Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:30:49 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
Author Topic: Taaltekstregel van artikelgroep - tekst printen op offerte/kontrakt/..  (Read 15851 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #15 on: July 19, 2013, 08:01:24 am »

Op zich zal dat wel kunnen, maar de vraag is waar. Ik zou bijna denken een nieuwe optie in het Artikelmenu en die dan iets heet als "Resulterende Teksten". Maar ja, wel een beetje dom dat optie C eigenlijk alles al heeft voorgekookt en dat de omschrijving "Verlengde Tekst" bets mag voldoen. Alleen het is toch iets anders (andere entiteit) en straks snapt niemand er meer iets van.

Zullen we deze even bewaren totdat e.e.a. gemaakt is ? Het kan in elk geval zeker dus daar gaat het niet om.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #16 on: July 19, 2013, 09:33:31 am »

We wachten hier even mee, lijkt me goed.
Wel mooi om alvast te weten dat het kan.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #17 on: August 01, 2013, 01:58:35 pm »

De "Taaltekstregels van een Artikelgroep" zijn destijds ontwikkeld t.b.v. een Keuringsrapport (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21865.msg33356#msg33356). Dat topic beschrijft dat deze teksten onder een relator "KRT" (Keuringsrapport) moeten worden opgenomen, en voor het geval er later alsnog iets dergelijks gewenst is.

Hebben we nu te maken met dat 'iets dergelijks'?

Is het de bedoeling dat ik de Taaltekstregels ga afdrukken die aan relator 'Keuringsrapport' hangen, of moet voor deze toepassing toch maar een nieuwe relatorwaarde worden opgenomen? Ik denk dat laatste. Op zich kan nl. voor de Variabele Layouts de @LanguageTextItemGroup er met zijn selektiewaarde 125 er wel voor zorgen dat een tekst al dan niet wordt afgedrukt, maar, ben ik bang dat andersom, iedere tekst ineens op een Keuringsrapport terecht zal gaan komen.

Opname van de relator zal i.i.g. impliceren dat er bij de aanroep van Raadlegen Taalteksten Artikelgroep ergens een menutje tussen moet (welke Taalteksten wil je zien, die van het Keuringsrapport, of 'de andere'). En, zo er een tweede bij komt, hoe noemen we die ? 'Variabele Layouts' klinkt logisch, maar ook weer verwarrend bij de gratie dat je een Keuringsrapport ook wel via een variabele layout kunt printen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #18 on: August 01, 2013, 02:01:14 pm »

En, zo er een tweede bij komt, hoe noemen we die ?

Taaltekstregels Artikelgroep (Standaard) <> Taaltekstregels Artikelgroep (Keuringsrapport) ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #19 on: August 02, 2013, 12:26:55 pm »

Deze aanpassing is gereed. smile

In je Variabele Layout(s) zul je e.e.a. moeten opnemen als %HH:@LanguageItemTextGroup(125):70% %HH:@LanguageTextItemGroup(125):70%
%HH: gewoon, omdat het binnen het algoritme van herhalende regels valt.
De :nn% achteraan is ook verplicht binnen de standaard werkwijze van herhalende regels. Zou je deze niet opnemen, dan wordt de tag niet verwerkt. Tsja... en omdat het weinig zin heeft om tekstregels van 70 chars te definiëren om er vervolgens maar 40 posities van weer te geven, zul je altijd met :70% moeten sluiten.

Dat waar het om gaat, de @LanguageItemTextGroup() @LanguageTextItemGroup() met als parameter bijv. 125.

Per positie wordt gekeken of het character (1, 2 en 5) voorkomt als Taaltext selektie waarde bij de Artikelgroep.
Als er geen parameter wordt weergegeven, zal er ook geen tekst worden afgedrukt.
Als bij geen een Artikelgroep een selektie wordt ingevuld, wordt er ook geen tekst afgedrukt.
Wil je dat altijd alle Taalteksten worden afgedrukt, dan kun je dat (kwa inrichting) realiseren door * in te vullen als parameterwaarde (@LanguageItemTextGroup(*) @LanguageTextItemGroup(*)), en bij ieder af te drukken Artikelgroep een * in te vullen bij de Taaltekst selektie.

Verder, er moet verplicht een TaalTekst (voor een Taalkode) worden ingevuld bij de Artikelgroep.
Het is dus niet zo dat we bijv. i.g.v. een Taalkode "Nederlands", en géén Taaltekst gedefinieerd, ineens naar de Artikelgroep omschrijving gaan kijken of i.d. Ofwel, verplicht via Shift-F9 de 6 Taaltekstregels invullen.

Inzake de 'KRT' relator is vooralsnog niets aangepast. Wil iemand de Taaltekstregels op het Keuringsrapport afdrukken, dan worden er aldaar 6 Layoutvariabelen beschikbaar gesteld, die eerst op de Layout moeten worden opgenomen wil het op het Keuringsrapport komen. Andersom geldt dat op de @LanguageItemTextGroup layouts de tekst alleen wordt afgedrukt indien én die formule is opgenomen én er als parameter werd aangegeven welke artikelgroep-selekties er afgedrukt moeten worden. Beide dus dermate expliciet, dat het niet zo is dat de definitie van de een automatisch ervoor zorgt dat een ander document niet meer werkt.

Verder geldt dat de @LanguageTextItemGroup() call in alle Variabele Layouts kan worden gebruikt waarbij in Herhalende Regels een Artikelnummer wordt gebruikt. Hieronder vallen bijv. wel je Kontrakten, Offertes, Verkooporder, Opdrachtbevestiging en Faktuur, maar bijv. niet een Etiket (immers, die kent geen herhalende regels). Ook een Keuringsrapport volgens een Variabele Layout valt er niet onder, want de 'herhaling' die daar optreedt betreft niet een herhaling van de artikelen, maar van de gekeurde waarden.

Voor deze aanpassing heb je een Upgrade nodig.
« Last Edit: August 21, 2013, 01:49:29 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #20 on: August 13, 2013, 01:55:32 pm »

Hartelijk dank, ik zal binnenkort een upgrade aanvragen en eea testen.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #21 on: August 21, 2013, 11:46:40 am »

Helaas krijg ik de tekst nog niet zichtbaar op de offerte.
Misschien staat er iets verkeerd of vergeet ik ergens iets?

Ik heb het volgende gedaan (in de Test-omgeving):
Artikelgroep Z01 toegevoegd en bij 'Taaltekst selectie' waarde '1' ingevuld (afbeelding 1)
Via SHIFT-F9 een taaltekstregel toegevoegd met taalkode NED (afbeelding 2)
Bij artikel SIN8GRIJK de artikelgroep Z01 toegevoegd (afbeelding 3)

Vervolgens de offerte-layout aangepast:
Regel toegevoegd met verwijzing %HH:@LanguageItemTextGroup(1):70% (afbeelding 4)

Nu offerte waar artikel SIN8GRIJK in voorkomt printen via 3-7-6-1, offerte 20130814003 (afbeelding 5)
SIN8GRIJK staat in de 1e offerteregel

Bij voorbaat dank voor de hulp.

/edit: als test heb ik nog even de offerteregel-tekst "(46 st/m2)" weggehaald, om te kijken of deze op 1 of andere manier in de weg zit. Blijkt niet zo te zijn.


* artikelgroep Z01.png (9.63 KB, 481x513 - viewed 433 times.)

* taaltekstregel Z01.png (4.49 KB, 341x244 - viewed 340 times.)

* artikelgroep Z01 bij artikel.png (5.52 KB, 378x224 - viewed 301 times.)

* offertelayout aanpassen.png (24.74 KB, 832x462 - viewed 381 times.)

* offerte 20130814003.png (28.22 KB, 660x245 - viewed 336 times.)
« Last Edit: August 21, 2013, 01:24:29 pm by pascal » Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #22 on: August 21, 2013, 01:44:32 pm »

Ik zie zo snel geen andere mogelijkheid die "simpel" blijft dan het maken van een funktie (volgens mij nieuw voor de Variabele Layouts) waarvan de aanroep eruit ziet als @LanguageTextItemGroups...

Dat waar het om gaat, de @LanguageItemTextGroup() met als parameter bijv. 125.

Dáár gaat hij fout. Ik heb de naamgeving in mijn topic omgedraaid, en dus heb jij dat zo overgenomen.

Het gaat natuurlijk om de tekst van een Artikelgroep (ItemGroup). TextGroup is dus niet juist.

Het is i.i.d. ontwikkeld als: @LanguageTextItemGroup(xx)  (Group zonder 's').

Excuus voor de verwarring.

Ik heb je Layout aangepast, en zoals je zult zien, staat de tekst er nu wel op  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #23 on: August 21, 2013, 01:45:44 pm »

Trouwens, een pluim voor de duidelijke wijze waarop je e.e.a. beschreven hebt.  Good job !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #24 on: August 21, 2013, 02:50:54 pm »

Ik zie het, werkt perfect!
Dank.

Trouwens, een pluim voor de duidelijke wijze waarop je e.e.a. beschreven hebt.  Good job !
Is puur eigenbelang hoor, hoe duidelijker hoe beter ik het later zelf nog snap en hoe minder ik later nog extra hoeft toe te lichten Wink
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #25 on: August 26, 2013, 03:51:23 pm »

Bij deze de complimenten voor deze funktie.
Het werkt zeer goed, ik had het zelf niet beter kunnen bedenken!
Mag ook weleens gezegd worden, toch? Good job !

Ik heb wel 1 aanvullende vraag: is het mogelijk een herhalende variabele (HH:) uit de variabele layout vet te printen?
De pcl-aanstuurkode hiervoor werkt nl. wel op een tekst in de header, maar niet op een herhalende variabele.
Mocht het niet zomaar kunnen, is dit aan te passen?

Bij voorbaat dank.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #26 on: June 13, 2014, 10:56:30 am »

We gebruiken deze funktionaliteit inmiddels als een tijdje naar volle tevredenheid, maar willen toch graag alle teksten van een artikel kunnen raadplegen.
Dit is al eens benoemd in dit topic, maar nog niet uitgewerkt (zie schermafdruk).
Maar toch wel erg handig; 2e schermadruk toont een voorbeeld.

Bij deze dus de vraag wat dit stukje funktionaliteit zou moeten kosten.


* teksten extra optie.png (20.43 KB, 1024x437 - viewed 342 times.)

* voorbeeld.png (70.93 KB, 469x727 - viewed 310 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #27 on: June 13, 2014, 01:54:02 pm »

Nou, ik heb eerst alles weer moeten doorlezen; lachen wel.

Ik denk dat het voor ons het gemakkelijkst is om er een normale Raadpleegfunktie van te maken (i.t.t. een soort Weergeefscherm); dit geeft meteen het voordeel dat er dan funktietoetsen zullen kunnen zijn om voor een bepaalde regel "iets" te doen (printvolgorde veranderen wellicht ?). Maar we zien vanzelf wel wat er "logisch" is.

Hoe we het beestje noemen (mijn "entiteit" verhaal) zien we wel, net zoals waar we de funktie verstoppen vanzelf wel zal worden bepaald.

Maar 11 uur dus.
OK ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #28 on: June 13, 2014, 01:55:50 pm »

Trouwens, moet je zoiets nu niet kunnen opvragen voor een "parameter" (de 125) ?
Ik kom hier pas achteraf op en ik vermoed dat je dit intussen zelf beter kan beoordelen dan ik (anders moet ik alles nogmaals doorlezen en dan moet ik het nog gaan begrijpen ook ! swoon)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #29 on: June 24, 2014, 10:56:41 am »

Trouwens, moet je zoiets nu niet kunnen opvragen voor een "parameter" (de 125) ?

Per layout (kontrakt, verkooporder, etc) hebben we aangegeven wat we willen zien.
Op de offerte hebben we onder de verlengde teksten de variabele:
%HH:@LanguageTextItemGroup(9):70%                                                                                                                     

Bij artikelgroep Z01 (Geluidsreducerende stenen)
vul je een Taaltekst Sorteerkode in > 7940 in dit geval
Code:
Door het invullen van deze Rubriek wordt de volgorde van de af te     
drukken Artikelgroep Taalteksten op de diverse Variabele Layout's     
bepaald. Het niet invullen van deze Rubriek betekend dat de           
Artikelgroep Taalteksten achteraan worden toegevoegd.                 
Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25286.0;all 

en een Taaltekst Selektie > 987654
Code:
Middels deze Rubriek kan worden aangegeven welke Artikelgroep         
Taalteksten op de diverse Variabele Layout's afgedrukt moeten worden.
Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25286.0;all 

(keurig uit de helptekst Wink )

Maar het gaat ons er vooral om dat we zien welke teksten er allemaal aanhangen en of deze teksten kloppen.
Wel is het idd handig te zien uit welke groep de tekst komt en evt de Taalltekst Sorteerkode of Taaltekst Selektie te zien, zodat je weet waar de tekst terechtkomt.

Lijkt ons handig om deze onder Menu Artikelen, optie C (Verlengde Teksten) te stoppen?
bv submenu 'Verlengde Teksten' en een submenu 'Resulterende Teksten' oid?

Max. 11 uur is akkoord.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.04 seconds with 20 queries.