Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 09:08:27 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bedrijfsparameter "Blokkeren bij overschrijden Kredietlimiet" > per debiteur  (Read 2859 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: November 23, 2011, 03:33:56 pm »

Er zit een handige bedrijfsparameter onder Verkoop, tabblad F, te weten "Blokkeren bij overschrijden Kredietlimiet" (zie schermafdruk).

Dit zouden we graag willen gebruiken, maar dan alleen voor een beperkt aantal debiteuren.
Is er iets te maken waarbij je per debiteur aan kunt geven dat deze geblokkeerd moet worden igv overschrijden kredietlimiet?

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 24, 2011, 08:59:32 am »

Moet wel kunnen natuurlijk. Moet alleen best wel wat voor worden aangepast. Dus niet alleen bij de Debiteur een veldje erbij, maar ook de hele kombinatie van "kontroles" zoals die bij Toevoegen Verkooporder(regel) nu moet veranderen van "in zijn algemeenheid" naar "per Debiteur anders". Komt ook nog wat Intercompany bij kijken en ik denk nog wel meer.

7 uur is w.s. niet voldoende, maar hier houd ik het maar op.
(Als iemand mij zodirekt vertelt dat het "ondoenlijk" is dan trek ik dit wel weer in. yes Maar dat verwacht ik niet)

N.b.: Goed dat je zelf de Helptekst al hebt bekeken, m.a.w., als het voor jullie nu werkt op de betreffende wijze zijn we daar alvast uit.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #2 on: November 24, 2011, 09:55:13 am »

Administratie is akkoord, wel schoot ons nog de volgende 2 puntjes te binnen:
1 Profit controleert dan op de Kommerciele kredietlimiet (niet de Verzekerde kredietlimiet)?
2 Wanneer een debiteur geblokkeerd wordt door dit mechanisme en de klant betaalt daarna een behoorlijk deel, gaat de blokkade er dan ook weer automatisch af? Of moet je dit zelf in de gaten houden?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 24, 2011, 12:57:05 pm »

1.: Tja, daar heb je al zoiets; het zal hetzelfde werken zoals het nu voor jullie (!) werkt maar dan ingesteld per Debiteur.

2.: Ga er maar vanuit dat je de blokkade weer zelf moet opheffen. Realiseer je dit goed, want ik zou het zo niets vinden.

Als je het zelf ook niets vindt, laat het dan maar helemaal zitten, want dit oplossen op een nette manier wil je niet betalen (denk > 40 uur).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 24, 2011, 02:22:09 pm »

Dit is akkoord.

Dat je zelf de blokkade weer moet opheffen geeft niet. Zou mooi zijn, dat wel, maar niet een probleem.

In ons geval gaat het om een klein aantal debiteuren die meteen op de blokkade moet bij een overschrijding, omdat binnen korte tijd veel kan worden afgeroepen en het openstaande saldo ineens hard kan oplopen. Dit kun je niet een paar keer per dag controleren voor deze debiteuren, te arbeidsintensief.
Met de nieuwe methode gaat de blokkade automatisch in werking wanneer de limiet wordt overschreden. Dit wordt dan wel weer gemeld bij de debiteurenadministratie die vervolgens actie kan ondernemen.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: November 24, 2011, 03:09:32 pm »

Ok !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #6 on: November 25, 2011, 01:56:56 pm »

Hallo Pascal,

even voor de duidelijkheid de Help-tekst verwijst naar het Blokkeren van de Verkooporder, maar uit jouw verhaal proef ik meer het verhaal van het Blokkeren van de Debiteur naast het Blokkeren van de Verkooporder. Dus zowel de Verkooporder welke geblokkeerd wordt a.g.v. overschrijden Kredietlimiet en de Bedrijfsparameter, wil je het ook nog zo kunnen instellen dat de Debiteur daarnaast ook geblokkeerd wordt, maar dan in te stellen bij de Debiteur. Dus als er zo'n Verkooporder geblokkeerd wordt a.g.v. overschrijding Kredietlimiet, kijk dan bij de Debiteur of die Debiteur ook geblokkeerd moet worden. Heb ik dit goed begrepen?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 28, 2011, 11:49:29 am »

Dus als er zo'n Verkooporder geblokkeerd wordt a.g.v. overschrijding Kredietlimiet, kijk dan bij de Debiteur of die Debiteur ook geblokkeerd moet worden. Heb ik dit goed begrepen?
Ik ging ervan uit dat de debiteur geblokkeerd zou worden en dat houdt dus in dat we dit handmatig weer uit moeten vinken wanneer de klant voldoende betaald heeft.

Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet perse hoeft; dus dat het mechanisme alleen bij het maken van een verkooporder een blokkade geeft maar de instelling bij de debiteur met rust laat. Dit zou eigenlijk nog veel mooier zijn, omdat er dan wel geblokkeerd wordt wanneer het moet, maar wanneer er weer voldoende afgelost is, kan de verkooporder wel weer geleverd worden. We hoeven dan dus niet handmatig de blokkade van de debiteur af te halen.

Begrijp ik dit zo goed? Dan hoeft er wat ons betreft niet naar de debiteur gekeken te worden om de debiteur te blokkeren maar alleen op basis van een check v/d kredietlimiet bij het aanmaken van een verkooporder. Dit moet dan wel weer per debiteur ingesteld kunnen worden!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #8 on: November 28, 2011, 03:31:19 pm »

De Verkooporder wordt geblokkeerd voor Levering en bij dde Debiteur gebeurd er verder niets. Maar dat betekend dus wel dat er nog steeds gewoon Verkooporders gemaakt kunnen blijven worden. Alleen kunnen ze niet geleverd worden. Deze Orders moet je dan nog wel steeds handmatig van blokkade afhalen.
Als de Debiteur geblokkeerd wordt, kan er ook geen Verkooporder worden gemaakt.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 05, 2011, 01:14:30 pm »

Je proeft het toch goed: er wordt dus pas geblokkeerd bij het Leveren van de verkooporder, niet bij het maken ervan.
Is het ook mogelijk al bij het maken van de verkooporder (en bij overschrijding limiet) de order te blokkeren?
(openstaande verkooporders moeten dus bij het saldo opgeteld worden).
Logged

Heart-Profit company ID: BS
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #10 on: December 05, 2011, 01:42:16 pm »

dat hangt af van de parameter "kredietlimiet overschrijden J/N"
staat deze op J dan mag de order wel worden ingevoerd maar blokkeert levering
Staat deze op N dan mag je de order ook niet invoeren

Wij hebben nu gekozen dat deze "N" is want dan kan de order er gewoon niet in
Probleem is niet aan ons maar aan de klant
hoeft dus ook niet ingepland te worden e.d. en legt geen beslag op materialen en middelen


Tabblad F van de verkoop bedrijfs parameters is waar je die instellingen allemaal vind.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.074 seconds with 21 queries.