Heart-Profit ERP
November 30, 2024, 10:03:23 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Ontvangsten debiteuren inlezen  (Read 5296 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« on: January 16, 2015, 02:37:00 pm »

Bij 7-3-3-1 lees ik het bankafschrift in.

Nu heb ik twee vraagjes:
Ten eerste moet ik regelmatig opnieuw een debiteurid vullen terwijl deze al eerder is ingevuld. Dit zou niet moeten.
Ten tweede komt het voor dat er een verkeerde debiteurid is gekoppeld. Dit kan omdat een debiteur een ander id heeft gekregen of omdat hij voor meerdere debiteurid's betaald.  Dat hij het dan niet thuis kan brengen begrijp ik wel. Maar kan dan in de kolom 'kommentaar' ook een opmerking komen van welke debiteur de genoemde factuur dan wél is.
Van beide heb ik een voorbeeld bijgevoegd.


* ontvangsten met verkeerde debiteur.pdf (3.32 KB - downloaded 98 times.)
* ontvangsnamen weer ingeven.pdf (6.65 KB - downloaded 88 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 16, 2015, 03:58:06 pm »

Het 1e: waaruit blijkt dat je de debiteur-id al eens eerder hebt ingevuld ?

Het 2e: Ja. Lijkt me wel slimmer om te melden "Faktuur is van Debiteur xxxx" dan "Faktuur is niet van deze Debiteur".
Ga ik naar kijken.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 19, 2015, 09:16:11 am »

2e puntje is aangepast, maar omdat jullie versie van augustus 2014 dateert, kan ik dit niet zónder Upgrade oversturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #3 on: January 19, 2015, 09:56:33 am »

Update wordt deze week aangevraagd.

Debiteurid vul ik bij het genereren vd ontvangsten. Er komt dan een 'pop-up' schermpje waar ik de id vul.
Sterker nog: Als deze klant op één dag drie keer een betaling doe dan komt er driemaal zo'n 'pop-up' schermpje tevoorschijn waar ik driemaal de id moet vullen.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 19, 2015, 09:57:40 am »

Kun je mij dan eens zo'n bestandje mailen zodat ik dat kan testen ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 19, 2015, 12:57:26 pm »

Ik vermoed dat dat komt omdat er met Ontvangstnamen gewerkt wordt. Zie ook de Releasenote voor de aanpassing van destijds.

Merk hierbij op dat één IBAN nummer in principe bij meerdere Debiteuren zou kunnen zijn opgenomen (bijv. een persoon die eigenaar is van meerdere restaurantjes). Deze 1:n relatie is al eens op het forum beschreven, maar hebben we nooit mogen ontwikkelen. V.w.b. de huidige Releasenote stellen we dat we alleen een match met een Debiteur kunnen maken als het IBAN nummer maar bij één Debiteur is opgenomen. Zodra ze bij meerdere Debiteuren (de verschillende restaurantjes) is opgenomen, zal de match alsnog plaatsvinden op basis van "Ontvangstnaam", maar... mogelijk heeft dat geen toegevoegde waarde, immers daar zal niet de naam van het restaurant in staan, maar de naam van de eigenaar...

Inmiddels hebben we al wel iets ontwikkeld voor het afletteren van een betaling van één IBAN nummer op meerdere Debiteur-id's.
Dit kan worden ingesteld via "Methode Afletteren Debiteuren Ontvangsten" in Hmenu-7-8-1-1-Tab2.
Volgens de helptekst aldaar werkt het alleen bij de Rabobank - MUT.ASC.
Je zou even kunnen testen of het bij jullie ook toevallig werkt. Zo niet, dan zullen we dit moeten maken.
Als ik jullie afschrift inlees, wordt er bij mij maar 1x om de Debiteur Ballast gevraagd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 19, 2015, 01:06:47 pm »

Dit kan worden ingesteld via "Methode Afletteren Debiteuren Ontvangsten" in Hmenu-7-8-1-1-Tab2.

Die rubriek zou dan op de waarde #1 moeten staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #7 on: January 19, 2015, 01:16:57 pm »

Deze stond op 0 en heb ik op 1 gezet. Ik zal het vooralsnog even volgen.
Dank je.
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #8 on: July 29, 2016, 02:11:19 pm »

tja, nadat bovenstaand allemaal is uitgezocht heeft mijn collega het verwerken vd bankafschriften overgenomen en is de switch om de ontvangsten van debiteuren anders te verwerken opgeschort. Nu wil ik dit weer oppakken en heb de volgende vragen:
Bij het inlezen van een bankafschrift loop ik tegen de melding aan : Geen debiteur gevonden van deze debiteur.(zie bijlage) Waar wil ik ook alweer het ibannummer bij de betreffende debiteur? En moet ik dit telkens handmatig vullen bij een nieuwe debiteur of doet het systeem dat dan automatisch?
Verder de situatie zoals beschreven in de andere bijlage. Er komt één betaling van twee debiteur id's. Het voorbeeld van Donkergroen.  Klopt het dan als ik dit Ibannummer vul bij DONDRO het systeem deze dan ook kan verwerken. Dit komt vaker voor. (Eén betaling vanuit meerdere debiteurid). En stel dat DONDRO de volgende keer zou betalen vanaf een ander banknummer hoe gaat het dan? Of kan ik meerder banknummers bij één debiteur vullen.

En verder worden bij klanten met betalingskorting de betalingskortingen niet automatisch verwerkt. Zie bijlage 3 Klant heeft korting als hij binnen 2 weken betaald en de klant betaald al met drie dagen.

En zie bijlage 4. Op de één of andere wijze match het systeem nog niet goed.  De facturen 246090, 246091, 246183, 246184, 246185 en 246186 worden keurig gemeld door de klant en het totaalbedrag van de facturen klopt ook met het ontvangen bedrag. Toch match het systeem ze niet.

Veel dingen en na de bouwvak wil ik dit verder oppakken en zullen er misschien door de ervaringen nog wat bijkomen. Maar ik verwacht met bovenstaande punten wel het meeste gehad te hebben.


* ontvangstbanknummers.pdf (2.9 KB - downloaded 79 times.)
* Ontvangstbanknummers2.pdf (4.31 KB - downloaded 76 times.)
* Ontvangstbanknummers3.pdf (3.99 KB - downloaded 78 times.)
* Ontvangstbanknummers4.pdf (4.72 KB - downloaded 77 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #9 on: August 01, 2016, 07:53:19 am »

Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24141.0

Waar wil ik ook alweer het ibannummer bij de betreffende debiteur? En moet ik dit telkens handmatig vullen bij een nieuwe debiteur of doet het systeem dat dan automatisch?

Als je bedoelt te vragen waar je het invult, dan dan is dat bij de Financiele Parameters van een Debiteur. Te vinden vanuit wijzigen debiteur, of vanuit 7-3-F6.

Er komt één betaling van twee debiteur id's. Het voorbeeld van Donkergroen.  Klopt het dan als ik dit Ibannummer vul bij DONDRO het systeem deze dan ook kan verwerken. Dit komt vaker voor. (Eén betaling vanuit meerdere debiteurid).

Zie de eerder genoemde link. Ja, dat zou daarin meteen moeten werken.
Dat was trouwens al een eerdere wens van je, maar hebben we nooit voor je mogen ontwikkelen.

En stel dat DONDRO de volgende keer zou betalen vanaf een ander banknummer hoe gaat het dan? Of kan ik meerder banknummers bij één debiteur vullen.

Helaas. Het is al jaren zo dat we maar 1 Bank- en 1 Giro-rekening kunnen opgeven bij een Debiteur; op basis daarvan vindt de match plaats. Op zich heb ik ook daar al wel een ontwerp voor klaarliggen. Zoals het nu is opgezet had iedere Debiteur een bankrekeningnummer, en iedere Crediteur ook. Daar is op enig moment ook een Girorekening bijgekomen, en beide zijn nu IBAN nummers (d.w.z. voor relaties die in het IBAN gebied een rekening hebben). Maar, wat mij betreft zou het zo kunnen zijn dat we 1:n met een Relatie al zijn Rekeningnummers vastleggen. Bij de Debiteur- en Crediteur zouden we dan hooguit een 'voorkeursrekening' moeten opgeven of i.d. maar alle rekeningen zijn dan bekend bij die Relatie. Als zoiets er eenmaal is kan het afletteren worden aangepast op het herkennen van ieder rekeningnummer welke jij hebt opgenomen bij die relatie; dus ook als hij via zijn priverekening, of die van zijn vrouw betaalt.

En verder worden bij klanten met betalingskorting de betalingskortingen niet automatisch verwerkt. Zie bijlage 3 Klant heeft korting als hij binnen 2 weken betaald en de klant betaald al met drie dagen.

Klopt. Ook dat staat in het topic. http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24141.0
Maar, dat kan best gemaakt worden hoor. Houdt dit maar op een uurtje of 4.

En zie bijlage 4. Op de één of andere wijze match het systeem nog niet goed.  De facturen 246090, 246091, 246183, 246184, 246185 en 246186 worden keurig gemeld door de klant en het totaalbedrag van de facturen klopt ook met het ontvangen bedrag. Toch match het systeem ze niet.

Laten we het erop houden dat de Faktuurnummers vermeld worden; er zit amper struktuur in, en er zit veel overige info in waar het systeem niets mee kan. Neemt niet weg dat we voor dit soort dingen best een andere methode van afletteren kunnen toepassen, bijv. alle Fakturen te doorlopen van de Debiteur die bij het betalende IBAN nummer hoort, om vervolgens stuk voor stuk te kijken of dat Faktuurnummer voorkomt in de omschrijving van het bankafschrift. Zal ook wel een half dagje werk kosten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #10 on: August 23, 2016, 08:59:29 am »

Het eerste en tweede punt akkoord. Derde punt ook.
De laatste twee punten kan ik helaas niet in meegaan. Zie hieronder een door jullie geschreven tekst van eerder.

Naast de oorspronkelijk (in 1995) ontwikkelde methode voor het inlezen van Bankafschriften, en het afletteren op openstaande fakturen, is per heden een nieuwe methode ontwikkeld.

Naar dan nu blijkt is die nieuwe methode weliswaar mogelijk, maar niet uitontwikkeld. Zo worden betalingskortingen niet automatisch verwerkt en gaat de matching (zie mijn laatste punt) ook niet goed. Om daar nu weer meer dan EUR 1.000 voor uit te geven gaat mij te ver. Het oorspronkelijke werkt naar behoren op een paar knelpuntjes na. Die moeten we dan maar accepteren.
In elk geval veel dank voor de uitleg.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #11 on: August 29, 2016, 08:59:36 am »

Het oorspronkelijke werkt naar behoren op een paar knelpuntjes na. Die moeten we dan maar accepteren.
In elk geval veel dank voor de uitleg.

Mag ik dit lezen als "jij blijft de Ontvangstnamen-methode gebruiken" en "wij hoeven nu niets aan te passen" ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #12 on: August 29, 2016, 09:05:28 am »

Inderdaad. We willen vooralsnog op de huidige voet verder.
In het verleden best veel uitgegeven om het verwerken middels ontvangstnamen goed te krijgen. En om nu weer veel uit te geven om het net iets beter te krijgen vinden we nog te vroeg.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.086 seconds with 20 queries.