De helptekst van die rubriek bij de Debiteur staat de situatie 'failissement' beschreven. Dat zou impliceren dat je 'niets' meer zult willen uitleveren. Ook wijzigen (meer- en zelfs minder) zou niet aan de orde zijn. Verwijderen is het enige wat mag. En, misschien zelfs wel moét.
Mogelijk is het bedacht als procedure die daar dan bij hoort.
Zie bijv. ook het op niet aktief stellen van een artikel, waarvan we ook zeggen 'dan moet je er ook maar meteen voor zorgen dat je het bestelniveau e.d. weghaalt, anders kreëer je alsnog een behoefte aan een produkt welke niet meer geleverd kan worden'.
Met dat we ook een gelijknamige rubriek hebben bij de Verkooporder, geldt ook dat ik me kan afvragen of de instelling bij de Debiteur een default is voor de verkooporder, of daar los van staat. Lees: als iemand op punt staan failliet te gaan, kunnen we hem op geblokkeerd zetten, maar stel dat hij een bepaalde bestelling vooruit betaald, kunnen we die levering (order) alsnog weer van geblokkeerd af halen. Ook dan is trouwens de vraag inhoeverre je wijzigingen op een lopende order toestaat danwel toe moet staan.
't Is allemaal niet eenvoudig
Merk bijv. op dat in sommige hoeken we 'bijbestellingen op een lopende order' niet eens toestaan, omdat de bestelling op een oude order zou impliceren dat deze bestelling 'ouder' is dan een nieuwe bestelling, dus eerder uitgeleverd mag worden, en vervolgens voorraad wegkaapt van een order waarop we al toezeggingen hebben gedaan.
Ik zal eens uitzoeken hoe e.e.a. zich verhoudt tot de geblokkeerd indikator van de verkooporder.