Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 05:46:35 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: wijzigen verkooporder bij klant die geblokkeerd staat voor levering  (Read 3065 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« on: September 26, 2013, 11:51:31 am »

Als ik een klant blokkeer voor levering kan er geen verkooporder aangemaakt worden. Werkt allemaal prima.
Maar als er al een verkooporder in het systeem staat en nadien wordt de klant geblokkeerd voor levering en vervolgens wordt er nog wat bij de verkooporder opgezet komt er geen melding.
Is het ook mogelijk om dan een melding te krijgen of dat dit (de verkooporder aanpassen) in zijn geheel niet kan?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 30, 2013, 02:01:32 pm »

Pff.. dat hangt er een beetje vanaf hoe dit oorspronkelijk bedoeld is...

Als ik de tekst 'geblokkeerd voor levering' letterlijk neem, wil je alleen 'de levering' tegengaan, en niet de registratie van de order.

Nu is iemand (desnoods automatisch) geblokkeerd voor levering, dan kan ook 'de reden' daarvoor van belang zijn voor hoe e.e.a. verder af te handelen. Is de klant failliet, dan zul je niet willen leveren, immers, je krijgt je centen toch niet. Je zult ook geen nieuwe bestelling mee aan willen nemen.

Maar... is bijv. een Kredietlimiet overschreden, dan moet je toch minimaal weg een order kunnen wijzigen. Duur artikel eraf, goedkopere variant (of helemaal niets) erbij.

Ik zal eens kijken of er ergens iets zinvols in helptekst in deze te vinden is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 30, 2013, 02:20:28 pm »

De helptekst van die rubriek bij de Debiteur staat de situatie 'failissement' beschreven. Dat zou impliceren dat je 'niets' meer zult willen uitleveren. Ook wijzigen (meer- en zelfs minder) zou niet aan de orde zijn. Verwijderen is het enige wat mag. En, misschien zelfs wel moét.
Mogelijk is het bedacht als procedure die daar dan bij hoort.

Zie bijv. ook het op niet aktief stellen van een artikel, waarvan we ook zeggen 'dan moet je er ook maar meteen voor zorgen dat je het bestelniveau e.d. weghaalt, anders kreëer je alsnog een behoefte aan een produkt welke niet meer geleverd kan worden'.

Met dat we ook een gelijknamige rubriek hebben bij de Verkooporder, geldt ook dat ik me kan afvragen of de instelling bij de Debiteur een default is voor de verkooporder, of daar los van staat. Lees: als iemand op punt staan failliet te gaan, kunnen we hem op geblokkeerd zetten, maar stel dat hij een bepaalde bestelling vooruit betaald, kunnen we die levering (order) alsnog weer van geblokkeerd af halen. Ook dan is trouwens de vraag inhoeverre je wijzigingen op een lopende order toestaat danwel toe moet staan.

't Is allemaal niet eenvoudig  Sad

Merk bijv. op dat in sommige hoeken we 'bijbestellingen op een lopende order' niet eens toestaan, omdat de bestelling op een oude order zou impliceren dat deze bestelling 'ouder' is dan een nieuwe bestelling, dus eerder uitgeleverd mag worden, en vervolgens voorraad wegkaapt van een order waarop we al toezeggingen hebben gedaan.

Ik zal eens uitzoeken hoe e.e.a. zich verhoudt tot de geblokkeerd indikator van de verkooporder.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 30, 2013, 03:00:01 pm »

Dit zit op honderden plekken in het systeem ingebouwd. Maar, in overweging nemend dat:

* Toevoegen Verkooporders niet is toegestaan
* Inlezen EDI orders orders van geblokkeerde debiteuren overslaat
* De helptekst beschrijft dat het bedoeld is voor een situatie dat de Debiteur failliet is
* Het op geblokkeerd J/N zetten uit een handmatige aktief volgt, en niet gebeurd o.b.v. een aktie zoals overschreden raken van een Kredietlimiet

denk ik dat we ervanuit mogen gaan dat:

a. Toevoegen-/Wijzigen niet is toegestaan
b. Verwijderen zelfs verplicht is, mits mogelijk.

Voor a. zal ik een kontrole opnemen, voor b. geldt wat mij betreft dat voor de persoon die de Debiteur blokkeert, een werkinstruktie geldt dat hij-/zij moet gaan uitzoeken of er nog lopende orders zijn, en zo ja, deze eruit haalt ! (in welk geval je trouwens sowieso geen wijzigprobleem zou hebben, immers, er behoort geen regel te zijn).

Op zich zitten er in diverse leverfunkties nog wel kontroles-/blokkades die ervoor zorgen dat de order niet moet worden uitgeleverd, maar toch. Realiseer je dat als je een order in het systeem laat staan, de regel wel degelijk mee telt voor bijv. de behoefterun of een verwacht voorraad verloop, en iemand zou kunnen gaan besluiten dat dit produkt (mogelijk bijzondere produkt) geproduceerd-/ingekocht moet gaan worden (lees: je kosten gaat maken) terwijl al bekend is dat je het produkt niet zult gaan uitleveren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 30, 2013, 03:11:11 pm »

Kontrole is ingebouwd; komt met de eerst volgende upgrade mee.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #5 on: September 30, 2013, 03:13:17 pm »

Geweldig. Dank je wel.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 30, 2013, 03:23:07 pm »

Terzijde zou ik nog even de vraag hebben "wat doen die veldjes geblokkeerd vanaf datum t/m datum?"

We blokkeren iemand, of we blokkeren hem niet. Hij is failliet, of hij is dat niet.

Ik bedoel, als de man geblokkeerd is vanaf 1 oktober dan zouden we vanaf 1 oktober geen order mogen toevoegen, maar wel een lopende order van september mogen uitbreiden? Klinkt ook onzin.

Voor zover ik kan achterhalen is dit in 1996 ontwikkeld voor een klant die ooit met 'budgetpunten' werkte. Zie voor je dat medewerkers van een klant van je, rechtstreeks produkten bij jullie mogen afnemen, maar zij niet 'over geld gaan'. Ze krijgen 'budgetpunten', en ieder produkt wat ze bestellen kost ze een x aantal budgetpunten. Geen punten meer = geen bestelling meer kunnen plaatsen.

Op dat moment bestond het veldje 'geblokkeerd voor levering J/N' al, en is dit uitgebreid met een van t/m datum. Het lijkt erop puur als 'misbruik' omdat we geen kredietlimiet berekening in budgetpunten bestond, en er op e.o.a. manier moest kunnen worden aangegeven dat een medewerker dit jaar niets meer mocht bestellen, maar vanaf 1 januari nieuwe punten toegekend zou krijgen, en daarmee tot 31 december geblokkeerd werd.

Twee rubrieken die m.i. dus gewoon niet gebruikt zouden horen te worden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 692


View Profile
« Reply #7 on: September 30, 2013, 03:39:11 pm »

Wij gebruiken deze velden in elk geval niet.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.042 seconds with 20 queries.