Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:59:56 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Wijzigen prijzen op openstaande verkooporderregels ná mutatie prijskorting  (Read 3131 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: March 11, 2011, 11:07:07 am »

We hebben het er volgens mij wel eens vaker over gehad, maar hij komt toch wel vaker terug:

Ik heb een openstaande verkooporderregel op leverdatum X
Die heeft een verkoopprijs, die bepaald kan zijn op tig verschillende manieren.

Bij ons zijn er drie in gebruik: Kontrakten, Prijskortingsafspraak met "prijs als korting: "Nee"" , en Prijskortingsafspraak met "prijs als korting: "Ja " icm Standaardprijs (prijs ongeacht debiteur)"

Als bij een debiteur/artikel een prijs toegevoegd wordt met "prijs als korting "N"", en Profit vindt een openstaande verkooporderregel, dan wordt de prijs perfect aangepast als de prijs geldig is / wordt op leverdatum X. Good job !

Als bij een debiteur/artikel een prijs toegevoegd wordt met "prijs als korting "J"", dan lijkt Profit niet te zoeken naar openstaande verkooporderregels daarvoor. Dan wordt de prijs dus ook niet aangepast.

Let op: ik heb het hier over prijsmutaties middels lodatv, niet met massaal wijzigen en / of bijbehorende soortgelijke functies. Puur lodatv.

De bedrijfsparameter staat op H, heb het ook met J geprobeerd. (zie afbeelding bedrijfsparameters) Dit biedt niet de oplossing.

Vraag: Is het mogelijk om op enigerleiwijze de kortingen door te kopieren naar de openstaande verkooporders, zodat daarbij de verkoopprijs opnieuw bepaald wordt? Prijsbepaling is op basis van Leverdatum (niet orderdatum) Raadplegen Prijsbepaling (VO-regelmenu optie L) ziet wel de juiste prijsbepaling, nu nog even d'r in zetten.


* lodatv.PNG (13.61 KB, 567x438 - viewed 166 times.)

* lopavwpwy.PNG (16.1 KB, 702x459 - viewed 159 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: March 11, 2011, 11:52:30 am »

Eerste reaktie :

Het feit dat de Prijs vanzelf wordt aangepast in de Verkooporderregel lijkt mij niet goed ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: March 11, 2011, 12:30:33 pm »

prima, ik kan ook leven met een "Bevestiging", met andere woorden: Profit signaleert de openstaande verkooporderregel die geldig is op datum X, "opent" die en vraagt of de prijs bepaling opnieuw uitgevoerd moet worden. Gebruiker bevestigd dit met ja of nee, en is blij. Geen probleem, verkoop zal daar heel goed mee kunnen leven.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: March 11, 2011, 12:37:45 pm »

Dat snap ik niet helemaal ...

(vergeet niet : ik heb misschien helemaal geen gelijk)

Wat ik wel weet is dat er een funktie bestaat die expliciet de prijzen in de openstaande VORegels aanpast (geen idee waar die zit), en die vast ook wel die kortingen meeneemt (wordt vaak gebruikt door klanten).
Maar wat ik dus onjuist zou vinden is dat er ergens een prijs zo maar wordt aangepast, omdat jij (zonder dat je ooit kan zien wat je allemaal aanricht !!) ergens een prijs of korting verandert (op vreselijk "hoog" niveau).
Denk ook aan Orderbevestigingen die mensen kunnen hebben ontvangen, en dat niet "zo maar" de prijs mag veranderen. Nogmaals, je weet niet eens de impact (wiens prijzen zullen er nu eigenlijk allemaal worden aangepast in openstaande VORegels ?).

Overigens houdt e.e.a. helemaal niet in dat wat jij wilt niet zou kunnen en mogen werken. En eigenlijk dus : die funktie bestaat al.
Kan ook best anders worden als dat nodig is (Bedrijfsparameter enz.).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 11, 2011, 01:01:01 pm »

Wat ik wel weet is dat er een funktie bestaat die expliciet de prijzen in de openstaande VORegels aanpast (geen idee waar die zit)

Ik denk dat Johan daarook op doelt, gezien de parameter waar hij naar verwijst.

Dat zou dan ook gepaard moeten gaan met een rubriek "Prijs doorkopieren naar Verkooporderregels = Ja" bij de betreffende Prijsregistratiewijze; daar hoor ik Johan verder niet over.

Maar, zie dan ook onderstaande Helptekst, die gewoon letterlijk beschrijft dat je dit niet hoort te gebruiken, en dat zaken als "Prijs als Korting" hier niet onder vallen...  Sad
(scherm #2, 2e alinea).

Nb: Hoewel de Helptekst de situatie "Ja" beschrijft, is er later nog een optie "H" (Herberekenen dacht ik) bijgekomen. Dat Herberekenen lijkt me dan hooguit een andere methode om de prijzen bij de op dat moment ondervangen prijsregistraties te berekenen, en zal lijkt me niet ervoor zorgen dat alle andere prijsregistratiewijzen die expliciet zijn uitgesloten volgens de helptekst, het sinds die optie ineens wel doen.

Zie helptekst van de betreffende parameter, scherm #5 : "Let op: Iedere benodigde aanpassing aangaande het voorgenoemde zal gelden als maatwerk wat op basis van nakalkulatie zal geschieden". En... gezien de hoeveelheid aan prijsregistraties die er zijn, met de kombinaties die daaruit kunnen volgen...


* help1.PNG (21.19 KB, 595x463 - viewed 148 times.)

* help2.PNG (29.24 KB, 595x461 - viewed 134 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: March 11, 2011, 03:11:42 pm »

Dat snap ik niet helemaal ...

(vergeet niet : ik heb misschien helemaal geen gelijk)

Wat ik wel weet is dat er een funktie bestaat die expliciet de prijzen in de openstaande VORegels aanpast (geen idee waar die zit), en die vast ook wel die kortingen meeneemt (wordt vaak gebruikt door klanten).

Ja die functie is er. Als je bij LODATV (toevoegen prijs/kortinsafspraken, zie afbeelding in eerste post) zit, dan heb je op blad 2 "Kopieren naar VO-regels J/N", die zet je op "Ja" door m aan te vinken. Als ik een vaste prijs heb ("Prijs als korting" op blad 1 staat op "N")  dan gebeurd dat ook. Profit meldt dan ook keurig welke verkooporderregels gemuteerd zijn. Precies ditzelfde willen we graag ook als de "Prijs als korting"-indicator op "J" ja staat.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: March 11, 2011, 03:13:30 pm »

Hergeneren, dat is inderdaad waar wouter ook over schrijft, de bedrijfsparamter die we op H hebben staan. Dat in combinatie met blad 2 van Lodatv Prijs naar vo regels op J
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 20 queries.