Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:45:59 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: emballage saldo corrigeren zonder financiële gevolgen mogelijk?  (Read 6230 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: December 10, 2012, 10:46:05 am »

Ik heb wat debiteuren / afleveradressen, waar wij al geruime tijd (i.i.g. > 1 jaar) geen pallets hebben geleverd.

Deze pallets zijn wij geen eigenaar van, het zijn een soort "pool-pallets", zie oook overige instellingen van dit soort emballage op bijgevoegde afbeelding. Ze hebben een statiegeldtarief van 75 euro, of soms nog het oude tarief van eur 56,72.

We willen nu deze statiegeldsaldo's op nul stellen. DAt kan eenvoudig door de embalage retour te ontvangen. Echter, het vervelende is dat er dan ook wat creditfacturen verschijnen, die we liever niet zien verschijnen.

Hoe kunnen we deze creditfacturen en dergelijke voorkomen?  Hoe corrigeer ik (Statieged)emballagesaldo's zonder financiele gevolgen?
is hier bijvoorbeeld een expliciete autorisatie voor? Ik heb bijvoorbeeld wel OPBKEMB.

lees ook iets op  http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24727.0, maar de aldaar genoemde <Shift F6>  functie is niet terug te vinden bij mij (mogelijk ook niet van toepassing op dit soort emballage)




* emballagesaldo_nul_stellen.PNG (28.57 KB, 876x488 - viewed 325 times.)

* 19247_instelling.PNG (15.78 KB, 617x423 - viewed 296 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 10, 2012, 11:03:46 am »

Bij 3-2-5-1 vind je een toets "By".

Met die toets moet je emballage kunnen korrigeren waarvan je zelf geen eigenaar bent.

Ervanuitgaande dat je alleen met een statiegeldwaarde werkt, en de emballage zelf een prijs 0,00 heeft, zal er geen financiele mutatie volgen uit het bij of afboeken van emballage op deze wijze.

Merk echter op dat een korrektie op zich best gewenst kan zijn, immers, als jij iets levert aan een klant, zal er zijn gejournaliseerd:

Debiteuren
Aan Statiegeldverplichtingen

"Statiegeldverplichtingen" zou kwa saldo overeen moeten komen met het uitstaande emballagesaldo. Wijzig je dit, dan zal ben je de aansluiting kwijt met die grootboekrekening.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 10, 2012, 11:16:54 am »

de opmerking "aansluiting kwijt met die grootboekrekening" is begrijpelijk, maar op 1 of andere wijze hebben ze die eerder al eens financieel gecorrigeerd, zonder dus de emballagesaldo's bij te werken.

Los daarvan: Dank voor de <F6> - suggestie, maar als ik dat doe, heb ik wel een voorraadmutatie, maar het saldo wordt niet aangepast. Die was 1, en die blijft 1 na de correctie.

Zie ook bijgaande afbeeldingen.  Wat doe ik hierbij nog mis?


* loelra3_lovmtv.png (40.38 KB, 896x724 - viewed 293 times.)

* lovmdtrawx.png (10.9 KB, 506x448 - viewed 248 times.)

* loelra3_na_de_voorraadmutatie.jpg (26.26 KB, 583x173 - viewed 248 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: December 10, 2012, 11:17:52 am »

hoo, dit is de verkeerde voorraadmutie die ik laat zien!
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 10, 2012, 11:19:19 am »

Maar wel het juiste item?
Mag ik het eens proberen deze eruit te gooien?
Misschien dat ik dan zie waarom het niet werkt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: December 10, 2012, 11:20:03 am »

ja probeer het maar eens, want ik zie dus, dat de voorraadmutatie gewoon niet gemaakt lijkt te worden.

betreft meel TEST bestanden in eerste instantie.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: December 10, 2012, 11:29:06 am »

Even een geblokkeerde functie er van gemaakt, dan kun je ook al mijn stappen volgen:
    ____________________________________________________________________________________________
    DATUM  : 10-12-12    TIJD : 11:20:23          VISUAL FOXPRO         UID : JVR     
      KODE : 9998     MESSAGE : Registration ExecStack explicitly user-initiated           
      AREA : **         ALIAS :                   INDEX :               ROW : 0
      LINE :                                                                       
      STCK : SYERAH  SYEV  CLTBRHFDOFF97.CLTBRBTNDEBUG.CLICK  CLTBRHFDOFF97.CLTBRBTNDEBUG.CONTA
             INERINNER.SHAPECOLOR.CLICK  SYSMRE  SYGB  SYIF  LOELRA3  LOELRAKZ  LOVEEM  LOVELE  LOVE  LO  SYSA  LOIN  PROFIT8
      XST  : =MEEL=[LO][PASSW_S]Mouse3[LOVE]2[LOVELE]5[LOVEEM]1[LOELRAKZ][LORD_RID_S]sougr1F1[L
             OELRA3][]F6[LOVMTV][LOAR_AID_S]Esc[LOELRA3][]F1[LOELRA3WX]19247          EnterST 
                EnterEsc[LOELRA3]F6[LOVMTV][LOAR_AID_S]Tab[LOVS_VID_S]Tab[LOCP_CID_S]Tab[LORD_R
             ID_S]Tab[LOVN_VID_S]Tab[KENM3_S]Tab[HOEVEELH_S]1-1Tab[MUOMS_S]correctieTab[NKSTPRY
             S_S]1F1[LOAR_AID_S]1Esc
    ____________________________________________________________________________________________
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 10, 2012, 11:37:50 am »

ja probeer het maar eens, want ik zie dus, dat de voorraadmutatie gewoon niet gemaakt lijkt te worden.

Een voorraad mutatie volgt er ook niet, dus als dat nu je probleem is, hoef ik niet verder te kijken.

Voorraadmutaties zijn hier alleen aan de orde als er emballage is overgeboekt naar een klant lokatie;
dan zal e.e.a. ook formeel van die klantlokatie afgeboekt moeten worden, en daar hoort een mutatie bij.

Items waarvan je zelf eigenaar bent worden niet overgeboekt naar een klantlokatie, staan nergens 'op voorraad', en er volgt ook geen mutatie bij het bij-/afboeken.

Het enige wat dus zou moeten gebeuren is dat je openstaande saldo aangepast wordt, en daarvan schrijf je dat die op 1 blijft staan. Dat is waar ik naar ga kijken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: December 10, 2012, 01:03:37 pm »

Hmm... 't Zit toch wat raarder in elkaar.

Vergt even wat meer tijd  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: December 18, 2012, 03:37:42 pm »

Ik ben blij met de aandacht die dit krijgt. Neem er ook gerust de tijd voor die nodig is, maar wat betekend "wat meer tijd "? LUkt dat bijvoorbeeld deze week nog? ER zijn hier wat mensen die dit graag voor de welhaast magische 1-1-2013 opgelost willen zien. (en lukt dat niet voor genoemde datum, dan is dat ook prima, dan weten we dat vast)
« Last Edit: December 18, 2012, 03:43:09 pm by Johan » Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: December 18, 2012, 03:55:11 pm »

Ga er maar vanuit dat dat niet lukt !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: December 18, 2012, 04:05:17 pm »

Oops. Zie dat ik mogelijk voor mijn beurt praat, want het bolletje draait niet voor mij...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: January 02, 2013, 09:58:04 am »

Ok, ben zelf al een stukje verder inzake dit punt.

Wat mij opvalt is dat de toets waarmee jij je Emballagesaldo korrigeert "By" heet, en geen "By/Af".

Als je vervolgens de helptekst leest, zie je hier ook expliciet staan dat "Afboeken" niet mogelijk is vanuit deze funktionaliteit;
dat deel is in deze funktie niet gemaakt.

Afboeken is wel mogelijk via 3-2-5-2, maar zal m.i. ook toegestaan moeten zijn vanuit 3-2-5-1 en dan vanuit de Raadpleegfunktie Shift-F4 (moeten we nog even naar kijken).

Jullie versie is te oud om zonder upgrade dingen over te kunnen zenden, maar, wellicht kun je je voor nu even redden met de wetenschap 3-2-5-1 niet te gebruiken met een negatief saldo, en in plaats daarvan het item te korrigeren via 3-2-5-2.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: January 02, 2013, 10:28:46 am »

Inmiddels is de toets "By" zodanig aangepast dat er vanuit die funktie niet kan worden afgeboekt; zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24869.0

Tevens is Shift-F4 aangepast (LOELRA4) aangepast dat het vanuit die funktie wel is toegestaan om af te kunnen boeken; zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24870.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.032 seconds with 19 queries.