Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:41:12 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 2 [3]  All
  Print  
Author Topic: Taaltekstregel van artikelgroep - tekst printen op offerte/kontrakt/..  (Read 15852 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #30 on: June 24, 2014, 01:29:36 pm »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb je me niet begrepen (en anders snap ik het zelf niet meer);

De weer te geven tekst als geheel wordt bepaald door de layout. Dus, voor Faktuur anders dan voor Pakbon en weet ik veel. Dit regel je door de "parameters" die verschillend zijn per layout. Wat je dus feitelijk wilt is het resultaat zien voor bijvoorbeeld de Faktuur (Layout). Zelf kunnen wij niet uit de Layout opdiepen (althans niet gemakkelijk) welke parameters je daarin hebt opgegeven, en dus moet je ze nu opgeven bij het starten van deze nieuwe funktie. Edit : Samen met Artikel(/Verschijning ?).
Toch ?

En verder zullen wij de Sorteerkode ook moeten respekteren lijkt me zo.

Als ik iets heel raars zeg, zeg het dan gerust want ik probeer uit m'n geheugen op te diepen hoe e.e.a. ook al weer in elkaar zit. En mijn geheugen is alleen tot op zekere hoogte non-volatile (biermerk blijft bijvoorbeeld altijd wel aanwezig).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #31 on: June 24, 2014, 01:44:53 pm »

Zoals ik het snap:
Taaltekst Selectie aangeeft aan in welke layouts de tekst geprint moet worden.
Voor Z01 is dat 987654

Dus oa in layout waar de variabele 9 genoemd staat.
Bij ons is deze gevuld in de Offerte-layout. Hierin staat nl de regel:
%HH:@LanguageTextItemGroup(9):70%

Ik denk dat we het alleen verschillend benaderen:
1.
Jij zegt geef een parameter op die correspondeert met de layout die je wilt zien. Dus vul 9 in om de teksten v/d offerte te zien voor dit artikel.

2.
Je kunt ook zeggen: geef alle teksten weer van de taaltekst-groepen die bij dit artikel gevuld zijn, met daarbij de Taaltekst Selektie code. Dit is voor Z01 dus 987654, waardoor je weet dat hij (oa) op de offerte afgedrukt wordt.
Oftewel: check alle teksten met '9' in deze code en je ziet de offertetekst.

Wanneer je per layout zien wat er geprint wordt, dan is methode 1 handiger ('hoe zien de teksten op de offerte eruit?' dan geef ik '9' op en ik zie het resultaat).
Wanneer je vooral een tekstuele kontrole van alle teksten wilt doen (zijn de teksten behorend bij het artikel wel in orde?) dan is methode 2 handig. Want alle teksten staan in 1 scherm, je hoeft niet voor elke layout een controle te doen.

Ehm, moet ik even overleggen wat de voorkeur heeft? Moet het wel allebei gemaakt kunnen worden natuurlijk...
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #32 on: June 24, 2014, 02:01:26 pm »

Ik zei al, je zal het intussen zelf wel beter weten, maar ...

Met jouw 987654 voorbeeld, zou ik toch zeggen dat je *altijd* deze vorm met gebruiken. Althans, dat voldoet aan de eigenlijke wens (dacht ik). Dus je spreekt volgens mij niet over een tekst voor een offerte, maar voor alles wat bij elkaar geraapt moet worden voor een offerte. En dat is 987654.
Maar zo heb je ook 9854 voor de faktuur en dan zie je dus andere tekst (in dit voorbeeld alleen minder tekst).

Moraal (die van mij dan) : Zonder dit kan je niet wat je oorspronkelijk vraagt.
Dat je daarnaast nog een paar invalshoeken kan bedenken is iets anders. Je kan van een Tekst wel willen weten bij welke Artikelen die wordt gebruikt (jaja, Artikelgroepen van een Artikel, maar toch).
Ik zou dus zeggen dat als je nu toch bezig bent om dit "onderhoud" te optimaliseren je het beter ook maar meteen goed kan doen. Kan wat meer kosten maar dat behoor je terug te verdienen (betere kwaliteit offertes of zo - lees : past visueel beter bij wat de klant vraagt ("goh, dit is helemaal geen geluidsarme steen !!")).

bye
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #33 on: June 24, 2014, 02:22:44 pm »

Ik zei al, je zal het intussen zelf wel beter weten, maar ...

Met jouw 987654 voorbeeld, zou ik toch zeggen dat je *altijd* deze vorm met gebruiken. Althans, dat voldoet aan de eigenlijke wens (dacht ik). Dus je spreekt volgens mij niet over een tekst voor een offerte, maar voor alles wat bij elkaar geraapt moet worden voor een offerte. En dat is 987654.
Maar zo heb je ook 9854 voor de faktuur en dan zie je dus andere tekst (in dit voorbeeld alleen minder tekst).

Peter, volgens mij werkt het net anders.
Zie schermafdruk hieronder, in de layout van de faktuur staat:
%HH:@LanguageTextItemGroup(5):70% 

Bij taaltekst-groep Z01 staat Taaltekst Selektie 987654.
Voor de layouts 9, 8, 7, 6, 5 en 4 moet deze tekst afgedrukt worden.
9 is offerte, 7 is verkooporder, 5 is faktuur.

Van een artikelgroep met Taaltekst Selektie 9854 wordt dus de tekst op de offerte (9) en faktuur (5) afgedrukt, maar niet op de verkooporder (7, deze ontbreekt in het rijtje).

Quote
Moraal (die van mij dan) : Zonder dit kan je niet wat je oorspronkelijk vraagt.
Dat je daarnaast nog een paar invalshoeken kan bedenken is iets anders.

Hier heb je wel een punt.
Maar kan ik met jouw systeem ook layout '987654321' opgeven?
Dan zou hij nl alle teksten weergeven (want alle mogelijke layouts zijn genoemd).

En wanneer ik layout '9' opgeef zie ik de teksten die op de offerte komen.
En geef ik layout '5' op dan zie ik de teksten die op de faktuur komen.
Dit maakt het weer goed controleerbaar per layout.

Klopt dit een beetje, of zit ik nou ergens mis?


* LanguageTextItemGroup faktuurlayout.png (3.83 KB, 479x128 - viewed 188 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #34 on: June 25, 2014, 11:04:44 am »

Quote
Maar kan ik met jouw systeem ook layout '987654321' opgeven?
Dan zou hij nl alle teksten weergeven (want alle mogelijke layouts zijn genoemd).

Dat was sowieso mijn bedoeling wel ja. Wel is het zo dat jouw beschrijving wat meer "intrinsieke dynamiek" aantoont dan dat ik zelf (gisteren) kon bedenken.
Ik wilde wat voorbeelden geven, maar is niet belangrijk ook, dus laat maar.


Intussen ... krijg ik hier op m'n lazer dat die 11 uur niet echt ergens op slaat;
Tja, wat ik over het hoofd heb gezien is dat je ook de normale Omschrijvingen van het Artikel erbij wilt. Dat had ik even over het hoofd gezien en zag op de e.o.a. manier e.e.a. "net zoals bij de Verlengde Teksten" of "op kunnen vragen bij dat scherm". Nu kan dit laatste nog steeds wel (aardig) werken, maar toch niet helemaal. Dus, het systeem bepaalt normaliter welke teksten er aan de orde zijn en dit hangt al af van de Debiteur (of in elk geval kan daar van afhangen). Dus eigenlijk net zo als dat het op de Layout wordt getoond. Nja, dat wist jij al ...
N.b.: Ook al gebruiken jullie dat niet, formeel hoort daar ook nog een Taalkode bij, maar dat drukt de pret hier niet.

Hoe dan ook, ik wilde er toch wel 3.5 uur bij doen hiervoor.

Even opletten nog :
100% gelijk aan de Layout kan het niet worden omdat de Layout bepaalt wat er v.w.b. die normale Omschrijvingen wordt weergegeven. Bijvoorbeeld, als de Pakbon nooit de Verlengde Teksten weergeeft dan zal deze funktie dat toch doen als je "P" opgeeft, omdat deze funktie niets van de Layouts weet (kan ook wel weer, maar $$$ en erg overdone lijkt me).

Verder heb ik bedacht dat je het resulterende overzicht nog wel een beetje moet kunnen zien wat waar vandaan komt c.q. wat waar wordt getoond. Dus als een tekst optreedt bij zowel offerte als faktuur moet je kunnen zien dat dat zo is. Net zoals dat je denk ik moet kunnen zien of een Omschrijving uit de 1-regelige Artikelomschrijving komt of uit de Verlengde Tekst.

Omdat ik niet aan die Verlengde Teksten heb gedacht, heb ik dus ook niet aan de Verlengde Teksten (of Omschrijvingen in het algemeen) van de Verschijningsvorm gedacht. Maar dus ook niet aan de Verschijningsvorm (ik was nog wel zo slim om gisteren "(/Verschijningsvorm ?)" te noteren maar kon het niet helemaal plaatsen). Het hhangt er nu maar net vanaf of jullie die VVorm zelf belangrijk vinden, maar zo ja dan moet naast Artikelnummer en Debiteur (+ Taalkode) ook daarom worden gevraagd (en komt er vast weer 1,5 uur bij).

Over. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #35 on: June 25, 2014, 11:31:18 am »

Even opletten nog :
100% gelijk aan de Layout kan het niet worden omdat de Layout bepaalt wat er v.w.b. die normale Omschrijvingen wordt weergegeven. Bijvoorbeeld, als de Pakbon nooit de Verlengde Teksten weergeeft dan zal deze funktie dat toch doen als je "P" opgeeft, omdat deze funktie niets van de Layouts weet (kan ook wel weer, maar $$$ en erg overdone lijkt me).

Snap ik, is akkoord.

Quote
Het hhangt er nu maar net vanaf of jullie die VVorm zelf belangrijk vinden, maar zo ja dan moet naast Artikelnummer en Debiteur (+ Taalkode) ook daarom worden gevraagd (en komt er vast weer 1,5 uur bij).

Dit hoeft van ons niet.
Wat we wel belangrijk vinden is iets wat je al eerder noemde:

Ik denk dat het voor ons het gemakkelijkst is om er een normale Raadpleegfunktie van te maken (i.t.t. een soort Weergeefscherm); dit geeft meteen het voordeel dat er dan funktietoetsen zullen kunnen zijn om voor een bepaalde regel "iets" te doen (printvolgorde veranderen wellicht ?). Maar we zien vanzelf wel wat er "logisch" is.

Dit vinden we wel belangrijk. Printvolgorde veranderen is handig, maar hier de artikelgroeptekst kunnen aanpassen (bv met F5) is ook heel handig.

Wanneer dit kan is de 14,5 uur akkoord  smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #36 on: June 25, 2014, 11:56:24 am »

Quote
maar hier de artikelgroeptekst kunnen aanpassen (bv met F5)

Ja, bijvoorbeeld. Verder hoop ik dat wij hier vanzelf wel gaan zien wat handig is om op te nemen als zijstap en anders bedenk je zelf nog wel wat en horen we dat wel. Als het maar als zijstap is uit te voeren (en al bestaat).

Goed. Nou, heheh, dank voor het meedenken. yes
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #37 on: June 25, 2014, 11:57:28 am »

Mooi, succes met het bouwen! smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #38 on: June 25, 2014, 12:20:35 pm »

Quote
hier de artikelgroeptekst kunnen aanpassen (bv met F5) is ook heel handig.

Nog even voor ons zelf :

Wat wij normaliter zouden doen is met F5 naar Raadplegen Artikelgroepen gaan alwaar de betreffende Artikelgroep als eerste op het scherm staat om vervolgens met F5 die Artikelgroep te wijzigen (maar feitelijk weer een zijstap naar de Taaltekst Regels Artikelgroep (entiteit)). Dat werkt natuurlijk wel (en zo'n F-toets om naar Raadplegen Artikelgroepen te gaan zal er sowieso wel zijn) maar een F5 voor direkt Wijzigen is toch even wat anders in dit geval (werkt 20x sneller).
Wat er natuurlijk wel moet gebeuren is een meer bijzondere selektie van de sleutel omdat de Raadpleegfunktie meerdere regels van een "Taaltekst Regels Artikelgroep" zal tonen (die feitelijk allen dezelfde sleutel hebben). En, vergeet ook niet dat de legel regels moeten worden getoond !

Ik denk dus dat je een dom volgnummer hebt als sleutel (van boven naar beneden 1,2,3,4,5, enz.) en de velden in dit Tijdelijke Bestand wel door (moeten) leiden naar waar het werkelijk om gaat. N.b.: Zelfs dus voor de bovenste regels die de normale Artikelomschrijving(en) weergeven - en wat dit betreft leidt onze F5 toets dus naar verschillende Wijzig funkties (kan dus ook gewoon Artikel zijn).
N.b.: We hoeven niet ons best te doen om een F5 op de 4e regel van een Taaltekst Regels Artikelgroep tekst de cursor ook in die 4 regel te positioneren.

Verder iedere keer als er in een zijstap iets is gewijzigd de Tijdelijke Bestand opnieuw genereren tenzij blijkt dat dit (te) traag is. Dit opnieuw genereren is dus altijd nodig als er ergens een regel tussenuit wordt gewijzigd of wordt toegevoegd (of er op Artikelgroep niveau wat wordt toegevoegd/verwijderd). Dus duidelijk ? alleen als e.e.a. te traag is kan je de moeite gaan nemen om te achterhalen ňf er in deze iets is gewijzigd, maar wat erg redundant is en snel mis gaat.

wacko
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #39 on: July 01, 2014, 02:21:05 pm »

Aangepast, staat op jullie systeem.

Artikelmenu-C-2.

Haha... Als je jouw voorbeeld nu terugbekijkt, zie je meteen dat "Econton Milieukeur" ontbreekt in jouw voorbeeld  smile

Let op !
Wel eerst even Profit opnieuw opstarten (triggert dan meteen autom. reorganiseren van TBC wat hiervoor nodig is).

Met F5 kun je rechtstreeks de omschrijving wijzigen (op het niveau waar de omschrijving vandaan kwam).
Shift-F5 kun je gebruiken bij de Artikelgroep TaalTekstregels, om de Artikelgroep te wijzigen (bijv. omwille van de Sorteervolgorde).


* LOAROASL.PNG (4.29 KB, 767x178 - viewed 172 times.)

* LOAROARA.PNG (12.04 KB, 854x347 - viewed 186 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #40 on: July 01, 2014, 02:29:17 pm »

Ik vind het cool - ik laat degene testen die al deze teksten onderhoudt.
Kijken of hij ermee uit de voeten kan.
Op- of aanmerkingen zal ik uiteraard melden smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #41 on: July 01, 2014, 02:34:18 pm »

IK heb ook maar meteen de Artikelgroep in een kolom opgenomen (zodat je kunt zien welke tekstregels bij elkaar gedefinieerd zijn als 1 set), de letter-/cijfer die ervoor zorgde dat ze in de selektie werd opgenomen, en tevens de Sorteerkode van de Artikelgroep. 't Is nl. wel handig dat áls je de volgorde wilt wijzigen, je vooraf ziet hoe andere sorteringen staan, zodat je kunt zien welke spelingsruimte je hebt in het aanpassen van de sortering.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #42 on: July 01, 2014, 02:35:17 pm »

Ik zie het - net als het kunnen wijzigen van de tekst mbv F5 (handig) en naar de artikelgroep mbv SHIFT-F5 (ook handig!)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #43 on: July 01, 2014, 02:49:16 pm »

Merk op dat ondanks dat we (je) hebt aangegeven dat je e.e.a. niet op Verschijningsvormniveau hoeft, we toch om een Verschijningsvorm vragen. Dit alleen als je een Debiteur invult, en wel omwille van het kunnen bepalen van het Klient-/Artikelnummer.
Zie verder http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26171.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: 1 2 [3]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.026 seconds with 20 queries.