Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:08:43 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Productie -order in behandeling  (Read 5474 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: March 14, 2014, 10:04:27 am »

We doen dagelijks bij 5-2-1-1 en dan sht-F6 de juiste hoeveelheid genereren.
Dit werkt op zich prima, alleen als er al op die productie-order is geleverd. Dan kan dat niet meer.
Ik heb als bijlage de melding bijgevoegd en het verloop van die productie-order ( de levering)
Is dit aan te passen, dat je ondanks dat er al op geleverd is, toch achteraf de juiste hoeveelheden kunt genereren?
Nu moet ik een aanvullende productie-order maken van het verschil in aantallen.

* productie-order in behandeling.pdf (7.09 KB - downloaded 79 times.)
* productie-order in behandeling2.pdf (1.94 KB - downloaded 83 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 14, 2014, 10:30:20 am »

Dit werkt op zich prima, alleen als er al op die productie-order is geleverd. Dan kan dat niet meer.

Leveren heeft er op zich niets mee te maken; het gaat erom dat de P.O. in behandeling genomen is (een andere status dan toegevoegd of geprint), dus bijv. omdat er al grondstoffen zijn afgeboekt.

De huidige blokkade heeft er in ieder geval mee te maken met een complexiteit aan extra situaties die ondervangen moeten worden als er al is af- danwel opgeboekt. 

* Op de P.O. zouden grondstoffen kunnen zijn afgeboekt, die in de nieuwe situatie niet meer in het Recept staan (grondstof vervangen door een alternatief).

* Herberekening leidt tot een nieuwe hoeveelheid af te boeken materiaal, waar op de huidige P.O. al meer grondstof van e.d. materiaal kan zijn afgeboekt.

* Herberekening kan geloof ik ook o.b.v. een ander Recept;
zie voor je dat je verf gaat maken, waarbij, als de batch dermate groot wordt, je e.e.a. niet meer op basis van pasta's gaat produceren, maar in een kuip gaat mengen. In zo'n geval triggert het nieuwe recept kompleet andere artikelnummers.

* P.O. kan op allerlei vlakken gewijzigd zijn (bijstellingen) die dan verloren gaan.

* Toegekende serienummers zouden ongedaan moeten worden gemaakt.

Kun je eens uitleggen hoe jullie deze funktionaliteit gebruiken, en waarom dit gebruikt wordt als de P.O. al in behandeling is genomen ? Misschien dat we dan kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn. Desnoods door eerst alle afgeboekte materialen in een zijstap te bewaren, dan de P.O. her te berekenen, en dan opnieuw die grondstoffen op die P.O. af te boeken. Houdt er wel rekening mee dat we hier al snel een dag werk aan hebben.

Nb: Wat dat 'herberekenen' nu doet, is simpelweg de P.O. verwijderen, en onder hetzelfde nummer een nieuwe genereren, in verhouding tot de nieuwe ordergrootte.

Maar... ik kan me voorstellen dat er ook standaard andere oplossingen te vinden zijn, in bijv. Gedeeltelijk Gereedmelden, waarbij er een vaste verhouding zit tussen het aantal opgeboekte items en de af te boeken materialen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: March 17, 2014, 09:07:27 am »

Wat wij doen is het volgende: Wij zetten een productie-order in het systeem obv geschatte hoeveelheden.
Achteraf, als de stenen uit de droogkamer komen, zetten wij de juiste hoeveelheden in het systeem dmv het genereren (herberekenen).
Dit werkt op zich prima.
Echter in dit voorbeeld was er al vanuit deze produktie-order geleverd richting de klant. Hierdoor kunnen we niet herberekenen. Volgens mij wordt nu de kostprijs van deze levering ook nul omdat er ten tijde vd levering nog geen grondstoffen en machine-uren waren geboekt.  Zie hiervoor het bijgevoegde bestand met voorraadmutaties.
De waarde hiervan is nul.

* productie-order in behandeling3.pdf (8.19 KB - downloaded 75 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 17, 2014, 12:19:47 pm »

Zojuist tel. besproken.

We gaan déze situatie (er mag wél opgeboekt zijn met chargesoort 'prijs niet bekend') ondervangen, opdat herberekenen dan nog is toegestaan. In de besproken situatie zijn er nog géén materialen afgeboekt, en dat maakt het een stuk eenvoudiger.
Zodra er wél materialen zijn afgeboekt, zal het herberekenen alsnog niet zijn toegestaan.
Herberekenen zal nooit mogen naar een kleinere hoeveelheid dan reeds opgeboekt.

Kosten: 4 tot maximaal 8 uur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 19, 2014, 10:21:39 am »

Klaar.

Aanpassingen staan inmiddels op jullie systeem.
Even opnieuw Profit opstarten, en TBC reorganiseren.

Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25895.0

(Nb: 't is uiteindelijk 5 uur geworden).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #5 on: March 25, 2014, 09:42:37 am »

Krijg nu de melding die ik heb bijgevoegd en kan alnog niet verder.
Ik heb deze melding nog niet eerder gezien.

* productie-order in behandeling4.docx (20.87 KB - downloaded 87 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 25, 2014, 09:48:43 am »

Ha mooi. Je werkt hier dus ook met Bijprodukten.
In dat geval zal ik nog even verder moeten sleutelen.
Maar... ik heb nog 3 van de 8 uur  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: March 25, 2014, 10:00:57 am »

Maar... ik heb nog 3 van de 8 uur  smile

Trouwens ook leuk... maar 't is de vraag of ik het met die 3 uur ga redden.

De 4-8 uur is afgegeven voor de situatie zoals we die telefonisch hebben besproken: jij voegde een PO toe voor 10000 stenen, meldde daarop alvast 500 stenen gereed, en wilde daarna de PO kunnen herberekenen naar 8000 stenen. Dát is gemaakt.

Nu blijkt dat je ook wilt herberekenen nadat je Bijprodukten hebt opgeboekt.

Zie ook:
Voor de goede orde: zodra er een deel van de grondstoffen-/bewerkingen zijn afgeboekt, danwel er Bijprodukten zijn opgeboekt (worden ook getriggerd door de Receptuur) zal Hergenereren alsnog geblokkeerd worden.

Bijprodukten maken e.e.a. in zoverre complexer, dat deze door je Recept getriggerd wordt.
Herberekenen triggert dus een andere hoeveelheid bijprodukten.

Verder, bij alleen opboeken (zónder dat er grondstoffen waren afgeboekt) waren er nog geen kostprijscomponenten bekend waardoor er dáár niets aan gedaan hoefde te worden. Je Bijprodukten werken met een terugwinwaarde op de kostprijs van de afgeboekte materialen, en dus moeten we nu ook anticiperen op aanpassingen op de kostprijs.  Sad

« Last Edit: March 25, 2014, 10:19:57 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: March 25, 2014, 10:09:44 am »

Herberekenen mét opgeboekte Bijprodukten vereist wat mij betreft wel dat er

* niet mag worden herberekend o.b.v. een ander Recept (omdat dat andere Recept dat Bijprodukt niet behoeft te bevatten)

* het reeds opgeboekte Bijprodukt moet bij het Herberekenen nog (netjes) in het Recept staan (Bijprodukt mag dus niet uit het recept verwijderd worden)

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: March 25, 2014, 03:44:29 pm »

Aangepast. Probeer het nog maar eens (wel eerst even Profit opnieuw opstarten).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #10 on: March 25, 2014, 04:26:00 pm »

Toppie. Gaat nu wel goed.
Dank je.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 19 queries.