiteit erbij verzinnen, en vervolgens kwamen er 100 klanten die het ook op hun document afgedrukt wilden hebben. Leverde weliswaar uren op, maar zaten we niet op te wachten. Variabele Layouts zijn toen ontstaan. Daarmee kun je zelf je indeling maken, en putten uit een pot met honderden variabelen.

"Een Layoutvariabele vullen op basis van een J/N veldje bij het opstarten van een funktie" is hoogst ongebruikelijk; het zou kunnen zijn dat die rubriek dateert uit de tijd dat dit "maatwerk" was.

Natuurlijk, technisch kunnen we best wel op basis van een J/N veldje een variabele beschikbaar stellen, en ja, we kunnen ook tientallen J/N rubriekjes gaan opnemen bij het opstarten van de print, maar, je gaat al meteen de bietenbrug op zodra het printje door "iets anders" wordt opgestart. Zo is het bijv. ook mogelijk dat als jij een order wijzigt, er een melding volgt "moet de Opdrachtbevestiging opnieuw geprint worden". Als zo'n ding nu "onder water" geprint wordt, ontbreken alle instellingen die jij wenst.

Variabelen voor "het totaalbedrag" zullen er ongetwijfeld zijn, maar worden normaliter in "de voetlayout" pas gebruikt; op die manier kunnen deze variabelen ook worden gebruikt als subtotalen bij een bladovergang. Het vermelden van dat bedrag in de header is ongebruikelijk (want zou een extra keer "alle regels doorlopen" vereisen); vast niet erg als je maar 6 regels op een document hebt, maar 600 regels is inmiddels ook geen uitzondering meer (lees: vertraagt de boel onnodig). Dus, in de header zullen we zo'n variabele niet snel beschikbaar stellen (tenzij het écht moet, maar dan verstoppen we het achter een bedrijfsparameter, opdat het voor andere gebruikers snel blijft).

Dan is het vervolgens ook niet een variabele die enkel een waarde bevat, er moet zo te zien ook tekst bij...

Vanwaar "opgeven bij het opstarten van de print" ? Wie bepaalt dat ?
Resumer, waarom heb je niet gewoon 2 layouts ? Eentje met prijzen per eenheid en eentje zonder prijzen per eenheid (waarbij de Debiteur triggert welke Layout ze moet krijgen).
« Last Edit: April 22, 2015, 09:38:18 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2592


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 22, 2015, 09:45:14 am »

Vanwaar "opgeven bij het opstarten van de print" ? Wie bepaalt dat ?
Resumer, waarom heb je niet gewoon 2 layouts ? Eentje met prijzen per eenheid en eentje zonder prijzen per eenheid.

Het zit zo: 1 van onze klanten wil graag een opdrachtbevestiging ontvangen waar (ook) de prijzen opstaan.
Onder 3-1-8-4 staat de optie 'Inklusief Prijs per eenheid', dus voor deze klant zetten we hier een vinkje zodat hij een opdrachtbevestiging ontvangt incl. prijzen (zie schermafdruk).

Nu wil hij ook nog graag de totaalprijs op deze bevestiging, dus ik ben vervolgens gaan kijken of er een variabele voor beschikbaar is.
Aangezien het totaalgewicht ook al in de header staat, dacht ik hem daar onder te zetten.

Ik heb ook gekeken of ik bij de debiteur een layout op kan geven voor de opdrachtbevestiging, dus idd met 2 layouts kan werken. Voordeel is idd dat je het voor die klant maar 1x in hoeft te stellen.
Maar deze zie ik er niet tussen staan bij de debiteurgegevens, zie 2e schermafdruk (of moet ik ergens anders zoeken?).
En dan moet ik nog een variabele voor de totaalprijs toevoegen.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #4 on: April 22, 2015, 12:51:42 pm »

Het zit zo: 1 van onze klanten wil graag een opdrachtbevestiging ontvangen waar (ook) de prijzen opstaan.
Onder 3-1-8-4 staat de optie 'Inklusief Prijs per eenheid', dus voor deze klant zetten we hier een vinkje zodat hij een opdrachtbevestiging ontvangt incl. prijzen (zie schermafdruk).

Ah... zoiets vermoedde ik al.

Dus, vinkjes plaatsen bij het opstarten van de print, omdat je bepaalde variabelen wel/niet afgedrukt wilt hebben is verre van handig;
het eerste volgende is dat je op Debiteurniveau defaultwaarden wenst voor als het printje 'onder water' opgestart moet worden.

De Debiteur dient een andere layout te triggeren, en in die layout kun je doen wat je wilt; andere indeling, andere teksten.

Een Variabele Layout wordt getriggerd door de Taalkode (documenten) die aan de Debiteur gekoppeld is.
Sommige gebruikers maken in zo'n geval een extra Taalkode aan specifiek voor die (groep) Debiteuren, en daarna kun je alle documenten uniek maken voor hem.
Als het je alleen om de Opdrachtbevestiging gaat, gaat dat je niet helpen, want, alle documenten verwijzen naar die Taalkode (ook de Faktuur etc).

Nb: Op basis van de theorie dat al dit soort documenten als setje bij elkaar horen, zou het alsnog toch weer een optie kunnen zijn; lees: als de debiteur dit op de print van de Opdrachtbevestiging wil, dan misschien ook wel op de Faktuur e.d. ?

Bij diverse Layouts is het mogelijk om de Layout-Identifikatie bij de Debiteur te overrulen. Ik zie nu dat dat v.w.b. de Opdrachtbevestiging nog nooit door iemand gevraagd is.
In het scherm staat wel een "Offerte-Opdrachtbevestiging Layout", maar je wilt niet weten waar die voor dient ;-) In het kort, om in bijzondere situaties een Opdrachtbevestiging van een Offerte te kunnen maken. Ik denk dat niemand dat (meer) gebruikt, je vindt al niet eens funktionaliteit "Printen Opdrachtbevestiging Offerte", maar, 't zit toch ergens verweven in "Printen Offertes" en er gaat een kompleet ontwerp aan vooraf, dat ik niet durf om deze rubriek ook voor een ander doel te gebruiken.

In plaats van rubrieken erbij te maken op het scherm bij deze print, kunnen we wellicht beter de Debiteurgegevens uitbreiden met een "Layout Opdrachtbevestiging", waarmee je de default Layout (die door de Taalkode wordt afgedwongen) kunt overrulen. Drie posities zou in theorie voldoende zijn. Dus, voor "Heart" zou je dan "HRT" kunnen invullen, wat er dan bij de Opdrachtbevestiging voor zorgt dat de Layouts HRTK1/HRTKV/HRTVV/HRTVL worden gebruikt om de Opdrachtbevestiging samen te stellen.
Je defaultlayout (NEDK1/NEDKV/NEDVV/NEDVL) kopieer je dan naar die HRTxx versies, en kun je kompleet anders indelen; desnoods prijs per eenheid en regelbedrag, mits in een kleiner lettertype.

Kosten: 2 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5364


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 22, 2015, 12:54:21 pm »

En dan moet ik nog een variabele voor de totaalprijs toevoegen.

Om even een voorbeeld je geven van een voetlayout, waarin dit soort bedragen, onderverdeeld naar btw kategorien  (+ btw bedragen) staan:


* nedvl.PNG (31.79 KB, 1076x660 - viewed 294 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2592


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 22, 2015, 12:56:19 pm »

Lijkt me een mooie oplossing - ik ga even overleggen!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2592


View Profile WWW
« Reply #7 on: April 22, 2015, 04:46:03 pm »

De 2 uur is akkoord.
Handig om vanaf nu meerdere layouts voor de opdrachtbevestiging te kunnen maken, voegt toch een stukje flexibiliteit toe smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1317


View Profile
« Reply #8 on: April 24, 2015, 10:19:08 am »

Pascal,

e.e.a. is gereed, zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26700.0, hiervoor is echter wel een Upgrade benodigd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2592


View Profile WWW
« Reply #9 on: April 24, 2015, 10:21:09 am »

Heel mooi, dank je!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.061 seconds with 20 queries.