Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 10:42:31 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: VO uit kontraktregel met HPP-Datum ingevuld: deze respecteren ipv begindatum?  (Read 6815 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: July 14, 2009, 04:04:29 pm »

3-1-6 debiteur ingeven F1 1-2 SHIFT-F4 aanmaken verkooporder.
Wanneer ik een kontraktregel heb met de HPP-Datum ingevuld, wordt deze order per die datum uitgeleverd.
Nu is het mogelijk een Verkooporder te genereren uit een kontraktregel met een leverdatum die VOOR de HPP-Datum ligt.
Dit zou niet moeten kunnen. Is het mogelijk hiervoor een foutmelding/waarschuwing te maken, zodat dit niet kan gebeuren?

Je krijgt deze melding nu alleen wanneer je een leverdatum invult voor de begindatum; wanneer je de HPP-Datum invult zou hij, bij een leverdatum voor de HPP-Datum, ook zo'n melding moeten geven.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: July 15, 2009, 07:27:35 am »

Nu is het mogelijk een Verkooporder te genereren uit een kontraktregel met een leverdatum die VOOR de HPP-Datum ligt.
Dit zou niet moeten kunnen.

Lijkt me niet terecht. Weet je nog waarvoor die HPP Datum geïntroduceerd werd?
Je had een Kontakt van 01-12-2008 t/m 01-12-2009, doch wilde kunnen aangeven dat er niet eerder dan 01-01-2010 op zou worden afgeroepen, omdat het projekt van de klant vertraagd was. Voor je eigen planning dus, om ervoor te zorgen dat je produkten niet reeds per 01-12-2008 geproduceerd zouden worden waar je al weet dat ze niet eerder dan 01-01-2010 nodig zijn...

Je Kontraktperiode aanpassen mocht niet, immers, kontrakt = kontrakt.

Jij bent kontraktueel een verplichting aangegaan om een bepaalde hoeveelheid in een bepaalde periode tegen een bepaalde prijs te gaan leveren aan jouw klant. Dat jouw klant aangeeft dit later nodig te hebben (2010) houdt niet in dat hij het ineens niet meer mág bestellen in de kontraktueel afgesproken periode. Wat je wil is m.i. niet terecht.

Een waarschuwing is op zich wel mogelijk, mits niet iedereen hier ineens mee vermoeid wordt, en dus "achter een bedrijfsparameter" (= 4 uur).  Verder moet je op 0,5 uur rekenen per aan te passen funktie. Ik vermoed dat het niet blijft bij LOVRTV.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter
Helper
*
Offline Offline

Posts: 87


View Profile WWW
« Reply #2 on: July 15, 2009, 09:52:00 am »

Ik bemoei me er even mee. De klant mag inderdaad tijdens een contractperiode bestellen, maar als artikelen niet op voorraad staan, dan heeft hij er geen recht op. Hij gaf namelijk eerder aan dat hij het pas veel later nodig was. Roept hij dan ineens wel af, dan hebben wij die stenen of tegels niet geproduceerd. Met andere woorden; afroepen is niet mogelijk als de verwachte HPP-datum in de toekomst ligt.
Logged

v.d. Bosch Beton* / verkoop binnendienst
Heart-Profit company ID : BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: July 15, 2009, 11:53:22 am »

Peter, ik snap dat je zo denkt en wat mij betreft werkt het bij jullie ook zo, maar HPP heeft formeel niets met Kontrakten of wat dan ook te maken, en de enige relatie met "wat dan ook" is dat het als basis kan dienen voor het genereren van de HPP Items.
Het is natuurlijk ook helemaal niet gezegd dat je HPP Items hebt gegeneerd, wat voldoende moet zeggen om aan te tonen dat hetgeen je wilt wel kan - maar op zich niet legitiem is.
Hieruit volgt bijvoorbeeld dat als je wel voorraad hebt, je toch niets verkoopt aan nota bene een klant met een kontrakt. Kan jij wel zeggen "ja maar", maar voorlopig heeft het Kontrakt een begindatum en die heb je niet aangepast. Denk maar weer aan een rechtzaak en wie er zal winnen in zo'n situatie dat de klant jou heeft meegedeeld "wacht maar even". Jij niet, dacht ik zo, en je had dus het Kontrakt moeten aanpassen kwa begindatum.

Maar goed, het kan wel hoor (4,5 uur), alleen is het o.i. te simpel, en blijf jij aldus met je voorraad zitten.
Bijvoorbeeld ...

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter
Helper
*
Offline Offline

Posts: 87


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 16, 2009, 12:35:00 pm »

Ik snap je verhaal. Een contract wordt echter niet alleen met de voorwaarde "begin- en einddatum" afgesloten. Bij het afsluiten moeten wij en de klant aan extra zaken voldoen. De klant is verplicht een afroepschema te maken. Voorbeeld:

1. Contract duurt van 1-1-2007 t/m 31-12-2007
2. De klant geeft aan dat hij nog niet weer wanneer hij stenen nodig heeft
3. v.d. Bosch stelt dan de verwachte afroepdatum in het HPP-veld in op "1-1-2050"
4. in voorraadschema's blijkt dat we ooit die 100.000 stenen moeten leveren, maar wanneer is nog niet duidelijk
5. een maand later meldt klant zich; doe ze me maar vanaf 1-9-2007 en wij passen de HPP aan
6. stel dat hij belt op 1-7-2007 (en dit gebeurt heel veel!) met de vraag; doe me die stenen maar, dan kunnen wij niet leveren. we kunnen ze immers pas leveren na productie en dat gebeurt in de week voor 1-9-2007

Omdat je bij stap 6 vanuit het systeem geen blokkade krijgt of melding, gaat dit heel veel fout. De klant krijgt te vroeg stenen. Stenen die voor een ander gemaakt waren en waar hij geen recht op had...
« Last Edit: July 16, 2009, 01:06:42 pm by Peter » Logged

v.d. Bosch Beton* / verkoop binnendienst
Heart-Profit company ID : BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 16, 2009, 01:31:02 pm »

Jullie logica was mij wel duidelijk, anders had ik niet aangeboden e.e.a. aan te passen.

Eigenlijk geef je nu zelf ook toe, dat als jij een kontrakt hebt van 01-01-2007 t/m 31-12-2007, en die man besteld met een Leverdatum in 2007, hij in principe hier gewoon "recht" op heeft. Het enige wat die man niet mag verwachten, is dat jij die stenen vanaf 01-01-2007 al voor hem op voorraad hebt liggen, zonder dat hij nog weet wanneer ze afgeroepen gaan worden (dan wel hij eerder heeft aangegeven dat het projekt uitgesteld is).

Neemt niet weg dat als jullie een veld "HPP Plandatum" erbij laten maken (+ de benodigde aanpassingen in de Behoefterun), jullie geen "recht" hebben om alles wat je omtrent deze HPP Plandatum erbij wilt hebben "gratis" te krijgen. Gewoon maatwerk dus.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter
Helper
*
Offline Offline

Posts: 87


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 16, 2009, 03:39:39 pm »

Als bij v.d. Bosch gesproken wordt over "recht hebben op materiaal" dan betekent dit dat het voor de klant op voorraad staat en dat hij geleverd kan krijgen.

Jouw opmerking dat wij "recht" zouden hebben op gratis aanpassing, slaat nergens op. Ik heb helemaal niet over de kosten gesproken.
Logged

v.d. Bosch Beton* / verkoop binnendienst
Heart-Profit company ID : BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 17, 2009, 07:31:21 am »

Jouw opmerking dat wij "recht" zouden hebben op gratis aanpassing, slaat nergens op. Ik heb helemaal niet over de kosten gesproken.

Gezien jouw reaktie "ik bemoei me er even mee" had ik je reaktie eerder betiteld als "ik ben het er niet mee eens dat ons dit geld moet gaan kosten" dan een aanvullende toelichting. Sorry, mijn fout... Sad

Kortom, er is dus geen probleem. Jullie zijn aan het overwegen of je die 4,5 uur wel/niet laat uitvoeren...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 17, 2009, 09:12:36 am »

Peter, verder niet zo heel belangrijk, maar ik heb niets raars gezien in jouw betoog hoor. Dus Wouter heeft het per ongeluk verkeerd beoordeeld. Dus :

Quote
Jouw opmerking dat wij "recht" zouden hebben op gratis aanpassing, slaat nergens op.

Ben ik het volledig mee eens. Niet om Wouter af te vallen, maar wel om aan te geven dat wij hier redelijk individueel bezig zijn, en mensen zoals Wouter zo af en toe "beschermend" optreden jegens onszelf, terwijl eigenlijk alleen ik daarover ga. Die verantwoordelijkheid mag iedereen hier hebben wat mij betreft (gewoon omdat het goed werkt), maar als er een beoordelingsfout wordt gemaakt dan pakt het natuurlijk niet goed uit. En dat gebeurde hier.

Ik hoop in elk geval dat je je niet offended voelt. Ook mijn excuses.
Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter
Helper
*
Offline Offline

Posts: 87


View Profile WWW
« Reply #9 on: July 17, 2009, 09:31:04 am »

Ik snap hoe Wouter dacht dat ik het bedoelde, maar mijn "bemoeien" was alleen maar omdat Pascal soms de kennis van ons arbeidsproces niet helemaal goed kan verwoorden. Hij kan immers niet alles weten wat er speelt in het bedrijf. Excuses aanvaard.

Wat ons betreft moet het doorgaan. Nog even resumé, want dan hebben we alles helder;
 
1. In het contractscherm komt direct nà de kolom "begindatum" de kolom "HPP-datum". De "einddatum" gaat dan helemaal naar rechts. Hiermee blijft de begindatum vooraan.
 
2. Bij genereren van een verkooporder uit contract (shift-F4), geldt nu dat de gewenste leverdatum tussen begin en einddatum moet liggen. Hieraan wordt nog een eis toegevoegd; levering is niet mogelijk als de HPP-datum verder in de toekomst ligt dan de gewenste leverdatum.  (situatie zoals nu het geval is indien de begindatum in de toekomst ligt; is er geen HPP gevuld dan uitgaan van de begindatum)
 
3. In de header van de contractregel s.v.p. het veld "HPP-datum" van tabblad 2 graag naar tabblad 1 verplaatsen, zodat dit veld direct in je scherm staat als je F5 toetst. Wat ons betreft kan dan de Einddatum (als er ruimte tekort is) naar tabblad 2.
Logged

v.d. Bosch Beton* / verkoop binnendienst
Heart-Profit company ID : BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 17, 2009, 01:14:11 pm »

Ja zeg, wat is dit nu weer ... Ik heb even niet in het woordenboek opgezocht wat "Resumé" zou moeten betekenen, maar dat moet neerkomen op iets van "even in krachtige termen samenvatten wat er is besproken".

1. Is niet besproken. Doen we trouwens ook niet (zie andere overeenkomstige topic voor argumentatie).

2. Eveneens niet besproken, maar dat geef je zelf al aan. Dat houdt echter niet in dat we in een "resumé" maar even de regels gaan veranderen (waarop overigens BBB patent lijkt te hebben ... ja, dit was een zachte aantijging smile). Daarnaast stel je nu iets wat niet makkelijk is om uit te werken, en wat je vast een paar centjes meer gaat kosten. Dit uitwerken laat ik graag aan Wouter over, waarbij ik erop wijs dat je binnen het kontrakt meerdere HPP Items kunt hebben, een vorige niet geconsumeerd hoeft te zijn, enz., en wat leidt tot onoverzichtelijke zaken die vooral later tot weer nieuwe aanpassingen kan leiden (zie jezelf in deze "operatie").

3. Als ik nou zeg dat dit 8 uur kost, zijn we dan klaar hiermee ? graag ...

Als laatste, zou er wellicht een mogelijkheid kunnen bestaan dat we niet eeuwig in een topic als dit blijven rondtollen, alleen maar omdat er ergens in het begin niet is nagedacht ? Zie punt 2, uiteindelijk ook punt 3, en verder tevens punt 1. Zodirekt zijn we nog 2 pagina's verder, en kom je tot de konklusie dat het te duur wordt. Dit, terwijl je dat duidelijk kon zien aankomen.
Snap s.v.p. ook je alles relatief maakt aan 0,5 uur, en doodleuk in een resumé er 20 uur aanplakt die jij wel even voor datzelfde 0,5 uur denkt te "nemen". Het heeft gewoon geen zin, en je zit niet alleen onze tijd, maar vooral je eigen tijd te verdoen.

Leuk heh, nu zal ik het wellicht verkeerd hebben geïnterpreteerd en betaal je graag 20 uur extra. Moet je het alleen geen resumé noemen natuurlijk.


Ik hoop wel dat je dit een beetje als een lolletje beschouwt (doe ik ook), maar de moraal is wel een beetje dat we moeten oppassen niet voor niets tijd en/of geld te besteden. Ik mag dan ook wel verwijzen naar dat andere topic met die Raadpleegfunktie en de HPP Datum erin, maar na een aantal pagina's die ik zelf behoorlijk gezwets noem, en het maatwerk was gemaakt, moest het ineens toch anders. Hoe, niemand weet het, want wat jullie willen komt weer neer op iets wat al was uitgewerkt en niet mogelijk was, en nu heb je dus geen funktie en wel een faktuur. Het is je wellicht ontgaan, maar wij horen er niets meer van, en het is intussen al weken geleden.
Maar we krijgen het wel goed hoor ! heat
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #11 on: July 17, 2009, 01:20:12 pm »

Peter: Ik heb het stukje gelezen. Zie jouw lolletjes wel hoor... ;-)

Na de vakantie maar verder met dit onderwerp. Hoe bestaat het toch dat wij elkaar niet in eens duidelijk kunnen maken wat BBB graag wil en HP kan. Misschien een keertje naar Almelo komen en zien wat wij doen en hoe? Koffie met krentenwegge staan klaar vanaf 10 augustus.

Jullie goede vakantie als je er aan toe bent. Ik wel. Gr. Peter (heb de pc al uit staan, vandaar misbruik van Pascals username)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #12 on: July 17, 2009, 01:44:59 pm »

Dit uitwerken laat ik graag aan Wouter over, waarbij ik erop wijs dat je binnen het kontrakt meerdere HPP Items kunt hebben, een vorige niet geconsumeerd hoeft te zijn, enz., en wat leidt tot onoverzichtelijke zaken die vooral later tot weer nieuwe aanpassingen kan leiden (zie jezelf in deze "operatie").

Als we een Verkooporderregel toevoegen, wordt deze maar op één Kontraktregel afgeboekt.
Hoewel het HPP van iedere Kontraktregel op basis van Kalenders kan worden verdeeld over meerdere perioden, heeft iedere Kontraktregel maar één HPP Plandatum (net als dat er maar één Begin-/Einddatum is).

M.i. is dus alleen gewenst dat overal waar uit een Kontraktregel wordt afgeroepen, er een kontrole moet komen dat de Leverdatum van de afroep niet voor de HPP Plandatum van de Kontraktregel ligt waaruit wordt afgeroepen.

De Bedrijfsparameter zal worden opgezet vergelijkbaar aan de VTV kontrole, met 3 mogelijkheden:

- = niet kontroleren op HPP Plandatum
W = Waarschuwing geven indien Leverdatum < HPP Plandatum
S = Strikt kontroleren, ofwel blokkade indien Leverdatum < HPP Plandatum

Wat er verder moet gebeuren anders dan hierboven beschreven neem ik afstand van. Dus, stel dat je ook extra funktionaliteit wilt hebben inzake de uit een Kontraktregel gegenereerde (en over Kalenderperioden verdeelde) HPP (Peter's issue) dan is dat extra. Zo kun je ook letterlijk bedoelen dat "de levering niet toegestaan moet zijn", en dat je dus wel de afroep moet kunnen registreren, maar dat je die enkel niet mag uitleveren. Zo vat ik het (dus) niet op.

Nb: zie overigens mijn eerste post: het betreft 0,5 uur per aan te passen funktie waar die kontrole in moet. De 4,5 uur is alleen 4,5 uur als er maar één funktie aan de orde zou zijn, waarvan ik al heb aangegeven dat dat niet het geval zal zijn.

Verder moet je op 0,5 uur rekenen per aan te passen funktie. Ik vermoed dat het niet blijft bij LOVRTV.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #13 on: July 20, 2009, 10:48:18 am »

Wouter, bedankt voor je reactie maar dit punt til ik even over de vakantie heen (vanaf 10 augustus zijn we weer officieel aan het werk).
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #14 on: August 17, 2009, 11:18:25 am »

Ik heb dit overlegd, gaarne de bedrijfsparameter aanmaken.
En voor de funktie die ik noemde in m'n startpost de kontrole inbouwen (dat is 3-1-6 debiteur ingeven F1 1-2 SHIFT-F4 aanmaken verkooporder). Dit voor 4,5 uur.

Mochten er meer funkties zijn waar de controle inmoet, dan meld ik het (uiteraard a 0,5 uur per funktie).

Kan dit zsm, liefst zonder update in het systeem gezet worden? Liever gisteren dan vandaag als je begrijpt wat ik bedoel.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.058 seconds with 20 queries.