Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 02:02:02 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Tekstregels afhankelijk van artikel of art/keuringsvoorschrift op Keuringsrap  (Read 3655 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 20, 2009, 02:06:32 pm »

Vraag: Wat moet er gebeuren om op een keuringsrapport (variabele layout) in de Herhalende variabelen een flinke lap tekst (ca 300 a 400 tekens) op te nemen, bij voorkeur per taalkode in te stellen? zie voorbeeld keuringsrapport over wat ik ongeveer wens te zien.

Toelichting:
Op de keuringsrapporten worden nu de diverse keuringswaarden (al dan niet "commerciele waarden") prima bepaalt.

Nu ontstaat hier de behoefte om voor bepaalde artikelen een aanvullende tekst op het keuringsrapport af te drukken. Deze tekst zal een regeltje of 4/5 in beslag nemen, dus vergelijk het qua omvang maar met de dokumententekst die je bij de Klient-gegevens kwijt kunt. (ter indicatie: zie voorbeeld lodktv)

Bij voorkeur is deze tekst afhankelijk van de Taalkode. (nu engels / nederlands, maar wie weet wordt dat meer).

De keuringsrapporten zijn nu door ons tweetalig gemaakt voor wat betreft de omschrijving van het keuringsvoorschrift, door in 1 omschrijving beide talen te zetten. Die beslaat echter maar een paar tekens, maar om nou zulke lappen tekst ook op dezelfde wijze  twee-talig uit te voeren, daar voel ik wat minder voor.

Bij de variabelen kom ik tegen:
Keuringsrapportregel; T.b.v. positie bepaling afdrukken tekst (opnemen bij Volgn  HH:OMSTXTPOS

alsmede twee variabelen die het lettertype van dat tekstblok in kunnen stellen (begin / eind HH:TXBPQ-\ en HH:TXEPQ-\)

Welke tekst is dat?

Deze tekst moet met behulp van een (serie?) HH-variabele(n) onderaan de keuringsvoorschriften worden afgedrukt.

Ik had zelf bedacht: Ik Definieer bij (een eventueel apart) keuringsvoorschrift een lap tekst, zoals dat via artikelmenu - I keuringsnormen, selecteer keuringsvoorschrift, <f5> en nog eens <f5> in de teksteditor een lap tekst getypt kan worden (helaas niet geplakt?)  .

Voor dit voorbeeld heb ik daar even een apart keuringsvoorschrift voor genomen. Ik geef m een hóóg Keuringsvoorschrift ID mee, zodat die altijd als laatste in de rij van af te drukken keuringsvoorschriften voor komt.

In ieder geval zou die tekst dan terecht moeten komen zoals ik in de bijlage laat zien. Moeilijkheid is wel vermoedelijk: Ik weet dat dit bij ons met een 4/5tal regeltjes per taal op zal houden, maar dit kan in Profit-theorie een hele lange tekst worden met deze functie.

En ook al is het niet het fraaiste: Als we de Engelse + nederlandse teksten in 1 en hetzelfde tekstblok zetten, dan is het ook prima. (m.a.w. dan drukken we altijd het hele tekstblok af, die dan toevallig gevuld is met twee talen)

deze teksten zijn alleen nodig voor het keuringsrapport, en zijn niet nodig op een vrachtbrief, factuur of welke andere variabele layout dan ook.

Het is voldoende (nu) om dit te koppelen aan het artikel, maar ik zou eerder geneigd zijn dit te koppelen aan een Keuringsvoorschrift. Op die manier kun je per keuringsvoorschrift een toelichting verzorgen.

Wat moet er voor voorgestelde gebeuren?

Ooh ja, ik ben http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20376.0 nog niet helemaal vergeten, evenals http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20368.0 .. Daaruit bleek dat R & S zinnen / safetydata lastig was te koppelen voor dit doel.

Maar het gaat dus blijkbaar gewoon weer spelen, alleen nu met een iets andere reden. Dit zijn namelijk teksten die niet op een productspecificatie staan (zoals dat met die microbiologische waarden wel was)





* extra tekst aan een keuringsvoorschrift of artikel.PNG (36.12 KB, 890x673 - viewed 213 times.)

* voorbeeld hoe dit ongeveer op het keuringsrapport zou moeten komen.PNG (15.69 KB, 641x379 - viewed 225 times.)

* lodktv vergelijking.PNG (13.9 KB, 611x321 - viewed 199 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: September 30, 2009, 09:36:11 am »

Bij de variabelen kom ik tegen:
Keuringsrapportregel; T.b.v. positie bepaling afdrukken tekst (opnemen bij Volgn  HH:OMSTXTPOS

alsmede twee variabelen die het lettertype van dat tekstblok in kunnen stellen (begin / eind HH:TXBPQ-\ en HH:TXEPQ-\)

Welke tekst is dat?

Deze tekst moet met behulp van een (serie?) HH-variabele(n) onderaan de keuringsvoorschriften worden afgedrukt.

Naast de vorige post, is er nog een tweede voorstel gedaan:
STEL
Per ARTIKEL / Verschijning Geven we de mogelijkheid een artikelgroep op te geven voor de keuringsrapporttekst.

Bij de artikelgroepen zou dan een nieuwe functie moeten komen:vanuit LOAG  of LOAGRA een optie "LOAGKTRA" KeuringsrapportTeksten Raadplegen komen, en van daaruit ook toevoegen / wijzigen / verwijderen.

Deze tekst moet dan per artikelgroep, per taalkode 6*70 tekens kunnen herbergen.

Zodra van een Artikel (/verschijning)/ charge een keuringsrapport afgedrukt wordt, kijken de (6 nieuwe) variabelen %KR-KRTAGTLKDE1:70% (T/M 6) of er bij de ART/VRS een Artikelgroep is ingevuld voor keuringsrapportteksten. Zo nee, dan niks afdrukken. Zo JA: pak dan van desbetreffende taalkode regel 1 t/m 7 zoals bij die artikelgroep / Taalkode staat aangegeven.

Voordeel: Het betreffen op dit moment drie verschillende lappen tekst. Als 1 van die teksten wijzigt, hoef ik maar bij 1 artikelgroep voor de 2 of drie verschillende talen, die tekst te wijzigen. Daarmee is die gelijk geldig voor al de "30" artikelen die naar deze artikelgroep verwijzen. Stel dat die tekst vastligt op artikel, dan moet ik 30 * 3 taalkodes bij langs...

Nog 1 noot: Let even goed op of dit nou een herhalende (HH:) variabele of een Niet herhalende KR-... variabele moet zijn. Wat mij betreft is het een "niet-herhalende" variabele, dus als KR-...

Hoe mal moet zoiets gaan?
of is er iets vergelijkbaars mogelijk met Tekstsoorten, gevarenomschrijvingen, R&S zinnen of iets dergelijks, want ik zie wel dat je een tekst kunt beginnen, al snap ik niet welke er bedoeld wordt.


* ARTGROEP TBV KEURRINGSRAPPORTTEKST.PNG (23.86 KB, 715x479 - viewed 238 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 30, 2009, 12:36:57 pm »

Quote
Zo JA: pak dan van desbetreffende taalkode regel 1 t/m 7 zoals bij die artikelgroep / Taalkode staat aangegeven.

Ik neem aan dat deze "7" een type fout is.


Die teksten die er al zijn bij de Artikelgroepen moet je even vergeten.

- Aanpassen TV/WY/WG Artikel/Verschijningen m.b.t. Artikelgroep Keuringsrapport Tekst. 1 uur.

- Aanpassen Raadplegen Artikelgroepen m.b.t. indikator Keuringsrapport Tekst Aanwezig + Funktietoets Raadplegen Keuringsrapport Teksttalen. 0,5 uur.

- Raadplegen Keuringsrapport Teksttalen voor Artikelgroep. 11 uur.

- Toevoegen / Wijzigen / Verwijderen Keuringsrapport Teksttaal voor Artikelgroep. 11 uur.
Dit betreft geen ongelimiteerd lange tekst, doch 6 regels van 70 posities.
De sleutel bestaat uit de Bedrijf + Artikelgroep + "KRT" + Taalkode (Taalkode moet bestaan). De "KRT" lijkt nuttig voor het geval er later nog iets dergelijks is gewenst, en in de plaats van "KRT" (Keurings Rapport Tekst) iets anders kan worden gehanteerd.

- Beschikbaarstellen Layoutvariabelen, afhankelijk van de Taalkode Debiteur, 3 uur.
Edit : Omdat deze Layoutvariabelen als eerste (lees : hoogste) in de Voettekst gebruikt zullen worden, moeten dit dus geen HH Variabelen worden, maar moeten de "bovenste" ook leeg zijn indien niet alle 6 regels zijn gebruikt. Dus, als er 4 regels in gebruik zijn, blijven de Variabelen voor Regel-1 en Regel-2 leeg, bevat de Variabele voor de 3e regel de tekst van Regel-1, die voor de 4e regel de tekst van Regel-2 enz.
Sorry voor een ietwat knullig noteren, maar ik denk dat het wel duidelijk is.



Voor totaal 26,5 uur wellicht toch wat je altijd al wilde;
Het lijkt wel een beetje een raar verhaal c.q. zo'n konstruktrie hebben we nog niet eerder aan de orde gehad. Maar het lijkt wel legitiem.



« Last Edit: October 02, 2009, 11:32:39 am by Peter Stordiau » Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: October 02, 2009, 08:32:35 am »

Voor totaal 26,5 uur wellicht toch wat je altijd al wilde;
Het lijkt wel een beetje een raar verhaal c.q. zo'n konstruktrie hebben we nog niet eerder aan de orde gehad. Maar het lijkt wel legitiem.

Dit moet maar wezen. Welliswaar een forse investering voor maar een paar regeltjes tekst, maar goed.
Aanbieding volgt heel aardig mijn voorstel. Nog wel even 1 punt:

in LOVAWY kun je straks dan de relevante artikelgroep invullen.  Stel dat wordt blad 3 van lovawy / lovatv. Graag zie ik vanuit die nieuwe rubriek "artikelgroep KR-teksten" een mogelijkheid om met bijv. <F8> in de nieuwe functie "- Raadplegen Keuringsrapport Teksttalen voor Artikelgroep. 11 uur." terecht te komen.

Tot slot: een waarschuwing "let op: Artikelgroep bevat geen KeuringsRapport - teksttalen" (gebasseerd op de controle "Artikelgroep + "KRT"") in de nieuwe rubriek aub niet vergeten. Geen blokkade, gewoon een waarschuwing, dat moet voldoende zijn.

En niet te vergeten: een fatsoenlijk en begrijpelijk stukje helptekst over hoe je die tekstregels in moet zetten bij de nieuwe functies alsmede de nieuwe rubriek in lovawy/lovatv.   

Bij deze goedgekeurd dus. Enig idee over de benodigde doorlooptijd?

Hoe komt dit met de variabele layout?
De variabele layout wordt niet moeilijk als alle artikelen een zestal tekstregels hebben. Maar als artikelgroep 1 drie tekstregels neemt, en artikelgroep "2" neemt 6 tekstregels in beslag, hoe sluit dit dan aan op mijn "laatste" regels? Teksten moeten vermoedelijk in de Voettekst vervolg en VoettekstLaatste blad terecht komen.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: October 02, 2009, 09:06:27 am »

Toemaar, toemaar heat

Eén klein probleempje : jouw F8 gaat niet doen wat je wilt. Of anders : wat je zegt dat je wilt is onjuist. Dit zit 'm (helaas) in het rare van deze funktionaliteit (je weet wel, die ik maar net legitiem vind);
Als je vanuit die rubriek jouw F8 zou uitvoeren, dan krijg je niets. Immers, je moet eerst de Artikelgroep opgeven. Wat je dus wilt is Raadplegen Artikelgroepen. Dit mag dan inderdaad zijn wat je bedoelt, maar ik voel wel dat je "dichterbij" die groepen wilt zitten die die KR Teksten bevatten (lees : je wilt alleen maar die Artikelgroepen zien). Nou, dat wil dus even niet.
Net zoiets geldt voor het zien welke Artikelgroep nu eigenlijk welke KR Tekst bevat; kan je ook niet zien (vergelijk de MSDS-hoek oplossing). Maar goed, dit ga je heus wel oplossen door de Artikelgroep een Omschrijving te geven die hout snijdt in deze, dus werkbaar is het wel.

Dat met die lengtes (aantal regels) van de tekst heb ik wel aan gedacht, en ik weet dat we daar wel een oplossing voor hebben, alleen, die bevindt zich nu juist niet in de Voetttekst. Voettekst heb ik niet aan gedacht, maar lijkt me ook niet helemaal legitiem. Immers, als je dit soort zaken in een Voettekst wilt hebben, dan kan je àlles wel in een Voettekst willen. Dus ...

Maar, hoe dan ook, we verzinnen er wel iets voor (als het al niet al kan).

Doorlooptijd ? kweenie. Hooguit twee weken lijkt me. Misschien veel korter.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: October 02, 2009, 09:18:35 am »

Eén klein probleempje : jouw F8 gaat niet doen wat je wilt.

Dat snap ik even niet. Ik verwacht dat ik met Raadplegen Keuringsrapportteksten een scherm als in de bijlage.

Je geeft me
Raadplegen Keuringsrapport Teksttalen voor Artikelgroep. 11 uur
dan verwacht ik zoiets, en dan lijkt me "F8" juist ook legitiem. (mag ook een andere functietoets zijn uiteraard)
In zo'n geval is het juist de bedoeling om relevante artikelgroep te zoeken.

Ik snap dat het overzicht er andersom niet in bij in zit, en dat dat aanvullend zal moeten zijn.

tot slot
Raadplegen Keuringsrapport Teksttalen voor Artikelgroep. 11 uur

laat aub die term "keuringsrapport" achterwege, als je toch tekstsoorten er van gaat maken. Met andere woorden. Tekstsoort KRT is "KeuringsrapportTekst" en iemand die later een "OBT OpdrachtBevestigingTekst" bedenkt (misschien ik zelf wel ;) ) dan brengt dat woordje keuringsrapport je niet op een dwaalspoor


* loagtkra nieuwe functie.JPG (17.34 KB, 652x98 - viewed 182 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: October 02, 2009, 09:44:13 am »

Over dat "KRT" ... heb ik over gedacht, maar komen we w.s. niet goed uit. Als die "KRT" zou worden "Keuringsrapport Tekst" denkelijk wel. Hoe dan ook, goed meegedacht, en we denken hier nog wel over (doen we dat niet goed, dan heeft die "KRT" in de sleutel geen nut !).

Jouw voorstelling van zaken is nu net het gemene van het "net legitieme" (maar houd vol dat je het niet begrijpt en het wordt *niet* legitiem, haha -> oh, een Fries moet natuurlijk niet verkeerd om denken met net en niet smile). Hoe dan ook :

Wat je te zien krijgt vanuit Raadlegen Artikelgroepen, en er vanuitgaande dat je WAA selekteert, is alleen die eerste twee regels met WAA. Niet de rest, da's logisch. Dus, dàt doet die Raadpleegfunktie.
Ze allemaal laten zien zoals jij voorstelt kan wel, maar is dan (inderdaad) een extra Raadpleegfunktie, en wel bedoeld om aan te roepen vanuit TV/WY Artikel/Verschijningen. En dan nog klopt het niet, en vandaar mijn verwijzing naar het MSDS deel, waar je immers netjes een overzicht krijgt van de NED regels, alvorens je dieper gaat naar de verschillende talen. Snap je ?
In dit geval had dat formeel ook zo gemoeten, maar, in dit geval leent de "procedure" zich er niet echt voor, omdat je dan eigenlijk eerst per Artikelgroep de *soort* zou moeten hebben. Ja leuk, dat is die "KRT" dus eigenlijk. Wel, dan kan ik jou wel laten betalen voor mininaal 22 uur extra, maar dat leek me niet zo vriendelijk, plus dat je niet om een soort vraagt. Later kan dit zó worden uitgebreid, immers, in de database zit het al.

Samengevat : F8 gaat naar Raadplegen Artikelgroepen, en aan de Artikelgroep Omschrijving moet je kunnen zien welke je wilt koppelen, plus dat je een indikatie ziet (* of zo) dat het een Artikelgroep betreft waar KR Tekst aanhangt. Als je dan de inhoud van die Tekst ook nog wilt zien, kan je van daaruit naar die RA funktie die wèl bestaat (zodirekt dan). Maar dat slaat nergens op, want de Artikelgroep Omschrijving zegt je al voldoende, als het goed is.

Duidelijk ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: October 02, 2009, 09:44:27 am »

en dus ook dit idee bij Toevoegen teksten...


* loagtktv idee.JPG (17.31 KB, 464x223 - viewed 189 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: October 02, 2009, 10:12:39 am »

Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen, maar zo wordt het ja.
Tenminste, ongeveer. Want je zal wel doelen op die "Teksten" (meer algemeen), maar dat kan pas als er meerdere soorten worden onderkend.

Maar maakt niet uit.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #9 on: October 15, 2009, 10:46:28 am »

Gereed, heb je alleen wel een Upgrade voor nodig.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 21 queries.