Dit werkt op zich prima, alleen als er al op die productie-order is geleverd. Dan kan dat niet meer.
Leveren heeft er op zich niets mee te maken; het gaat erom dat de P.O. in behandeling genomen is (een andere status dan toegevoegd of geprint), dus bijv. omdat er al grondstoffen zijn afgeboekt.
De huidige blokkade heeft er in ieder geval mee te maken met een complexiteit aan extra situaties die ondervangen moeten worden als er al is af- danwel opgeboekt.
* Op de P.O. zouden grondstoffen kunnen zijn afgeboekt, die in de nieuwe situatie niet meer in het Recept staan (grondstof vervangen door een alternatief).
* Herberekening leidt tot een nieuwe hoeveelheid af te boeken materiaal, waar op de huidige P.O. al meer grondstof van e.d. materiaal kan zijn afgeboekt.
* Herberekening kan geloof ik ook o.b.v. een ander Recept;
zie voor je dat je verf gaat maken, waarbij, als de batch dermate groot wordt, je e.e.a. niet meer op basis van pasta's gaat produceren, maar in een kuip gaat mengen. In zo'n geval triggert het nieuwe recept kompleet andere artikelnummers.
* P.O. kan op allerlei vlakken gewijzigd zijn (bijstellingen) die dan verloren gaan.
* Toegekende serienummers zouden ongedaan moeten worden gemaakt.
Kun je eens uitleggen hoe jullie deze funktionaliteit gebruiken, en waarom dit gebruikt wordt als de P.O. al in behandeling is genomen ? Misschien dat we dan kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Desnoods door eerst alle afgeboekte materialen in een zijstap te bewaren, dan de P.O. her te berekenen, en dan opnieuw die grondstoffen op die P.O. af te boeken. Houdt er wel rekening mee dat we hier al snel een dag werk aan hebben.
Nb: Wat dat 'herberekenen' nu doet, is simpelweg de P.O. verwijderen, en onder hetzelfde nummer een nieuwe genereren, in verhouding tot de nieuwe ordergrootte.
Maar... ik kan me voorstellen dat er ook standaard andere oplossingen te vinden zijn, in bijv. Gedeeltelijk Gereedmelden, waarbij er een vaste verhouding zit tussen het aantal opgeboekte items en de af te boeken materialen.