Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:27:02 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Opdrachtbevestiging als PDF  (Read 3654 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
BKienhuis
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 450


View Profile WWW
« on: September 22, 2010, 10:49:21 am »

We hebben op 2 werkplekken inmiddels VeryPDF geïnstalleerd. Nu is het zo, dat je bijvoorbeeld bij het printen van een factuur kunt aangeven welke layout je wil gebruiken. Hier kun je dus aangeven of je de standaard layout voor printen (bijvoorbeeld NEDK1) of de layout voor PDF-formaat (NL4K1) wil gebruiken. Bij het printen van de opdrachtbevestiging mis ik deze mogelijkheid. Dit zou betekenen dat je opdrachtbevestigingen maar op 1 manier kan printen, ófwel naar de printer met de bestaande layout die geschikt is voor de printer, ófwel met een nieuwe layout die geschikt is voor PDF. Is dit aan te passen?
 blush1 Edit, ik zie net dat ik hierover al eerder een vraag heb gesteld en dat we destijds bij de debiteur een veld hebben laten maken waarmee je een andere layout kan aansturen. Ondanks dat, zou het misschien toch handiger kunnen zijn om dat in het veld voor het afdrukken van de opdrachtbevestiging te kunnen overrulen.
« Last Edit: September 22, 2010, 10:56:10 am by BKienhuis » Logged

Heart-Profit company ID: SC
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 22, 2010, 11:13:05 am »

De Layout volgens welke geprint wordt staat helemaal los van het PDF gebeuren.

Dus, jij hebt een document (een Faktuur) en print deze óf naar de Printer, óf via PCL5 naar de PDF Converter.
Het device waar je naar print heeft niets te maken met de gekozen layout, die is in beide gevallen hetzelfde.
Stel dat jij je documenten op blanko A4 papier print, dan heb je als het goed is geen probleem (c.q. geen andere layout nodig).

Wat nu aan de orde kan zijn, is dat als jij je document naar de Printer stuurt, je voorbedrukt papier gebruikt, en je layout feitelijk alleen maar wat waarden print op de juiste plek, maar niet de tekst erbij die aangeeft wat die waarde betekent (immers, dat staat voorbedrukt op het papier). Als je dán diezelfde layout gebruikt om naar PDF te printen, krijg je evengoed alleen die waarden te zien, en niet te teksten. Tsja... en printen naar een voorbedrukte PDF is nu eenmaal niet mogelijk.

Ofwel, in dié situatie zou je afhankelijk van het output device (Printer óf PDF) een andere Layout kunnen willen afdwingen.
Dit is op dit moment niet mogelijk.

Bij een Faktuur heb je om een andere reden de mogelijkheid om een Debiteur aan een kompleet andere Layout te koppelen. Dit is bijv. bedoeld omdat één specifieke Debiteur een Faktuur wenst te hebben volgens een specifieke opmaak, of omdat jij bijv. bij dié debiteur niet de kolom "korting" wilt opnemen omdat de debiteur dan zal opbellen met "hey, geven jullie korting? waarom is dat veld bij ons niet gevuld??".
Dit mechanisme "misbruik" je nu door te stellen dat je bij een klant die in PDF gefaktureerd wordt, er een andere layout getriggerd moet worden.
Werken doet dit evengoed niet, immers, "faktureren in PDF" hoéf je niet te respekteren, je hebt ook altijd nog de mogelijkheid om een faktuur naar de printer te sturen, in welk geval de PDF layout naar de printer (met voorbedrukt papier) gestuurd wordt, en er alsnog weer puin uitkomt.

NB: En overigens heeft dat weer niets te maken met PDF, maar wellicht eerder met "we mailen het document".

Resumer: Ja, we kunnen ons best voorstellen dat je afhankelijk van Printer/PDF een andere layout wenst te kiezen. Mogelijk is dit nu nog niet. E.e.a. zou op zich wel gemaakt kunnen worden (maatwerk, waarvan ik niet zo 1,2,3 kan zeggen wat dat gaat kosten; het kon nog al ingrijpend zijn). Advies is dan ook om gewoon één layout te ontwerpen die je in beide gevallen kunt gebruiken; daar kun je i.i.g. meteen mee aan de slag.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 22, 2010, 12:26:44 pm »

Quote
Advies is dan ook om gewoon één layout te ontwerpen die je in beide gevallen kunt gebruiken; daar kun je i.i.g. meteen mee aan de slag.

Voordat Bas het zegt, zeg ik het wel : Gooi je voorbedrukte papier gewoon weg, dan kan je ermee werken.

scratching

Het lijkt me dat als je dit "normaal" benadert (zoals ik zojuist deed) je ook niet een redelijk krom verhaal nodig hebt om iets te verantwoorden wat niet te verantwoorden *is*.
Onder het voorbehoud dat ik het goed begrijp natuurlijk. Dat aannemend, zou ik er graag dit simpele verhaal van willen maken :

Het geheel van printen/emailen/PDF/PDF Emailen/HTML/HTML Emailen (enz. ?) was voldoende moeilijk om er "jaren" over te doen het op de rit te krijgen. Dat hebben we allemaal wel gezien (en wij vonden het *echt* moeilijk);
Het geheel zoals het er nu is, is ontstaan uit diverse kleinere stukjes en beetjes waarbij de betreffende belanghebbenden redelijk netjes allemaal hebben bijgedragen. De één misschien iets meer als de ander, maar zeg maar dat ik dat "leuk" en ook sportief vind zoals dit is gegaan. Waar mogelijk hebben wij zelf ook bijdragen geleverd, door iets net nog wat mooier of uitgebreider te maken dan we op voorhand konden voorzien. Maar, wat hier nu aan de orde is heeft niemand aan gedacht, en ook wij hebben het niet voorzien. Het geldt ook voor al dit soort dokumenten, en allen moeten ze separaat worden opgelost (denk ik). Aldus :

Waar dit (per dokument) moet worden opgelost, mag de belanghebbende ervoor betalen. Dat zou in dit geval SC zijn. Een ander voorziet hopelijk weer in het volgende dokument.
Makkelijker is het natuurlijk indien je helemaal geen voorbedrukt papier hebt, en kan doen wat Wouter voorstelt. Dus, daar hopen we dan maar op, want dat klinkt toch net iets vriendelijker. Maar anders ... anders zij het zo.

Ik hoop dat het zo even mag kwa antwoord, maar vooral dat je uit de voeten kan met Wouter's oplossing.

?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
BKienhuis
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 450


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 22, 2010, 01:00:16 pm »

Waar we nu tegen aan lopen heeft inderdaad te maken met voorbedrukt papier, maar ook met licenties voor VeryPDF bijvoorbeeld. Waarschijnlijk is het voor ons zinvol om t.z.t. een server-licentie aan te schaffen. We hebben in eerste instantie 2 licenties gekocht en dan krijg je dat de één een PDF wil kunnen maken en de ander (zonder VeryPDF) gewoon wil kunnen printen. De print naar PDF wordt gemaakt met een template en wijkt nogal af van de bestaande layout. Zonder VeryPDF heb je daar dus niks aan. Volgens mij is het niet mogelijk om een server-licentie te installeren op een Novell server, dus we wachten daarmee nog even tot we over zijn gestapt naar Windows (dit gebeurt de komende maanden).

Iets anders waar we tegen aan gaan lopen is het afdrukken van meerdere documenten. Naar de printer kun je prima een bereik opgeven voor een reeks facturen of opdrachtbevestigingen. Met VeryPDF kan dat niet. Jammer genoeg was het bij mij ook niet bekend dat daar veel gebruik van wordt gemaakt. We hebben in elk geval weer stof tot nadenken.
Logged

Heart-Profit company ID: SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 22, 2010, 01:43:55 pm »

Quote
Naar de printer kun je prima een bereik opgeven voor een reeks facturen of opdrachtbevestigingen. Met VeryPDF kan dat niet.

Maar Bas ... Ik weet het niet helemaal zeker, maar het lijkt erop dat je "VeryPDF" nog niet gebruikt zoals wij het voorstaan ? Dus :
Als we als voorbeeld de Opdrachtbevestiging nemen, dan print je net zoals altijd. In dit geval of rechtstreeks uit een zojuist toegevoegde Verkooporder, of gewoon een reeks bij expliciet printen van Opdrachtbevestigingen. Middels Profit-Print-3 echter, wordt ervoor gezorgd dat wat naar de printer moet naar de printer gaat, en wat naar email moet, naar email gaat. Ehh ... lees : als je ervoor kiest dat de email moet gebeuren "van" een PDF, dan worden er dus automatisch eerst PDFs gemaakt, die vervolgens worden ge-emailed. Of er worden eerst HTML's van gemaakt, verder idem.

Uiteraard kan dit niet vanzelf gaan (hoe per klant) en dat moet je inrichten (het belangrijkste stuk zit bij de Kontaktpersonen).

Als je dit toch wel wist, begrijp ik kennelijk niet wat je bedoelt (zie quote).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
BKienhuis
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 450


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 22, 2010, 01:55:49 pm »

 :blush1:Ik denk dat ik nog wat verder moet lezen, ik was nog even blijven steken bij het maken van de PDF zelf.
Logged

Heart-Profit company ID: SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 22, 2010, 02:13:09 pm »

smile

Kijk dan eerst maar eens naar de Ctrl-F2 toets bij een willekeurig printje; die stond er al een jaartje, maar tegenwoordig doet die ook iets.

Enneh, dat je PDFs automatisch kan opslaan op disk en zo ...
Of als Kontakt yes (alleen Variabele Layout prints)

Maar goed, van jou heeft voorlopig niemand last begrijp ik ?

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.057 seconds with 20 queries.