Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:22:46 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: ontvangsten van debiteuren  (Read 10422 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: August 31, 2010, 05:07:34 pm »

Wij doen met enige regelmaat nog ontvangsten van debiteuren verwerken naast automatisch verwerken bij 7-3-3. Dit laatste gaat goed.
Maar als wij bij 7-1-3 (dagboekjournalisering) en vervolgens de gegevens van het bankafschrift daar vullen en dan middels F1 uitkomen bij het boeken zefl.
Hier selecteer je dan een debiteur (bijv. D-Heabar) en dan kan ik middels F5 de openstaande facturen van de klant raadplegen.
Middels F5 kan ik dan de factuurontvangsten boeken.  Dit gaat door de regel ook goed.
Maar regelmatig betaald de klant meerdere facturen tegelijk en als ik dan aan het eind van mijn selectie bijv. 1 eurocent verschil heb dan kan ik weer overnieuw beginnen.
Kan er iets ingebouwd worden (zoals bijv. bij het automatisch verwerken bij 7-3-3 of door het toevoegen van een kostenregel hier) dat deze kleine afrondingsverschillen weggeboekt worden. Anders moet in namelijk eerst het bedrag aanpassen bij het grootboekrekening (en dan maar hopen dat ik het de goede kant op corrigeer) en vervolgens weer middels F5 alle facturen selecteren en als ontvangen boeken. En als ik dan 20 facturen heb is dat een hele klus.
Graag jullie visie in deze?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 01, 2010, 07:20:31 am »

Heb je een konkreet voorbeeld?

Getagd verwerken staat je nl. toe een serie fakturen te taggen, waarna het systeem in een popup toont wat het totaalbedrag is van die fakturen, daarop in mindering brengt 'de betalingskorting waar de debiteur recht op heeft', en jou per saldo het daadwerkelijk betaalde bedrag te overschrijven.
Ofwel, je kunt kunt 20 fakturen taggen t.w.v. € 10.850,- om vervolgens aan te geven dat er € 10.250,- op je bankrekening gestort is, waarmee je dan automatisch aangeeft dat er € 600,- als Betalingsverschil geboekt moet worden. Die ene cent lukt dan ook wel.

Ofwel, graag even uitleggen waar je afrondingsverschil vandaan komt.

Nb: Een positief afrondingsverschil zou in theorie ook kunnen, maar dat zou impliceren dat de Debiteur méér betaald dat het Openstaande Faktuur saldo. Het verschil zou dan kunnen ontstaan omdat het systeem niet (automatisch) toestaat dat er méér op een Faktuur wordt ontvangen dan er op open staat. Het lijkt me dat dit in praktijk niet echt voorkomt, zo toch, dan zou je het verschil als "Distributie Ontvangst" kunnen boeken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: September 01, 2010, 10:35:57 am »

Ik krijg een melding zoals in bijlage weergegeven. Ook als de klant meer betaald dan de waarde van de facturen krijg ik dezelfde melding.
Wat ik ook graag wel dat als een klant iets teveel betaald. (door afronding bijv.) dit ook wordt weggeboekt.
Wellicht dat het aan de inrichting van de journaalpostdefinitie ligt, maar daar kan ik zo niet iets vinden.


* te weinig betaald.png (15.27 KB, 770x257 - viewed 280 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 01, 2010, 11:22:41 am »

Voor die melding zou "Waarschuwing:" moeten staan.

Het waarschuwt je nl. alleen maar voor het feit dat je kwa waarde méér aan fakturen getagd hebt, dan het bedrag wat nog geboekt moet worden.

Ofwel, een melding dat je even extra alert moet zijn bij het eerst volgende scherm, dat je daar niet klakkeloos moet verwerken.

In het scherm wat erna verschijnt (zie hieronder) kun je het te boeken bedrag aanpassen, en daarna er automatisch een lager bedrag worden afgeboekt op de getagde fakturen (en het restant naar betalingsverschillen).


* adbkuora.PNG (23.17 KB, 769x337 - viewed 340 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #4 on: September 01, 2010, 11:29:20 am »

Dat klopt op zich en vervolgens vul ik in het vervolgscherm het werkelijk betaalde bedrag in en krijg dan de vogende melding


* te weinig betaald2.png (15.66 KB, 796x256 - viewed 234 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 01, 2010, 11:30:15 am »

Wat ik ook graag wel dat als een klant iets teveel betaald. (door afronding bijv.) dit ook wordt weggeboekt.

IK weet dat we het expliciet toestaan dat er bij een Deelontvangst méér wordt ontvangen op een Openstaande Faktuur, maar ik vermoed dat zoiets niet in het afletteren zit bij een serie getagde fakturen. Maar, het zou op zich toch maar zo kunnen, immers, het extra verschil waarmee je akkoord gaat t.o.v. het toegestane betalingsverschil (de korting a.g.v. de Betalingskonditie) wordt afgeboekt op de laatste faktuur. Het zou dus maar zo kunnen dat het wel werkt, en dat het surplus op de laatste faktuur wordt afgeboekt.

"Hier worden contante betalingen afgerond"...

Bij de kassa ja... maar als we een faktuur per bank gaan betalen ronden we toch niet af?
Hoe dan ook, dat zou je even moeten proberen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 01, 2010, 11:35:16 am »

Dat klopt op zich en vervolgens vul ik in het vervolgscherm het werkelijk betaalde bedrag in en krijg dan de vogende melding

Mooi. Dáár zit dus je fout, en dat zit in je Journaalpostdefinitie.

De Interface beschrijft dat er gejournaliseerd wordt:

1. Tussenrekening Dagboekjournalisering
2. Betalingskortingen
3. Aan Debiteuren

Schijnbaar heb jij in je Journaalpostdefinitie op regel #2 een Balansrekening ingevuld, terwijl de indikator "Type Rekening B/V/D/C" terecht op "V" zal staan. Je boekt hier een Betalingskorting-/Verschil, en dat betreft een resultaat. Type BVCD zou op "V" moeten staan, en de ingevulde rekening zou dan een V&W rekening moeten zijn.

Ofwel, vul een V&W rekening in je JP-definitie in.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 01, 2010, 11:48:16 am »

Voor die melding zou "Waarschuwing:" moeten staan.


Ik wil net dat "waarschuwing:" ervoor zetten, maar konstateer dat het toch iets anders is...

In de DOS versie verschijnt die melding pas nadat je een bedrag hebt ingevuld wat groter is dat het nog te boeken bedrag.

Ofwel, eerst verschijnt het scherm met de totaal getagde waarde, de korting, en het bedrag wat je op je rekening ontvangen hebt, dan type jij in wat er afgeboekt moet worden, en daarna volgt er een melding als blijkt dat dat bedrag groter is dan wat er open staat.

In Windows komt die melding om e.o.a. reden al nog voordat je überhaupt een bedrag hebt kunnen invullen.

En, zou je een bedrag invullen en op enter drukken, dan zie ik ook dat het hele scherm verspringt.

Ik zal hier eens naar kijken...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #8 on: September 01, 2010, 11:53:41 am »

Ik kan zo niet de juiste journaalpostdefinitie vinden waar iets fout in staat.
Verder kom ik al helemaal niet verder als ik één factuur selecteer waar iets te veel/te weinig op betaald wordt. Zie hieronder.
Op de één of andere manier wil ik graag bij kleine verschillen dat dit automatisch wordt weggeboekt naar korting


* te weinig betaald3.png (16.9 KB, 750x313 - viewed 215 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: September 01, 2010, 12:41:53 pm »

In je schermprintje zie ik een melding staan, maar sprake van "een voorbeeld" is er niet.
Wat doe je precies? Welke toetsen gebruik je?

Om even een voorbeeld te geven (bij één faktuur), je hebt een toets "Deelontvangst" en een toets "Volledige Ontvangst".

Het mag duidelijk zijn dat als ik een faktuur heb van EUR 1.000,- en er wordt maar EUR 800,- betaald, dat ik niet mag zeggen "die faktuur is volledig ontvangen", immers er wordt minder geboekt dan het faktuurbedrag. Ook als je méér ontvangt, zal dat met de toets Deelontvangst moeten.

De situatie "getagde ontvangst" heb ik hiervoor al behandeld.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: September 01, 2010, 01:26:58 pm »

Ik zal hier eens naar kijken...

Ha, gevonden !

Probleem is inmiddels opgelost, en staat op jullie systeem.

Je krijgt nu eerst het popup te zien, kunt dan een bedrag invullen wat op je bankrekening is bijgeschreven, en pas als dát hoger blijkt te zijn dan wat er nog geboekt moet worden, volgt een melding.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: September 01, 2010, 01:52:41 pm »

Dinand,

Quote
Ik kan zo niet de juiste journaalpostdefinitie vinden waar iets fout in staat.

Vergeet niet dat je dit tòch zal moeten oplossen. Dus voordat je denkt dat het nog steeds niet werkt ...
Hooguit kan door de wijziging aan onze kant van zojuist e.e.a. in een andere volgorde optreden.

Als Wouter denkt dat de melding over de Balansrekening (die V&W moet zijn) onterecht was, dan laat hij dat hierna vast wel weten ...
yes


PS: Maar zo niet, dan kan hij je de gebruikte Interface vast wel noemen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: September 02, 2010, 07:53:49 am »

PS: Maar zo niet, dan kan hij je de gebruikte Interface vast wel noemen.

Volgens je eigen schermprint zit je in de funktie ADBKUORA (die foutmelding).

Als je op F3 clickt, staat daarin o.a. de Financiële Interface beschreven. De volgende Interfaces worden aangestuurd:

ADBKUORA 0 t/m 3 en 5 t/m 8.

Jullie gebruiken zo te zien geen "Tussenrekening Dagboekjournalisering" meer, dus 5 t/m 8 zijn aktief.

Via Raadplegen Interfaces kun je zien welke JP-definities er aan gekoppeld zijn.

Op jullie systeem staat er nu wél een V&W rekening ingevuld (weliswaar bij Interface #6 en #8 beide een verschillende). Eerst zoek ik me dan nog rot waar die melding dán vandaan moet komen, maar ervanuitgaande dat de fakturen die in je schermprint staan ondertussen als 'betaald' staan geregistreerd, ga ik er maar vanuit dat je e.e.a. inmiddels al hebt aangepast, en dat het je gelukt is de fakturen als betaald te boeken.



* te weinig betaald.png (15.27 KB, 770x257 - viewed 210 times.)

* help1.PNG (19.96 KB, 588x459 - viewed 215 times.)

* help2.PNG (20.94 KB, 595x463 - viewed 211 times.)

* ADIFRA.PNG (11.82 KB, 606x220 - viewed 213 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #13 on: September 02, 2010, 12:03:31 pm »

Beste Wouter,

Je schreef gisteren dat je het gevonden hebt en hebt aangepast in ons systeem.
Nu test ik alles in onze testomgeving en daar zie ik geen verschil. (of het ligt aan mij!!!)
Heb jij in produktie de aanpassing doorgevoerd of ook in de testomgeving?
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #14 on: September 02, 2010, 01:42:17 pm »

maar ervanuitgaande dat de fakturen die in je schermprint staan ondertussen als 'betaald' staan geregistreerd, ga ik er maar vanuit dat je e.e.a. inmiddels al hebt aangepast, en dat het je gelukt is de fakturen als betaald te boeken.

Dit is alleen omdat ik alles in de testomgeving uitprobeer en ondertussen zijn de facturen op een andere wijze in produktie als betaald geboekt.
Maar ik kom in de testomgeving niet verder en in de produktie heb ik zo geen voorbeeld.
Logged

BS
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.032 seconds with 21 queries.