Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 09:01:58 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: Assortiment lijkt verdwenen  (Read 9205 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #15 on: November 29, 2011, 08:49:14 am »

Nee ik verwar mezelf niet met prijzen. Natuurlijk kan verkoopprijsstapeling voor komen, al zie ik dat bij laco zo 1-2-3 nog niet gebeuren.
Waar het mij om te doen is, dat we fouten bij het orderinvoer voorkomen. Order invoer gaat via optie 1, via Assortiment. Het gaat er om, wat je in dat scherm ziet.

Als Lid1 besteld, wil ik daar graag alleen de artikelen zien die LID1 kan bestellen.
Als Lid2 besteld, wil ik daar graag alleen de artikelen zien die LID2 kan bestellen.
Als Lid3 besteld, wil ik daar graag alleen de artikelen zien die LID3 kan bestellen.

artikelen die LID1 kan bestellen, zijn (helemaal) niet opgenomen in het assortiment van de groepsdebiteur
artikelen die LID2 kan bestellen, zijn (helemaal) niet  opgenomen in het assortiment van de groepsdebiteur
artikelen die LID3 kan bestellen, zijn (helemaal) niet  opgenomen in het assortiment van de groepsdebiteur
etc.
Er zijn soms bijvoorbeeld kleine verschillen in verpakkingsvorm, etikettering en andere zaken. Stel dat verkoop per abuis een artikel van LID2 op een verkooporderregel voor LID1 zou zetten, dan gaat het fout.

Vandaar de vraag, of we bij die optie 1 alstublieft het assortiment van de afleverdebiteur terug kunnen vinden, zonder dat dit "gehinderd" wordt door een assortiment van de groepsdebiteur. Dit eerst maar eens, helemaal los van prijzen, stapeling en andere zaken.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #16 on: November 29, 2011, 09:04:43 am »

Nou ? werk dan zelf maar uit hoe je dit ziet werken. Ik heb al wat voorbeelden gegeven van (onhandige) zaken. Let wel, bij aanwezigheid van een Assortiment bij de Groeps Debiteur dus.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #17 on: November 29, 2011, 09:38:14 am »

editSuggestie 1:
Een kopie van functie 1, met 1 verschil: Alleen het assortiment tonen van de debiteur van de verkooporder. Daar is Laco voorlopig mee gered.

____
editSuggestie 2:
wat misschien beter is, is in Blad 2 van Wijzigen / TOEVOEGEN debiteur LORDWY nabij de rubriek "Via assortiment" een rubriek opnemen "bij optie 1 assortiment tonen van Groep/Aflever/Beide" (G/A/B)  welke gerespecteerd wordt bij optie 1 van "keuze raadplegen assortiment"

Bij G => alleen assortiment Groepsdebiteur (indien geen groepsdebiteur is ingevuld, geldt het het assortiment van de debiteur zelf)
Bij A ==> alleen assortiment van de debiteur van de Verkooporder
bij B ===> assortiment van groepsdebiteur en Afleverdebiteur beide tegelijk laten zien.
Default waarde zal op "G" moeten staan, om bestaade profit klanten niet in de problemen te helpen. Johan zet m onmiddelijk op "A" zodat mijn collega's van verkoop alleen het assortiment van de afleverdebiteur (het groepslid).

_______________________

2 suggesties dus, waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de 2e.


* optie 4.png (3.43 KB, 282x130 - viewed 167 times.)
« Last Edit: November 29, 2011, 10:21:29 am by Johan » Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #18 on: November 29, 2011, 10:11:10 am »

Jammer dat ik niet zie wat jouw 2 suggesties zijn ... swoon



Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #19 on: November 29, 2011, 10:21:58 am »

Jammer dat ik niet zie wat jouw 2 suggesties zijn ... swoon

Nou ik heb er maar even een titeltje boven gehangen.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #20 on: November 29, 2011, 12:01:03 pm »

LOVODBR1 heeft geen kop en dat zou wel moeten. Dus, daar moet de Debiteur in worden genoemd wiens Assortiment je aan het bekijken bent. In jouw geval dus de betreffende Groepsdebiteur. Misschien op deze wijze :

DALOS1 (FRIAM1)

Dat zou prima werken, als je daar dan maar twee koppen komen :
kop1:
DALOS1 (FRIAM1)
zowel als:
kop2
DALOS1 (DALOS1)
Dan krijg je ongeveer het effect van suggestie 2, met optie "B".
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #21 on: December 02, 2011, 11:20:04 am »

Aah ja natuurlijk ik zie al wat je bedoeld, Waar ik in genoemde post schrijf over assortiment, moet het zijn "Actieve Assortiment". Wat is een Actief assortiment: Dat zijn alle artikel(/verschijningen) in het assortiment waarbij 
- Aanwezig in Assortiment = "J",

- de Leverdatum van de verkooporder groter is dan,  of gelijk is aan de begindatum van desbetreffende artikel(/verschijning) van het assortiment

- de Leverdatum van de verkooporder kleiner is dan,  of gelijk is aan de einddatum van desbetreffende artikel(/verschijning) van het assortiment.

Sorry dat ik dat niet eerder even expliciet heb genoemd.

Dat zodanig, dat je de mogelijkheid hebt om het actieve assortiment van een afleverdebiteur te tonen, zonder dat dit 'vervuilt' wordt door het assortiment van een eventuele groepsdebiteur.


editSuggestie 1:
Een kopie van functie 1, met 1 verschil: Alleen het assortiment tonen van de debiteur van de verkooporder. Daar is Laco voorlopig mee gered.

____
editSuggestie 2:
wat misschien beter is, is in Blad 2 van Wijzigen / TOEVOEGEN debiteur LORDWY nabij de rubriek "Via assortiment" een rubriek opnemen "bij optie 1 assortiment tonen van Groep/Aflever/Beide" (G/A/B)  welke gerespecteerd wordt bij optie 1 van "keuze raadplegen assortiment"

Bij G => alleen assortiment Groepsdebiteur (indien geen groepsdebiteur is ingevuld, geldt het het assortiment van de debiteur zelf)
Bij A ==> alleen assortiment van de debiteur van de Verkooporder
bij B ===> assortiment van groepsdebiteur en Afleverdebiteur beide tegelijk laten zien.
Default waarde zal op "G" moeten staan, om bestaade profit klanten niet in de problemen te helpen. Johan zet m onmiddelijk op "A" zodat mijn collega's van verkoop alleen het assortiment van de afleverdebiteur (het groepslid).

_______________________

2 suggesties dus, waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de 2e.

Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #22 on: December 06, 2011, 07:53:57 am »

Het probleem is dat je feitelijk twee Assortimenten gemixed wilt hebben, ook al heb je dat zelf nog niet even door. Dus bijvoorbeeld :
GROEPA : A, B, C, D, E, F
LIDGR1  : B, C, F

Dit moet dan worden opgelost door bij LIDGR1 aan te geven dat A, D, E er *niet* zijn (exlusive). Dit hanteert dus het uitgangspunt dat als er niets wordt gezegd over een produkt, het er wel is (anders is het te "redundant").

Maar ja, nu zeg jij natuurlijk dat dit ook moet kunnen :

GROEPA : A, C, D, E, F
LIDGR1  : B, C, F

wat inhoudt dat LIDGR1 een extra B toegevoegd moet kunnen krijgen. Wel, dit zou ik niet doen, want het zal niet manipuleerbaar ziin.

Om dit technisch in elkaar te draaien moet je rekenen op een 26 uur en dan heb je het laatste voorbeeld ook erbij.
Als het met name bij het laatste voorbeeld ook goed inzichtelijk moet werken (en daar zou ik maar Ja op zeggen als ik jou was) komt er gerust een 8-10 uur bij.

N.b.: Waar je volgens mij de mist in gaat, is dat je een Assortiment op de Groepsdebiteur hebt. Dit lijkt me dit/jouw geval niet terecht. Dus, laat je dit achterwege, dan werkt het nu al - eh, bijna denk ik. Want, er zal nog steeds iets moeten komen dat het Assortiment van de Groepsdebiteur links laat liggen als een lid een ordertje plaatst. Dit, aannemend dat de Groepsdebiteur zelf ook wel eens een bestellinkje doet. Als dit laatste niet het geval is werkt het nu 100% (bij veranderde inrichting).

Reageer maar weer eens ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #23 on: December 06, 2011, 08:54:55 am »

Dit Topic is begonnen omdat ik inderdaad Bij DALOS1 en FRIAM1 afschuwelijk de fout ingegaan ben met inderdaad een mix in het assortiment. Dat is duidelijk niet juist geweest van Johan. Ik wil voor het gebruik bij Laco geen assortimenten gemixd weergeven.

Onderstaande is geschreven met het uitgangspunt dat een LIDGR1 hoort bij GROEP1, zijnde de groepsdebiteur.

Ik zit maar met 1 probleem, bij het toevoegen van verkooporderregels: Als ik via LO<3-1-1-F4- na alle bladen F1> dan komt dat keuze menu LODBRAKZ tevoorschijn. Als ik daar kies voor optie 1, dan krijg ik het assortiment te zien van de groepsdebiteur GROEP1, ongeacht of dat assortiment nou leeg is, of gevuld is.

Dit in tegenstelling tot wanneer je via LO<3-1-1-F4- na alle bladen F1> dan komt ook dat keuze menu LODBRAKZ tevoorschijn, als je dan op <ESC> drukt (ipv 1) en dan vanuit LOVRTV Toevoegen Verkooporderregel via <F5-5> het assortiment gaat raadplegen, dan zie je juist alleen het assortiment van de afleverdebiteur LIDGR1, ongeacht wat GROEP1 in het assortiment heeft te staan.

Hoe moeilijk moet het nou zijn om dié weergave ook beschikbaar te hebben in dat keuzemenu (zie afbeelding bij deze post)? Dan hoeft er echt niets gemixt te worden weergegeven o.i.d.



* LODBRAKZ keuzemenu na LOVOTV.png (9.85 KB, 282x130 - viewed 134 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #24 on: December 06, 2011, 10:39:05 am »

Twee antwoorden / reakties:

1.
Het Via Assortiment is uietraard weers eens speciaal gemaakt voor iemand die het wilde laten werken zoals het nu werkt Groepsdebiteur bepaalt assortiment).
Dit houdt niet in dat het niet anders kan. Kwestie van een Bedrijfsparameter (4 uur) en wat coding aanpassen (3 uur) en het doet wat je wilt (Assortiment van Groepsdebiteur wordt dan domweg nooit gebruikt, al vul je het 100 keer in).

2.
Dat het lijkt te werken via Esc is denk ik een fout. Is gewoon niet zo bedoeld (ook hier : denk ik). Maar goed, je kiest dus eerst iets om daar toch weer uit te gaan (Esc) om vervolgens langs een heel andere weg te gaan die al niets meer met Via Assortiment te maken heeft. Op zich mag dit denk ik ook, omdat de betreffende klant "Via" en "normaal" door elkaar gebruikt, al weet ik nu even niet hoe "normaal" is in dat geval. Is ook niet belangrijk.

Nou, dus dit was alles ?
(komt die aanpassing in de kop er dus ook niet lijkt me ! (??))
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #25 on: December 08, 2011, 11:18:29 am »

1.
Het Via Assortiment is uietraard weers eens speciaal gemaakt voor iemand die het wilde laten werken zoals het nu werkt Groepsdebiteur bepaalt assortiment).
Dit houdt niet in dat het niet anders kan. Kwestie van een Bedrijfsparameter (4 uur) en wat coding aanpassen (3 uur) en het doet wat je wilt (Assortiment van Groepsdebiteur wordt dan domweg nooit gebruikt, al vul je het 100 keer in).


Met deze aanpassing kan ik voor de groepen die ik nu op het oog heb prima uit de voeten. Hiermee zet ik mezelf echter wel tot op zekere hoogte "op slot".
Waarom niet op Blad 2, naast de rubriek "Via assortiment" een rubriekje opnemen "G/A" (Groepsdebiteur / Afleverdebiteur). Dan laat je de weergave van "Via Assortiment" niet afhangen van een bedrijfsparameter, maar van een debiteurparameter. Default zal dat ding overal op G staan. Johan zet dat wel op A voor die debiteuren waarvan hij vindt dat alleen het Assortiment van de Afleverdebiteur komt te staan.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #26 on: December 08, 2011, 12:45:37 pm »

Zit wel wat in ...

Logisch is het niet helemaal, omdat je dan (zogemaand) zegt :
Ik heb een Assortiment bepaald door de Groepsdebiteur, en die geldt in prinicpe voor alle leden;
Is er een lid met een klein afwijkinkje, dan moet ik het volledige assortiment plus/minus dat afwijkinkje voor dat lid gaan invoeren.

Dus voel je ? als je wilt wat jij wilt, dan wil je eigenlijk "verkeerd" werken. Maakt mij verder niet uit, maar het eerst volgende wat je nu gaat vragen is : Wat kost Kopiëren Assortiment ?

Buiten het laatste gaat er nu 2 uur vanaf. Totaal 5 uur dus. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #27 on: December 20, 2011, 07:50:28 am »

Die kans van dat kopieren is zeker aanwezig. Mogelijk komt er ook nog wel een vraag, om de rubriek "G/A" uit te breiden met "G/A/B", die het assortiment van Groep en Afleverdebiteur beide laat zien. Ik weet namelijk ook even niet wat de in tussen tijd aangekondigde webshop hier mogelijk nog in gaat veranderen.

Voor nu: Die aanpassing van 5 uur is akkoord.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #28 on: December 21, 2011, 02:15:40 pm »

Quote
Mogelijk komt er ook nog wel een vraag, om de rubriek "G/A" uit te breiden met "G/A/B", die het assortiment van Groep en Afleverdebiteur beide laat zien.

Als je maar niet denkt dat dat nu ineens wèl gemakkelijk is ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #29 on: January 06, 2012, 01:20:53 pm »

zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23988.0;topicseen
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 21 queries.