Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:16:07 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: batchboekingen  (Read 3071 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: February 08, 2011, 10:20:53 am »

Ik heb middels 7-1-2-8-3 batchboekingen geïmporteerd en nu wil ik deze doorboeken. Echter ik wordt telkens geblokkeerd. Zie bijgevoegde melding.
Frapant is dat ik wel alle andere batchboekingen kan doorboeken en dat ik alleen de geïmporteerde boekingen niet kan doorboeken.
Vanochtend eerst ging het wel goed. Echter na doorboeken had ik deze journaalposten verwijderd ivm een fout en nu gaat het ineens niet meer goed.
Hoe kan dit?


* batchboekingen.png (8.64 KB, 1088x73 - viewed 136 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 08, 2011, 10:58:59 am »

Het systeem detecteert dat deze Batchboekingen al eens doorgeboekt zijn.  smile

Gewoon een algemeen mechanisme, ter voorkoming dat je iets dubbel in je grootboek krijgt.

Via een separate run (optie #5 dacht ik in het menu batchboekingen) kun je de status "wordt al doorgeboekt" zodanig resetten dat je expliciet aangeeft "boek toch maar door".

Nb: In dit specifieke geval zou je je boekingen ook op een andere datum-/tijd kunnen importeren, dat werkt vast ook wel.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: February 08, 2011, 12:02:54 pm »

Opgelost. Dank je wel.
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 09, 2011, 09:35:23 am »

Quote
Het systeem detecteert dat deze Batchboekingen al eens doorgeboekt zijn.

Leg dat nou eens beter uit ? Niet langer, maar beter. Ik bedoel, het enige wat hier wordt geadviseerd is "en zus en zo krijg je ze alsnog wel doorgeboekt hoor ... DUBBEL".

Toch ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 09, 2011, 09:51:48 am »

Duidelijk zonder langer zal wel niet gaan. E.e.a. staat ook wel ergens in de helptekst beschreven, maar dat opzoeken kost vast meer tijd...

Als een Batchboeking wordt doorgeboekt, wordt geregistreerd dat deze doorgeboekt wordt.

De kontrole is feitelijk opgenomen ter herkenning "dat een andere gebruiker dit aan het doen is", en vandaan ook dat de melding dat impliceert.

Je hoort niet met meerdere personen tegelijk batchboekingen door te boeken, doe je dat toch, dan probeert Profit te konstateren dat Batchboekingen door een andere gebruiker al zijn geregistreerd als "deze zijn doorgeboekt".

Zodra de andere gebruiker de batchboekingen hééft doorgeboekt, worden ze vanzelf verwijderd, en is de boel consistent.

Toch hebben we wel eens gehad dat een gebruiker begint met doorboeken, maar halverwege het proces crasht zijn pc / profitsessie. Dan zijn die boekingen al wel geregistreerd als "worden doorgeboekt", maar écht doorgeboekt zijn ze niet (of wel), maar de Batchboekingen staat er i.i.g. nog wel (zijn nog niet verwijderd na het doorboeken, omdat het doorboeken niet afgemaakt is). Voor deze situatie heb je de mogelijkheid de wel doorgeboekte boekingen in het grootboek te verwijderen, en het deel wat niet doorgeboekt is, alsnog door te boeken. Dit levert dan wel de melding op 'wordt doorgeboekt door een andere gebruiker', maar, die melding is in dat geval niet terecht (het betreft immers een foutsituatie), en derhalve is er een speciale run die de boekingen een dermate status kan geven "boek ze toch nóg maar een keer door".  Lees: het alternatief is dat wij via het modem moeten inloggen, nu kan de gebruiker het zelf doen, mits speciaal geautoriseerd, en op voorwaarde dat ze zelf gekontroleerd heeft dat de batchboekingen nog niet in het grootboek staan, danwel daaruit verwijderd zijn om te voorkomen dat er geen dubbelen ontstaan.
Op het scherm zelf wordt e.e.a. ook nog uitgelegd.

Bij het importeren van deze Batchboekingen zal eenzelfde effekt optreden. Puur toeval, maar helemaal nog niet zo verkeerd denk ik. Importeer je de batchboekingen 2x, dan wordt je vanzelf gewaardschuwd dat ze er al in zitten. Standaard kún je ze dan niet eens een 2e keer doorboeken want inderdaad, dan zou het er DUBBEL in zitten. Maar ja... in dit geval geeft Dinand al aan dat hij zelf die boekingen uit het Grootboek verwijderd heeft, en dus kan het geen kwaad om ze met wat extra hulp nogmaals door te boeken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 09, 2011, 11:25:12 am »

Ja, je maakt er weer een mooi verhaal van. Een antwoord (op mijn vraag) zit er echter nauwelijks in. Ok, op jouw laatste regel dan, indirekt.

Quote
Maar ja... in dit geval geeft Dinand al aan dat hij zelf die boekingen uit het Grootboek verwijderd heeft, en dus kan het geen kwaad om ze met wat extra hulp nogmaals door te boeken.

Dat is dus waar. Maar dat houdt nog steeds niet in dat er ergens e.o.a. standaard verhaal gelezen moet worden wat zegt "joh, draai die run, en boek ze gerust nogmaals door". En jouw uitleg helpt daar niets aan. Dus als ik het zou moeten zeggen (onder voorbehoud dat dit domweg fout zou zijn - doch gezien jouw reaktie lijkt me dat niet het geval) :

Als je zo'n melding krijgt kan je die run draaien, moet je er voor zorgen dat eventueel bestaande boekingen uit de betreffende batchboekingen zijn verwijderd, en kan je het doorboeken (nogmaals) doen.

Verder, sorry dat ik verder lees dan m'n neus lang is, maar als je dit nou niet had gezegd :

Quote
Nb: In dit specifieke geval zou je je boekingen ook op een andere datum-/tijd kunnen importeren, dat werkt vast ook wel.

had je in elk geval niet geïmpliceerd dat je gerust de boekingen ook wel onder een andere datum/tijd kan neerzetten (ADBO) zonder er last van te hebben. Jaja, je reaktie kan zijn "maar ik had het over het omzeilen van die melding". Ja, tuurlijk. Maar dat is geen oplossing (voor een volgende doorboekingsrun enz.).

Goed, ook mijn verhaal is intussen langer dan gewenst, maar ik wil gewoon niet dat mensen dingen verkeerd kunnen lezen, terwijl het van redelijk cruciaal belang is als het fout gaat. Als reaktie op Dinand's vraag was het heus wel goed, maar wie gaat nou eerst die vraag 100% proberen te doorgronden als niets in het antwoord daar toe leidt. En dus gaat het vanzelf een keer verkeerd.
En *dan* kan je pas lekker via het modem enz ... smile smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 09, 2011, 11:39:55 am »

Jaja, je reaktie kan zijn "maar ik had het over het omzeilen van die melding".

Ja, daar had ik het over.

Je moet expliciet geautoriseerd zijn, bestanden zullen wel voor alleen gebruik worden geopend, bla bla...
Als Dinand die boekingen zélf al verwijderd heeft, staan ze er na nogmaals inlezen niet dubbel in, en dus in inlezen met een andere tijd ook een oplossing.

Ik begrijp niet goed wat het probleem nu is.  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 09, 2011, 02:22:23 pm »

Geeft niet.

Mocht de rest het ook niet kunnen volgen ... jammer. Maar dan hebben wij het niet gedaan, en tegen die tijd leg ik het nog wel een keer uit als het moet. Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.018 seconds with 20 queries.