Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:39:57 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Correctie verkooporders op facturen  (Read 2051 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: August 27, 2013, 10:41:18 am »

Bij ons worden geregeld regels op een verkooporder in zijn geheel tegengeboekt.  Dit gebeurd bijv. als blijkt dat er achteraf minder op voorraad staat dan in het systeem.
Bij verkooporders met status O  kan de regel verwijderd worden, maar bij status L niet meer.
Ze boeken dan dezelfde regel in zijn geheel tegen. Mijn inziens niets mee, maar op de factuur richting de klant komt dan het aantal 0 met bedrag te staan. Dit is richting de klant niet echt fraai.
Kan dit anders?

Als voorbeeld en bijlage bijgevoegd een deel van onze verkooporder 20130814012 (de rest niet ivm prijzen ed) en daar hoort fact 204571 bij.
Het deel van deze factuur ook bijgevoegd.

* verkooporders.pdf (4.01 KB - downloaded 79 times.)
* verkooporders factuur.pdf (2.66 KB - downloaded 92 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 27, 2013, 11:35:29 am »

Bij ons worden geregeld regels op een verkooporder in zijn geheel tegengeboekt.  Dit gebeurd bijv. als blijkt dat er achteraf minder op voorraad staat dan in het systeem.

Misschien moet je eerst even uitleggen hoe jullie werken...

Normaal gesproken is de procedure:

1. Je voegt een Verkooporder toe
2. Je stuurt de Verkooporder naar de Raaplijst
3. Je gaat de Raaplijst printen
4. Iemand gaat de Raaplijst uitlopen.
5. Terugmelding van hetgeen geraapt is + eventueel printen Pakbon
en de zending kan de deur uit.

Als je in het systeem meer voorraad hebt staan dan in werkelijkheid, kun je uiteraard een regel naar de Raaplijst toe sturen.
Maar... als de voorraad er in praktijk niet is, kan de regel niet geraapt worden. Dát moet gemeldt worden (dat de regel niet geraapt is) en daarna hoef je niets meer te korrigeren. Iets faktureren wat je niet geleverd hebt zal nimmer gebeuren.

Je verhaal klinkt alsof jullie klakkeloos alles rapen & goedkeuren wat er volgens de voorraad in het systeem geleverd kan worden, je de goederen gaat rapen op basis van de Pakbon, om vervolgens de levering te moeten gaan terugboeken als blijkt dat hetgeen je had moeten rapen er niet ligt. Nu bestaat er op zich funktionaliteit om een levering terug te boeken, de goederen op voorraad te zetten, een creditorder te maken, een nieuwe debetorder om de boel opnieuw te leveren, maar, Pakbon en Vrachtbrief zouden in die situatie wel al verkeerd zijn.

Klopt dat ? En zo ja, waarom werk je niet zoals bedoeld ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: August 28, 2013, 10:29:21 am »

Het verhaal klopt wel zo'n beetje. Weliswaar doen we niets klakkeloos, maar we slaan uit efficiency het traject "Raaplijst" over.
Nu is dit wel vaker een punt van discussie geweest tussen Heart Profit en vdBosch.
Naar mijn idee moeten we deze discussie niet weer oplaaien.  Mijn idee betreft alleen dat puntje op de verkoopfacturen.
Als ik daar perse raaplijsten voor moet gebruiken houdt het wat mij betreft bij deze topic op. Ik kan daar toch niet  insturen en moet ik ook niet willen.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.021 seconds with 19 queries.