Ik denk een bug.
Ha... je dacht dat maatwerk/bug serieus was
Tuurlijk zullen er best situaties zijn dat een Faktuur van A door B betaald wordt, maar je impliceert er nog al wat mee.
Immers, mag iedereen die faktuur betalen? of betreft het gewoon één of een paar Debiteuren?
Ik bedoel, met wat handmatig werk kun je nu e.e.a. boeken, maar dit moet automatischer...
Kijk dan even verder, en dan heb je het automatisch inlezen van bankafschriften...
Ah, de ontvangst van een Debiteur mogen we ook gebruiken om op fakturen van een andere Debiteur af te boeken.
Ik denk het niet...
Zie maar voor je... jij krijgt een aanmaning thuis van KPN, en belt ze op en zegt "maar ik heb die faktuur betaald", en je krijgt te horen "maar we hebben dat bedrag afgeboekt op de faktuur die we naar je buurman gestuurd hebben, want die had een faktuur voor hetzelfde bedrag open staan, maar zijn faktuurdatum was ouder".
Toch, als de juiste Debiteur betaalt, en geen Faktuurnummer vermeld, kan er wel worden afgeboekt op een Faktuur, omdat er een match wordt gevonden op bedrag. Je hebt dus i.i.g. iets nodig als Raadplegen-/Toevoegen-/Wijzigen-/Verwijderen van Debiteuren die bedragen mogen betalen voor iemand anders.
Je situatie moet iets zijn als dat je een Inkooporganisatie hebt die bestelt, jij moet afleveren en faktureren aan de leden, maar de fakturen worden betaald door de Inkooporganisatie. Ik denk dat anderen al snel zonder dit soort funktionaliteit kunnen omdat ze de Inkooporganisatie zullen faktureren (en een specifikatie-/kopie naar het lid). Wie ga je eigenlijk aanmanen? Het lid? Maar die gaat niet over de betaling. De Inkooporganisatie? Maar die heeft geen Faktuur ontvangen
Hmmm... Maar, als jij moet faktureren aan het lid, dan is het lid je Debiteur. Het kán geen Afleveradres van een Inkooporganisatie-Debiteur zijn, immers, je kunt niet faktureren aan het Afleveradres. Dus, het Afleveradres is je Debiteur. Ondanks dat je de Inkooporganisatie niet faktureert, en de bestelling onder het Lid wordt geboekt, zal toch ook de Inkooporganisatie als Debiteur bekend moeten zijn, anders kan ze niet betalen. Nu faktureren we aan A, maar B betaalt. Wat staat er in je boeking? Bank / Aan Debiteur A (er is immers een faktuur van A afgeboekt). Maar, vergelijk je grootboek met je bankafschrift, en het klopt niet, want B heeft betaald. Als je niet oppast, wil je iets als "Bank / Aan Debiteur-B" + "Debiteur-B / aan kruisposten" + "kruisposten / aan Debiteur-A".
Toch een beetje "raar", en vandaar dat ik eerst een reaktie bij jou wilde uitlokken.
Ga je niet voor de "degelijke" oplossing, dan kunnen we nog iets verzinnen in de trent van enkel Dagboekjournalisering aan te passen op de funktionaliteit zoals dat bij Hmenu-7-3-2-1 werkt.
Als je nu naar Dagboekjournalisering gaat (Hmenu-7-1-3-F1) en je in ADBKDRTV zit, dan kun je daar middels F7 de Debiteur bepalen o.b.v. het Faktuurnummer (ADBKFURA). Die funktionaliteit zouden we kunnen uitbreiden met de mogelijkheid om daar een Faktuur als "betaald" te boeken, waarmee we dan nèt doen alsof de Debiteur van die Faktuur dat bedrag betaald heeft. Er is dan geen informatie bekend wie er daadwerkelijk betaald heeft, het enige wat je dan zegt is "die faktuur is betaald", door wie weet je niet. Eigenlijk zoals je vraagt, betalen o.b.v. het Faktuurnummer (maar vooral niet meer). Dat zou voor 8 uur wel te realiseren moeten zijn.