Bij ons worden geregeld regels op een verkooporder in zijn geheel tegengeboekt. Dit gebeurd bijv. als blijkt dat er achteraf minder op voorraad staat dan in het systeem.
Misschien moet je eerst even uitleggen hoe jullie werken...
Normaal gesproken is de procedure:
1. Je voegt een Verkooporder toe
2. Je stuurt de Verkooporder naar de Raaplijst
3. Je gaat de Raaplijst printen
4. Iemand gaat de Raaplijst uitlopen.
5. Terugmelding van hetgeen geraapt is + eventueel printen Pakbon
en de zending kan de deur uit.
Als je in het systeem meer voorraad hebt staan dan in werkelijkheid, kun je uiteraard een regel naar de Raaplijst toe sturen.
Maar... als de voorraad er in praktijk niet is, kan de regel niet geraapt worden. Dát moet gemeldt worden (dat de regel niet geraapt is) en daarna hoef je niets meer te korrigeren. Iets faktureren wat je niet geleverd hebt zal nimmer gebeuren.
Je verhaal klinkt alsof jullie klakkeloos alles rapen & goedkeuren wat er volgens de voorraad in het systeem geleverd kan worden, je de goederen gaat rapen op basis van de Pakbon, om vervolgens de levering te moeten gaan terugboeken als blijkt dat hetgeen je had moeten rapen er niet ligt. Nu bestaat er op zich funktionaliteit om een levering terug te boeken, de goederen op voorraad te zetten, een creditorder te maken, een nieuwe debetorder om de boel opnieuw te leveren, maar, Pakbon en Vrachtbrief zouden in die situatie wel al verkeerd zijn.
Klopt dat ? En zo ja, waarom werk je niet zoals bedoeld ?