Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:46:25 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verkoopgebieden  (Read 2597 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
wiliam01
Poster
*
Offline Offline

Posts: 26


View Profile
« on: April 22, 2010, 01:45:06 pm »

Beste Wouter,
Je hebt gisteren een mail gekregen van onze Annet met de vraag of er meerdere verkoopgebieden aan een klant gekoppeld kunnen worden, danwel dat een verkoopgebied van een klant simpel gewijzigd kan worden. Je antwoord daarop klinkt inderdaad logisch ware het niet dat onze klanten wel degelijk meerder verkoopgebieden kunnen hebben.
In ons geval impliceren we een type verkoop, bijvoorbeeld SS of DD, en dus niet een vaste lokatie(Adres?) van een klant. Dit lijdt er in sommige gevallen toe dat een verkoopgebied anders is dan eerder geimpliceerd en dus gewijzigd zal moeten worden. Dit kan dus ook achteraf pas ontdekt worden en zal de order als zodanig moeten worden gewijzigd. Ongeacht de status van de order dus. Dit lukt onder de huidige omstandigheden dus niet tenzij wij eerst op klantniveau dit wijzigen en dan de order wijzigen om daarna op klantniveau weer terug te wijzigen.(heb je me nog?) Wat wij dus willen en feitelijk ook nodig hebben is een mogelijkheid om meerdere verkoopgebieden op een klant te hebben of om deze leeg te laten zodat wij ongeremd, ongeacht de status van de order, kunnen wijzigen. Met ongeremd bedoel ik in deze natuurlijk weloverwogen.
Bijkomstigheid is dat we sinds dit jaar pas strikt de juiste verkoopgebieden op de orders willen hebben om zo de juiste gegevens aangaande verkoopgebieden middels statistiek eruit willen hebben.
Bij de order ingave kan zomaar een fout hierin gemaakt worden omdat een klant nu eenmaal meerdere verkoopgebieden kan behelsen. Terug wijzigen gaat alleen goed als de order nog niet is geleverd enzovoort. Daarna dus niet of nauwelijks meer.
Graag jullie gedachten hierover.
M.vr.gr.,
Wim Burgers
Logged

Heart-Profit company ID : CH
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 22, 2010, 02:09:27 pm »

Je hebt gisteren een mail gekregen van onze Annet met de vraag of er meerdere verkoopgebieden aan een klant gekoppeld kunnen worden, danwel dat een verkoopgebied van een klant simpel gewijzigd kan worden. Je antwoord daarop klinkt inderdaad logisch ware het niet dat onze klanten wel degelijk meerder verkoopgebieden kunnen hebben.

Helemaal niet  smile

Ik heb een mail van Annet gekregen met de volgende tekst erin "Er zijn een aantal klanten die een andere verkoper hebben gekregen. Nu wil ik van de reeds gefactureerde verkooporders de verkoper wijzigen. In januari lukte dit nog gewoon. Ik krijg nu een foutmelding Verkoopgebied niet gekoppeld aan klient".

Ik heb Annet uitgelegd wat ze moet doen om die melding te omzijlen.

Je topic begrijp ik derhalve niet. Je lijkt te stellen alsof ik gezegd heb dat het niet mogelijk is om meerdere Verkoopgebieden te koppelen aan één Debiteur, maar dat is juist wél mogelijk. De melding die Annet kreeg bewijst dat feitelijk al; zij kreeg een melding omdat er iets niet gekoppeld was.

Een Verkoopgebied is toch ook wijzigbaar op de order? Als de order zelfs al gefaktureerd is kun je het Verkoopgebied nog wijzigen.

Wat is het probleem?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
wiliam01
Poster
*
Offline Offline

Posts: 26


View Profile
« Reply #2 on: April 22, 2010, 02:45:58 pm »

Dank je Wouter,

Eerst maar het antwoord dat je aan Annet hebt gegeven:
Die melding heeft niets met de Verkoper te maken, maar met het Verkoop-GEBIED.
Stel dat HEART in gebied "GELDERLAND" zit, dan mag je dit niet zomaar bij een order wijzigen in "FRIESLAND".
Dat mag alleen als je expliciet "FRIESLAND" aan die betreffende klant gekoppeld hebt (danwel "FRIESLAND" de defaultwaarde is die bij de Debiteur staat).
Ofwel, een kontrole die er al sinds jaar en dag in zit, en voorkomt dat de omzet op een verkeerd gebied terecht komt in de statistieken.


In ons geval kun je maar een verkoopgebied aan een klant koppelen.
Meerdere verkoopgebieden aan een verkoper koppelen is daarentegen geen probleem.

Omdat wij willen voorkomen dat er bij ingave van een order door het systeem automatisch een verkoopgebied wordt ingevuld hebben wij op debiteuren niveau dit veld leeggemaakt.
Het kon nog wel overschreven worden maar dan kreeg je dus telkens de melding dat bepaald verkoopgebied niet aan debiteur gekoppeld was.
Dan kon je dus omslachtig terug naar debiteur en daar het betreffende veld wijzigen om vervolgens weer in de order verder te kunnen. (Hier althans)
Hetzlefde geld en gold als je een order achteraf wilde wijzigen. Dezelfde route en in ONS geval niet altijd meer mogelijk. (Lees order status)

Mijn vragen zijn dus simpel:
Is het mogelijk om meerdere verkoopgebieden tegelijkertijd aan een klant te koppelen?
En is het mogelijk om een verkoopgebied, ongeacht de status van de order, te wijzigen in elk willekeurig gekoppeld verkoopgebied?.
Logged

Heart-Profit company ID : CH
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: April 22, 2010, 02:55:27 pm »

Volgens mij is het zo dat het verkoopgebied bij debiteur alleend e default is.
Bij het afleveradres kun je deze overrulen.

Is dat niet wat je eigenlijk zoekt?

Dus Bedrijf Pietje heeft 3 vestigingen
 - Utrecht in verkoopgebied Utrech
 - Assen in verkoopgebied Noord Nederland
 - en Tilburg in verkoopgebied Zuid Nederland?



Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
wiliam01
Poster
*
Offline Offline

Posts: 26


View Profile
« Reply #4 on: April 22, 2010, 03:42:46 pm »

Dank je,

Het afleveradres geeft wel aan naar welk adres maar wij impliceren iets anders met verkoopgebied.
Noem het gemakshalve maar "type" verkoop. Heeft voor zover ik het kan overzien niets met een (Aflever)adres te maken.
Zal in ieder geval het item afleveradressen er op naslaan of dit voor ons richting biedt.

Laat het zowieso even weten of anders hoop ik dat Wouter nog iets ziet wat ik(wij) niet zien.

In ieder geval bedankt,
Logged

Heart-Profit company ID : CH
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: April 23, 2010, 06:27:28 am »

Is het mogelijk om meerdere verkoopgebieden tegelijkertijd aan een klant te koppelen?

Ja. Raadplegen Debiteuren, Shift-F5, #6.

En is het mogelijk om een verkoopgebied, ongeacht de status van de order, te wijzigen in elk willekeurig gekoppeld verkoopgebied?.

Dat zul je even moeten proberen. Het lijkt mij wel gezien er zelfs funktionaliteit is om dit te kunnen wijzigen nadat de order gefaktureerd is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: April 23, 2010, 01:08:35 pm »

Wim,

Quote
Noem het gemakshalve maar "type" verkoop.

Zou het niet verstandiger zijn om te benoemen wat je werkelijke probleem is, in plaats van naar een oplossing te vragen ?
Ik bedoel, zaken in het pakket "misbruiken" kunnen we altijd nog als we (samen) vinden dat het niet anders kan. Maar op zich weet je waar "misbruik" toe kan leiden, dus ... ?

Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
wiliam01
Poster
*
Offline Offline

Posts: 26


View Profile
« Reply #7 on: April 23, 2010, 01:16:57 pm »

Dank je Wouter,

Mijn beide vragen en die van Annet zijn daarmee opgelost.
 Wink
Logged

Heart-Profit company ID : CH
wiliam01
Poster
*
Offline Offline

Posts: 26


View Profile
« Reply #8 on: April 23, 2010, 02:13:34 pm »

Peter,

Je hebt helemaal gelijk: Misbruik zou verboden moeten worden.
Bij de implementatie destijds is er voor deze manier gekozen? om zo onderscheid te maken per type verkoop.
(verhaal daarachter komt langzaam maar nog steeds wel vaag naar boven: Is tenslotte alweer een tijd geleden)
Weet niet of het zin heeft daar nu verder in te verdiepen. (prio's zeg maar) Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ben derhalve heel blij met de aanwijzingen van Wouter want daarmee voorkomen we in ieder geval dat er bepaalde toeren uitgehaald moeten worden om te wijzigen.

Prettig weekend alvast,

wim
Logged

Heart-Profit company ID : CH
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.027 seconds with 20 queries.