Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:29:15 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
Author Topic: ontvangsten van debiteuren  (Read 10375 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #15 on: September 02, 2010, 01:57:05 pm »

Heb jij in produktie de aanpassing doorgevoerd of ook in de testomgeving?

Dat zal wel alleen naar Produktie gegaan zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #16 on: September 02, 2010, 02:00:38 pm »

Maar ik kom in de testomgeving niet verder en in de produktie heb ik zo geen voorbeeld.

Ik ben inmiddels de weg kwijt.

Je hebt meerdere problemen in dit topic, je geeft geen letterlijk voorbeeld als ik erom vraag (ik weet nu nog steeds niet welke toetsen je gebruikt heb, daar moet ik naar gissen), kwa Interface staat hierboven uitgelegd, en die aanpassing m.b.t. het feit dat de melding komt voordat het scherm is opgebouwd: die moet nog naar test worden nagezonden. Waarmee kom je nu in test niet verder?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #17 on: September 02, 2010, 02:34:57 pm »

Dat zal wel alleen naar Produktie gegaan zijn.

Zojuist gekontroleerd, die aanpassing is toch óók gewoon naar test gegaan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #18 on: September 03, 2010, 11:04:19 am »

Nu test ik alles in onze testomgeving en daar zie ik geen verschil. (of het ligt aan mij!!!)

Zojuist ook nog even expliciet het voorbeeld in jullie testbestanden nagespeeld, en de ontvangst afboeken op de 2 getagde fakturen werkt daar nu gewoon.

In een laatste poging jou nog gepoogd te bellen voor een toelichting, maar je bent telefonisch niet bereikbaar.

Als er nu nog iets niet werkt, dan s.v.p. een duidelijk voorbeeld (met beschrijving van de gebruikte toetsen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #19 on: September 06, 2010, 03:58:53 pm »

Nu test ik alles in onze testomgeving en daar zie ik geen verschil. (of het ligt aan mij!!!)


Als er nu nog iets niet werkt, dan s.v.p. een duidelijk voorbeeld (met beschrijving van de gebruikte toetsen).

* ~$tvangsten van debiteuren.docx (0.16 KB - downloaded 103 times.)
Logged

BS
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #20 on: September 06, 2010, 04:12:16 pm »

Omdat het bestand niet te openen is hierbij nogmaals alles in PDF

* ontvangsten van debiteuren.pdf (222.35 KB - downloaded 146 times.)
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #21 on: September 07, 2010, 06:43:58 am »

Dank je voor je uitgebreide uitleg en moeite Dinand.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #22 on: September 07, 2010, 07:47:35 am »

Geweldig. Hier kan ik wat mee  smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #23 on: September 07, 2010, 08:25:02 am »

Ad 1)
Je hebt EUR 3.948,80 te boeken. De 1e faktuur t.w.v. EUR 1.837,04 kun je daaruit betalen, en deze wordt dan ook met F5 gewoon geaccepteerd.
Als die Faktuur is afgeboekt, heb je nog EUR 2.111,76 te boeken (zie kader).
De Faktuur bedraagt EUR 2.111,77.

Waar het nu fout gaat is dat je toets F5 (Volledige Betaling) gebruikt om deze Faktuur af te boeken, terwijl je niet voldoende geld hebt om de Faktuur volledig als betaald te boeken. Ok, er zit maar één cent verschil tussen, maar het is daarmee niet "volledig". Lees e.e.a. in termen van "de Journaalpost die gekoppeld is aan een volledige Betaling zal niet een Grootboekrekening Betalingsverschillen aansturen als het bedrag volledig betaald is", en het wordt wellicht sneller duidelijk.

Of de Debiteur nu 1 cent minder betaald, 1 euro, 10 of 100 euro, het zal moeten worden afgehandeld als een "Deelontvangst" waarna jij formeel kunt aangeven of je vindt dat het als Deelbetaling moet worden afgehandeld (de faktuur blijft open staan voor het minder betaalde bedrag) of dat je met het verschil akkoord gaat (en dan gaat het minder betaalde bedrag automatisch naar betalingsverschillen).

Ofwel, gebruik voor de 2e Faktuur F4. De EUR 2.111,76 staat dan al ingevuld, en je hoeft enkel een vinkje te plaatsen bij "Voldaan" als je vindt dat het  akkoord is dat de Debiteur minder betaalde.



Ad 2)

Dé methode voor die 37 fakturen die betaald zijn, en waar je één verschilbedrag hebt wat je niet per faktuur wenst op te geven.

Inderdaad... je tagt eerst de fakturen die betaald zouden zijn, en gebruikt getagd verwerken. (Eerder in je topic kreeg je dáár al meteen een melding, nog vóórdat het popup op je scherm stond. Dat was wat ik zei dat opgelost was, nu krijg je eerst het popup en kun je daarna meldingen krijgen.)
Je hebt nu t.b.v. EUR 3.948,81 aan fakturen getagd, en in het popup kun je het bedrag aangeven wat betaald is: EUR 3.948,80.
Het is daarna de bedoeling dat het systeem de EUR 0,01 cent afboekt op de (laatste) faktuur van de getagde serie.

Echter, je Journaalpostdefinitie is verkeerd !

De Journaalpost zal een indeling behoren te hebben als:

Bank (Tussenrekening Dagboekjournalisering)        3.948,80
Betalingskortingen                                                 0,01
Aan Debiteuren                                                                    3.948,81

waarbij het systeem zelf de bedragen aanstuurt voor de betreffende posten.

En mogelijk staat die Journaalpostdefinitie wél goed gedefinieerd (immers, zie 2e regel in ADBOTVW2 scherm, daar staat wel "Betalingsverschil"), maar snap jij het gewoon niet.  Sad

Wat ik bedoel: Als de Journaalpostdefinitie (je ADBOTVW2 scherm) komt met de regel om het Betalingsverschil te boeken, dan zou ik daar een V&W rekening invullen, en EUR 0,01. Sterker nog, ik had de Journaalpostdefinitie zo aangepast dat hier standaard een V&W rekening voor Betalingsverschillen stond ingevuld, deze rekening "Vast" werd gedefinieerd,  en had het bedrag overgenomen uit de Interface.
Dan hoefde er niets meer te worden ingevuld, en liep de boel vanzelf door.

Maar, waar er om "Betalingsverschil" wordt gevraagd, vul jij daar een grootboekrekening van de bank in, en vul je het totaal ontvangen bedrag in.
Terecht dat je dan een melding krigjt "Debetrekening mag geen balansrekening zijn", het gaat om Betalingsverschil, en dat betreft een V&W rekening.
Of beter: degene die jouw Journaalpostdefinitie gemaakt heeft, definieert dat je op dié regel alleen maar een V&W rekening mag invullen en geen Balansrekening, en vandaar dat jij nu een melding krijgt.

Nb: Het beheer van de Journaalpostdefinities ligt bij jullie zelf, en moet je in principe zelf kunnen doen na 2 opleidingsdagen Profit-Fin. Ik weet niet wie (c.q. of) iemand bij jullie die cursus ooit gehad heeft en in staat is dit aan te passen. Desgewenst kan ik dat ook doen, maar dan op nacalculatorische basis.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #24 on: September 07, 2010, 08:33:00 am »

Beste Wouter,

Dank voor je reactie.
Ik ga dit weer testen en evt. de journaalpostdefinities aanpassen.
Nog één vraag: Ik had ook aangegeven dat de klant ook weleens 1 eurocent teveel betaald. Werkt je oplossing middels deelbetaling dan ook?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #25 on: September 07, 2010, 08:37:11 am »

Nog één vraag: Ik had ook aangegeven dat de klant ook weleens 1 eurocent teveel betaald. Werkt je oplossing middels deelbetaling dan ook?

Ik dacht dat de toets Deelontvangst inderdaad ook toestond dat er méér werd ontvangen dan het openstaande faktuurbedrag.

Getagd verwerken zal dat in ieder geval (nu) niet doen.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #26 on: September 07, 2010, 08:44:42 am »

Goed ik ga dat testen.
Is het aan te passen om dit ook middels getagd verwerken te realiseren. (als de klant een cent teveel betaald)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #27 on: September 07, 2010, 08:58:16 am »

Is het aan te passen om dit ook middels getagd verwerken te realiseren. (als de klant een cent teveel betaald)

Vast wel. Ik zal wel even kijken...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #28 on: September 07, 2010, 09:50:03 am »

Is het aan te passen om dit ook middels getagd verwerken te realiseren. (als de klant een cent teveel betaald)

Mooi... dit is dus toch al wél mogelijk !

Ik dacht van niet, gezien de melding die je kreeg "Er kan maximaal xxx,xx geboekt worden".

V.w.b. Dagboekjournalisering kun je maximaal het "nog te boeken bedrag" wegboeken.

Dus, in je eerdere voorbeeld, waar je eerst aangaf dat de Debiteur EUR 3.948,80 betaald had, kun je verderop niet zeggen dat er EUR 3.948,81 op de getagde Fakturen moet worden afgeboekt.

Als je in het eerste scherm (Debiteuren Ontvangst) een groter bedrag invult, is het wel mogelijk om dat op die Fakturen af te boeken. Dat verschil beperkt zich overigens nog niet eens tot enkele centen: je kunt maximaal het ontvangen bedrag boeken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #29 on: September 08, 2010, 01:22:18 pm »

Het verwerken van ontvangsten waar iets te weinig op wordt geboekt gaat goed.
Echter als ik teveel ontvang dan gaat het middels getagd verwerken goed. Maar als ik dit één voor één doe bij dagboekjournalisering niet.
Zie bijlage
Wil je eens kijken hoe dit precies zit.
Als dit werkt is wat mij betreft dit punt af en kom ik terug op mijn andere punt inz. deb. ontvangsen (zie ander topic)

* 1 cent te veel.pdf (28.04 KB - downloaded 102 times.)
Logged

BS
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.033 seconds with 20 queries.