Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:23:21 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: wijzigen verschijning duurt lang  (Read 1914 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 18, 2011, 01:42:30 pm »

In het kader van scherper kijken naar onjuist beindigde sessies, werd ik net gebeld door een gebruiker die eerder deze week ook de klos was. Het leert dus wel, ik werd nu al tijdig geroepen.

Onderweg er naar toe kwam het alsnog goed, maar naspelen kan ik het wel.

Node-id   Bedrijf   Heartuser   Begindatum   Begin_Tijd   Einddatum   Eindtijd   opmerking
       TS03   MEEL   JVR   18-mrt-11   11:46:12   18-mrt-11   11:46:30   goed
       TS03   LACO   JVR   18-mrt-11   13:08:22         Fout
       TS03   LACO   JVR   18-mrt-11   13:18:11         Actief


LO<1-1-2-1> een verschijningsvorm toevoegen, daarna er achter komen dat de inhoud niet klopt, wijzigen van een nieuwe verschijning. Inhoud aanpassen, f1 bevestigen en dan wachten. Waarop eigenlijk vroeg die gebruiker zich af? Beter lezen, misschien stond het gele balkje van de ExternBureaublad-viewer er wel overheen, maar profit was bezig met bijwerken van artikel/bestelniveaus.

Maar wat doe je dan in 'nood' als dit je te lang gaat duren? je drukt op esc, je krijgt een tweede profit sessie er bij, die kun je sluiten, "Reageert niet" staat evenin het scherm, en dan de vraag wat je er mee wilt doen.
Ik kan me voorstellen dat een gebruiker in nood dan aangeeft dit te willen beindigen.

Profit opnieuw opgestart, tbc gereorganiseerd, naar de verschijningsvormen toe, worden de omschrijving ervan spontaan gecentreerd weergegeven.

Ok een melding "op het randje" misschien. Want ja, is dit nou vertraging in het netwerk, ongeduld van de gebruiker of is dit wat anders?
Waarom moet het bijwerken van artikel/bestelniveaus van een nieuwe verschijning zo lang duren, zijn die er dan al?


* lovawy.png (78.85 KB, 602x481 - viewed 149 times.)

* lovawy2.png (25.78 KB, 602x481 - viewed 131 times.)

* lovsra na opnieuw opstarten.png (36.78 KB, 583x727 - viewed 138 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 21, 2011, 07:56:08 am »

Mijn eerste idee zou ook zijn "het Bijwerken van de Bestelniveau's"; een berekening t.b.v. de Behoefterun, die feitelijk de Elementaire Behoeftebasis zou moeten bijwerken met als je een Bestelniveau van 10 Verschijningen hebt aangegeven, daar nu een ander aantal eenheden bij hoort.
Het "bijwerken van de Bestelniveau's" heeft er niets mee te maken, sterker nog, die koding is ooit al eens ongedaan gemaakt, en wordt niet eens uitgevoerd (terwijl het wel op het scherm staat).

Waarom is het wel zo traag ?

De koding beschrijft dat de Inhoud v/e Verschijningsvorm niet mag worden gewijzigd. 15 jaar geleden is in het kommentaar al beschreven dat het te komplex is te kunnen bepalen óf de betreffende Verschijningsvorm al in gebruik is, en dat we beter standaard een melding zouden kunnen inbouwen "wijzigen inhoud is niet toegestaan". Natuurlijk is een typefout bij Toevoegen zo gemaakt, en als je bij een blik van 20 Kg per ongeluk 2 Kg hebt ingevuld, wil je dit kunnen wijzigen. Derhalve wordt wijzigen wel toegestaan, maar, er wordt gekontroleerd of het item niet in gebruik is, en daar gaat het mis...

Op een aantal plekken wordt gekontroleerd of de Verschijningsvorm in gebruik is. Wordt ze niet gevonden, dan gaat ze naar een volgende tabel op zoek of ze daarin voorkomt. Is ze helemaal niet in gebruik, dan worden eerst alle tabellen doorlopen, om vervolgens te konstateren dat ze niet in gebruik is. Hiertoe worden echter wel:

a. Alle Voorraaditems doorlopen
b. Alle Inkooporderregels doorlopen (ook de afgesloten)
c. Alle Verkooporderregels doorlopen (ook de afgesloten)
d. Alle Produktieorderoutput doorlopen (ook de afgesloten)

Omdat deze tabellen geen direkte index op de Verschijningsvorm zullen hebben, wordt de hele tabel doorlopen.

Tsja... niet verwonderlijk dat dit dan niet meer vooruit te branden is. Ik tref ook nog een weggesterde melding aan "Deze funktie kan enige tijd duren ! Enter = Door, Esc = Terug".

Wat de reden is voor het niet mogen wijzigen moet ik naar gissen (mogelijk staat het in de helptekst), maar je kunt je er iets bij voorstellen, dat als jij 2000 Kg van plan was te produceren in blikken van 2 Kg, je 1000 blikken moet afvullen, en dus ook 1000 lege blikken gaat inkopen, waar dit er na wijziging naar 20 Kg nog maar 100 behoren te zijn. Of, een klant bestelt 100 zakken, en in plaats van dat jij voor 2000 Kg produkt je grondstoffen gaat inkopen, koop je slechts voor 200 Kg grondstoffen in, puur omdat de inhoud verkeerd is. Ook in de hoek van leveren zal dit problemen opleveren.

Nou ja... we weten wel dat dit problemen oplevert, en je weet als gebruiker ook dat je het fout gedaan hebt, en je wilt je fout netjes wijzigen... maar... je moet wachten... tot je een ons weegt... niet handig...

Hmm... Verdere inspektie wijst ook nog uit dat er per tabel, afhankelijk van een konditie, er óf een waarschuwing volgt óf een strikte kontrole.
De konditie heeft echter altijd dezelfde waarde, met als gevolg dat er nooit strikt gekontroleerd wordt, en er altijd alleen maar een waarschuwing volgt. Kortom, welke reden er ook bedacht is om de inhoud niet te mogen wijzigen, wijzigen is altijd toegestaan, en daarna zouden er zaken in de soep kunnen lopen als de gebruiker iets wijzigt wat al in gebruik is.

Ik denk dat we dan beter gewoon standaard een waarschuwing kunnen geven, en niet kontroleren of de Verschijningsvorm in gebruik is. Dat weet de gebruiker nl. zelf ook wel; helemaal als hij nét iets heeft toegevoegd met een verkeerde inhoud.  Als het systeem mij toestaat om de inhoud van de Verschijningsvorm ST te wijzigen van 1 naar bijv. 100, dan hoef ik er niet een half uur op te wachten voor ze gekontroleerd heeft dat die Verschijningsvorm wel ergens in gebruik zal zijn. Als de huidige kontrole een blokkade zou zijn, werd het een ander verhaal, maar het betreft slechts een waarschuwing. Wel, per heden waarschuwen we wel standaard. Dat scheelt weer een enorme tijd wachten.
« Last Edit: March 21, 2011, 08:04:28 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: March 21, 2011, 08:20:52 am »

Als je de inhoud wijzigt, krijg je nu gewoon standaard een waarschuwing.
Aanpassing staat al op jullie systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.041 seconds with 19 queries.