Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:48:35 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe registreer je het "verhandelen" en overzicht van futures in Profit?  (Read 2063 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: February 04, 2014, 01:36:33 pm »

Ik beleg 's ochtends m'n boterham, maar beleggen bij de Beurs of termijnmarkten is geen dagelijkse kost voor mij. Mijn collega's weten hier wel veel van, en bovendien heb ik  o.a. via http://nl.wikipedia.org/wiki/Future ook nog wat kennis op kunnen doen. Echter, mijn collega's weten evenmin als ik, nog niet hoe dit correct geadministreerd en gevolgd kan worden in Profit.

Future's / commodity's worden bijvoorbeeld ingezet voor de handel in Aardappelen, brandstoffen etc. Commodity's zijn voor bepaalde bedrijven "nodig" voor de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld de kerosine voor een luchtvaartmaatschappij, zij kunnen zich hiermee indekken tegen het risico van prijsstijgingen. Zij hedgen hun risico.

Wij gaan deze Futures / Commodities gebruiken voor Graan. (Milling Wheat)

Even wat code's voor onderstaande toelichting:
code   omschrijving, alle prijzen per ton:
C   Aankoopprijs Graan bij Graanleverancier
G   Grondstofkostprijs
K   Kwaliteitspremie
X   Aankoopprijs Future
Y   Verkoopprijs Future
Z   Resultaat Future


KKM, dat is dus ons bedrijf. De kwaliteitspremie is nodig, omdat de Commodity gebaseerd is op kwaliteitsniveau "0", maar de feitelijke grondstof die uiteindelijk gekocht wordt, kan een ander kwaliteitsniveau hebben. Ik laat deze eerst even achterwege, maar die komt later nog wel. (nadat onderstaand verhaal duidelijk is)

  • KKM koopt een Future bij een Clearingsbank voor bedrag X per tn, met kwaliteitsniveau “0”
  • Op een bepaald moment verkoopt KKM (een deel van) deze future, stel even 1000 tn,  voor bedrag Y per ton aan diezelfde Clearingsbank . (Y-X) vormt resultaat Z . Tot zover een financiële transactie.
  • “Hiervoor” koopt KKM op datzelfde moment een partij graan, stel even 1100 tn, in bij de Graanleverancier voor bedrag  C per ton, met kwaliteitsniveau “1”.  1100 ton is ongelijk aan 1000 ton, omdat we gebonden zijn aan afname van volle schepen. 1000 ton is gebonden aan de future, de overige 100 ton is dat niet. De graanleverancier ziet ook de inzet van de future niet terug
  • Er wordt dus een contract afgesloten met Graanleverancier, die ter stond wordt afgeroepen. De factuur van Graanleverancier moet voor wat betreft Bedrag C opgesplitst worden:
  • Het verschil tussen tussen de Verkoopprijs van de Future (Y) en aankoopprijs van het feitelijke graan (C) , is de kwaliteitspremie K
  • de eerste 1000 ton graan heeft als gevolg van de future, de volgende grondstofkostprijs: C - Z   = G
  • voor de laatste 100 ton graan, geldt C = G
  • Hoe ik K hier nog in moet verrekenen, heb ik nog niet helder, ik hoop op dit punt snel terug te kunnen komen.
 

Wie heeft ervaring met het administratief correct verwerken van future's in Profit? Hoe administreer je dit, zodat je hier controle over houdt? Hoe doe je dit in Profit?
Ik wil namelijk kunnen zien wat het rendement van een commodity is, en voor welk feitelijk inkoopcontract deze is ingezet. Voel je vrij om in dit verhaal te corrigeren, als ik hier onjuistheden in heb opgenomen.


Een future heeft uiteraard een looptijd, daarom heb ik vooralsnog voor het kopen van een future een inkoopcontract in gedachten, bij leverancier Clearingsbank. Zo heb je een duidelijk beeld van de aangekochte future's. Wanneer tzt (een deel van) de future wordt verkocht, ik een Verkoopcontract in gedachten, voor debiteur Clearingsbank. Eerst ontvang je dan op basis van het inkoopcontract 1000 ton, en die lever je daarna direct op het zo pas gemaakte verkoopcontract. Ben benieuwd in hoeverre deze gedachtegang klopt.

Dan  komt het feitelijke koppelen met de inkoop van het fysieke graan bij Graanleverancier aan bod. Wat mij betreft via een inkoopcontract bij graanleverancier. Hoe zorg je hier dat je kunt herleiden welke futures hierbij gebruikt zijn? Ik heb geprobeerd iets te doen met een DKK "Future_Resultaat", maar krijg hier vooralsnog geen grip op.

De inkoopprijs bij de leverancier, is niet de prijs is die het product ons uiteindelijk kost. Je wilt op 1 of andere manier duidelijk maken, dat het Future resultaat van invloed is op Grondstofkostprijs. Je moet dit weten om een zuivere grondstofkostprijs te bepalen.

Alvast veel dank voor het meedenken en uw suggesties.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 04, 2014, 01:43:03 pm »

Als we dit mogen samenvatten onder "termijnhandel" dan kan Profit daar tot op zekere hoogte wel iets mee. Alleen, het gaat even te ver om dat hier uit te leggen. En anders een keer als we er tijd voor hebben ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: February 11, 2014, 09:32:19 am »

Als we dit mogen samenvatten onder "termijnhandel" dan kan Profit daar tot op zekere hoogte wel iets mee.


Wat kan ik nu van e.e.a. verwachten? Is dat wel of niet voldoende hoogte? Zijn er nou werkelijk geen Profit klanten die met iets dergelijks in Profit reeds werken? Mogelijk registreren ze dit in een apart pakketje, dat zou prima kunnen. Dan vraag ik me af: is dat Excel, of wordt hiervoor een andere toepassing gebruikt, waarmee je grip houdt op de hele handel?

We willen namelijk binnenkort de administratie van e.e.a. beter inzichtelijk krijgen. Bij voorkeur nog in het 1e kwartaal van 2014.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.051 seconds with 21 queries.